En wéér een EL84 push-pull project (nou ja, bijna dan)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Pcdg

Re: En wéér een EL84 push-pull project (nou ja, bijna dan)

Bericht door Pcdg »

Rein, ik zou niet op mij gaan wachten. Onze versterkers zijn niet uit één mal gestanst en de 'bromgrondslag' kan daarom behoorlijk anders zijn. :D

Je hoeft je inderdaad niet te vervelen met zelfbouwaudio, nou deed ik dat al niet dus wat mij betreft mag de aha-erlebnis zich snel voordoen. Wat ik nog niet heb geprobeerd: eindbuizen omwisselen, dat is een makkelijk te klaren klusje.

mvg, Paul
meiborg

Bericht door meiborg »

Ik ben benieuwd of het geholpen heeft, ik heb net je topic met interesse door gelezen en krijg enorm zin om ook eens een buizen versterkertje te maken!

Mvg Reinder
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Dankje, dat is goed om te horen. Wanneer je ook deze trafoset overweegt: ik ben erg tevreden over de geluidskwaliteit en met de leverancier valt goed zaken te doen!

De brom is er nog niet uit. Ik heb wel wat nieuwe informatie: de brom is het sterktst direkt na inschakelen en wordt een stuk minder nadat de versterker een halve minuut heeft aangestaan. Dat heeft, naar mijn idee, dus iets met belasting te maken. Wellicht is het toch een kwestie van mechanische brom van de voedingstrafo. Een ander idee wat door mijn hoofd schoot is de kwaliteit van de koppelcondensatoren. Deze zijn goedgekeurd tot 1600 volt dc, maar ze zijn natuurlijk wel 40 jaar (of langer geleden) geproduceerd. Kan een lekke koppel-c brom veroorzaken?

Enfin, vrijdag ga ik met het apparaat naar RobertD. Die heeft, naar ik aanneem, wat meer meetapparatuur dan alleen een kristallen bol. Ik doe hier nog verslag van het resultaat.

mvg, Paul
meiborg

Bericht door meiborg »

Hallo Paul,

De brom zou inderdaad door deze condensatoren kunnen komen. Normaliter zijn bij bijvoorbeeld een revisie de condensatoren, elco's etc de volgorde om het signaal op te schonen. Bij een revisie van mijn NAD 3020pe (Bouwjaar '78) gaf alleen het vervangen van alle condensatoren al een enorme winst.

Mvg Reinder
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik zal mijn werkplekje een beetje opruimen, Paul. Dan kan jouw versterker even aan de scoop.

Mijn vermoeden is dat het uit het gloeicircuit komt. Koude buizen trekken iets meer stroom, dus dat kan de sterkere brom verklaren bij het aanzetten.
Koppel-C'tjes kunnen we wel even uitwisselen, maar ik dacht niet dat je daardoor meer brom zou kunnen hebben.
Voedingselco's zijn wel van invloed. In het meeste extreme geval kunnen we ook nog een smoorspoel proberen.
meiborg

Bericht door meiborg »

Mooi he, zo'n forum. Gezamenlijk wordt de oplossing wel gevonden!

Mvg Reinder
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Inderdaad Reinder, en sterker nog: zonder fora als dit was ik nooit aan een dergelijk project begonnen. :D
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Ik heb precies hetzelfde Paul, een sterke brom die na een twintigtal seconden afzwakt naar een draaglijk niveau.
Koude buizen trekken iets meer stroom, dus dat kan de sterkere brom verklaren bij het aanzetten.
Dat zal het waarschijnlijk zijn!
Het aansluiten van de kathodeweerstanden en parallel-elco's aan de steraarde in plaats van op een toevallig aan aarde liggend steunpuntje scheelde ook weer! We komen er wel :lol:
Rein
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

PA4URK schreef:
Ik heb precies hetzelfde Paul, een sterke brom die na een twintigtal seconden afzwakt naar een draaglijk niveau.
Koude buizen trekken iets meer stroom, dus dat kan de sterkere brom verklaren bij het aanzetten.
Dat zal het waarschijnlijk zijn!
Het aansluiten van de kathodeweerstanden en parallel-elco's aan de steraarde in plaats van op een toevallig aan aarde liggend steunpuntje scheelde ook weer! We komen er wel :lol:
Rein
Maar ik zag die van jou te koop staan, Rein? Wat ga je nu bouwen dan?
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Zeker zeker, het is soms net een Neurenberger processie (twee stappen vooruit, een stap achteruit), maar het gaat toch de goede kant op.

