DD8 MkII zuilen [2de kast bijna klaar]
Moderator: Beheerdersteam
- MrCaBLeGuY
- Berichten: 466
- Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
- Locatie: Zwaag
DD8 MkII zuilen [2de kast bijna klaar]
Dag Mensen,
Ik wil een speaker maken op basis van de DD8-MkII maar dan in een zuil vorm. Heb de spullen besteld (speakers Seas 27TBFC/G 1" tweeter & Seas L18RNX/P 6.5" woofer) & filter onderdelen.
Maar ben nu al enige tijd bezig om software te zoeken waar ik het een en ander mee kan emuleren gezien ik af wil wijken van de kast uit het project. Ik begreep van Tony dat de woofer ook in 24 liter kon maar dan met 2 baspoorten ipv 1 voor dezelfde afstemming.
Kan ik met bijgaand simpelweg aan de gang of ben ik dat te simpel?
Ik wil een speaker maken op basis van de DD8-MkII maar dan in een zuil vorm. Heb de spullen besteld (speakers Seas 27TBFC/G 1" tweeter & Seas L18RNX/P 6.5" woofer) & filter onderdelen.
Maar ben nu al enige tijd bezig om software te zoeken waar ik het een en ander mee kan emuleren gezien ik af wil wijken van de kast uit het project. Ik begreep van Tony dat de woofer ook in 24 liter kon maar dan met 2 baspoorten ipv 1 voor dezelfde afstemming.
Kan ik met bijgaand simpelweg aan de gang of ben ik dat te simpel?
Laatst gewijzigd door MrCaBLeGuY op vr 09 apr 2010, 19:05, 6 keer totaal gewijzigd.
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: Beginnen aan DD8-MkII
Ik zou die onderste plank 45 graden schuin montoren, dan pak je al het een en ander aan potentiele staande golven aan, zonder dat het lastig is te monteren. De tweeter hoeft niet in een aparte behuizing te monteren ook.
Als je kast intern een driehoek is, heb je wellicht meer dan genoeg liters.
Overigens hoef je geen twee baspoorten te gebruiken. Je kunt ook 1 grote poort gebruiken (met een gelijk oppervlakte aan de 2). Maar dat heeft Tony toch gewoon op z'n site staan?
Als je kast intern een driehoek is, heb je wellicht meer dan genoeg liters.
Overigens hoef je geen twee baspoorten te gebruiken. Je kunt ook 1 grote poort gebruiken (met een gelijk oppervlakte aan de 2). Maar dat heeft Tony toch gewoon op z'n site staan?
Re: Beginnen aan DD8-MkII
Ja, ik zou de bodem ook onder 45 graden zetten. Ik heb dat bij mijn voorlaatste vloerstaanders ook gedaan (mijn laatste is een TL
) en heb er een matje Bodum800 op gelegd. Rusltaat was verrassend. Dat heeft meer effect dan je zou verwachten.
- MrCaBLeGuY
- Berichten: 466
- Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
- Locatie: Zwaag
Re: Beginnen aan DD8-MkII
Hoe bereken ik het volume van die baspoort die benodigd is? Ik heb momenteel deze op het oog:
lange url
Hij moet uiteraard wel ingekort worden qua lengte.
lange url
Hij moet uiteraard wel ingekort worden qua lengte.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Beginnen aan DD8-MkII
Met WinIsd bijvoorbeeld.
Specs inkloppen, en spelen naar hartelust!
Specs inkloppen, en spelen naar hartelust!
- MrCaBLeGuY
- Berichten: 466
- Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
- Locatie: Zwaag
Re: Beginnen aan DD8-MkII
Die hoek van 45 graden, moet de nog perse een kant op staan (hoogste deel naar speaker laagste deel aan achterzijde?) of maakt dit geen verschil?
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: Beginnen aan DD8-MkII
Praktich is wel om de bovenkant breed te maken, zodat je aan de onderkant makkelijk een filter kwijt kan en de speakers aan de bovenkant niet "klem" komen te zitten met magneten.
Ook als je besluit om de gehele onderkant met zand te vullen, is het handig om het zwaartepunt laag te hebben en niet op 2/3e van de hoogte
.
Dit geldt overigens alleen als je de schuine wand helemaal van boven naar onder laat lopen (en de inhoud dus halveert).
Ook als je besluit om de gehele onderkant met zand te vullen, is het handig om het zwaartepunt laag te hebben en niet op 2/3e van de hoogte
Dit geldt overigens alleen als je de schuine wand helemaal van boven naar onder laat lopen (en de inhoud dus halveert).
- MrCaBLeGuY
- Berichten: 466
- Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
- Locatie: Zwaag
Re: Beginnen aan DD8-MkII
Oke, heb een cirkelzaag tafel gekregen (joepie!) kon nou die planken met hoeken van 45 graden zagen, heb nu het frame met daarin die plank in een hoek van 45 graden.
Is het nog zinvol om aan de bovenzijde (zie plaatje 2) die hoeken ook 'af te schuinen' ? (meen dat wel is gezien te hebben hier).
