Een soortemet van von schweikert unifield 3 clone...

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Eelco Tijnagel

Re: Een soortemet van von schweikert unifield 3 clone...

Bericht door Eelco Tijnagel »

wouter schreef:
Bij en 6dB crossing kom je automatisch hoog uit, 3kHz is juist een voordeel als je dat redt.

De meeste systemen gaan zonder waveguide niet zonder problemen crossen onder 4kHz, maar dat is dan niet hun keuze maar een noodzakelijk kwaad.
Hier raak je mij even kwijt... waarom is het voordeel als ik 3 kHz redt ?

En wat bedoel je met een waveguide ?

gegroet, Eelco
Eelco Tijnagel

Eelco Tijnagel schreef:
b_force schreef:
Zie mijn bericht :P
Die CSS waar kan ik die kopen ?
Reeds gevonden !

Tenminste waar hij te koop is. Ik kom nergens een curve tegen ?

gegroet, Eelco
Eelco Tijnagel

Ah !

Duidelijk. Ik kwam hierbij uit : http://en.wikipedia.org/wiki/Waveguide

gegroet, Eelco
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Eelco Tijnagel schreef:
Tenminste waar hij te koop is. Ik kom nergens een curve tegen ?
u roept, wij draaien
Bijlagen
trio8 freq-resp.jpg
Eelco Tijnagel

Bedankt HankJan,

Dat ziet er netjes uit.

gegroet, Eelco
Pjotr

Bericht door Pjotr »

In lang vervlogen dagen snapten ze er meer van:
decckellyb400.jpg
decckellyb400.jpg (46.47 KiB) 367 keer bekeken
http://www.soundfountain.com/amb/ribbon.html

En hier de speakers die ik er 30 jaar geleden mee bouwde:
Dk30.jpg
Probleem was wel de grote offset tussen tweet en mid-bas, Maar met een 3e orde filter op 2.5 KHz kwam dat eigenlijk weer aardig goed.

De hoorn (of zo je wilt wave guide) belast de ribbon effectief tot ca. 1 KHz. Eigenlijk zit de tweet daar verkeerd en moet ie liggend gemonteerd zijn, dan is is de afstraling veel uniformer en over + en 45 graden vrijwel uniform met nog steeds een gevoeligheid van 91 dB over die brede afstraalhoek. Maar dat wist ik toen nog niet.

<Edit>

Tegenwoordig zou je die delay van de offset heel mooi met een DSP kunnen corrigeren. Vraagt eigenlijk om het actief Hypex plate ampje met DSP. Wordt project 311 op de stack dan :mrgreen:
Eelco Tijnagel

Kleine update,

Na contact met degene die mij helpt met onder andere het filter hebben we besloten om voor de CSS FR 125SR en als tweeter Fountek JP3.0MB te gaan.

Nu is het dus nog zoeken naar een goede woofer die in een gesloten kast van 40 a 50 liter zonder kunstmatige ingrepen bij -3 een Hz of 40 doet. Het liefst met papieren conus.

Iemand suggesties ?

gegroet, Eelco
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Eelco Tijnagel schreef:
u is het dus nog zoeken naar een goede woofer die in een gesloten kast van 40 a 50 liter zonder kunstmatige ingrepen bij -3 een Hz of 40 doet. Het liefst met papieren conus.
Dat zal lastig worden met papier. Die hebben meestal een hoge F_s. Voor die eisen heb je een zware conus nodig met een lage F_s en een lage VAS. Voor die eisen kom je onherroepelijk uit op een laag rendement en zul je de woef met een aparte versterker moet sturen.

Kijk eens in dit draadje http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =4&t=10022 of daar iets van je gading bij zit. Zelf hou ik het op de Dayton RSS265HF-4. Die gaat laag in een kleine kast van 30L - 40 L maar dat kost je wel rendement. In dat draadje staan genoeg alternatieven die ook goedkoper zijn. E.e.a. hangt ook af van waar je het X-over laat crossen.
Eelco Tijnagel

Pjotr schreef:
Dat zal lastig worden met papier. Die hebben meestal een hoge F_s. Voor die eisen heb je een zware conus nodig met een lage F_s en een lage VAS. Voor die eisen kom je onherroepelijk uit op een laag rendement en zul je de woef met een aparte versterker moet sturen.
Ik ben wel van plan, op dit moment dan toch, om het laag actief te maken. Ik heb enkel niet heel veel zin om waanzinnig te gaan zitten boosten. Zoals het er nu uitziet wil ik inplaats van dat Reckhorn filter toch een DBX driverack aanschaffen.
Pjotr schreef:
Kijk eens in dit draadje http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =4&t=10022 of daar iets van je gading bij zit. Zelf hou ik het op de Dayton RSS265HF-4. Die gaat laag in een kleine kast van 30L - 40 L maar dat kost je wel rendement. In dat draadje staan genoeg alternatieven die ook goedkoper zijn. E.e.a. hangt ook af van waar je het X-over laat crossen.
[/quote]

Bedankt voor de link.

