En wéér een EL84 push-pull project (nou ja, bijna dan)
Moderator: Beheerdersteam
En wéér een EL84 push-pull project (nou ja, bijna dan)
Hallo allemaal,
Mijn EL84SE speelt schitterend, maar met name bij klassieke muziek kom ik toch wat vermogen tekort. Ik ga mij daarom maar eens wagen aan een push-pull versterker.
Veel mensen, mijzelf incluis, schrikken echter van de eerste berekening. En dan bedoel ik niet de buisgrafieken, maar de kostprijs van de onderdelen en dan met name de UGT's. Meer uit sport dan uit noodzaak ga ik proberen om zoveel mogelijk kwaliteit voor een zo laag mogelijke prijs te krijgen. En, met dank aan internet, kan over de hele wereld worden geshopt. De gehele trafoset komt bijvoorbeeld bij een poolse webwinkel vandaan http://sklep.lampyelektronowe.pl/.
Het zijn forse transformatoren. De UGT is gewikkeld om een EI84 kern en de voedingstrafo om een EI102. Geen flauw idee hoe het klinkt, maar schel zal het met zoveel ijzer in ieder geval niet worden. Kijk vooral even naar de prijs in Zlotty's en reken dat even terug.. Er valt overigens goed zaken mee te doen (als je een beetje duits spreekt).
De eindbuizen heb ik als partij eens op Ebay gekocht. Het zijn geen EL84 buizen, maar NOS 16GK6 buizen van Philips. De verschillen zitten hem in gloeispanning, een andere pentoewijzing en ontbrekende koelplaten bovenin. Op de foto staat links een Philips EL84 gemaakt in Heerlen en rechts een Philips 16GK6 van Philips ligtning ltd. Canada. Op de koelplaten na zijn ze identiek.
Ik wil uitgaan van het schema van Peter van Willenswaard of het bekende schema van DHT Rob (de variant met ECC82), maar er zijn zoveel wegen naar Rome. Voorlopig ga ik mij eerst bezig houden met het ontwerp van de kast. De definitieve keuze van de schakeling kan elk moment nog gemaakt worden. En dat is het mooie van deze hobby.
Met vriendelijke groet,
Paul
Mijn EL84SE speelt schitterend, maar met name bij klassieke muziek kom ik toch wat vermogen tekort. Ik ga mij daarom maar eens wagen aan een push-pull versterker.
Veel mensen, mijzelf incluis, schrikken echter van de eerste berekening. En dan bedoel ik niet de buisgrafieken, maar de kostprijs van de onderdelen en dan met name de UGT's. Meer uit sport dan uit noodzaak ga ik proberen om zoveel mogelijk kwaliteit voor een zo laag mogelijke prijs te krijgen. En, met dank aan internet, kan over de hele wereld worden geshopt. De gehele trafoset komt bijvoorbeeld bij een poolse webwinkel vandaan http://sklep.lampyelektronowe.pl/.
Het zijn forse transformatoren. De UGT is gewikkeld om een EI84 kern en de voedingstrafo om een EI102. Geen flauw idee hoe het klinkt, maar schel zal het met zoveel ijzer in ieder geval niet worden. Kijk vooral even naar de prijs in Zlotty's en reken dat even terug.. Er valt overigens goed zaken mee te doen (als je een beetje duits spreekt).
De eindbuizen heb ik als partij eens op Ebay gekocht. Het zijn geen EL84 buizen, maar NOS 16GK6 buizen van Philips. De verschillen zitten hem in gloeispanning, een andere pentoewijzing en ontbrekende koelplaten bovenin. Op de foto staat links een Philips EL84 gemaakt in Heerlen en rechts een Philips 16GK6 van Philips ligtning ltd. Canada. Op de koelplaten na zijn ze identiek.
Ik wil uitgaan van het schema van Peter van Willenswaard of het bekende schema van DHT Rob (de variant met ECC82), maar er zijn zoveel wegen naar Rome. Voorlopig ga ik mij eerst bezig houden met het ontwerp van de kast. De definitieve keuze van de schakeling kan elk moment nog gemaakt worden. En dat is het mooie van deze hobby.
