het grote USB geluidskaart topic

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

het grote USB geluidskaart topic

Bericht door b_force »

Een tijd geleden van een paar mensen vragen gehad omdat ze problemen hadden met meten.
Deze mensen hadden allen de Behringer UCA202. Best een leuk USB-kaartje voor weinig.

Na een hoop gepruts wel werkend, maar rare impedantie metingen.

Nu kon ik laatst voor heeeeel erg weinig zo'n kaartje kopen.
Nieuwsgierig als ik ben heb ik dat gedaan om eens te kijken wat er nu loos was.

Vandaag een paar metingen gedaan.
Eerst met mijn huidige geluidskaart (Asus Xonar D1), waarvan ik zeker weet dat die goed is.
Daarna de rest. De plaatjes spreken voor zich denk ik.

Ik ga dadelijk nog even frequentie responsie meten.

edit: De UCA202 kan WEL worden gebruikt!!
Dit is te lezen verderop in het topic!


[edit: topic titel aangepast en sticky gemaakt]
Bijlagen
Asus out - Asus in.PNG
Behringer out - Asus in.PNG
Asus out - Behringer in.PNG
Behringer out - Behringer in.PNG
Laatst gewijzigd door b_force op ma 19 jul 2010, 12:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Behringer UCA202 (USB Geluidskaart)

Bericht door b_force »

Ik zal ook even nog met een weerstand meten (dit woofertje had ik toevallig in de buurt liggen)

Hier trouwens de uitgang kortgesloten.

Die kromme is de Behringer (in en uit)
Bijlagen
Imp shorted.PNG
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Behringer UCA202 (USB Geluidskaart)

Bericht door Martijn M »

Bedankt Bart! Nu weet ik in ieder geval dat 't niet aan mij ligt!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Behringer UCA202 (USB Geluidskaart)

Bericht door Pjotr »

Uhm Bart, zonder nadere specificatie van de meet opstelling (schema?) zeggen de resultaten weinig.

Wat was b.v. je "Limp"-meetweerstand? Met 22 ohm de line uitgang kortsluiten van zo'n UCA202 ganiegoe.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Behringer UCA202 (USB Geluidskaart)

Bericht door b_force »

JAja Peter :P (wij houden elkaar scherp heh! :P)
Heb overal over nagedacht hoor :lol:

Ik meet altijd met een versterker.
Dus geluidskaart -> versterker -> referentie weerstand (impedantiebox) -> geluidskaart.
Als ik dus de klemmen van mijn impedantie box kortsluit, dan betekent dat dus dat aan mijn versterker een belasting van 27ohm hangt.
Maar goed, als meting zou je dan theoretisch 0 ohm moeten meten. Dat is die Behringer zeker niet.

Een schema van die UCA202 zal wel een hoop schelen.
Probleem moet namelijk wel op te lossen zijn. Als ik kijk naar het schema van de CODEC (PCM2902):
http://www.google.nl/url?sa=t&source=we ... Xfpcm9aVsA

Deze kan prima geschikt zijn voor "ons' doeleinde.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Behringer UCA202 (USB Geluidskaart)

Bericht door bartsegers »

Bart,

ik kan hieruit opmaken dat de behringer de impedantie in het hoog laat inzakken ?
Ik zal de UCA200 eens kortsluiten...
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Behringer UCA202 (USB Geluidskaart)

Bericht door b_force »

Owjha, ik ging hier nog mee verder :lol:
Ja klopt, het hoog doet raar. Sowieso ook al met de fase (= niet handig met filteren)
Ook het laag loopt op.

Ik zal nog eens wat metingen doen, dan is het wat duidelijker.
De hamvraag is natuurlijk of dit op te lossen is.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Behringer UCA202 (USB Geluidskaart)

Bericht door Martijn M »

in bart we trust.jpg
We rekenen op je!
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Behringer UCA202 (USB Geluidskaart)

Bericht door bartsegers »

Pfoe, ik heb alles hier ook nog liggen, maar krijg geen meting zoals jij het hebt.
Ik heb dus de UCA 200.
Output behringer gaat versterker in, L+R, aan R kanaal hangt meetbox, (versterker in) luidspreker sluit ik kort, en dan output soundcard gaat weer de behringer in, klopt toch he ?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Behringer UCA202 (USB Geluidskaart)

Bericht door b_force »

eeeh
Je bent een beetje lastig te volgen :P
Wel je impedantie box (of whatever) gebruiken heh!!
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Behringer UCA202 (USB Geluidskaart)