Ik vind het overigen wel opvallend dat ik zelf twee Single Ended EL84 versterkers heb gebouwd zonder dit probleem terwijl ik het nu van drie, vier bezitters van een PushPull versterker hoor. Wellicht neemt met de complexiteit van de schakeling ook de kans op brom toe.

Groet,

Paul
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Wat ik ga b(r)ouwen Robert? Haha, een single-ended iets. Ik heb een heel mooie houten omlijsting gekocht via Marktplaats, er liggen hier nog een aantal KT88 en TT22 buizen en nog wat leuke ECC83's van JJ, kortom, er wordt vanuit Urk druk gespeurd naar een set goede trafo's voor niet al te duur :mrgreen: En daarvoor moeten weer wat financiële bronnen worden geopend... Dus de wijnrode rakker gaat weer in de verkoop. 'Schitterend bakkie meneertje, weinig uurtjes gedraaid, van een oud vrouwtje geweest.' Je kent het wel :D :D
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Altijd binnen gestaan ... :lol:

Ben wel benieuwd of je de vraagprijs gaat halen.

Paul de Goede heeft een leuke leverancier in Polen ontdekt, leveren leuke trafo's voor weinig geld.
Je kunt ook Ebay proberen.

Heb je al een schema? En een nieuw topic?
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Die leverancier in Polen heb ik gezien ja en hier is er ook nog eentje: http://www.ogonowski.eu/
Maar eens even speuren. Over die vraagprijs maak ik me niet zo heel druk, dat moet goed komen. Ik heb hem gisteravond nog even beluisterd en zelfs met mp3 van m'n mobieltje klinkt ie uitstekend (zelfbevestiging, zelfbevestiging) :|
Topic komt er met een paar weekjes aan, yes!
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Zo gaat het vaak nietwaar? Eerst kunnen we niet wachten totdat de eerste klanken uit het apparaat komen en zodra het bouwproces is voltooid is al snel de lol eraf. Muziek is in deze hobby toch al snel zoiets als het landschap en de poppetjes bij modelspoor: niet het motief, maar het excuus om de treinen te laten rijden :D .

Zo zit ik zelf met de gedachte te spelen om deze machine toch maar weer uit elkaar te halen en om te bouwen naar een lage kast met on-top montage van buizen en trafo's. Ik mis het sfeervolle gloeien der buizen in de huiskamer :?
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Paul is vanavond bij mij geweest met zijn versterker en ik was zeer aangenaam verrast over de kwaliteit van de Poolse trafo's.
Op mijn Sonatine Klonen ( Paul kwam met de naam Klonatine... die houd ik er denk ik wel in ) speelde de EL84 PushPull de sterren van de hemel. Het klonk heel aangenaam. Binnenkort kunnen we denk ik een Saba-Cello / Sonatine topic van Paul verwachten :wink:

Het brommetje heeft vermoedelijk toch met de positionering van de voedingstrafo te maken. Paul vertelde dat de brom er ook is wanneer de buizen niet in de versterker zitten. Het brommetje bleek ook luider te zijn aan de kant waarvan de uitgangstrafo dicht bij de voedingstrafo zit.
Het probleem met de opstelling van de trafo's is dat je de kernen haaks t.o.v. elkaar kunt zetten terwijl de spoelkokers waar de windingen op liggen nog steeds dezelfde oriëntatie hebben.
Probeer dus altijd de spoelkokers van de trafo's haaks op elkaar te zetten.
In de behuizing van Paul gaat het wellicht nèt passen, dus we moeten hem even met zijn allen aanmoedigen om de voedingstrafo te draaien !