Is het nog zinvol om aan de bovenzijde (zie plaatje 2) die hoeken ook 'af te schuinen' ? (meen dat wel is gezien te hebben hier).
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: Beginnen aan DD8-MkII
Ziet er goed uit. Relaxed dat je een zaagtafel hebt hoor!
Dat is als je een speaker ontwerpt mogelijk heel erg zinvol. Alleen is de vorm van de baffle van invloed op de klank en het afstraalgedrag van de speaker. Je zult dan een wisselfilter ontwerpen wat gebaseerd is op die speaker.
In een bestaand ontwerp kan dat niet zomaar, omdat het filter is ontworpen op die baffle vorm. Je kan niet zomaar facetten (zo worden die afschuiningen genoemd) toevoegen. Dan klopt het filter niet meer. In de breedte heb je 10% speling en ook in de plaatsing van de speakerunits tov de bovenkant, kan je wel 10% afwijken. De baffle verlengen en er een vloerstaander van maken heeft minder invloed en kan je dus zonder veel problemen doen (Wat je ook gedaan hebt).
Dat is als je een speaker ontwerpt mogelijk heel erg zinvol. Alleen is de vorm van de baffle van invloed op de klank en het afstraalgedrag van de speaker. Je zult dan een wisselfilter ontwerpen wat gebaseerd is op die speaker.
In een bestaand ontwerp kan dat niet zomaar, omdat het filter is ontworpen op die baffle vorm. Je kan niet zomaar facetten (zo worden die afschuiningen genoemd) toevoegen. Dan klopt het filter niet meer. In de breedte heb je 10% speling en ook in de plaatsing van de speakerunits tov de bovenkant, kan je wel 10% afwijken. De baffle verlengen en er een vloerstaander van maken heeft minder invloed en kan je dus zonder veel problemen doen (Wat je ook gedaan hebt).
- MrCaBLeGuY
- Berichten: 466
- Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
- Locatie: Zwaag
Re: Beginnen aan DD8-MkII
Hi JvS, bedankt voor je reply! Ja ontwerp is bestaand op basis van DD8MkII van Tony. Dan komt er geen facering in de hoeken gezien ik idd ook zijn filter heb gebruikt.
Ik zit nog met 2 dingen, 1 de bracing en 2 het volume.
Als eerste de bracing denk dat 2 misschien zelfs 1 genoeg is? Kan die op 2 manier doen, met kruislatjes:
Of met tussenschotjes met een rond gat erin (zit nog geen gat in):
In het model van Tony zit er 1 brace in met een rond gat:

Dan betreft het volume, ik heb er dus een floorstander van gemaakt en ipv een bookshelf. Deze moet 24 liter hebben (ipv 12 liter) en heb ipv de Monacor BR45-TR (Sd=13,8cm2) poort de BR-60TR (26.4cm²). Anyway, voor dat volume moet ik bij de materiaal dikte (22mm) ook 4mm bitumen mee berekenen? En ik neem aan dat het volume van de bracings moet worden afgetrokken? Dus dat er echt een netto volume van 24 liter overblijft.
Ik zit nog met 2 dingen, 1 de bracing en 2 het volume.
Als eerste de bracing denk dat 2 misschien zelfs 1 genoeg is? Kan die op 2 manier doen, met kruislatjes:
Of met tussenschotjes met een rond gat erin (zit nog geen gat in):
In het model van Tony zit er 1 brace in met een rond gat:

Dan betreft het volume, ik heb er dus een floorstander van gemaakt en ipv een bookshelf. Deze moet 24 liter hebben (ipv 12 liter) en heb ipv de Monacor BR45-TR (Sd=13,8cm2) poort de BR-60TR (26.4cm²). Anyway, voor dat volume moet ik bij de materiaal dikte (22mm) ook 4mm bitumen mee berekenen? En ik neem aan dat het volume van de bracings moet worden afgetrokken? Dus dat er echt een netto volume van 24 liter overblijft.
- MrCaBLeGuY
- Berichten: 466
- Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
- Locatie: Zwaag
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Beginnen aan DD8-MkII
Ook hier heb je zeker 10 speling, das 2,4 liter dus ik zou me er niet druk om maken.
Loodbitumen op de wanden is wel aan te bevelen.
Loodbitumen op de wanden is wel aan te bevelen.
- MrCaBLeGuY
- Berichten: 466
- Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
- Locatie: Zwaag
Re: Beginnen aan DD8-MkII
nog even naast de bracing, ik twijfel tussen de baspoort voor dan wel achter. Luistert het qua opstellen minder nauw als de baspoort voor zit?
- MrCaBLeGuY
- Berichten: 466
- Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
- Locatie: Zwaag
Re: Beginnen aan DD8-MkII
Is er nog iemand die me advies kan geven over bracing (evt plaats) en baspoort voor of achter?
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: Beginnen aan DD8-MkII
Bracing maakt niet echt veel uit. Ik vind latjes makkelijk en zo'n plank met een rond gat erin mooier uitzien. Maakt verder niet zoveel uit.
