My neverending caraudio story ;)

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
Vennet
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:51
Locatie: Sleidinge

My neverending caraudio story ;)

Bericht door Vennet »

Na enkele jaren met verschillende caraudio-setups rond gereden te hebben, heb ik mij de laatste 2 jaar gericht op het SQ gebeuren O:) Nadeel hieraan is dat mijn project maar niet op poten komt :wink:
Door die 2 jaar heen ben ik al x-aantal keer veranderd van componenten, visie, looks,... waardoor ik nooit aan een afgewerkt product kom (en ja, ik geef toe, ook wel uit luiheid :wink: )
Nu dat het toch iets of wat een geheel begint te vormen, start ik hier ook maar een topicje op O:)

Auto waar alles in komt: Rover 200iS (1998)

Componenten:

Stroomvoorziening:
- Banner Running Bull 70Ah
- Sonnenschein dryfit A500 56Ah
- 50 (voor naar achter) en 25 carré (koffer) voeding/massakabels
- 2,5 carré speakerkabels (kicks) 1,5 carré speakerkabels (mid/tweet)
- De nodige zekeringhouders/verdeelblokken/massablokken,... (meeste "home-made")

Versterkers:
- 2 x Phoenix Gold zx450
- 2 x Phoenix Gold zx500

Speakers:
- Sub: JL Audio 15W3v2
- Kick: dubbele Peerless SLS 6.5 per deur
- Mid: Peerless HDS Exclusive 4"
- High: Peerless HDS 1"

Ook nog:
- HU: Pioneer dex-p9r
- Processor: Pioneer deq-p9
(- Phoenix Gold BassCube)
- Demping: Merford 2,5 en 4mm en binnenkort wss nog wat standartplast M1

HU+DEQ:
zie eerste foto bijlage

Kicks:
zie tweede foto bijlage

Mid:
zie derde foto bijlage

Tweet:
zie vierde foto bijlage

Versterkers: (eq's op foto zijn ondertussen vervangen door de deq-p9)
zie laatste foto bijlage

____________________________________________________________________________________________________________________________________


Subkist op maat gemaakt uit 18mm MDF. Deze past in de reservewiel-uitsparing met links een bakje voor een 2de accu:
zie vijfde foto bijlage
Nog een aantal verstevigingen intern aangebracht + wol:
zie zesde foto bijlage
Uiteindelijke kist met sub in:
zie zevende foto bijlage

____________________________________________________________________________________________________________________________________

De deuren heb ik eerst gedempt met 4mm bitumen (deurpaneel met 2,5mm)

De basis gemaakt waar de kicks komen in te spelen:
zie achtste foto bijlage
Deurpaneel aangepast:
zie negende foto bijlage
Opzetstuk voor het deurpaneel gemaakt (wordt met bouten aangetrokken op het bovenstaand paneeltje, zodat het een stevig geheel is):
zie tiende en elfde foto bijlage


____________________________________________________________________________________________________________________________________

De mids komen te spelen in het dashboard (free-air), de zijdelingse ventilatieroosters hebben dus plaats moeten maken.
Als basis heb ik gebruik gemaakt van een pvc-mof die ik overtrokken heb met skai:µ
zie foto 12-14 in bijlage

____________________________________________________________________________________________________________________________________

De tweeters ben ik nog niet volledig aan uit hoe ik die wil monteren. Het basisidee is er wel, maar had dit ook graag in de skai gehad, maar dit wordt vrij moeilijk:
zie eerste foto 15
Bijlagen
dex-p9r + deq-p9
dex-p9r + deq-p9
Peerless SLS 6.5 kick
Peerless SLS 6.5 kick
Peerless HDS Exclusive 4" mid
Peerless HDS Exclusive 4" mid
Peerless HDS 1" tweet
Peerless HDS 1" tweet
Kist open
Kist open
Verstevigingen + vulling kist
Verstevigingen + vulling kist
Kist toe
Kist toe
basis deur
basis deur
deurpaneel aanpassen
deurpaneel aanpassen
opbouw deurpaneel
opbouw deurpaneel
eindresultaat niet bekleed
eindresultaat niet bekleed
achterkant mid-pod
achterkant mid-pod
close-up mid in dash
close-up mid in dash
totaalbeeld mids in dash
totaalbeeld mids in dash
testopstelling tweeters
testopstelling tweeters
de versterkers
de versterkers
Laatst gewijzigd door Vennet op vr 21 mei 2010, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sjaudio
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 18 aug 2006, 0:03
Locatie: Venlo

