Ampeerless: portable actieve speaker KLAAR :-)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief

Ampeerless: portable actieve speaker KLAAR :-)

Bericht door wouter »

Hoi @ all,

een poosje terug kon je bij een 6-pak bier 'speaker-kratjes' krijgen. Het actieve boxje (andere is passief) gebruik ik regelmatig om even muziek op te beluisteren wanneer ik repeteer met mijn band. Hoe was dat intro-tje ook al weer, welk tempo ook al weer... heel handig samen met een MP3 speler, alleen gaat het niet hard genoeg - dus loop regelmatig met dit ding naar de drummer. Tijd voor een nieuwe dus!

Op de site van logitech kom ik wel iets geschikts tegen, maar das 150,-
Afbeelding
2x 5cm breedband + 2x 5cm laagondersteuning (dacht ik)

Nu dacht ik aan een Omnes Audio BB3.01 Deze luidspreker heeft een goed rendement, past in een 1,6 liter basreflex keurig (75Hz -3dB) en heeft voldoende Xmax. Ik ga voor mono, om het compact te houden.

Afbeelding
Qua versterking heb ik dan meerdere opties. Deze vind ik erg interessant: 12 Watt, bedoeld voor gebruik waarvoor ik hem wil gebruiken, via batterijen of omgebouwde accu van accuboor.

Afbeelding
15,99 bij Conrad

Alternatieven zijn er wel, maar dan loopt de prijs en het formaat teveel op. Volgens de simulatie moet 90dB er wel inzitten vanaf 80Hz, verder hoop ik zonder filtering af te kunnen (of het moet duidelijk een voordeel hebben en erg compact op te bouwen zijn) aangezien dit geluidsdruk kost.

De prijs van het geheel zal rond de 50,- uitkomen, dus dit zie ik wel zitten. (bb3.01's liggen hier toch stof te vangen)

Uiteraard post ik dit verhaal in de hoop dat erop geschoten gaat worden, het is de orientatiefase.
Wat betreft 'kast'ontwerp staat alles nog open: A4 formaat boek, PVC-pijp... 1,5 liter MELKPAKJE :-)

we zien wel
Laatst gewijzigd door wouter op di 04 mei 2010, 13:44, 6 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

oja, plaatje vergeten.
Afbeelding

zwart= 1 liter gesloten
rood= 0,5 liter met 250uF condensator (GHP)
groen= 1,6 liter basreflex

(had niet de juiste Z 1kHz en 10kHz in Ajhorn ingevoerd, moet ik nog opzoeken)
indoubt

Bericht door indoubt »

Leuk project.

Waarom geen klasse D versterker. Dan gaan je batterijen/accu's heel wat langer mee en waarschijnlijk is de geluidskwaliteit ook nog eens een stuk beter.

Die 12 watt is waarschijnlijk bij 16 volt, 10% THD en 1 Khz, even opletten dus wat je er echt uit kan halen.

Als je goed kunt knutselen kun je een AMP3 van 41Hz nemen of een kant en klare print in china bestellen.

http://www.41hz.com/

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=7454
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Dat is ook mooi spul inderdaad. Als ik voor kwaliteit ga zeker de betere optie. Ik denk dat de kosten wel verder oplopen wanneer ik zo'n printje met input, potmetertje en behuizing klaar wil maken. Omdat ik dit nog niet eerder heb gedaan zie ik het eigenlijk nog niet aan; printje met andere componentjes etc. Kant en klaar is nu wel erg makkelijk, maar zeker niet de max qua klank.

Welke dingen zouden erbij komen als ik een AMP3 of 32PS wil gebruiken? Ik zou het versterkertje willen monteren in de 'kast' van het geheel. Daarbij gebruik ik 1 kanaal; is dit spul nou wel brugbaar? Meende ik iets over gelezen te hebben. Al met al meer kosten maar ook veel meer vermogen. Wel altijd fijn, maar icm die BB3.01 too much, 7 Watt gaat de Xmax denk ik ook bereiken.