De baspoort moet je zelf beslissen.
Aan de voorkant heeft voordelen en nadelen:
- Een baspoort neemt ruimte op de baffle in en komt in het zicht;
- Er kunnen midlage tonen uit de baspoort 'lekken'. Dit is bij een 2 weg speaker wel een potentiele (kleine) issue;
- Je bent wat vrijer in je plaatsing. Een Baspoort aan de achterkant gaat niet zo goed samen met een plaatsing dichtbij een muur.
Die laatste overweging lijkt me beslissend. Als jij de speaker relatief (10-20cm ofzo) dichtbij een muur wilt kunnen zetten, doe de poort aan de voorkant. Kan je hem wel 20cm of meer van de muur af hebben en verwacht je dat altijd te kunnen, doe hem dan gewoon aan de voorkant.
Het maakt allemaal niet zo HEEL veel uit. Een B&W Nautilus 805 heeft bijvoorbeeld ook een baspoort aan de voorkant en die klinkt toch echt wel vrij prima
.
De baspoort moet je zelf beslissen.
Aan de voorkant heeft voordelen en nadelen:
- Een baspoort neemt ruimte op de baffle in en komt in het zicht;
- Er kunnen midlage tonen uit de baspoort 'lekken'. Dit is bij een 2 weg speaker wel een potentiele (kleine) issue;
- Je bent wat vrijer in je plaatsing. Een Baspoort aan de achterkant gaat niet zo goed samen met een plaatsing dichtbij een muur.
Die laatste overweging lijkt me beslissend. Als jij de speaker relatief (10-20cm ofzo) dichtbij een muur wilt kunnen zetten, doe de poort aan de voorkant. Kan je hem wel 20cm of meer van de muur af hebben en verwacht je dat altijd te kunnen, doe hem dan gewoon aan de voorkant.
Het maakt allemaal niet zo HEEL veel uit. Een B&W Nautilus 805 heeft bijvoorbeeld ook een baspoort aan de voorkant en die klinkt toch echt wel vrij prima
- MrCaBLeGuY
- Berichten: 466
- Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
- Locatie: Zwaag
Re: Beginnen aan DD8-MkII
Oke gezien het lekker weer lekker in de tuin aan de gang, wat een weertje zeg dit heerlijk knutsel weer 
Eerste even frame 2de kast in elkaar gezet: 4 braces gemaakt 2 voor beide: En in de kast die al klaar was de 45 graden plank gelijmd (die is nu aan het drogen) straks de 2 braces erin lijmen! Zitten nu nog los op grof weg de plaats waar ik ze wou hebben:
Eerste even frame 2de kast in elkaar gezet: 4 braces gemaakt 2 voor beide: En in de kast die al klaar was de 45 graden plank gelijmd (die is nu aan het drogen) straks de 2 braces erin lijmen! Zitten nu nog los op grof weg de plaats waar ik ze wou hebben:
- MrCaBLeGuY
- Berichten: 466
- Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
- Locatie: Zwaag
Re: Beginnen aan DD8-MkII
Aan de voorkant
Als ik ze ooit weer verkoop omdat ik wat anders wil is het handig als het opstellen wat minder nauw luistert (denk ik).
-
dream theater
- Berichten: 44
- Lid geworden op: do 08 okt 2009, 17:40
Re: Beginnen aan DD8-MkII
Forza schreef:Ik heb ze juist aan de achterkant gedaan, dat vond ik er een stuk beter uit zien.Klik
Zie dozen voor volgende project al klaar staan
- MrCaBLeGuY
- Berichten: 466
- Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
- Locatie: Zwaag
Re: Beginnen aan DD8-MkII
Hmmz ziet er ook wel netjes uit inderdaad, ik hou het nog even in mijn achterhoofd. Ik stuur je even een PM over de speakers, ben benieuwd hoe ze jou bevallenForza schreef:Ik heb ze juist aan de achterkant gedaan, dat vond ik er een stuk beter uit zien.Klik
Anyway, 1 kast heeft braces zojuist binnenzijde belegd met bitumen (4mm): Achterkant zit er al op (vast) bij nader inzien gooi ik daar de grote ingang in het open vlak mee dicht maar gat is groot genoeg om filter door te krijgen.
Tony heeft in de kleine versie nog noppenschuim, Forza heb jij alleen bitumen & wat lichte opvulling of noppen of wat anders als demping?
weer bedankt voor de reacties
- MrCaBLeGuY
- Berichten: 466
- Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
- Locatie: Zwaag
Re: Beginnen aan DD8-MkII
Lol ja was betaalbaar, gekocht van bartsegers hier op het forumJvS schreef:Bitumen was in de aanbieding?
Maar kan ik uit je 'tip' opmaken dat ik te enthousiast ben met de bitumen? (kan me niet voorstellen dat in dit geval teveel schaadt?). Even voor mijn ervaring, waar had jij het geplaatst en zit het nu op plekken waarvan het leuk is maar totaal zinloos of voegt nagenoeg niks toe?
