DD8 MkII zuilen [2de kast bijna klaar]

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: DD8 MkII zuilen [wie beoordeeld mijn filter opzet?]

Bericht door wouter »

Geen nadelige, positieve kun je wel verwachten. Trillingen van spoelen worden nog wat gedempt, doen dus :wink: :wink:
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: DD8 MkII zuilen [wie beoordeeld mijn filter opzet?]

Bericht door MrCaBLeGuY »

super dankjewel wouter :) dan worden ze te zijner tijd mooi begraven
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: DD8 MkII zuilen [waar noppenschuim te plaatsen?]

Bericht door MrCaBLeGuY »

Oke 1 kast voorzien van noppenschuim (zit nog niet vast, zit vrij klem dus weet uberhaubt niet of het ga lijmen).
_DSC0160.JPG
Voor het filter had ik van Bart MKP bypass capjes gekocht, die moeten in serie:

C1 = 15uF MKP polypropylene foil capacitor (tolerance max 5%) – with 0,01uF MKP1837 bypass cap
C4 = 22uF MKP polypropylene foil capacitor (tolerance max 5%) – with 0,01uF MKP1837 bypass cap

Die zijn 0,022 dus (0,022x0,022) / (0,022+0,022) = 0.011uf (1tje is 440v dus dat wordt 880v)
schema-dd8mkII.jpg
Is het van belang aan welke zijde van de condensator de bypass geplaats wordt ? Heb ze in het proef opstelling:

Tussen C1 en L1 en tussen C4 en R4.
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: DD8 MkII zuilen [waar noppenschuim te plaatsen?]

Bericht door Forza »

Ik heb het noppenschuim (op enkele kleine stukjes na) ook gewoon erin geklemd, werkt goed!

Over de Bypass caps; bypass betekent betekend dat er voor het signaal een alternatieve omweg is, je moet ze dus parallel zetten met de grote condensatoren. Dat is tenminste wat ik ervan begreep 8-[ en zo heb ik het dus ook gedaan :) .
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: DD8 MkII zuilen [waar noppenschuim te plaatsen?]

Bericht door MrCaBLeGuY »

Vandaar bypass, lekker slim Martijn, dankjewel Forza !!!
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: DD8 MkII zuilen [waar noppenschuim te plaatsen?]

Bericht door MrCaBLeGuY »

Filterindeling klaar, op simpel houten flut plankje (van sigaren doosjes) ze komen aan onderzijde kast op de grond en worden daarna begraven in zand. Fotootje:
_DSC0165.JPG
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: DD8 MkII zuilen [waar noppenschuim te plaatsen?]

Bericht door MrCaBLeGuY »

Oke basreflex poort erin:
_DSC0166.JPG
Speakers erin, tijdelijke schroeven, baffle even vast me spanband, en test cd erin:
_DSC0167.JPG
En het klinkt voor geen meter!!! *)(#*)(#@)(*#@.

Hoog is aan de wat schelle kant, maar opzich nog wel oke. Laag is mooi. Midden is er amper? Luisterde naar Emma test cd, nummer "Dire Straits - Private I".

Geweldig mooi en warm nummer, maar klinkt alsof het uit een blikje komt, stem is mega-koud lijkt alsof ik het hele warme middengebied totaal mis. Het klinkt nog beter op mijn IBM Laptop momenteel :( Ik heb alle gedubbelcheckt maar kan geen fout in het filter ontdekken. Ook de weerstanden nog eens gedubbelcheckt, levert niks op. Het klinkt echt naar niks :( Als ik loudness op de amp aanzet lijkt het iets beter (maar is a niet de bedoeling en b is het nog niks).

Bijgaand heel super high res foto van het gesoldeerde filter (alleen de bypasses zitten er nog niet op) met de aansluitingen:
_DSC0168.JPG
En nog even het filter schema:
Afbeelding

Is een redelijke tegenslag :(

Edit:
Het zit in ieder geval in het filter, heb hem zonder tweeter laten spelen. De woofer speelt bijna als sub, stem is wel hoorbaar maar verre van vol. Ik heb woofer nu even full range spelen en de tweeter via het filter uiteraard, lijkt er meer op nog steeds niet goed maar hoor wel wat er mist.

Edit2:
Voor de zekerheid andere filter geprobeerd, zelfde resultaat. Exact dezelfde aansluitingen.
dream theater
Berichten: 44
Lid geworden op: do 08 okt 2009, 17:40

Re: DD8 MkII zuilen [ik zit in de penarie :(]

Bericht door dream theater »

Als je het op die manier wilt testen moet je uiteraard zorgen dat de baffle naadloos en luchtdicht aansluit op de kast. Dus tochtrubber gebruiken en echte sjorbanden met ratel :wink:

Ook kan er nog bij midweergave gewonnen worden bij juiste demping inhoud in de kast.