Bedankt voor de tip!
Ben nog aan het nadenken over de 'kastvorm'
minivariant van:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
B&O beosound3

Afbeelding
49,- 2.1 met 5cm breedbanders en 8cm subje.... lijkt verdorie slimmer dan zelf prutsen

Afbeelding
Creative Travelsound 400

Afbeelding
Sony SRS-U10

Afbeelding
Kensington FX-300 zou ik qua lay-out leuk vinden, maar dan met fake opening

En nog altijd mooi, apple:
Afbeelding

En wat platte en cylinder opties:
Afbeelding

Afbeelding

Canton DSS103:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
JBL On Tour

Altec Lansing:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Trust SP-2994

Iemand iets gezien wat eruit springt? Ik neig naar iets met zwart en alu/rvs
Laatst gewijzigd door wouter op wo 04 feb 2009, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

en deze vind ik ook wat hebben:

Afbeelding

Heb even gekeken, de formaten van een ordner vind ik te groot dus die gaat denk ik afvallen.
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Vergeet niet dat er 1,6 liter in moet en dat het te maken moet zijn (van MDF?). Die van Apple lijkt me dan het beste.
indoubt

Bericht door indoubt »

Bij zo'n amp3 of 32 heb je nog een voeding nodig deze moet stabiel maximaal 14,6 volt maximaal afgeven maar 12 volt mag ook. Het vermogen is dan iets minder. Als je een accu gebruikt heb je natuurlijk verder geen voeding nodig

Normaal zou je ook allerlei aansluitingen moeten hebben. Als je de versterker in de kast bevestigd is dat natuurlijk niet nodig. Alleen een aansluiting voor een MP3 speler heb je dan nodig. Volumeregeling heb je al op je MP3 speler dus dat is ook niet nodig. Aan uit knopje is misschien iets wat je mogelijk wel wil hebben

Ook de goedkope tripath is denk ik kwalitatief beter dan het 12w versterkertje uit je post.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Net terug van de ikea... voor inspiratie :-)
Lachen, kom je thuis met dit soort aantekeningen:
Flort, Knos, Inreda, Nostalgisk, Rationell variera, Lyft, Raritet, Volym, Krus, Proper, Upptacka

Bedankt voor je uitleg trouwens.
Die versterkertjes zijn fors beter op papier, en dit is kwaliteit vergeleken bij dat conrad dingetje verwacht ik. Voor mono: is zo'n amp3(PS) brugbaar?

De volume regelaar is misschien wel handig, anders staat het altijd volgas. De ruis van de MP3 speler bij lage volumes... ik weet het niet. mijn volumeregeling is ook hinderlijk traag op de MP3 :?

Voordat ik serieus versterkervermogen inkoop wil ik weten wat de potentie is van een BB3.01 in 1,6 liter basreflex. Ik ga geen proefkast maken deze keer, dus wil ik eigenlijk eerst qua ontwerp een knoop doorhakken.
@ vuurkat: thanks... helaas had ik 1,6 liter nog onderschat. Das niet ulta compact. Toch hoop ik laag te kunnen weergeven, anders kan 0,5 liter GHP altijd nog, maar das niet bijzonder.

(die 2.1 logitech a 49,- zou ik graag eens uit elkaar trekken - nou ja, eerst ff horen natuurlijk)

Deze is er in 1,2 en 2,5 liter
Afbeelding
In de onderzijde zou ik de luidspreker monteren, versterkeraansluiting met volumeregeling, voeding en baspijp zou ik dan achterin kunnen verwerken (MFD afsluitring) Het geheel zou liggend gebruikt kunnen worden

Deze zou ik kunnen gebruiken met een MDF voorplaat, demping 10 o.i.d. en een baspijpje, ampje en BB3.01 op de voorplaat
Afbeelding
(1.8 liter) De vorm is best geinig, tegen de staande gofjes :-)

En dan nog deze:
Afbeelding
Bij deze zou ik de luidspreker onderin het witte mandje maken, en een afneembaar dekseltje erboven op maken. Dat rode past er strak omheen, bij transport het witte bakje erin (BB3.01 beschermd) en bij gebruik dekseltje eraf en volume vergroten met het rode bakje. Samen 2 liter ongeveer.

