First Watt B1 Buffer Preamp

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

First Watt B1 Buffer Preamp

Bericht door gervenja »

Nadat ik besloten had dat ik de Pass Labs F5 zou gaan maken moest er natuurlijk ook een voorversterker gemaakt worden.
Als je dan op de First Watt site bezig bent kom je al snel bij de B1 terecht.
Verder kwam ik veel positive ervaringen tegen dus was de keuze snel gemaakt toen ik een GroupBuy tegen kwam op DIYforum.
De rode print is de B1, de rest is va de F5
De rode print is de B1, de rest is va de F5
Omdat ik nog wat extra onderdelen over had van de F5 is de voeding wat zwaar uitgevallen, maar dat kan niet veel kwaad toch.
begin bouw
begin bouw
Om alles te testen heb ik een stuk kunststof plaat van de afvalhoop gehaald en daar alles op gemonteerd.
test opstelling
test opstelling
Om een mooie 18V te krijgen heb ik er tijdelijk een potmeter in gezet. Nadat ik hem mooi had afgeregeld heb ik hem weer gedemonteerd en nagemeten. Hierna heb ik de potmeter vervangen voor de gemeten 1,58K weerstand en meet nu 18,01 volt wat volgens mij niet slecht is.
Voeding
Voeding
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: First Watt B1 Buffer Preamp

Bericht door ray5150 »

gervenja schreef:
Om alles te testen heb ik een stuk kunststof plaat van de afvalhoop gehaald en daar alles op gemonteerd.
Begin jij nu ook al!!
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: First Watt B1 Buffer Preamp

Bericht door BertDB »

ray5150 schreef:
gervenja schreef:
Om alles te testen heb ik een stuk kunststof plaat van de afvalhoop gehaald en daar alles op gemonteerd.
Begin jij nu ook al!!

Komaan jongens, je hoeft er niet voor te vechten, er is afval genoeg voor iedereen :lol:
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: First Watt B1 Buffer Preamp

Bericht door Boerenterprise »

Hey John,

Leuk om je bouwtraject te gaan zien. Dat hij erg fijn is weet ik sinds Breda.
Ik heb sinds vanmiddag stroom op de printen staan. Kast is bijna klaar. Omdat ik 6 ingangen gemaakt heb, kwam ik net wat cinch aansluitingen te kort. Binnenkort nog een volledig bouwverslag van mijn B1 er bij :D . (ik zal verder je topic niet bevlekken).

Groeten,

Chris
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Re: First Watt B1 Buffer Preamp

Bericht door gervenja »

ray5150 schreef:
gervenja schreef:
Om alles te testen heb ik een stuk kunststof plaat van de afvalhoop gehaald en daar alles op gemonteerd.
Begin jij nu ook al!!
ja ja
een mooi stukje trespa voor weinig :lol:
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Re: First Watt B1 Buffer Preamp

Bericht door gervenja »

Boerenterprise schreef:
Omdat ik 6 ingangen gemaakt heb, kwam ik net wat cinch aansluitingen te kort.
6 ingangen??? wat ga je allemaal aansluiten dan?
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: First Watt B1 Buffer Preamp

Bericht door Boerenterprise »

cd spelert, dvd spelert, tv/ radio, weet ik nog niet, weet ik nog niet, weet ik nog niet.

Liever te veel, dan te weinig.

Chris
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Re: First Watt B1 Buffer Preamp

Bericht door gervenja »

Hier is de test plank verder bestukt.
De stappenschakelaar komt uit taiwan en heeft smd weerstanden gesoldeerd.
Op mijn kleine kamertje zijn de eerste twee stappen net iets te groot dus staat het al snel net iets te hard.
De condensatoren zijn ClarityCap SA 10.0 uF van Caps & Coils, ik eigenlijk had ik de premiums van obbligato willen gebruiken maar die waren veels te groot voor de print.
En het werkt
En het werkt
Zoals je ziet passen deze ook maar net.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: First Watt B1 Buffer Preamp

Bericht door Henkjan »

Boerenterprise schreef:
cd spelert, dvd spelert, tv/ radio, weet ik nog niet, weet ik nog niet, weet ik nog niet.
PC, i-pod, draaitafel en t is al vol... en dan heb ik t nog niet over squeezbox, tapedeck, etc,enz,...
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: First Watt B1 Buffer Preamp

Bericht door sietse »

Henkjan schreef:
Boerenterprise schreef:
cd spelert, dvd spelert, tv/ radio, weet ik nog niet, weet ik nog niet, weet ik nog niet.
PC, i-pod, draaitafel en t is al vol... en dan heb ik t nog niet over squeezbox, tapedeck, etc,enz,...
Toch zo gek nog niet die voorversterker van mij. 12 ingangen.... :D
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: First Watt B1 Buffer Preamp

Bericht door Leeuwarden »

Henkjan schreef:
... tapedeck...


