DD8 MkII zuilen [2de kast bijna klaar]
Moderator: Beheerdersteam
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: DD8 MkII zuilen [wie beoordeeld mijn filter opzet?]
Geen nadelige, positieve kun je wel verwachten. Trillingen van spoelen worden nog wat gedempt, doen dus

- MrCaBLeGuY
- Berichten: 466
- Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
- Locatie: Zwaag
Re: DD8 MkII zuilen [wie beoordeeld mijn filter opzet?]
super dankjewel wouter
dan worden ze te zijner tijd mooi begraven
- MrCaBLeGuY
- Berichten: 466
- Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
- Locatie: Zwaag
Re: DD8 MkII zuilen [waar noppenschuim te plaatsen?]
Oke 1 kast voorzien van noppenschuim (zit nog niet vast, zit vrij klem dus weet uberhaubt niet of het ga lijmen).
Voor het filter had ik van Bart MKP bypass capjes gekocht, die moeten in serie:
C1 = 15uF MKP polypropylene foil capacitor (tolerance max 5%) – with 0,01uF MKP1837 bypass cap
C4 = 22uF MKP polypropylene foil capacitor (tolerance max 5%) – with 0,01uF MKP1837 bypass cap
Die zijn 0,022 dus (0,022x0,022) / (0,022+0,022) = 0.011uf (1tje is 440v dus dat wordt 880v)
Is het van belang aan welke zijde van de condensator de bypass geplaats wordt ? Heb ze in het proef opstelling:
Tussen C1 en L1 en tussen C4 en R4.
Voor het filter had ik van Bart MKP bypass capjes gekocht, die moeten in serie:
C1 = 15uF MKP polypropylene foil capacitor (tolerance max 5%) – with 0,01uF MKP1837 bypass cap
C4 = 22uF MKP polypropylene foil capacitor (tolerance max 5%) – with 0,01uF MKP1837 bypass cap
Die zijn 0,022 dus (0,022x0,022) / (0,022+0,022) = 0.011uf (1tje is 440v dus dat wordt 880v)
Is het van belang aan welke zijde van de condensator de bypass geplaats wordt ? Heb ze in het proef opstelling:
Tussen C1 en L1 en tussen C4 en R4.
Re: DD8 MkII zuilen [waar noppenschuim te plaatsen?]
Ik heb het noppenschuim (op enkele kleine stukjes na) ook gewoon erin geklemd, werkt goed!
Over de Bypass caps; bypass betekent betekend dat er voor het signaal een alternatieve omweg is, je moet ze dus parallel zetten met de grote condensatoren. Dat is tenminste wat ik ervan begreep
en zo heb ik het dus ook gedaan
.
Over de Bypass caps; bypass betekent betekend dat er voor het signaal een alternatieve omweg is, je moet ze dus parallel zetten met de grote condensatoren. Dat is tenminste wat ik ervan begreep
- MrCaBLeGuY
- Berichten: 466
- Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
- Locatie: Zwaag
Re: DD8 MkII zuilen [waar noppenschuim te plaatsen?]
Vandaar bypass, lekker slim Martijn, dankjewel Forza !!!
- MrCaBLeGuY
- Berichten: 466
- Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
- Locatie: Zwaag
Re: DD8 MkII zuilen [waar noppenschuim te plaatsen?]
Filterindeling klaar, op simpel houten flut plankje (van sigaren doosjes) ze komen aan onderzijde kast op de grond en worden daarna begraven in zand. Fotootje:
- MrCaBLeGuY
- Berichten: 466
- Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
- Locatie: Zwaag
Re: DD8 MkII zuilen [waar noppenschuim te plaatsen?]
Oke basreflex poort erin:
Speakers erin, tijdelijke schroeven, baffle even vast me spanband, en test cd erin:
En het klinkt voor geen meter!!! *)(#*)(#@)(*#@.
Hoog is aan de wat schelle kant, maar opzich nog wel oke. Laag is mooi. Midden is er amper? Luisterde naar Emma test cd, nummer "Dire Straits - Private I".
Geweldig mooi en warm nummer, maar klinkt alsof het uit een blikje komt, stem is mega-koud lijkt alsof ik het hele warme middengebied totaal mis. Het klinkt nog beter op mijn IBM Laptop momenteel
Ik heb alle gedubbelcheckt maar kan geen fout in het filter ontdekken. Ook de weerstanden nog eens gedubbelcheckt, levert niks op. Het klinkt echt naar niks
Als ik loudness op de amp aanzet lijkt het iets beter (maar is a niet de bedoeling en b is het nog niks).