Re: My neverending caraudio story ;)

Bericht door Sjaudio »

Dat wordt vast en zeker genieten in de auto! Ongelofelijk mooi gedaan. Erg mooie units ook :!:
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: My neverending caraudio story ;)

Bericht door Bertje »

Komen hier ook meer en meer car audio installaties te staan, ik zie een trend ontstaan.. :wink:
Ziet er allemaal goed uit, maar ik vrees wel een beetje voor die mid in de PVC behuizing, da's wel een erg kleine koker namelijk en zal je wel gaan horen ben ik bang. De Peerless korf is al niet erg open, en nu helemaal niet meer.
Als tweeter had je ook een Vifa XT-tje kunnen nemen, die zijn lekker klein dus makkelijk weg te bouwen en uit te richten en klinken ook top.
Rob.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: My neverending caraudio story ;)

Bericht door bartsegers »

hoe houden zulke kwetsbare dome tweetertjes zich als de auto een paar dagen in de felle zon staat eigenlijk ??
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: My neverending caraudio story ;)

Bericht door Martijn H »

Had je niet beter een kleinere tweeter kunnen nemen? Zoiets als de http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... nc-c000-4/

Mooie woofers ook, kon er zelf nog geen toepassing voor vinden..
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: My neverending caraudio story ;)

Bericht door MrCaBLeGuY »

En ik ben wel benieuwd hoe de versterkers ingebouwd zijn :) Foto's?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: My neverending caraudio story ;)

Bericht door Henkjan »

mooie install. lekker zo'n wat oudere auto, daar kan je nog wat in kwijt :)

btw: zou je ajb die foto's kunnen uploaden en NIET op imageshack laten staan? (zie FAQ)
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: My neverending caraudio story ;)

Bericht door Candisa »

Montana: SB Acoustics was volgens mij nog niet leverbaar toen Vennet die HDS tweeters van mij overgenomen heeft.
Verder is Peerless zelfbouw-audio een soort van thema in zijn wagen (moest er een niet-car-audio 15" sub van Peerless bestaan, had de JL al plaats moeten ruimen, is het niet Vennet?) én off-axis response is ook wel een beetje belangrijk in een wagen als je niet wilt gaan laser-precies uitrichten om vervolgens enkel op de bestuurdersstoel een goed geluid te hebben...

Vennet: goe bezig é, maar dat wist je al. Experienced unlimited?

Isabelle
XC-C30
Berichten: 121
Lid geworden op: zo 20 dec 2009, 23:36
Locatie: Roesbrugge, Belgie

Re: My neverending caraudio story ;)

Bericht door XC-C30 »

Heel goed bezig Dries! 8)

Je bent toch precies minder lui dan ik.... K zou er beter ook eens aan beginnen wil ik tegen het eventuele BK klaar zijn :roll:
Vennet
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:51
Locatie: Sleidinge

Re: My neverending caraudio story ;)

Bericht door Vennet »

@ Sjaudio: thx, en ja, dat is toch de bedoeling O:)

@Bertje: ik speel nu al een tijdje met deze mids op die manier en ik heb eigenlijk nog geen "klachten" (ben wel nog niet zo een getrainde luisteraar). Denk wel dat het er slechter uitziet op foto dan in werkelijkheid. Het overtollige van de pvc buis (wat dus in het dash zit) ga ik trouwens nog wegzagen, zodat er minder tunnel is.
Ja, die Vifa XT'tjes zijn idd wel handig qua inbouw en schijnen ook nog goed te zijn, maar zoals Candisa al zei, vind het tof om een volledige (front)set van Peerless te hebben, is eens iets anders... (begonnen met SLS kicks, dan HDS mids overgenomen van Martinkruit op sys en dan ook maar die tweets overgenomen van Candisa :wink: ) En moet eerlijk zeggen, ben wel 'verkocht' aan de klank die de Peerless tweets geven. Ik speel nu voor de moment met de Seas 27tbfc/g, welke verre van slecht zijn, maar ze kunnen echt niet tippen aan het natuurlijke en de rust van de Peerlessen. Paar EMMA puntjes kwijt, maar soit :wink:

@bartsegers: dat is natuurlijk een "gok" die ik waag, maar in Amerika zijn er toch een paar die met deze tweeters spelen in hun auto en waar ik nog geen klachten van gelezen heb. Lijkt mij dus wel mee te vallen

@Montana: zie hierboven ivm de tweeters :wink: Heb je het over de SLS woofertjes? Ja, aangezien die maar tot een 250Hz moeten doorspelen, zijn die wel vrij ideaal in mijn setup. Alle reviews die ik al gelezen heb van mensen die deze driver gebruiken in hun auto, zijn héél lovend!