Zien er goed uit 8) , Succes
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: DD8 MkII zuilen [waar noppenschuim te plaatsen?]

Bericht door SARK »

MrCaBLeGuY schreef:
Het zit in ieder geval in het filter
Als ik even een snelle blik werp op het filter en dan probeer de knooppunten van R2(10 ohm) te vergelijken met de tekening zie ik vreemde zaken. Kun je om het foutzoeken wat makelijker te maken ook de waardes van de spoelen en de condensatoren eens in de foto plakken :?:

[edit]Er zijn meer punten niet correct aangesloten in het filter, geef me even een paar minuten uur dan knutsel ik een plaatje in elkaar[/edit]
Laatst gewijzigd door SARK op ma 05 apr 2010, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: DD8 MkII zuilen [ik zit in de penarie :(]

Bericht door sevenup »

Volgens mij zit je amp- verkeerd. Die hoort tussen spoel en weerstand te zitten, niet tussen weerstand en condensator.
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Re: DD8 MkII zuilen [ik zit in de penarie :(]

Bericht door jantje-secuur »

Dit dus.
Bijlagen
_DSC0168_2.jpg
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: DD8 MkII zuilen [ik zit in de penarie :(]

Bericht door SARK »

Haha, idd :D
Bijlagen
Correct-filter_MrCaBLeGuY.jpg
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: DD8 MkII zuilen [ik zit in de penarie :(]

Bericht door SARK »

En, zit je nog steeds in de penarie :?:
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: DD8 MkII zuilen [ik zit in de penarie :(]

Bericht door MrCaBLeGuY »

Sorry vergeet helemaal te reply-en hier :( Stom :(

Als eerste bedankt voor de hulp! Super :) Heb de hem omgesoldeerd en dit gaat inderdaad stukken beter! Had de kast licht gevuld met wat wol en baffle er strak tegenaan. Klonk een stuk beter maar miste nog steeds wat warmte in het midden. Ik ga eerst de tweede afmaken en dan even in stereo luisteren, denk dat dat een beter beeld geeft.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: DD8 MkII zuilen [ik zit in de penarie :(]

Bericht door SARK »

MrCaBLeGuY schreef:
Ik ga eerst de tweede afmaken en dan even in stereo luisteren, denk dat dat een beter beeld geeft.
Helemaal juist, het is best moeilijk om adhv één luidspreker het 'beeld' te bepalen :idea:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: DD8 MkII zuilen [2de kast bijna klaar]

Bericht door rho »

Ik heb die fout ooit gemaakt. Compleet teleurgesteld met mijn creatie ... tot ik de 2de klaar had.

Als je het toch wil doen dan speel je best een stukje mono muziek af. (oude opname op vinyl ofzo)
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: DD8 MkII zuilen [2de kast bijna klaar]

Bericht door MrCaBLeGuY »

Tweede ook af, het klinkt absoluut niet verkeerd (baffle zit nog niet gelijmd en lekt nog aan alle kanten op beide vast met 1 spanband & 1 lijmklem). Toch ben ik niet zo blij verrast als met mijn eerste creatie (Fountek Neo CD3.0 & Hivi F5 in 8l kastje). Het laag is zeer indrukwekkend, als of er 2 subwoofers staan te spelen. Het midden en het hoog, niet verkeerd maar niet zo geweldig als bij die kleine opdonders. Dat was echt indrukwekkend zat met open mond, en dit klinkt ok. Mis veel midden en warmte naar me gevoel en in het hoog minder gedetailleerd (in vergelijking met de fountek ribbon die ik even als luister referentie opgeslagen heb, wel iets sprankelender in de minder hoge gebieden).

Weer Dire Straights, Private Investigation. Stem klinkt nog steeds erg koud, ook in stereo beeld. Enige wat nog mist aan de filters zijn de bypass caps (moet ze nog solderen & verlengen aan de uiteinde) maar daar zal het verschil hem niet in zitten denk ik.
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Re: DD8 MkII zuilen [2de kast bijna klaar]

Bericht door Boerenterprise »

Ik heb zelf ook de zuil variant van de DD8 MkII gemaakt. Toen ik deze "vers-van-de-pers" aansloot ben ikm ook niet direct van mijn stoel gevallen, maar geef ze rustig de tijd om los te komen. Toen ik na een aantal weken weer mijn oude speakers aansloot wist ik direct weer dat het absoluut de investering waard was. Ze zijn (vooral in de begin periode) steeds lekkerder gaan klinken. Tot op de dag van vandaag ben ik dus ook nog zeer enthousiast. Advies van mijn kant af....... geef ze de tijd.

M.v.g.