Bijgaand heel super high res foto van het gesoldeerde filter (alleen de bypasses zitten er nog niet op) met de aansluitingen:
En nog even het filter schema:

Is een redelijke tegenslag
Edit:
Het zit in ieder geval in het filter, heb hem zonder tweeter laten spelen. De woofer speelt bijna als sub, stem is wel hoorbaar maar verre van vol. Ik heb woofer nu even full range spelen en de tweeter via het filter uiteraard, lijkt er meer op nog steeds niet goed maar hoor wel wat er mist.
Edit2:
Voor de zekerheid andere filter geprobeerd, zelfde resultaat. Exact dezelfde aansluitingen.
Hoog is aan de wat schelle kant, maar opzich nog wel oke. Laag is mooi. Midden is er amper? Luisterde naar Emma test cd, nummer "Dire Straits - Private I".
Geweldig mooi en warm nummer, maar klinkt alsof het uit een blikje komt, stem is mega-koud lijkt alsof ik het hele warme middengebied totaal mis. Het klinkt nog beter op mijn IBM Laptop momenteel
Bijgaand heel super high res foto van het gesoldeerde filter (alleen de bypasses zitten er nog niet op) met de aansluitingen:
En nog even het filter schema:

Is een redelijke tegenslag
Edit:
Het zit in ieder geval in het filter, heb hem zonder tweeter laten spelen. De woofer speelt bijna als sub, stem is wel hoorbaar maar verre van vol. Ik heb woofer nu even full range spelen en de tweeter via het filter uiteraard, lijkt er meer op nog steeds niet goed maar hoor wel wat er mist.
Edit2:
Voor de zekerheid andere filter geprobeerd, zelfde resultaat. Exact dezelfde aansluitingen.
-
dream theater
- Berichten: 44
- Lid geworden op: do 08 okt 2009, 17:40
Re: DD8 MkII zuilen [ik zit in de penarie :(]
Als je het op die manier wilt testen moet je uiteraard zorgen dat de baffle naadloos en luchtdicht aansluit op de kast. Dus tochtrubber gebruiken en echte sjorbanden met ratel
Ook kan er nog bij midweergave gewonnen worden bij juiste demping inhoud in de kast.
Zien er goed uit
, Succes
Ook kan er nog bij midweergave gewonnen worden bij juiste demping inhoud in de kast.
Zien er goed uit
Re: DD8 MkII zuilen [waar noppenschuim te plaatsen?]
Als ik even een snelle blik werp op het filter en dan probeer de knooppunten van R2(10 ohm) te vergelijken met de tekening zie ik vreemde zaken. Kun je om het foutzoeken wat makelijker te maken ook de waardes van de spoelen en de condensatoren eens in de foto plakkenMrCaBLeGuY schreef:Het zit in ieder geval in het filter
[edit]Er zijn meer punten niet correct aangesloten in het filter, geef me even een paar
Laatst gewijzigd door SARK op ma 05 apr 2010, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: DD8 MkII zuilen [ik zit in de penarie :(]
Volgens mij zit je amp- verkeerd. Die hoort tussen spoel en weerstand te zitten, niet tussen weerstand en condensator.
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
- MrCaBLeGuY
- Berichten: 466
- Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
- Locatie: Zwaag
Re: DD8 MkII zuilen [ik zit in de penarie :(]
Sorry vergeet helemaal te reply-en hier
Stom 
Als eerste bedankt voor de hulp! Super
Heb de hem omgesoldeerd en dit gaat inderdaad stukken beter! Had de kast licht gevuld met wat wol en baffle er strak tegenaan. Klonk een stuk beter maar miste nog steeds wat warmte in het midden. Ik ga eerst de tweede afmaken en dan even in stereo luisteren, denk dat dat een beter beeld geeft.
Als eerste bedankt voor de hulp! Super
Re: DD8 MkII zuilen [ik zit in de penarie :(]
Helemaal juist, het is best moeilijk om adhv één luidspreker het 'beeld' te bepalenMrCaBLeGuY schreef:Ik ga eerst de tweede afmaken en dan even in stereo luisteren, denk dat dat een beter beeld geeft.
Re: DD8 MkII zuilen [2de kast bijna klaar]
Ik heb die fout ooit gemaakt. Compleet teleurgesteld met mijn creatie ... tot ik de 2de klaar had.
