Ventilator van versterker kapot, waar vind ik een nieuwe?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: Ventilator van versterker kapot, waar vind ik een nieuwe?

Bericht door b_force »

ray5150 schreef:
Julos schreef:
b_force schreef:
Ik zal in ieder geval eerst even proberen de ventilator te smeren om te kijken of het dan over gaat.
Spoel hem eerst uit in de wasbenzine.

Nu heb ik dus een service manual hiervan gescoord, met daarin een pagina over de ventilator en bijbehorende besturing.
Nou kan ik hem hier niet posten want hij is te groot. (4,7 MB)

Dan maar zo:
technics 1.PNG
technics 2.PNG
technics 3.PNG
Wat een raar citaat heb ik helemaal niet gezegd :lol:

Overigens ben ik nooit een voorstander van smeerspullen, WD40 en weet ik het voor troep.
Gewoon vervangen en er weer 20 jaar tegenaan gaan.
v-bro

Re: Ventilator van versterker kapot, waar vind ik een nieuwe?

Bericht door v-bro »

Pjotr schreef:
Zonder de fan zelf te specificeren zegt levensduur weinig.

Die Nidec fans hebben een MBF van 100.000 - 150.000 uur oftewel 11 - 16 jaar bij 24/7 en dat bij max. toerental. Laat je ze langzamer draaien gaat die MTF ook flink omhoog, geldt natuurlijk ook voor Pabst e.a.

Nidec-Servo is net zo'n grote en gevestigde jongen als Pabst en NMB maar wel een stuk goedkoper en presteert beter op sommige vlakken. Er is laatste jaren veel ontwikkeling geweest en ook Sony is met hun Fluid Dynamic Bearing met sprongen vooruit gegaan. Geen appels met peren vergelijken, resultaten behaald in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst :D

Pabst is prima kwaliteit maar allang niet meer zaligmakend.
Toegegeven, ik heb de recente modelletjes van alle merken niet allemaal getest. Als je eenmaal iets gevonden hebt waar je tevreden mee bent stap je ook niet zo snel naar iets anders over natuurlijk! :wink: Ik zou eens moeten kijken welk type er in geplaatst was van Papst. Het zijn in elk geval 230V fans en ze draaien op volle toeren.

Eerlijk gezegd, in een versterker zou ik helemaal geen fan wensen, is tegenwoordig ook niet meer nodig....
Plaats reactie