sietse schreef:
Het bewijs staat bij mij thuis.
Wouter schreef:
met alle respect, dat zegt mij niet zoveel over de technische achtergrond, wel?
Maar wellicht is dit het moment dat ik ga leren van jouw uitleg :
In principe zijn er 2 systemen om een hogere geluidsdruk te krijgen uit eenzelfde TL constructie. Dubbele uitslag of dubbel stralend oppervlak. En het zou vreemd zijn dat ik wel rustig een woofer met grote Xmax in een TL durf te zetten, maar dan bij een korte Xmax niet 2 woofers in een TL-constructie. Tot zover ga ik mee.
Een TL heeft een gelijkmatige overgang van luchtdruk naar trillingssnelheid. Waar de ene 80% is, is de andere 20% en vice versa (als ik het me goed herinner). Is de luchtdruk dan zo verwaarloosbaar dat je rustig 4 (!!) woofers in de constructie kan plaatsen die technisch gezien past bij 1 woofer?! Of gaat het uiteindelijk een andere SPL curve opleveren, wanneer je (met 4 stuks) richting Xmax gaat? Heb je dat soort dingen gemeten? Aan verschillende TL concepten (straight-/flatlines, tapse lijnen etc.)? Of zie ik iets overtuigends over het hoofd?
Misschien verklaard dit mijn kronkel:
2 woofers in een 200 liter BR slaan voor een gelijke geluidsdruk aan die van 1 in 100 liter ook de helft uit. Toch hebben ze 200 liter nodig voor een gelijke afstemming, en geen 100. Hoe kan dit bij een TL anders zijn?
------------------------------------------------------------------------------------------
Tja, dit topic toch maar ff weer naar boven. Want ondanks het feit dat iedereen die mij al wat langer kent, weet, dat ik altijd gelijk heb,
Maar goed nog ff mijn filesofie over de meerdere woofs in een TL samen gevat.
Het gaat hier vooral om de luchtverplaatsing van één of meerdere woofs, aangesloten op een zelfde spanningsbron. Want, voor zover ik er iets van snap, is dat toch essentieel voor om het even welk boxontwerp.
Dus als ik één woof aansluit op een spanningsbron, zal die een uitslag maken die een bepaalde luchtverplaatsing tot gevolg heeft.
Als ik er vier op aansluit zullen ze die spanning moeten delen en dus een kwart van die uitslag maken, maar aldoende dus gezamenlijk de zelfde lucht verplaatsing veroorzaken als die éene woof.
Welnu, Ik heb het TL systeem niet uitgevonden, maar ik denk dat de doorsnede van de line is gebaseerd op die luchtverplaatsing. Hoe groter de woof hoe groter die doorsnede.
Dus, nu heb ik vier woofs die de zelfde zijn als die éne. Zelfde lucht verplaatsing, dus hoezo het oppervlak van de line groter maken.
Dan nog ff de lengte. Tja, Ik zie de vier woofs als één grote ovale unit en dus ga ik bij het uitzetten van de line uit van het midden van de woofs. Misschien ouwerwets, weet ik niet, maar de ontwerpen die ik in vroegere tijden bouwde, van Remo dus, daar begon de line direct achter de woof en dat vind ik ook vrij logisch, want daar begint de luchtverplaatsing,toch?
dan nog de BR met één of twee woofs. Mijn gevoel zegt dat mijn verhaal ook daar zou moeten werken, maar dat mag iemand anders uit proberen.
Ben ik nu duidelijk genoeg Wouter?