Da's een blast from the past...
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Re: First Watt B1 Buffer Preamp

Bericht door gervenja »

ok ok , ik begrijp het.
Ik wil op deze set alleen maar een cd-speler en een draaitafel dus ik kom een heel eind met 2 aansluitingen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: First Watt B1 Buffer Preamp

Bericht door ray5150 »

Leeuwarden schreef:
Henkjan schreef:
... tapedeck...


Da's een blast from the past...
Nee, da's een Hele Grote Natte Droom.....
studer-a-810-b.jpg
(Sorry, John. Ik ga nu wel heel erg off-topic....)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: First Watt B1 Buffer Preamp

Bericht door Leeuwarden »

Mooi, maar ik vind het ook qua geluidskwaliteit zwaar achterhaald... (vloek ik nu in de kerk?)
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Re: First Watt B1 Buffer Preamp

Bericht door gervenja »

Na heel lang wachten op de hifi2000 bestelling konik dan eindelijk aan de gang.
De dag voor het zelfbouwaudio forum dag in Breda als een dolle aan de slag gegaan.
Natuurlijk kom je op zo'n moment wat onderdelen tekort maar ik ben een heel eind gekomen.
Het begint wat te worden
Het begint wat te worden
De binnenkant
De binnenkant
Het boren van grote gaten blijft nog altijd een crime, het worden op een een of andere manier 3 hoekige gaten.
Maar gelukkig kon ik wat smokkelen met de cinche aansluitingen.
Achterkant
Achterkant
De keuze schakelaar was iets wat ik nog in de bak had liggen, de bedoeling was een toggel schakelaar maar die moest met een fijner schroefdraad getapt worden dan dat ik in huis had.
Nu moet de as nog verlengd worden en komt er zo'n tweede knop op (als ik het met mij zelf eens ga worden).
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: First Watt B1 Buffer Preamp

Bericht door Boerenterprise »

Hey, ik zie leuke oplossingen waar ik ook flink over heb zetten knaken. Leuk om te zien hoe jij ze opgelost hebt.

Chris
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Re: First Watt B1 Buffer Preamp

Bericht door gervenja »

En natuurlijk op zijn eindbestemming.
overigens zie je dit licht van de led's met al zijn stralen alleen op de foto (sluitertijd).
Op zijn plek
Op zijn plek
Tijd om het F5 verhaaltje af te maken.
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Re: First Watt B1 Buffer Preamp

Bericht door gervenja »

Hallo Chris,

wat is de oplossing dan :)
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: First Watt B1 Buffer Preamp

Bericht door Boerenterprise »

Nice!!
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: First Watt B1 Buffer Preamp

Bericht door Boerenterprise »

eigenlijk voornamelijk de oplossing voor de volume en de keuze schakelaar. Ik zet eerst heel moeilijk te denken, omdat ik niet veel ruimte heb. JIj hebt een veel grotere kast gekozen. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en gedaan wat iemand ons vertelde tijdens Breda. Plaatjes en topic volgen.

Groeten,

Chris
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Sneak preview

Bericht door gervenja »

Sneak preview voor het volgende project.
Vanwege de kleur van de print noem ik het maar Black Pearl.
Black Pearl :)
Black Pearl :)
De onderdelen beginnen binnen te stromen :)
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Re: First Watt B1 Buffer Preamp

Bericht door audioot »

hoi,
waar heb jij die print(en) vandaan?
mvg
audioot
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Re: First Watt B1 Buffer Preamp

Bericht door gervenja »

Ja mooi printje he?
Ik heb de gerberfiles van de PassLabs site gehaald en de printjes in china laten maken.
Je hebt er dus dus 2 nodig voor een stereo versterker.
Ben vandaag met bestukken begonnen en zal morgen een topic openen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: First Watt B1 Buffer Preamp

Bericht door dre »

alleen voor je zelf besteld!
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Re: First Watt B1 Buffer Preamp

Bericht door gervenja »

dre schreef:
alleen voor je zelf besteld!
mmm,
nu je er toch over begint. :wink:
Ik heb dus nog 8 printjes over 4 setjes dus.
Prints zijn 18 cm * 12,5 cm en € 17,25 per stuk (incl. postzegels).
1,6 mm dik, 35 um koper,kleur zwart, witte silksreen en gouden contacten
Wie het eerst komt....
mocht er voldoende animo zijn plaats ik wel een extra order.
Ben momenteel nog bezig om een extra voortrap te maken voor een MC aansluiting, op een van de foto's zie je alergens een layout. :-$
Gesloten