AfbeeldingAfbeelding

Wellicht iets kleiner zoiets, plaatmateriaal bekleden en een bovenlaag met RVS o.i.d.
Afbeelding
Afbeelding9x9x17cm

En als laatste:
AfbeeldingEen Heineken-speakerkratje achtige optie, met bijvoorbeeld de voorplaat ingesprongen tot achter de handgreepjes. Kan er wel leuk uitzien, en hou dan nog ongeveer 2,2 liter over. Tis dan bijna niet meer 'portable' in de zin van, gooi ik in mijn tas... :?

Een flightcase of koffer zoals deze lijkt me ook wel mooi:
Afbeelding
Spulletjes er in/eruit en, dicht doen en spelen maar... is inwendig 1,8 liter

Nu nog een besluit nemen... ik probeer wel de laagweergave te behouden...
Laatst gewijzigd door wouter op zo 22 mar 2009, 0:28, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Even een update

Aangezien ik benieuwd was naar de potentie van de BB3.01 in ca 1,7 liter basreflex heb ik toch maar even snel een kastje gemaakt.

Een stukje laminaat van 8mm dikte door de zaagtafel gemikt:

Afbeelding

De freesmal voor een 104mm tweeter gepakt, en daarna bedacht ik me dat ik die voor een 94mm tweeter had moeten pakken, dus 93mm korfmaat van de luidspreker klemt niet bepaald :cry: beetje onnozel, maar doet niet erg af aan het nut van t kastje.

Eerste ervaringen:

1: wat klinkt dat materiaal vreselijk - in deze constructie - veel dempmateriaal hielp voor het lage midden (snaredrum) maar wellicht in het nadeel voor de basreflexpijp

2: een 4,9 cm2 poort blaast nog flink, maar vol laag krijg je alleen in een hoek, zeker niet vrijstaand op een tafel bijvoorbeeld. F3 van 80Hz lijkt onbevredigend...

3: 12 Watt (max bij 4Ohm-16 Volt lijkt genoeg voor de Xmax, maar bij de meeste muziek gaat het middengebied over het nekje - schreeuwerig en vervormend... Misschien dat een grote condensator/Elko bij de versterker wat helpt.

4: Portable gebruik wordt nog pittig aangezien de voeding rond 16 volt moet uitkomen, en gestabiliseerd, relatief licht en betaalbaar moet blijven.

5: Een andere 8cm breedbander gaat het niet winnen op rendement/diepgang/compactheid, zo leek het bij wat uitproberen met vifa's

6: bij serieuze vervolgplannen tip opvolgen, een amp3 - 41hz.com presteert vast beter - meer volume met minder vervorming

7: Ik ben erg benieuwd of die logitech om te bouwen is naar portable, en hoe die klinkt - vast pittiger dan dit boxje en hun eigen (3x zo dure) pure-fi speaker
Afbeelding
Performance: Total RMS power: 15 watts RMS
Drivers:
Tweeters: Two 2-inch drivers
Woofer: One 3-inch driver

En qua laag was in 1,5 liter mijn Monacor SPH100 met passief membraan duidelijk in het voordeel, maar die slurpt echt vermogen is kostbaarder en erg zwaar (voor portable een nadeel)

Tips en suggesties zijn zeer welkom, toi toi!
indoubt

Bericht door indoubt »

Portable gebruik wordt nog pittig aangezien de voeding rond 16 volt moet uitkomen, en gestabiliseerd, relatief licht en betaalbaar moet blijven.
Uh 15-16 V oude laptopvoeding die ergens over is? Maar ik dacht dat je een 12 V accu wil gebruiken vanwege portabiliteit.

Er zijn weinig luidsprekers die in 1,7 liter erg laag komen. Als je meer laag wil zal je waarschijnlijk toch wat groter moeten gaan

Je bent je bewust dat die AMP3 van 41Hz gesoldeerd moet worden en dat dat bestaat uit ietepieterige SMD componentjes?