@MrCaBLeGuY: zal straks eens fototje trekken van hoe de koffer er momenteel bij staat (niet echt om trots op te zijn, maar kom :wink: )

@Henkjan: thx, en zal straks eens werk maken van de foto's

@Candisa: dat zal idd Experienced unlimited worden denk ik (als het er eindelijk ooit eens van komt :P )

@XC-C30: thx
Vennet
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:51
Locatie: Sleidinge

Re: My neverending caraudio story ;)

Bericht door Vennet »

Foto'tje van hoe de koffer er momenteel bij staat. Moet uiteraard nog deftig afgewerkt worden met kabels op maat gesneden en in snakeskin enzo... Maar ik wou eerst testen of de sublaag nog mooi binnen kwam op deze manier. En voorlopig zit dat allemaal wel goed, geen onoverkomelijke resonanties, genoeg bas,...
Het geheel wordt op het einde dan ook nog afgewerkt met een afdekplaat met plexi
Bijlagen
koffer voorlopig
koffer voorlopig
zijpaneel met zelfgemaakt verdeelblok
zijpaneel met zelfgemaakt verdeelblok
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: My neverending caraudio story ;)

Bericht door MrCaBLeGuY »

Niet echt om trots op te zijn ? Nou ik zou er niet over zeuren, ik vind het een heel mooi begin van een gelikte afwerking. Dikke plus voor het netjes verzekeren @ het verdeelblok. Ziet er super strak en netjes uit.

Wat ik me wel afvraag, die sub speelt nu in een gesloten kist en vervolgens tegen de onderkant van de versterkerplaat aan. Lijkt wel een soort bandpass systeem zo. Heeft dat enige invloed?

En ik zie dat je op de rechter amp gebrugged speelt, maar die RCA kabel als speaker kabel, werkt dat?
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: My neverending caraudio story ;)

Bericht door Candisa »

Volgens mij is dat gewoon speakerkabel hoor, maar iets dikkere aangezien die volgens mij naar zijn sub gaan als ik naar de manier van aansluiten kijk (1 2-aderige kabel per spoel van de dubbelspoels-sub en die vervolgens parallel-gebrugd)?

En ja, ik vind dit er ook best proper uit zien voor iets dat under construction is.

In de Belgische caraudio scene is men nogal veel gewoon van projecten te zien die op een week tijd in elkaar gestoken zijn... (Men vergeet er in 95% van de gevallen wel bij te vermelden dat ze gebouwd zijn door een professional die er zich volle dagen over ontfermt... :roll: )
Alsook dien je peperduur materiaal te hebben, en dan zal het wel goed klinken...

Wel, ik ben blij dat ik Vennet heb kunnen helpen bij het kiezen van zelfbouw-materialen voor zijn install, want dit komt goed en mits goede afstelling kan dit niet anders dan voor veel verbazing zorgen in de Belgische scene!

(Ik weet het, moest ik half zo goed kunnen werken als dat ik het kon uitleggen, was mijn eigen install al lang klaar :lol: )

Isabelle
Vennet
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:51
Locatie: Sleidinge

Re: My neverending caraudio story ;)

Bericht door Vennet »

Die blauwe kabel is idd gewoon speakerkabel. Voor de moment is mijn rechterportier hier op aangesloten, dus 2 SLS'en gebrugd...

Ja, uw idee van de bandpasskist had ik ook eerst, daarmee dat ik er nu eerst alles in "gesmeten" heb om te luisteren hoe het klinkt... niet verkeerd dus. Dus als het zich nu als gesloten of bandpasskist gedraagd, me don't care :wink: zolang het maar klinkt!
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: My neverending caraudio story ;)

Bericht door MrCaBLeGuY »

Hoi Vennet, nou ik vind uw installatie in ieder geval ook super proper voor tot dus ver. Kan alleen maar mooier worden. Mijn geest zal me vertellen dat die blauwe kabel RCA is omdat ik exact dezelfde kleur blauw heb van mijn Dietz RCA kabels.