Chris
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: DD8 MkII zuilen [2de kast bijna klaar]

Bericht door MrCaBLeGuY »

Ik heb ze nu 2 dagen laten spelen en moet zeggen dat er inderdaad een behoorlijk verschil is naar de positieve kant. Dus zolang het te koop staat en er niemand reageert ga ik er wel lekker mee verder.

Ik heb zand gekocht voor de filtercompartimenten (speelzand) maar alle soorten zand waren toch wel vochtig. Ik heb geen enkele vorm van zand gezien die gortdroog was. Wel cement & beton mix wat ook zwaar is en wel kurkdroog maar zo vol me waarschuwingen (niet inademen, irriteert in de ogen, etc) dat het me geen goed idee leek ze daarmee af te vullen.

Nou lijkt MDF + Vocht me een hele slechte combinatie. Ik ben voornemens om in een zo breed mogelijke bak het zand te gooien en de komende dagen in de zon te zetten. Naargelang het droogt wil ik steeds de bovenste droge cm's afscheppen en binnen zetten in een emmer. Lijkt me de makkelijkste manier om het zand droog te krijgen.

Andere optie waar ik nog aan zat te denken het in een katoenen zak doen per porties van 1 a 2 kg en dan in de droger. Zit in de droger wel een zeer fijn stoffilter waar zanddeeltjes niet doorheen kunnen maar maak me meer zorgen om het gewicht. Er kan 8kg in maar dan wel aan natte kleertjes en daar bedoelde de fabrikant vast geen zand mee. Kortom, eerst even kijken hoe snel en hoe droog de zon het krijgt.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: DD8 MkII zuilen [2de kast bijna klaar]

Bericht door hannesie »

In de oven drogen gaat ook heel goed!!

Deden wij vroeger voor zand i.c.m. droogbloemen :oops: :oops:

In een emmertje of bak.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: DD8 MkII zuilen [2de kast bijna klaar]

Bericht door rho »

Ik vind jouw opmerkingen i.v.m. het hoog heel vreemd voor een Seas tweeter. Het zou aan het inspelen kunnen liggen, maar zelfs nieuw geeft een Seas tweeter naar mijn mening altijd wel een voortreffelijk hoog weer. Ik heb nog nooit een Seas tweeter gehoord die me tegenviel. Geen wonder dat ik fan ben geworden van hun tweeters. Het is misschien de klankkleur van je vorige speaker die nog in je oren zit. Dat heb ik ook wel ooit meegemaakt hoor. Een nieuwe set speakers die heel raar klonk en waarvan later bleek dat die gewoon veel neutraler speelde dan de vorige set speakers. Als je daar aan went merk je plost dat die vorige speakers blijkbaar toch niet zo goed waren dan je dacht.
Laat ze dus nog maar eens een tijdje spelen en als je ze gewoon bent sluit je je vorige speakers nog eens aan ter vergelijk.
Ik wil niet zeggen dat je bandje niet goed kan klinken hoor. Verre van. Lijkt me erg leuk zo'n licht membraantje voor het hoog. Er zit misschien gewoon een andere klankkleur aan vast.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: DD8 MkII zuilen [2de kast bijna klaar]

Bericht door Henkjan »

hannesie schreef:
In de oven drogen gaat ook heel goed!!
yep, plus dat je zeker weten alle bugs doodt. gewoon een tijdje op 150°C. kan bij erg nat zand wel een tijdje wat muf ruiken, plus bedenk je dat zand in de oven een vrij lage WAF heeft.... (net zoals versneld drogen van geverfde spullen in de oven)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DD8 MkII zuilen [2de kast bijna klaar]

Bericht door Leeuwarden »

:mrgreen:
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: DD8 MkII zuilen [2de kast bijna klaar]

Bericht door MrCaBLeGuY »

Eerste lading zand zit in de over, in een wok met antiaanbak laag. 150 graden timer op 15 minuten, even kijken wat dat doet :)

Rho > Vind de tweeter absoluut niet slecht, klinkt op zich erg mooi en sprankelend. Maar wat ik hoorde uit die Fountek (waar ik zelf maar 1 dagje naar geluisterd heb en dus niet echt gewend aan geraakt ben) was veel meer detaillistisch, merkbare hoger rendement.

Edit: 15 minuten doet wel iets maar na bijna 4 uur is het een stuk droger, straks volgende wok erin. Snap nou meteen waarom je je poten kan verbranden aan zand, wordt lekker warm zeg.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DD8 MkII zuilen [2de kast bijna klaar]

Bericht door Leeuwarden »

Het gaat nog beter als je het op een bakplaat legt. Het idee is om de dikte van de zandlaag minimaal te houden zodat alles goed droogt in de oven. Als je het in een wok doet duurt het inderdaad veel langer en heb je kans dat de "kern" vochtig blijft.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”