Ik zal eens tellen hoeveel versterkers ik nog overheb. Voor iemand met zo'n enthiousasme niveau wil ik misschien wel een offeren voor de aanschafprijs. Deze zijn nieuw en ongebruikt. Als dat een oplossing voor je is tenminste
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Blijkbaar een verkeerde term, voeding terwijl ik accu bedoel :?
Maar die vergissingen maak ik vaker - stro & hooi :wink:

Die 41hz.com was een idee van wat er meer mogelijk is op versterker niveau. Priegelsoldeerwerk wacht ik nog wel ff mee, eerst maar eens prutsen met mijn giga investering van 15,99 aan die conrad amp. Voor alsnog heb ik verder geen uitgaven gedaan, omdat ik eerst een betere sound uit de combinatie luidspreker/kastvolume wil.

Dat dingen op papier niet zo veel potentie lijken te hebben valt in de praktijk soms erg mee. Tivoli dingetjes verbaasden me vaak, en in mijn achterhoofd heb ik het idee dat ik door meer speakers verrast ben...

Ik wil gewoon de grondtoon van een baslijn horen, en dat liefst op 85dB + 41Hz.com dankt de naam aan de grondtoon van 41 Hz van de lage E snaar op een basgitaar (meen ik gelezen te hebben) > -3dB op 82 Hz geeft nog redelijk wat van die grondtoon weer, maar het moet natuurlijk ook gewoon lekker klinken. Anders is 1,8 liter weer overdreven groot voor portable...

Bedankt voor je aanbod om te kijken wat je nog hebt liggen, maar dat is voor nu nog even niet nodig - eerst maar eens kijken naar de laagpotentie. En 1,7 liter is een uitdaging, tot je hoort wat er uit een beolab 3 komt:

Afbeelding

http://www.bang-olufsen.com/UserFiles/F ... ab3_en.pdf

1,5 liter en 50Hz, en das ook wel wat er uit mijn SPH100C leek te komen, maar dan niet met dezelfde kracht als uit die Beolab.
indoubt

Bericht door indoubt »

Yep, en waar denk je dat die 250watt versterker vermogen voor nodig is? Voor een linkwitz transform correctie. Veel plezier met het dragen van de accu

Maar de vergelijking is oneerlijk. Je kunt ook een peerles HDS106 nemen met twee PR's en die dan ook nog eens flink boosten. dan kom je ook wel zo laag
simon

Bericht door simon »

Ik lees het onderwerp met interesse. Ik ben zelf ook met iets soortgelijks bezig. Draagbaarheid had echter wel lagere prioriteit. Maar een mono-uitvoering van mijn concept kan misschien wel succes hebben.

Ik heb een boombox gemaakt mbv 2 frs8m (visaton), een 1e gen t-amp en een brommeraccu. De frs8m zitten elk in 2.3L extra laag getuned op 70Hz. Met ondersteuning van de vloer of een muur kom je makkelijk tot 60Hz.

Ik denk dat het niets voor je is, maar ik dacht dat het misschien wel voor wat inspiratie kan zorgen.

mvg

Simon
Bijlagen
DSC_0822.JPG
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Hoi Simon,

leuk gedaan!

Die visatons heb ik ook gebruikt, maar die redden het laag gewoon niet vanwege de lage Xmax - de lineaire uitslag. Voor mij was die 1,7 liter met een BR afstemming wel echt het meest compacte wat er uit een 3" breedbander mogelijk was.

Ik twijfel over ik een schakelaar ga maken met 3 standen:
Uit
Aan, ongefilterd dus met meeste SPL
Aan, gefilterd: bafflestep correctie en pieken evt. weggefilterd; beetje loudness curve misschien.

Maar voor alsnog ben ik niet tevreden. Misschien vrijdag een TL van 2 liter, om te kijken of dat werkt: BOSE WAVEguide schijnt ook 'vol' te klinken...