Bericht door bartsegers »

b_force schreef:
eeeh
Je bent een beetje lastig te volgen :P
Wel je impedantie box (of whatever) gebruiken heh!!
Uhm ja, die gebruik ik.
probeer met paint het een en ander te verduidelijken ghe ghe....
Ik gebruik de normale setup om een speaker impd. te meten toch ?
alleen dan met kortgesloten speaker.
ik krijg dit grafiekje.
Bijlagen
lekker knoddellen.JPG
gefroddel.JPG
Laatst gewijzigd door bartsegers op vr 23 apr 2010, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Behringer UCA202 (USB Geluidskaart)

Bericht door b_force »

Zo ja
Dan moet je dus een lijntje vlak bij nul krijgen (of bij de waarde van je referentie weerstand, mits verkeerd om aangesloten)
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Behringer UCA202 (USB Geluidskaart)

Bericht door bartsegers »

Bart,

De impedantie loopt dus op in het hoog. 2 tiende Ohm.
Is dat wat je wilt aantonen? Of wat heb jij precies gemeten?
2 tiende kan ik nu niet 1 2 3 over vallen namelijk.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Behringer UCA202 (USB Geluidskaart)

Bericht door b_force »

Die van jouw is netter.
Als je naar de metingen van de UCA202 kijkt zie je rond 12kHz een knik in de fase.
Daarnaast loopt ook de impedantie niet zoals die moet zijn.
Niet bruikbaar dus.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Behringer UCA202 en andere USB kaarten

Bericht door b_force »

Zo vandaag deze jongen binnen gekregen:
http://www.eekmanmuziek.nl/cgi-bin/inde ... cf1=1&art=

Een USB kaartje met phantom spanning, line-in, headphone etc. Geen externe spanning nodig.
Helemaal niet verkeerd! Voor 25 euro was ik toch benieuwd!.
Eventjes getest en daarna opengeschroefd.
Audiolink imp.png
Zelfde verhaal als de UCA202. Ik gok dat het een highpass filter is.
Iemand ideeën ?

Voor de rest is het printje best aardig.
Natuurlijk niet al te beste componenten, maar ach het is ook 25 euro :P
De CODEC is een PCM2904, het broertje van de PCM2902 die in de Behringer zit.
Opamps zijn JRC/NJM 2100
http://semicon.njr.co.jp/njr/hp/fileDow ... ediaId=119

Is deze bruikbaar als complete meet-preamp?
Denk het wel, we moeten dus alleen even uitvissen hoe we die gekke fase/impedantie knik weg kunnen krijgen 8)
De phantom spanning wordt mooi gedaan met een MC34063. Een step up convertor.
Bijlagen
IMG_1954.jpg
IMG_1955.jpg
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Behringer UCA202 en andere USB kaarten

Bericht door Martijn M »

Misschien moet je eens een mailtje naar de makers van ARTA sturen. Wellicht weten zij wat het probleem zou kunnen veroorzaken. Op hun site kan ik niet meteen iets vinden dat daar over gaat. Het lijkt me dat het in hun belang is te weten wat er mis kan gaan.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Behringer UCA202 en andere USB kaarten

Bericht door b_force »

Martijn M schreef:
Misschien moet je eens een mailtje naar de makers van ARTA sturen. Wellicht weten zij wat het probleem zou kunnen veroorzaken. Op hun site kan ik niet meteen iets vinden dat daar over gaat. Het lijkt me dat het in hun belang is te weten wat er mis kan gaan.
ARTA heeft hier volgens mij helemaal niks mee te maken.
Het is puur een probleem op de print. Wat ik zeg, een high-pass filter of iets dergelijks.
Een schema zou hier ook een hoop helpen, maar ja........
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Behringer UCA202 en andere USB kaarten

Bericht door Pjotr »

b_force schreef:
Zo vandaag deze jongen binnen gekregen:
http://www.eekmanmuziek.nl/cgi-bin/inde ... cf1=1&art=

Een USB kaartje met phantom spanning, line-in, headphone etc. Geen externe spanning nodig.
Helemaal niet verkeerd! Voor 25 euro was ik toch benieuwd!.
Eventjes getest en daarna opengeschroefd.
Leuk kaartje voor 25 pegels. Ziet er degelijker uit dan de de UCA202. Lijkt mij een ideaal speaker meetkaartje voor weinig. Beetje een Chinese M-Audio kloon.

Wbt die meet onnauwkeurigheid van de impedantie: Dat ligt niet aan ARTA maar aan de niet exact gelijke frequentie karakteristiek van beide kanalen van je AD converter in het laag. Afgezien van input elco's hebben veel AD covertertjes een ingebouwd high-pass om DC weg te werken.