Ik heb zelf de Pioneer 88RS als headunit, daar zit de DSP processor ingebouwd. Ben daar zeer tevreden over! Uitermate veel instelmogelijkheden ontzettend veel vrijheid in de scheidingsfrequenties en erg lekker te fine tunen. Ik neem aan dat jouw DSP ook time alignment heeft?

Door je tweeter opbouw zit hij, zeker links, erg dicht bij je oren. Hoe klinkt dit blijft dit mooi subtiel?
Vennet
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:51
Locatie: Sleidinge

Re: My neverending caraudio story ;)

Bericht door Vennet »

De pioneer 88RS is inderdaad ook een toptoestel! De P9(0) is nog een stapje hoger, wat de verschillen juist zijn, weet ik niet van buiten. Eerste dingen die in mij opkomen: de P9 heeft een 4-weg x-over tegenover de 88RS 3-weg. Bij de P9 ga je met optisch signaal naar de processor in de koffer en vanaf de deq met rca's naar de amps, minder kans op storingen dus,...
Dit toestel heeft dus uiteraard ook time-alignment

Over de tweeter opbouw... ik denk niet dat bij deze constructie de tweeter veel dichter bij de oren zit dan de meeste andere caraudio-installs? Meeste mensen maken toch gebruik van de a-stijlen of spiegeldriehoeken?
In ieder geval klinkt het zeker subtiel. Dat is nu net het sterktepunt van de peerless vind ik. Het is alsof de tweeter niet meespeelt, maar als je hem uitzet, hoor je pas wat je mist.
Vennet
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:51
Locatie: Sleidinge

Re: My neverending caraudio story ;)

Bericht door Vennet »

Vandaag eens wat verder gedaan aan de tweeterpod.
Moet uiteraard ook nog afgewerkt worden, hoe... daar ben ik nog niet aan uit. Had het liefst in skai gehad, maar het is een vrij onmogelijke vorm om mooi te kunnen bekleden.
De mdf ring ga ik proberen glanzend zwart te maken en dit bij de mids en kicks ook doen.

Nu voor de foto heb ik de ring afgeplakt met isolatietape om een eerste indruk te geven :wink:
Bijlagen
tweeterpod
tweeterpod
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: My neverending caraudio story ;)

Bericht door cobaltjeh »

Mooie componenten! Alles zit zeker netjes op zijn plek.
Afwerking is altijd hetgeen wat erg lastig is. Ben benieuwd hoe dat gaat worden.
Maar al met al zal het heerlijk klinken. :)
Die pioneer ondersteund deze ook filtering en time alignment? Ik heb eigenlijk alleen ervaring met een alpine processor.
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: My neverending caraudio story ;)

Bericht door Candisa »

Die Pioneer heeft alles aan boord wat je maar kan nodig hebben voor een 3-weg + sub opstelling, filtering, TA, equalizer... :)

groetjes,
Isabelle
Vennet
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:51
Locatie: Sleidinge

Re: My neverending caraudio story ;)

Bericht door Vennet »

De demping van de linkerdeur wat aangepast. Ik had gewoon de gaten dichtgemaakt door er bitumen over te kleven.
Nu wat plaatmetaal op maat gesneden, met zelfborende vijzen vastgezet en dan weer overkleefd met bitumen.
Als het budget het toestaat, binnenkort eens een bulk-pakket standartplast M1 bestellen, want die bitumen vind ik toch niet het-van-het...

Ring + rooster voor tweeter gemaakt. Nog maar 1 verflaag gekregen, moet dus nog opgeschuurd worden + extra lagen
Bijlagen
Gaten bedekt met plaatmetaal
Gaten bedekt met plaatmetaal
overkleefd met bitumen
overkleefd met bitumen
ring boven
ring boven
ring zij
ring zij
Vennet
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:51
Locatie: Sleidinge

Re: My neverending caraudio story ;)

Bericht door Vennet »

voorlopige stand van zaken bij de linker tweeter:
Bijlagen
IMG_0877.JPG
IMG_0878.JPG
IMG_0879.JPG
ALFIrE
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 09 nov 2009, 19:03

Re: My neverending caraudio story ;)

Bericht door ALFIrE »

mooi werk

ik denk met plezier terug aan mijn zx450, zx500 en eq232 ...
Gesloten