Ik ben van plan om ergens rond de 200 a 300 Hz te gaan crossen.

Als er nog ideeen komen verneem ik die natuurlijk graag :)

gegroet, Eelco
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Een DBX lijkt mij een uitstekende keuze! Ga je dan volledig actief, of ga je voor het midhoog passief filteren? Op zich is wel wat te zeggen voor volledig actief, want dan kun je meerdere filters uitproberen om te bepalen wat je klankmatig het meest prettig vindt. De CSS'sjes zijn leuke breedbanders en de tweeter lijkt me ook een mooi ding welke je redelijk laag zult kunnen crossen, zeker actief.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik heb het topic nog eens doorgebladerd. Je wilt per se een breedbander. Het design moet ongeveer als de VS worden, maar ondertussen vind je de VS geen schoonheid. Het koppelen van een tweeter aan een hoog doorlopende breedbander levert zoals gezegd problemen op. Lijkt de Nescio van Henkjan je niet wat?
http://www.juoiga.nl/ontwerpen.html Of anders een speaker volgens dat concept? Dat betekent een betrekkelijk kleine breedbander met een woofer.

Wat overigens wel grappig is: dit krijg je als je "soortemet" googlet http://www.google.nl/search?hl=nl&sourc ... =&gs_rfai= .
Eelco Tijnagel

Hoi Martijn,

Tja een taalfoutje is snel gemaakt.... :oops:

Wat betreft filteren. Het midden en hoog zullen waarschijnlijk eerst passief gefilterd worden en het laag actief. Ik heb naar de Nescio gekeken, en naar de Hans, en het moet eigenlijk een combi van die twee worden.

Inmiddels ben ik ook wat aan het struinen op het net naar ontwerpen die ik interessant vind. Zo kwam ik de Goldmund Epilogue 1 & 2 tegen vind dit wel een mooi ding.

Afbeelding

Ik zit er aan te denken om zoiets te maken alleen dan met een frame waar je de baskast en topkast kan verstellen.

Binnenkort de spullen voor de topkast bestellen !

gegroet, Eelco
MBG Verhoeven
Ook commercieel actief

Bericht door MBG Verhoeven »

Ik kan me net zoals Martijn M, en volgens mij velen met ons, niet vinden in je keuze om een breedbander te combineren met een hoog aangekoppelde tweeter.
Het idee achter deze opzet is dat je geen filter nodig hebt in de klassieke 2/3 khz regio. Het staat echter redelijk vast dat een filter mits goed geïmplementeerd helemaal geen hoorbare verschillen oplevert. Wat je mijns inziens wel kunt horen en meten zijn (even)hormonische vervorming en afstraalgedrag.

Een toch wel gerespecteerd persoon op diyaudio.com Gedlee (http://www.gedlee.com/) is bijvoorbeeld van mening dat afstraalgedrag (als ik het goed begrijp tenminste) de meest belangrijke meetbare parameter is voor een luidspreker. John "Zaph" Krutke van (http://www.zaphaudio.com/) deelt deze mening niet volledig en is meer een aanhanger van goede vervormingscijfers om de kwaliteit van een luidspreker te beoordelen. Beide heren willen daarnaast natuurlijk een zo vlak mogelijke frequentieresponse.

Er zijn maar weinig tot geen ontwerpen (bij mijn weten) van gerespecteerde ontwerpers te vinden die een dergelijke configuratie met een onvermijdelijk hoog crossoverpunt in hun ontwerpen gebruiken. Troels Gravesen zit vaak aan de hoge kant met zijn Xoverpunten (3/3,5K), maar eerder genoemde heren hanteren naar mijn inzicht liever een zo laag mogelijk Xoverpunt. Dit geeft gewoon een veel beter afstraalgedrag/powerresponse.

Het lijkt dat TS niet 123 overtuigd is van argumenten tegen het door hem voorgesteld principe, maar ik ben toch benieuwd wat anderen hier van vinden!