Hoewel er in het bijbelse 'onze vader' iets staat over: verlos ons van de boze.... :)
Unreal

Bericht door Unreal »

Heb je overwogen om een T-Amp bordje erin te nemen, die is nu goedkoop te krijgen via samenkopen.net en is hee lzuinig en klinkt goed.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Nou, misschien binnenkort. Het versterkertje is overleden door een kapotte kabel en naar het schijnt doordat ik een headphone-out van de MP3 speler in de line-in heb gebruikt (3,5 - 3,5 jack)

Binnenkort maar eens verder kijken. Die BB3.01 zijn wat 'rauw' in het middengebied, korrelig in het hoog en fluiten me wat te veel door de faseplug wanneer het allemaal wat harder gaat. Anderzijds verbaas ik me even vaak over de sound en output van het geheel. Het krappe budget maakt het compact houden van alles in iedergeval uitdagend...
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Is het geen idee om gewoon met 230V te werken?
als je toch in een repetitieruimte bent, is er vast een stopcontact ergens.

Dan kun je eenvoudig met een PC setje uti de voeten.... ?
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ja, dan is er voor 44,- niet iets te bouwen wat dit evenaart:

Afbeelding
Deze gebruik ik thuis, en in de gymzaal - maar ik vind het te leuk om iets erg kleins te maken, wat eigenlijk nergens te koop is en mij ook informeert over de baslijnen van een MP3-tje (bovenstaande 'band' verhaal)

Je hebt wel gelijk, en op 230V wil het allemaal wat makkelijker.
Heb zelf ook de Omnes Audio 2.01 MK II (130,-) liggen (2x sub + 2x sat)

Het blijft een uitdaging, portable & fullrange bereik....
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Na het lezen over het party speaker'kratje' kwam ik een link tegen met een leuk versterkertje, een TA2024. Beter dan wat ik gebruikt en versleten had (conrad) Een klasse D of T was me ook al eerder aangeraden hier

Na een poosje 'Ajhornen' kwam ik tot het volgende met de Omnes Audio BB3.01
Een 1 liter 'te diep' afgestemde basreflex (rood) corrigeren (groen) Zwart is dezelfde afstemming in 2 liter ongecorrigeerd (gaat minder luid - zie SPL Max curve)

Afbeelding

De simulatie bovenaan dit topic gaat tot ca. 80Hz en dit bleek niet bevredigend. Nu is de belastbaarheid het probleem, de Xmax wilde ik zo efficient mogelijk benutten. Toen leek een te diepe poortafstemming beter dan een driver met meer Xmax in Gesloten Hoogpas.
Met een actieve correctie zou het allemaal erg leuk kunnen worden. Met een complex maar haalbaar filter heb ik een simulatie kunnen maken die geen actieve filtering nodig heeft, en ook niets van de SPL Max afsnoept - wel van het rendement. Maar deze ligt nu rondom die van 1 enkele Aurasound NS3, en die is nog aan te sturen.

Het geheel is nu 1 liter + baspijpje a 20cm lengte x 3 cm^2

Bij de mediamarkt heb ik vanmiddag geluisterd naar logitech pure fi, bose sounddock en altec lansing ??. Ik zou graag een mix maken van respectievelijk de afmetingen, diepgang, soundstage. En luider met minder vervorming.

Binnenkort hoop ik de simulatie in het echt te kunnen horen en meten, dan zal blijken of er nog wat geluid uitkomt na alle rendementscorrecties en filtering.

Vanaf 65Hz lijkt de belastbaarheid in orde - 85dB bij Xmax
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Met 1,2 liter inhoud komt deze vorm opnieuw in 'the picture'

Afbeelding

Met de breedbander in wat nu de bodem is.
ja, de aluscones zijn idd trendsetters...
En anders die B&O achtige vorm, met de 20cm BR-pijp als handvat...

Steeds meer lijkt het erop dat (alleen) een actieve correctie en een gedegen versterkertje de doelstelling van compact & fullrange mogelijk maakt. Zou dit (mono) haalbaar zijn, een mini LT breedbandboxje?

Met actieve filtering en klasse D versterkertjes heb ik nog niet eerder gewerkt... Het zou wel een mooi eindresultaat kunnen opleveren (hetzij met een BB3.01 of met een aurasound NS3)
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Vandaag zijn de units voor het vervolg van dit project binnengekomen:

Afbeelding

Peerless WB 2,00" inverted

Met een TA 2024 versterker in bestelling gaat dit projectje in ietwat gewijzigde richting verder.