Met vriendelijke groet,
Paul
Mijn Pools staat vermoedelijk op hetzelfde belabberde niveau als het jouwe. Ach het is een beetje gok- en giswerk wanneer je door zo'n site surft. Kies in het linkermenu voor 'transformatory' (dat is nog wel te doen) en daarna krijg je twee keuzes, eentje voor uitgangstrafo's (verrassend) en eentje voor voedingstrafo's. De spanningen, stromen en impendaties aflezen is dan wel te doen.Miniwatt schreef:Dan is jouw Pools beter dan het mijne..![]()
Valt dat een beetje mee qua verzendkosten dan?
Verzendkosten vielen erg mee. Het hele pakketje, twee UGT's en een voedingstrafo, heeft me in totaal 97 euro gekost met Polish priority post (dat rijmt).
Paul
Dat is inderdaad een hele leuke prijs,pcdegoede schreef:Verzendkosten vielen erg mee. Het hele pakketje, twee UGT's en een voedingstrafo, heeft me in totaal 97 euro gekost met Polish priority post (dat rijmt). :Dl
Daar kun je nog eens een experiment voor wagen....
Ga je voor Low budget condensatoren? Dan kan ik je Radio Twenthe aanraden. Ero,Siemens en Wima voor ongeveer één euro per stuk.....
Héb ik! 1,6kv 0,1uf pio condensatoren voor inderdaad die prijs. In overdrachtelijke zin is die winkel onbetaalbaarray5150 schreef:Ga je voor Low budget condensatoren? Dan kan ik je Radio Twenthe aanraden. Ero,Siemens en Wima voor ongeveer één euro per stuk.....
Mijn huidige dilemma betreft de voorversterkerbuisjes. Ik heb een hele doos vol ECC85 buisjes van Philips, Telefunken Mullard... noem maar op. Ze doen het allemaal heel keurig in de SE alleen is het geluid soms een beetje té keurig, bijna saai. Als alternatief heb ik nog een paar 6N2P-EV buisjes liggen. Die klinken opener, maar een beetje glazig. Wellicht is het geluidsbeeld in een PP versterker heel anders, maar wie weet moet ik toch naar iets anders omzien. ECC83 van JJ bijvoorbeeld of EI. Iemand nog een ander idee?
mvg, Paul
Google is je beste vriend.pcdegoede schreef:Mijn Pools staat vermoedelijk op hetzelfde belabberde niveau als het jouwe. Ach het is een beetje gok- en giswerk wanneer je door zo'n site surft. Kies in het linkermenu voor 'transformatory' (dat is nog wel te doen) en daarna krijg je twee keuzes, eentje voor uitgangstrafo's (verrassend) en eentje voor voedingstrafo's. De spanningen, stromen en impendaties aflezen is dan wel te doen.
Dat leest toch net wat gemakkelijker. Bij de trafo´s staat dan Speaker bij de UGT en Netwerk bij de voedingstrafo.
Voor de prijzen moet je even terug naar het Pools.
Groeten,
Mischa
Ik heb mijn gebruikte Philips MiniWatts en Mullards in de eigenbouw versterker (zie de Straight versterker op het Forum) vervangen door twee ECC83's van JJ en die buizen zijn gewoon goed. Niks mis mee Paul. Ondertussen hier ook een Bocama topic (PP EL84) opgestart dus we kunnen nog veel van elkaar leren

- RobertD
- Contacteer:
Leuk om die trafo's eens op een foto te zien. Ziet er goed uit, Paul.
Ik zou qua stuurbuis voor de ECC83 of ECC81 gaan.
De ECC85 valt in audio toepassingen nogal tegen als ik de berichten op diverse forums lees. Het buisje is ook niet gemaakt voor audio, dus daar zal het wel aan liggen.
De 81 en 83 (en ook de ECC82) kunnen gewoon lekker werken op dezelfde spanning als de eindbuizen, die ECC 88 varianten zijn ontwikkeld voor lagere spanningen.
Binnenkort gaat mijn EL84 push-pull op de schop en komen er weer ECC83 buisjes in. Volgens het PvdW schema uit Audio en Techniek.
Er zitten nu 5687-buisjes in, die klinken een beetje omfloerst, net of de bandbreedte beperkt is.
Eerst een phonodude afbouwen voor een kennis, daarna weer met eindbakken aan de slag.