<Edit>

Ah, zie dat je dat ook al bedacht ;)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Behringer UCA202 en andere USB kaarten

Bericht door b_force »

De truc is dus om DAT goed te krijgen Peter, en en kijken waar dus het probleem zit :wink:
Highpass kan het trouwens helemaal niet zijn (wel bij die Behringer), hier is het enkel de lowpass die gek doet.

Overigens vind ik hem net zo "goed" als de behringer, met als voordeel dat deze dus een phantom spanning heeft.

Zie hier de frequentie responsie van het geval MET impedantiebox (kortgesloten) en daarna gewoon ingang op uitgang (en 50dB schaal)
Lekker -3dB :lol: Dat is dus puur een kwestie van opampjes goed instellen :p
Bijlagen
Audiolink freq.png
Audiolink freq2.png
Audiolink freq 50dB.png
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Behringer UCA202 en andere USB kaarten

Bericht door b_force »

Volgens mij hebben we ook last van impedantie van de versterker die eraan hangt.
Zou niet mogen voor een voorversterker dat die impedantie afhankelijk is.

Eerst direct ingang op uitgang, daarna met versterker en impedantiebox er tussen.
Het viel me op dat wanneer de versterker flink open stond, de lijn een stuk rechter werd. (uiteraard wordt de ruis ook lager, maar dat is logisch)
Bijlagen
Audiolink imp in op uit.png
Audiolink imp in op versterker low.png
Audiolink imp in op versterker high.png
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Behringer UCA202 en andere USB kaarten

Bericht door b_force »

Hier nogmaals de frequentie responsie.
Is er wat beter te zien hoe laag eigenlijk het -3dB punt ligt.
Typisch is dat hij na 20kHz heel hard afkapt. Ik denk dat dat de CODEC is?
Bijlagen
Audiolink freq3.png
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Behringer UCA202 en andere USB kaarten

Bericht door b_force »

Ik ben eens een schema gaan maken van de print.
Dus van de input naar de PCM2904 en van de PCM2904 naar ouput.
Van PCM2904 naar output is het bovenste stuk van het schema, daarna dus naar de input.

Daarna een AC-analyses gedaan met de bron normaal en geïnverteerd.

Wat mij betreft geen schoonheid :lol:
Zeker die 100ohm en 22uF aan de uitgang vraag om leuke dingen.
Ik weet niet precies wat de impedantie is van mijn versterker, maar zoiets kan gekke dingen gaan doen.
Ook de spannings deler aan de ingang is niet ideaal.
Bijlagen
Schematic.png
Simulatie schema bron non-inverted.png
Simulatie schema bron inverted.png
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Behringer UCA202 en andere USB kaarten

Bericht door b_force »

Whahahahaha :lol: :lol: :lol:

Wie wil mij even hard slaan? :lol: :lol:
Was ik even vergeten dat de kalibratie functie gedaan moet worden ZONDER last!!!
Het is voor mij alweer een tijd geleden geweest dat ik die gebruikt heb.
Ben je de hele middag bezig, stel ik net een schema op incl impedantie box (verzwakker enzo), gaat er ineens een lampje branden in je hoofd.
(zo'n, owjha, wacht eens even momentje)

Zo werkt de UCA202 dus ook! Het is ook volstrekte logisch om zo te kalibreren, aangezien je alle fouten er zo tussen uit haalt.

Dus de vraag, is deze geluidskaart bruikbaar?
JAZEKER!!!

Dus allen kopen, zal Frans blij mee zijn :)
Bijlagen
Audiolink, gekalibreerd.png
UCA202, gekalibreerd.png
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Behringer UCA202 en andere USB kaarten

Bericht door SARK »

b_force schreef:
Whahahahaha :lol: :lol: :lol:

Wie wil mij even hard slaan? :lol: :lol:
Was ik even vergeten dat de kalibratie functie gedaan moet worden ZONDER last!!!
Ik moet eerlijk zeggen dat dat ook niet duidelijk wordt gemeld in de handleidingen, misschien is een Jip&Janneke uitleg met plaatjes/foto's (voor mensen zoals ik :wink: ) wel handig.
Laatst gewijzigd door SARK op za 22 apr 2017, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Behringer UCA202 en andere USB kaarten

Bericht door b_force »

SARK schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat dat ook niet duidelijk wort gemeld in de handleidingen, misschien is een Jip&Janneke uitleg met plaatjes/foto's (voor mensen zoals ik :wink: ) wel handig.
Goed punt!!!
Frappant dat niemand het door had trouwens :lol:

Ik zal eens wat duidelijks maken :)
Mmmm, zit ik weer te twijfelen om een "meten voor dummies" workshop te geven :lol:
(en dan echt gewoon een stappenplan, met GEEN achtergrond info, gewoon DOEN!)
Plaats reactie