Groeten,
Martijn

p.s Als deze discussie in een ander topic moet plaatsvinden hoor ik het graag :)
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

MBG Verhoeven schreef:
Ik kan me net zoals Martijn M, en volgens mij velen met ons, niet vinden in je keuze om een breedbander te combineren met een hoog aangekoppelde tweeter.
Bij die Von Schweikert komt de tweeter er pas in op 10 kHz ofzo. Op zich is dat niet zo heel gek, maar alleen om het simpel te houden en als de breedbander zich netjes gedraagt off-axis, anders zou ik het niet doen.
MBG Verhoeven schreef:
Een toch wel gerespecteerd persoon op diyaudio.com Gedlee (http://www.gedlee.com/) is bijvoorbeeld van mening dat afstraalgedrag (als ik het goed begrijp tenminste) de meest belangrijke meetbare parameter is voor een luidspreker.
Daar ben ik het zeker mee eens, in een luidspreker is afstraalgedrag ontwerpparameter nummer 1 met daarna een tijdje niets... In de studies van Harman Audio wordt bevestigd dat speakers met een constant afstraalgedrag in blinde luistertests de hoogste waardering krijgt. Vraag is, welk afstraalgedrag is ideaal? Geddes wil bundelen om de vroege reflecties (<10 ms) zoveel mogelijk te vermijden, terwijl Linkwitz met z'n pluto juist zo uniform mogelijk rondstraalt en dus veel vroege reflecties creeert. Tja, wie heeft gelijk? Ze schijnen allebei goed te klinken...
MBG Verhoeven schreef:
Er zijn maar weinig tot geen ontwerpen (bij mijn weten) van gerespecteerde ontwerpers te vinden die een dergelijke configuratie met een onvermijdelijk hoog crossoverpunt in hun ontwerpen gebruiken. Troels Gravesen zit vaak aan de hoge kant met zijn Xoverpunten (3/3,5K), maar eerder genoemde heren hanteren naar mijn inzicht liever een zo laag mogelijk Xoverpunt. Dit geeft gewoon een veel beter afstraalgedrag/powerresponse.
Jeroen_d is in het Vifa vertigo topic in de showcase bezig met een x-over op 3.4 kHz, wat qua afstraalgedrag goed uit lijkt te pakken. Misschien voor de TS even de moeite waard om daar te kijken. http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 6#p1469066
Pjotr

Bericht door Pjotr »

MBG Verhoeven schreef:
Een toch wel gerespecteerd persoon op diyaudio.com Gedlee (http://www.gedlee.com/) is bijvoorbeeld van mening dat afstraalgedrag (als ik het goed begrijp tenminste) de meest belangrijke meetbare parameter is voor een luidspreker. John "Zaph" Krutke van (http://www.zaphaudio.com/) deelt deze mening niet volledig en is meer een aanhanger van goede vervormingscijfers om de kwaliteit van een luidspreker te beoordelen. Beide heren willen daarnaast natuurlijk een zo vlak mogelijke frequentieresponse.
Dat is al een oud gegeven en is hier jaren geleden al eens besproken.

Begin jaren '90 heb ik zijdelings toegekeken bij onderzoek daar naar op de TU-Delft. Het betrof onderzoek naar stereo afbeelding en sweet spot. Het is niet eens zozeer het feit dat de dispersie over het hele frequentiegebied uniform moet zijn maar dat het verloop daarvan heel geleidelijk dient te verlopen over het hele hoorbare frequentiegebied.

Een ontwerper als von Schweikert is daarvan heel goed op de hoogte en ontwerpt daar ook naar.
MBG Verhoeven
Ook commercieel actief

Bericht door MBG Verhoeven »

Ik neem aan dat dit dan een vergelijkbare test is met vergelijkbaar resultaat:
http://seanolive.blogspot.com/2008/12/p ... eaker.html

Groeten,
Martijn
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Zoiets. In die link staan ook een paar artikelen onderaan van Toole uit 1986 die erg de moeite van het lezen waard zijn.

Hobbels en oneffenheden zijn ook off-axis funest voor een goede weergave.
Eelco Tijnagel

MBG Verhoeven schreef:
Ik kan me net zoals Martijn M, en volgens mij velen met ons, niet vinden in je keuze om een breedbander te combineren met een hoog aangekoppelde tweeter
En toch zie ik het wel vaker... Zie bijvoorbeeld de Hans. Deze maakt echter gebruik van de dipool tweeter. Nu vraag ik mij af is dat dan de oplossing voor de 'problemen' ?
MBG Verhoeven schreef:
p.s Als deze discussie in een ander topic moet plaatsvinden hoor ik het graag :)
Nee hoor, geen probleem ! De discussie heeft direct te maken met mijn plannen dus is in mijn ogen hier helemaal op z'n plek :wink:

Waar ik wel tegenaan loop is is de eigenlijk veel te summiere informatie die fabrikanten hun speakers meegeven... Zijn er sites te vinden waar aanvullende info te vinden is, zoals bijvoorbeeld het off axis gedrag van die CSS 125 ?

Bedankt voor jullie input wederom !

gegroet, Eelco
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”