Ik zou qua stuurbuis voor de ECC83 of ECC81 gaan.
De ECC85 valt in audio toepassingen nogal tegen als ik de berichten op diverse forums lees. Het buisje is ook niet gemaakt voor audio, dus daar zal het wel aan liggen.
De 81 en 83 (en ook de ECC82) kunnen gewoon lekker werken op dezelfde spanning als de eindbuizen, die ECC 88 varianten zijn ontwikkeld voor lagere spanningen.
Binnenkort gaat mijn EL84 push-pull op de schop en komen er weer ECC83 buisjes in. Volgens het PvdW schema uit Audio en Techniek.
Er zitten nu 5687-buisjes in, die klinken een beetje omfloerst, net of de bandbreedte beperkt is.
Eerst een phonodude afbouwen voor een kennis, daarna weer met eindbakken aan de slag.
Volgens mij is de ECC85 erg geschikt om als neutrale buis in een audio circuit op te nemen, bijvoorbeeld als fasedraaier. Het 'karakter' kan dan door de buis daarvoor of daarna worden toegevoegd.
Ik heb ook goede ervaringen met een 6211A. Een amerikaanse dubbeltriode die qua specs tussen de '81 en de '82 inzit. Deze buis is prettig om naar te luisteren. Het karakter is helder en vanzelfsprekend. Helaas heb ik daar maar 1 exemplaar van die ik af en toe in mijn versterker prik. Deze zat in een mandje buizen dat ik als tiener ooit bij de kringloop heb gekocht. Wim de Rotte heeft gelukkig nog wel een voorraadje!
met groet,
Paul
Ik heb ook goede ervaringen met een 6211A. Een amerikaanse dubbeltriode die qua specs tussen de '81 en de '82 inzit. Deze buis is prettig om naar te luisteren. Het karakter is helder en vanzelfsprekend. Helaas heb ik daar maar 1 exemplaar van die ik af en toe in mijn versterker prik. Deze zat in een mandje buizen dat ik als tiener ooit bij de kringloop heb gekocht. Wim de Rotte heeft gelukkig nog wel een voorraadje!
met groet,
Paul
Dat lijkt me zeker een mooi buisje. Wellicht is er niet heel makkelijk aan te komen, maar niets is onmogelijk.
De 5751 lijkt me ook erg mooi. Wordt meer gebruikt in gitaarversterkers, maar bijvoorbeeld ook in de Leben CS300 hifi versterker. De triode van deze buis zit overigens ook gewoon in elke huis-tuin en keuken EABC80. Daarvan kan ik er dus ook gewoon 2 per kanaal in prikken. Jammer alleen van de werkeloze diodes
keuzes, keuzes keuzes....
De 5751 lijkt me ook erg mooi. Wordt meer gebruikt in gitaarversterkers, maar bijvoorbeeld ook in de Leben CS300 hifi versterker. De triode van deze buis zit overigens ook gewoon in elke huis-tuin en keuken EABC80. Daarvan kan ik er dus ook gewoon 2 per kanaal in prikken. Jammer alleen van de werkeloze diodes
pcdegoede schreef:Dat lijkt me zeker een mooi buisje. Wellicht is er niet heel makkelijk aan te komen, maar niets is onmogelijk.
De 5751 lijkt me ook erg mooi. Wordt meer gebruikt in gitaarversterkers, maar bijvoorbeeld ook in de Leben CS300 hifi versterker. De triode van deze buis zit overigens ook gewoon in elke huis-tuin en keuken EABC80. Daarvan kan ik er dus ook gewoon 2 per kanaal in prikken. Jammer alleen van de werkeloze diodes![]()
Heb net wat op de grafiekjes gestudeerd..