Als je het toch wil doen dan speel je best een stukje mono muziek af. (oude opname op vinyl ofzo)
Als je het toch wil doen dan speel je best een stukje mono muziek af. (oude opname op vinyl ofzo)
- MrCaBLeGuY
- Berichten: 466
- Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
- Locatie: Zwaag
Re: DD8 MkII zuilen [2de kast bijna klaar]
Tweede ook af, het klinkt absoluut niet verkeerd (baffle zit nog niet gelijmd en lekt nog aan alle kanten op beide vast met 1 spanband & 1 lijmklem). Toch ben ik niet zo blij verrast als met mijn eerste creatie (Fountek Neo CD3.0 & Hivi F5 in 8l kastje). Het laag is zeer indrukwekkend, als of er 2 subwoofers staan te spelen. Het midden en het hoog, niet verkeerd maar niet zo geweldig als bij die kleine opdonders. Dat was echt indrukwekkend zat met open mond, en dit klinkt ok. Mis veel midden en warmte naar me gevoel en in het hoog minder gedetailleerd (in vergelijking met de fountek ribbon die ik even als luister referentie opgeslagen heb, wel iets sprankelender in de minder hoge gebieden).
Weer Dire Straights, Private Investigation. Stem klinkt nog steeds erg koud, ook in stereo beeld. Enige wat nog mist aan de filters zijn de bypass caps (moet ze nog solderen & verlengen aan de uiteinde) maar daar zal het verschil hem niet in zitten denk ik.
Weer Dire Straights, Private Investigation. Stem klinkt nog steeds erg koud, ook in stereo beeld. Enige wat nog mist aan de filters zijn de bypass caps (moet ze nog solderen & verlengen aan de uiteinde) maar daar zal het verschil hem niet in zitten denk ik.
- Boerenterprise
- Berichten: 522
- Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
- Locatie: Epe
Re: DD8 MkII zuilen [2de kast bijna klaar]
Ik heb zelf ook de zuil variant van de DD8 MkII gemaakt. Toen ik deze "vers-van-de-pers" aansloot ben ikm ook niet direct van mijn stoel gevallen, maar geef ze rustig de tijd om los te komen. Toen ik na een aantal weken weer mijn oude speakers aansloot wist ik direct weer dat het absoluut de investering waard was. Ze zijn (vooral in de begin periode) steeds lekkerder gaan klinken. Tot op de dag van vandaag ben ik dus ook nog zeer enthousiast. Advies van mijn kant af....... geef ze de tijd.
M.v.g.
Chris
M.v.g.
Chris
- MrCaBLeGuY
- Berichten: 466
- Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
- Locatie: Zwaag
Re: DD8 MkII zuilen [2de kast bijna klaar]
Ik heb ze nu 2 dagen laten spelen en moet zeggen dat er inderdaad een behoorlijk verschil is naar de positieve kant. Dus zolang het te koop staat en er niemand reageert ga ik er wel lekker mee verder.
Ik heb zand gekocht voor de filtercompartimenten (speelzand) maar alle soorten zand waren toch wel vochtig. Ik heb geen enkele vorm van zand gezien die gortdroog was. Wel cement & beton mix wat ook zwaar is en wel kurkdroog maar zo vol me waarschuwingen (niet inademen, irriteert in de ogen, etc) dat het me geen goed idee leek ze daarmee af te vullen.
Nou lijkt MDF + Vocht me een hele slechte combinatie. Ik ben voornemens om in een zo breed mogelijke bak het zand te gooien en de komende dagen in de zon te zetten. Naargelang het droogt wil ik steeds de bovenste droge cm's afscheppen en binnen zetten in een emmer. Lijkt me de makkelijkste manier om het zand droog te krijgen.
Andere optie waar ik nog aan zat te denken het in een katoenen zak doen per porties van 1 a 2 kg en dan in de droger. Zit in de droger wel een zeer fijn stoffilter waar zanddeeltjes niet doorheen kunnen maar maak me meer zorgen om het gewicht. Er kan 8kg in maar dan wel aan natte kleertjes en daar bedoelde de fabrikant vast geen zand mee. Kortom, eerst even kijken hoe snel en hoe droog de zon het krijgt.
Ik heb zand gekocht voor de filtercompartimenten (speelzand) maar alle soorten zand waren toch wel vochtig. Ik heb geen enkele vorm van zand gezien die gortdroog was. Wel cement & beton mix wat ook zwaar is en wel kurkdroog maar zo vol me waarschuwingen (niet inademen, irriteert in de ogen, etc) dat het me geen goed idee leek ze daarmee af te vullen.
Nou lijkt MDF + Vocht me een hele slechte combinatie. Ik ben voornemens om in een zo breed mogelijke bak het zand te gooien en de komende dagen in de zon te zetten. Naargelang het droogt wil ik steeds de bovenste droge cm's afscheppen en binnen zetten in een emmer. Lijkt me de makkelijkste manier om het zand droog te krijgen.