Nu is de planning 0,3 liter BR die rond 100Hz het -3dB punt heeft.

De peerless kan veel vermogen hebben, geeft geen krimp. De ophanging is duidelijk stug genoeg. De belastbaarheid in een BR gaat denk ik geen problemen geven. De TA 2024 levert hopelijk genoeg vermogen om niet de zwakste schakel te zijn. Wat betreft vormgeving ben ik er nog niet uit. Er zullen waarschijnlijk 8 batterijen in moeten passen, en de printplaat van de versterker. Een kubus van 7x7x7 cm gaat het dus niet worden...

Binnenkort hopelijk meer!
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

nu de TA 2024 inbestelling is kon ik lekker verder schetsen...

0,3 liter BR kun je mooi 1:1 uittekenen op ruitjes papier, das prettig :-)

Om in ieder geval iets te behouden van de kleine afmetingen van de driver heb ik gekozen voor een smal aangezicht. Een cylinder was daarbij erg efficient en door de vorm optisch erg aantrekkelijk... je ziet amper de helft van de 'kast'.

De schetsen en AJhorn simulatie (vrije veld):

Afbeelding

Afbeelding
denk aan de afmetingen van een rol tape. De TA2024 print is 9,5 bij 5,5 en die past er strak in. Er komt denk ik een A(mp) boxje en een B(attery) boxje. De 8 AA's en een versterkerprint in 1 behuizing wordt wel heel krap.
Laatst gewijzigd door wouter op ma 19 apr 2010, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Als je iets groter wilt maken, kan je er wel zon 12V 7AH accu in kwijt ;).
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

ik zat te denken aan een dieselgeneratortje :lol:
wouter
Ook commercieel actief

Re: actieve portable speaker voor MP3 speler

Bericht door wouter »

SCHOP :wink:

Bijna een jaar later...

Ben een paar weken geleden weer aan de slag gegaan nadat een forumlid - heel terecht - voor portable (reis) toepassingen op de WB2 van peerless uitkwam. Heb de slag flink te pakken en ben nu bezig de boel af te werken met geannodiseerd aluminium. Een plaatje van 100 x 15 cm is voldoende voor beide boxjes en kostte me 11 euro bij de Praxis.

De luisterervaring was positief, alleen qua diepgang laat het te wensen over. Verder klinkt een 2" breedbander bijna high end :lol: achtig mooi, mits je hem niet op z'n donder geeft.

Aangezien 1 zijde afneembaar blijft om bij de 8 oplaadbare AAA's te kunnen moest ik wat puzzelen en priegelen.
Uiteindelijk heeft de actieve speaker een ingang en een uitgang, de passieve speaker heeft alleen een ingang. Alles 3,5mm jack. De naam is inmiddels AMPeerless :wink:
Afbeeldingen tijdelijk 022.jpg
Afbeeldingen tijdelijk 024.jpg
Ampeerless 002.jpg
Dit was een tijdelijke afwerking, aluminiumtape. Alles werkte goed...
Ampeerless2 001.jpg
Ampeerless2 004.jpg
Ampeerless2 007.jpg
Ampeerless2 010.jpg
Aangezien inslagmoeren veel te groot zijn heb ik deze uitgeboord en alleen het busje met draad gebruikt. Ivm het regelmatig losdraaien van de zijplaat zijn de schroeven vervangen, die zouden het MDF telkens verder verzwakken.
Ampeerless2 018.jpg
Met een rol tape erbij, mijn inspiratie voor dit project.
Ampeerless2 021.jpg
Op dit moment ben ik me aan het bezinnen op een juiste volgorde van werken. Ik wil met een frees door het aluminium heen, een (hout) gatenzaag werkt niet. Een frees met lagertje zal moeten werken. Zo maak ik ook de zijwanden gelijk zonder te hoeven schuren.
Het aluminium zit er nu nog los omheen. Ik wilde bison TIX gebruiken, maar een contactlijm gaat niet werken bij die rondgebogen plaat. Constructielijm zou moeten werken (hout, metaal enz.) maar ik hoop dat het wel goed uithardt, alu neemt geen vocht op (had daar iets over gelezen). Tips zijn welkom :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”