DD8 MkII zuilen [2de kast bijna klaar]

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

DD8 MkII zuilen [2de kast bijna klaar]

Bericht door MrCaBLeGuY »

Dag Mensen,

Ik wil een speaker maken op basis van de DD8-MkII maar dan in een zuil vorm. Heb de spullen besteld (speakers Seas 27TBFC/G 1" tweeter & Seas L18RNX/P 6.5" woofer) & filter onderdelen.

Maar ben nu al enige tijd bezig om software te zoeken waar ik het een en ander mee kan emuleren gezien ik af wil wijken van de kast uit het project. Ik begreep van Tony dat de woofer ook in 24 liter kon maar dan met 2 baspoorten ipv 1 voor dezelfde afstemming.

Kan ik met bijgaand simpelweg aan de gang of ben ik dat te simpel?
Bijlagen
dd8mkII.jpg
Laatst gewijzigd door MrCaBLeGuY op vr 09 apr 2010, 19:05, 6 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Beginnen aan DD8-MkII

Bericht door JvS »

Ik zou die onderste plank 45 graden schuin montoren, dan pak je al het een en ander aan potentiele staande golven aan, zonder dat het lastig is te monteren. De tweeter hoeft niet in een aparte behuizing te monteren ook.

Als je kast intern een driehoek is, heb je wellicht meer dan genoeg liters.

Overigens hoef je geen twee baspoorten te gebruiken. Je kunt ook 1 grote poort gebruiken (met een gelijk oppervlakte aan de 2). Maar dat heeft Tony toch gewoon op z'n site staan?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Beginnen aan DD8-MkII

Bericht door rho »

Ja, ik zou de bodem ook onder 45 graden zetten. Ik heb dat bij mijn voorlaatste vloerstaanders ook gedaan (mijn laatste is een TL ;) ) en heb er een matje Bodum800 op gelegd. Rusltaat was verrassend. Dat heeft meer effect dan je zou verwachten.
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: Beginnen aan DD8-MkII

Bericht door MrCaBLeGuY »

Hoe bereken ik het volume van die baspoort die benodigd is? Ik heb momenteel deze op het oog:

lange url

Hij moet uiteraard wel ingekort worden qua lengte.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Beginnen aan DD8-MkII

Bericht door bartsegers »

Met WinIsd bijvoorbeeld.
Specs inkloppen, en spelen naar hartelust!
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: Beginnen aan DD8-MkII

Bericht door MrCaBLeGuY »

Die hoek van 45 graden, moet de nog perse een kant op staan (hoogste deel naar speaker laagste deel aan achterzijde?) of maakt dit geen verschil?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Beginnen aan DD8-MkII

Bericht door rho »

Nee, maakt niet uit.
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Beginnen aan DD8-MkII

Bericht door JvS »

Praktich is wel om de bovenkant breed te maken, zodat je aan de onderkant makkelijk een filter kwijt kan en de speakers aan de bovenkant niet "klem" komen te zitten met magneten.

Ook als je besluit om de gehele onderkant met zand te vullen, is het handig om het zwaartepunt laag te hebben en niet op 2/3e van de hoogte :).

Dit geldt overigens alleen als je de schuine wand helemaal van boven naar onder laat lopen (en de inhoud dus halveert).
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: Beginnen aan DD8-MkII

Bericht door MrCaBLeGuY »

Oke, heb een cirkelzaag tafel gekregen (joepie!) kon nou die planken met hoeken van 45 graden zagen, heb nu het frame met daarin die plank in een hoek van 45 graden.

Is het nog zinvol om aan de bovenzijde (zie plaatje 2) die hoeken ook 'af te schuinen' ? (meen dat wel is gezien te hebben hier).
Bijlagen
huidige voortgang
huidige voortgang
ddmk8help.png
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Beginnen aan DD8-MkII

Bericht door JvS »

Ziet er goed uit. Relaxed dat je een zaagtafel hebt hoor!

Dat is als je een speaker ontwerpt mogelijk heel erg zinvol. Alleen is de vorm van de baffle van invloed op de klank en het afstraalgedrag van de speaker. Je zult dan een wisselfilter ontwerpen wat gebaseerd is op die speaker.

In een bestaand ontwerp kan dat niet zomaar, omdat het filter is ontworpen op die baffle vorm. Je kan niet zomaar facetten (zo worden die afschuiningen genoemd) toevoegen. Dan klopt het filter niet meer. In de breedte heb je 10% speling en ook in de plaatsing van de speakerunits tov de bovenkant, kan je wel 10% afwijken. De baffle verlengen en er een vloerstaander van maken heeft minder invloed en kan je dus zonder veel problemen doen (Wat je ook gedaan hebt).
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: Beginnen aan DD8-MkII

Bericht door MrCaBLeGuY »

Hi JvS, bedankt voor je reply! Ja ontwerp is bestaand op basis van DD8MkII van Tony. Dan komt er geen facering in de hoeken gezien ik idd ook zijn filter heb gebruikt.

Ik zit nog met 2 dingen, 1 de bracing en 2 het volume.