Zijn nog gewoon nieuw te koop. Vond het een mooie heldere klank hebben met veel detail.pcdegoede schreef:Dat lijkt me zeker een mooi buisje. Wellicht is er niet heel makkelijk aan te komen, maar niets is onmogelijk.
http://www.tube-town.net/ttstore/produc ... -6072.html
met gouden pennetjes: http://www.jukebox-revival.nl/catalog/p ... ts_id/4722
Ik zou zeggen 'zijn weer nieuw te koop', dat is nog niet zo lang. Maar ik heb een beetje mijn twijfels bij die ' heruitgaves' , al hangt het van de fabrikant af. De karakteristieken van b.v. de Sovtek ' 5751' wijken zo sterk af dat ze het eigenlijk geen 5751 zouden mogen noemen..sevenup schreef:Zijn nog gewoon nieuw te koop. Vond het een mooie heldere klank hebben met veel detail.pcdegoede schreef:Dat lijkt me zeker een mooi buisje. Wellicht is er niet heel makkelijk aan te komen, maar niets is onmogelijk.
http://www.tube-town.net/ttstore/produc ... -6072.html
met gouden pennetjes: http://www.jukebox-revival.nl/catalog/p ... ts_id/4722
Maar over die EH 6072 heb ik wel positieve geluiden gehoord.
Nouja, ik bedoelde de 6072 van Electro Harmonix dus.mischa72 schreef:Die zit ook in de 6072 LineAmp van TriodeDick. Schijnt inderdaad goed te klinken en staat nog op mijn ToDo-list.Miniwatt schreef:Maar over die EH 6072 heb ik wel positieve geluiden gehoord.
Groeten,
Mischa
Maar die TD 6072 heb ik ook, gebruik hem al jaren, nooit iets anders gebouwd. Maar ik heb er 6072 van RCA in..
Sorry voor de OT, maar hoe klinkt die? Die hbe ik namelijk hier ook liggen. Sorry, ik had er even geen rekening mee gehouden dat hetzelfde type buis van en andere fabrikant heel anders kan klinken.Miniwatt schreef:Nouja, ik bedoelde de 6072 van Electro Harmonix dus.mischa72 schreef:Die zit ook in de 6072 LineAmp van TriodeDick. Schijnt inderdaad goed te klinken en staat nog op mijn ToDo-list.Miniwatt schreef:Maar over die EH 6072 heb ik wel positieve geluiden gehoord.
Groeten,
Mischa
Maar die TD 6072 heb ik ook, gebruik hem al jaren, nooit iets anders gebouwd. Maar ik heb er 6072 van RCA in..
Groeten,
Mischa
Het punt dat ik probeerde te maken was dat als een fabrikant besluit een voor hem nieuw type buis te gaan maken dat niet altijd goed hoeft uit te vallen, en dan heb ik het niet alleen over de klank.mischa72 schreef:Sorry voor de OT, maar hoe klinkt die? Die hbe ik namelijk hier ook liggen. Sorry, ik had er even geen rekening mee gehouden dat hetzelfde type buis van en andere fabrikant heel anders kan klinken.Miniwatt schreef:Nouja, ik bedoelde de 6072 van Electro Harmonix dus.mischa72 schreef:Die zit ook in de 6072 LineAmp van TriodeDick. Schijnt inderdaad goed te klinken en staat nog op mijn ToDo-list.
Groeten,
Mischa
Groeten,
Mischa
En je vraag is hoe de 6072 van RCA klinkt, of die hele voorversterker? De VV is uitstekend, laat mij voorlopig niks te wensen over. Over de RCA weet ik niet, ik heb er nooit van andere merken geprobeerd.
Zo, weer een stukje verder in het denkwerk. De voorversterking wordt uiteindelijk overgelaten aan twee EABC80 buizen per kanaal. Ik heb nog een stel goede van Philips en de triode is identiek aan de 5751. Uiteindelijk kan ik de boel altijd nog ombouwen naar dubbeltriodes. De vrijgekomen buisvoeten worden dan weer voor een phonoversterker gebruikt.
De behuizing wordt verzorgd door een gastvrije Pioneer SA 5300. Je weet wel: zo'n vierkant blok metaal met een aluminium frontplaat. De frontplaat ga ik dan vervangen door een exemplaar van geanodiseerd aluminium waarin alleen de gaten voor de powerswitch, de keuzeschakelaar, de volumeknop en het lampje terugkomen. Lekker sober.
mvg, Paul
De behuizing wordt verzorgd door een gastvrije Pioneer SA 5300. Je weet wel: zo'n vierkant blok metaal met een aluminium frontplaat. De frontplaat ga ik dan vervangen door een exemplaar van geanodiseerd aluminium waarin alleen de gaten voor de powerswitch, de keuzeschakelaar, de volumeknop en het lampje terugkomen. Lekker sober.
mvg, Paul