Al met al was het een heel geslaagde avond zo. Leuk om eens een andere versterker door mijn boxen te horen spelen.
We hebben gelijk nog twee versterkers bij mij uit de kast geprobeerd en het leuke is dat ze allemaal anders klinken, allemaal lekker maar met een eigen karakter.
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Ik vond het ook een geslaagde avond. Ik heb niet zoveel ervaring met buizenversterkers van anderen (en al helemaal niet met het betere luidsprekerwerk). Ik moet zeggen dat ik onder de indruk was van de verschillende versterkers en van prestaties (muzikaal én visueel) van de Klonatines. Het zijn ranke en sierlijke verschijningen die nou eens niet massief overkomen en honderd kg per stuk wegen. Ze klinken heerlijk rustig, helder en gedetailleerd.

Ik was ook blij om vast te stellen dat mij versterker zich goed staande hield tussen de 300b, de EL84pp en de VT137SE van Robert. Ik was al tevreden, maar ik mag het ook met reden zijn.

Robert bedankt voor de gastvrijheid. Je hoort het wel wanneer ik aan een paar Klonatines wil gaan beginnen! En die voedingstrafo wordt nog gedraaid, wat ik je brom! :D

groeten, Paul
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Bingo! RobertD had de gouden tip. Ik heb vanavond de voedingstrafo losgeschroefd en -voorzichtig- gekanteld neergelegd en dat deed het hem: voor de brom moet je nu in de speaker kruipen! :D :D :D

Zo, dat is eindelijk opgelost. Nu komt het moeilijke gedeelte: de trafo op een professionele wijze weer bevestigen in zijn nieuwe positie zonder de rest te slopen en zonder een optater te krijgen van de naastgelegen voedingsprint (natuurlijk geen bleederweerstand opgenomen, ben je gek..).

Robert, nog reuze bedankt, nu kan ik met een goed gevoel de laatste cosmetische puntjes op de i gaan zetten (frontplaat en dergelijke).

Paul
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Da's goed nieuws Paul. Je hebt nu een versterker waar je echt heel lang plezier van zult hebben.
TubeHead

Bericht door TubeHead »

PA4URK schreef:
Die leverancier in Polen heb ik gezien ja en hier is er ook nog eentje: http://www.ogonowski.eu/
Offtopic.. Maar staat er op die site "Zubehoer" :shock: :lol:
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

TubeHead schreef:
Ja en?
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

mischa72 schreef:
TubeHead schreef:
Ja en?
Ja en? :mrgreen:
richard

Bericht door richard »

pcdegoede schreef:
Zeker zeker, het is soms net een Neurenberger processie
De Neurenberger processen, maar dat is net wat anders. Het is de Processie van Echternach.; drie stappen vooruit, twee achteruit.
Pcdg

Bericht door Pcdg »

De processie van Echternach, inderdaad, dat was het. Historisch gezien een kwalijke vergissing... Bedankt voor het rechtzetten!

Iets anders is nu ook rechtgezet. Ik heb de originele frontplaat vol ongebruikte gaten aangepakt. Ik heb een plaatje 1mm geanodiseerd aluminium laten knippen en dat op de originele frontplaat gelijmd met Bison-combi super. Daarna de gaten geboord en uitgezaagd die nog steeds functioneel zijn en dat ziet er nu als volgt uit:

nieuw front.JPG
Nu alleen nog een paar lettertjes en een logo ontwerpen en dan verklaar ik het project voor afgerond.

mvg, Paul
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

En dan is het klaar... Of niet en gauw weer een nieuw project opstarten Paul? O:)
Pcdg

Bericht door Pcdg »

PA4URK schreef:
En dan is het klaar... Of niet en gauw weer een nieuw project opstarten Paul? O:)
Beide! :D Ik vermoed dat het volgende project iets luidsprekerachtigs gaat worden!

Mvg, Paul
Plaats reactie