Als eerste de bracing denk dat 2 misschien zelfs 1 genoeg is? Kan die op 2 manier doen, met kruislatjes:
DSC_0031.JPG
Of met tussenschotjes met een rond gat erin (zit nog geen gat in):
DSC_0032.JPG
In het model van Tony zit er 1 brace in met een rond gat:

Afbeelding


Dan betreft het volume, ik heb er dus een floorstander van gemaakt en ipv een bookshelf. Deze moet 24 liter hebben (ipv 12 liter) en heb ipv de Monacor BR45-TR (Sd=13,8cm2) poort de BR-60TR (26.4cm²). Anyway, voor dat volume moet ik bij de materiaal dikte (22mm) ook 4mm bitumen mee berekenen? En ik neem aan dat het volume van de bracings moet worden afgetrokken? Dus dat er echt een netto volume van 24 liter overblijft.
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: Beginnen aan DD8-MkII

Bericht door MrCaBLeGuY »

als in zoiets betreft volume:
maten.png
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Beginnen aan DD8-MkII

Bericht door wouter »

Ook hier heb je zeker 10 speling, das 2,4 liter dus ik zou me er niet druk om maken.


Loodbitumen op de wanden is wel aan te bevelen.
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: Beginnen aan DD8-MkII

Bericht door MrCaBLeGuY »

nog even naast de bracing, ik twijfel tussen de baspoort voor dan wel achter. Luistert het qua opstellen minder nauw als de baspoort voor zit?
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: Beginnen aan DD8-MkII

Bericht door MrCaBLeGuY »

Is er nog iemand die me advies kan geven over bracing (evt plaats) en baspoort voor of achter?
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Beginnen aan DD8-MkII

Bericht door JvS »

Bracing maakt niet echt veel uit. Ik vind latjes makkelijk en zo'n plank met een rond gat erin mooier uitzien. Maakt verder niet zoveel uit.

De baspoort moet je zelf beslissen.

Aan de voorkant heeft voordelen en nadelen:
- Een baspoort neemt ruimte op de baffle in en komt in het zicht;
- Er kunnen midlage tonen uit de baspoort 'lekken'. Dit is bij een 2 weg speaker wel een potentiele (kleine) issue;
- Je bent wat vrijer in je plaatsing. Een Baspoort aan de achterkant gaat niet zo goed samen met een plaatsing dichtbij een muur.

Die laatste overweging lijkt me beslissend. Als jij de speaker relatief (10-20cm ofzo) dichtbij een muur wilt kunnen zetten, doe de poort aan de voorkant. Kan je hem wel 20cm of meer van de muur af hebben en verwacht je dat altijd te kunnen, doe hem dan gewoon aan de voorkant.

Het maakt allemaal niet zo HEEL veel uit. Een B&W Nautilus 805 heeft bijvoorbeeld ook een baspoort aan de voorkant en die klinkt toch echt wel vrij prima :).
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: Beginnen aan DD8-MkII

Bericht door MrCaBLeGuY »

Oke gezien het lekker weer lekker in de tuin aan de gang, wat een weertje zeg dit heerlijk knutsel weer :)

Eerste even frame 2de kast in elkaar gezet:
_DSC0138.JPG
4 braces gemaakt 2 voor beide:
_DSC0139.JPG
En in de kast die al klaar was de 45 graden plank gelijmd (die is nu aan het drogen) straks de 2 braces erin lijmen! Zitten nu nog los op grof weg de plaats waar ik ze wou hebben:
_DSC0140.JPG
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Beginnen aan DD8-MkII

Bericht door JvS »

En waar komt je baspoort? :P
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: Beginnen aan DD8-MkII

Bericht door MrCaBLeGuY »

Aan de voorkant :) Als ik ze ooit weer verkoop omdat ik wat anders wil is het handig als het opstellen wat minder nauw luistert (denk ik).
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Beginnen aan DD8-MkII

Bericht door JvS »

Goeie keus. Ik zou het ook aan de voorkant doen :).
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: Beginnen aan DD8-MkII

Bericht door Forza »

Ik heb ze juist aan de achterkant gedaan, dat vond ik er een stuk beter uit zien. O:) Klik
dream theater
Berichten: 44
Lid geworden op: do 08 okt 2009, 17:40

Re: Beginnen aan DD8-MkII

Bericht door dream theater »

Forza schreef:
Ik heb ze juist aan de achterkant gedaan, dat vond ik er een stuk beter uit zien. O:) Klik
:( Nou gezien de plaatsing gaat dat vast niet op, filter van de avatar is wel van de bovenste plank 8)
Zie dozen voor volgende project al klaar staan :o
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: Beginnen aan DD8-MkII

Bericht door MrCaBLeGuY »

Forza schreef:
Ik heb ze juist aan de achterkant gedaan, dat vond ik er een stuk beter uit zien. O:) Klik
Hmmz ziet er ook wel netjes uit inderdaad, ik hou het nog even in mijn achterhoofd. Ik stuur je even een PM over de speakers, ben benieuwd hoe ze jou bevallen :)

Anyway, 1 kast heeft braces zojuist binnenzijde belegd met bitumen (4mm):
_DSC0141.JPG
Achterkant zit er al op (vast) bij nader inzien gooi ik daar de grote ingang in het open vlak mee dicht maar gat is groot genoeg om filter door te krijgen.

Tony heeft in de kleine versie nog noppenschuim, Forza heb jij alleen bitumen & wat lichte opvulling of noppen of wat anders als demping?

weer bedankt voor de reacties
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Beginnen aan DD8-MkII

Bericht door JvS »

Bitumen was in de aanbieding? :P
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: Beginnen aan DD8-MkII

Bericht door MrCaBLeGuY »

JvS schreef:
Bitumen was in de aanbieding? :P
Lol ja was betaalbaar, gekocht van bartsegers hier op het forum :)

Maar kan ik uit je 'tip' opmaken dat ik te enthousiast ben met de bitumen? (kan me niet voorstellen dat in dit geval teveel schaadt?). Even voor mijn ervaring, waar had jij het geplaatst en zit het nu op plekken waarvan het leuk is maar totaal zinloos of voegt nagenoeg niks toe?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”