Andere optie waar ik nog aan zat te denken het in een katoenen zak doen per porties van 1 a 2 kg en dan in de droger. Zit in de droger wel een zeer fijn stoffilter waar zanddeeltjes niet doorheen kunnen maar maak me meer zorgen om het gewicht. Er kan 8kg in maar dan wel aan natte kleertjes en daar bedoelde de fabrikant vast geen zand mee. Kortom, eerst even kijken hoe snel en hoe droog de zon het krijgt.
Re: DD8 MkII zuilen [2de kast bijna klaar]
In de oven drogen gaat ook heel goed!!
Deden wij vroeger voor zand i.c.m. droogbloemen

In een emmertje of bak.
Deden wij vroeger voor zand i.c.m. droogbloemen
In een emmertje of bak.
Re: DD8 MkII zuilen [2de kast bijna klaar]
Ik vind jouw opmerkingen i.v.m. het hoog heel vreemd voor een Seas tweeter. Het zou aan het inspelen kunnen liggen, maar zelfs nieuw geeft een Seas tweeter naar mijn mening altijd wel een voortreffelijk hoog weer. Ik heb nog nooit een Seas tweeter gehoord die me tegenviel. Geen wonder dat ik fan ben geworden van hun tweeters. Het is misschien de klankkleur van je vorige speaker die nog in je oren zit. Dat heb ik ook wel ooit meegemaakt hoor. Een nieuwe set speakers die heel raar klonk en waarvan later bleek dat die gewoon veel neutraler speelde dan de vorige set speakers. Als je daar aan went merk je plost dat die vorige speakers blijkbaar toch niet zo goed waren dan je dacht.
Laat ze dus nog maar eens een tijdje spelen en als je ze gewoon bent sluit je je vorige speakers nog eens aan ter vergelijk.
Ik wil niet zeggen dat je bandje niet goed kan klinken hoor. Verre van. Lijkt me erg leuk zo'n licht membraantje voor het hoog. Er zit misschien gewoon een andere klankkleur aan vast.
Laat ze dus nog maar eens een tijdje spelen en als je ze gewoon bent sluit je je vorige speakers nog eens aan ter vergelijk.
Ik wil niet zeggen dat je bandje niet goed kan klinken hoor. Verre van. Lijkt me erg leuk zo'n licht membraantje voor het hoog. Er zit misschien gewoon een andere klankkleur aan vast.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: DD8 MkII zuilen [2de kast bijna klaar]
yep, plus dat je zeker weten alle bugs doodt. gewoon een tijdje op 150°C. kan bij erg nat zand wel een tijdje wat muf ruiken, plus bedenk je dat zand in de oven een vrij lage WAF heeft.... (net zoals versneld drogen van geverfde spullen in de oven)hannesie schreef:In de oven drogen gaat ook heel goed!!
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- MrCaBLeGuY
- Berichten: 466
- Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
- Locatie: Zwaag
Re: DD8 MkII zuilen [2de kast bijna klaar]
Eerste lading zand zit in de over, in een wok met antiaanbak laag. 150 graden timer op 15 minuten, even kijken wat dat doet 
Rho > Vind de tweeter absoluut niet slecht, klinkt op zich erg mooi en sprankelend. Maar wat ik hoorde uit die Fountek (waar ik zelf maar 1 dagje naar geluisterd heb en dus niet echt gewend aan geraakt ben) was veel meer detaillistisch, merkbare hoger rendement.
Edit: 15 minuten doet wel iets maar na bijna 4 uur is het een stuk droger, straks volgende wok erin. Snap nou meteen waarom je je poten kan verbranden aan zand, wordt lekker warm zeg.
Rho > Vind de tweeter absoluut niet slecht, klinkt op zich erg mooi en sprankelend. Maar wat ik hoorde uit die Fountek (waar ik zelf maar 1 dagje naar geluisterd heb en dus niet echt gewend aan geraakt ben) was veel meer detaillistisch, merkbare hoger rendement.
Edit: 15 minuten doet wel iets maar na bijna 4 uur is het een stuk droger, straks volgende wok erin. Snap nou meteen waarom je je poten kan verbranden aan zand, wordt lekker warm zeg.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: DD8 MkII zuilen [2de kast bijna klaar]
Het gaat nog beter als je het op een bakplaat legt. Het idee is om de dikte van de zandlaag minimaal te houden zodat alles goed droogt in de oven. Als je het in een wok doet duurt het inderdaad veel langer en heb je kans dat de "kern" vochtig blijft.

