Ultimate Sabre DAC

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Tesla
Ook commercieel actief
Berichten: 170
Lid geworden op: di 22 mei 2007, 14:12
Locatie: easy_t_wood
Contacteer:

Re: Ultimate Sabre DAC

Bericht door Tesla »

hannesie schreef:
Pas op, je word nog een gelukkig mens!!!, dat kan haast niet met audiofiele afwijkingen :lol: :lol:

Ik was al errug gelukkig, maar nu ben ik helemaal in de wolken :-({|= \:D/
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Re: Ultimate Sabre DAC

Bericht door fluppie »

Heeft Pasen nog voor vorderingen gezorgd :D ?
Gebruikersavatar
Tesla
Ook commercieel actief
Berichten: 170
Lid geworden op: di 22 mei 2007, 14:12
Locatie: easy_t_wood
Contacteer:

Re: Ultimate Sabre DAC

Bericht door Tesla »

fluppie schreef:
Heeft Pasen nog voor vorderingen gezorgd :D ?
Helaas geen vorderingen op technisch gebied, wel heb ik de familiale oortjes mogen tracteren op wat deugdelijke musikale noten. :o .
Ben nu begonnen met het ontwerp van de frontplaat in Inventor. Dit 3d tekenpakket gebruiken we op het werk voor constructietekeningen, is ook uitermate geschikt voor de "audiofieleconstructiewerken" . (leuk scrabblewoord) :wink: Tevens ben ik in blijde verwachting van twee nieuwe ontwerpen, de voedingsprint en de inputselectie-print. (Ik heb hier een net ontwerp voor gemaakt, deze verwacht ik deze week binnen van EC.) Op de voedingsprint komen de twee blauwe trafos + ontstoring te zitten. De input-sel print heeft 8 leds voor de selectie, een select button, een potmeter voor het volume en een IR ontvanger voor de toekomstige AB, tevens is de PIC processor hierop gesitueerd.

Hopenlijk deze week meer foto's dus , (ook van de behuizing en inbouw dan meer details 8) )
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ultimate Sabre DAC

Bericht door hannesie »

Ik word nieuwsgierig, die inputselectieprint is die in principe universeel?

Ben met de HK DAC bezig om die gebalanceerd uit te maken, dat lijkt te lukken :x :x ,
maar de input zou bij mij ook wat geavanceerder kunnen als nu alleen een jumper voor de keuze van Optisch en SP/DIF.

Is zoiets voor mij ook een optie? een voorbeeld van jou oplossing ben ik erg benieuwd naar.

Hans
Gebruikersavatar
Tesla
Ook commercieel actief
Berichten: 170
Lid geworden op: di 22 mei 2007, 14:12
Locatie: easy_t_wood
Contacteer:

Re: Ultimate Sabre DAC

Bericht door Tesla »

Universeel is een groot woord, is natuurlijk wel toegespitst op de samenwerking met de ESS chip.

In essentie zitten er de genoemde controle-elementen op en 3 mux uitgangen waarop je b.v. een ontwerp gebaseerd op de 8416 chipito (digital audio receiver + MUX) ,kunt aansluiten.
Met de software selecteer je dan de juiste ingang van de Cirrus 8416.

Maar nu ga ik je iets verklappen. :-$
De ESS9018 heeft de mooie eigenschap, dat elk van de 8 inputs SPDIF ingang kan worden. Deze ingang kun je via een register setting selecteren, heb je die externe mux dus helemaal niet nodig :wink: .
In mijn geval gebruik ik de 8416 alleen maar voor de selectie van de Musiland USD01 (USB) , 2 stuks coax in en een AES ingang. De 4 Toslink ingangen gaan direct naar de 9018 en worden via de software geselecteerd.

Op jouw HK-DAC wordt ook gebruik gemaakt van de 8416 receiver chip, dus moet het mogelijk zijn om e.a.a te interfacen. De potmeter kun je vervangen door een stereo versie, dus nu ik er iets langer over nadenk, is de print toch universeler dan ik dacht. 8)

Bijkomstig voordeel is dat de print, inclusief potmeter, aan de achterkant van een 10 mm paneel gemonteerd kan worden met als resultaat, een onzichtbare oplossing voor je selectie en volume control.
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Re: Ultimate Sabre DAC

Bericht door fluppie »

Post eens wat tcreencapjes uit Inventor voor de nieuwsgierigen :D ? Ik heb voor het model van de Concave MK II & voor mijn Dayton subs met CATIA gestoeid :).
Gebruikersavatar
Tesla
Ook commercieel actief
Berichten: 170
Lid geworden op: di 22 mei 2007, 14:12
Locatie: easy_t_wood
Contacteer:

Re: Ultimate Sabre DAC

Bericht door Tesla »

Zoals gezegd, ben ik druk geweest met 2 nieuwe ontwerpen. De Trafoprint voor de blauwe ''Dick'' trafo's , maar ook de optie voor de Block trafo's is aanwezig.
Het tweede ontwerp is de input-selectie print, deze zorgt voor het bedienings-gebeuren rondom de DAC. Er kunnen tot 8 inputs gekozen worden. 8)

De selectie-print is universeel van opzet en beschikt over 3 mux uitgangen voor de selectie (b.v. Cirrus 8416).
Hierbij wat foto's die redelijk voor zich spreken, de blauwe selectie leds kunnen pas naderhand geplaatst worden, als de frontplaat gemaakt is.
Bijlagen
Trafo_F_sll.jpg
Trafo_B_sll.jpg
Input_sel_F_sll.jpg
Input_sel_B_sll.jpg
Gebruikersavatar
Tesla
Ook commercieel actief
Berichten: 170
Lid geworden op: di 22 mei 2007, 14:12
Locatie: easy_t_wood
Contacteer:

Re: Ultimate Sabre DAC

Bericht door Tesla »

fluppie schreef:
Post eens wat tcreencapjes uit Inventor voor de nieuwsgierigen :D ? Ik heb voor het model van de Concave MK II & voor mijn Dayton subs met CATIA gestoeid :).
Hoi Philippe,

CATIA ken ik zelf niet, maar hierbij een aantal screenshots van Inventor.

Eerst heb ik het basisfront getekend, hierop wordt een projectie van de, van details gespeende printplaat, geprojecteerd. (alleen nodig om de maten over te zetten :) )
Dat ziet er dan ong. zo uit:
Pcb1.JPG
Vervolgens kun je dan alle bev. gaten aan de achterkant aanbrengen. Hierna is de voorzijde + texten aan de beurt. De volumeknop laat ik iets verzinken in de voorkant, de randen van de leds en het selectieknopje krijgen afschuiningen van 0,5mm.
Front1.JPG
Als je dan klaar bent is dit het eindresultaat: 8)
Front3.JPG
En als de leds er straks inzitten krijg je dit effect:
Leds1.JPG
Gebruikersavatar
Tesla
Ook commercieel actief
Berichten: 170
Lid geworden op: di 22 mei 2007, 14:12
Locatie: easy_t_wood
Contacteer:

Re: Ultimate Sabre DAC

Bericht door Tesla »

fluppie schreef:
Post eens wat tcreencapjes uit Inventor voor de nieuwsgierigen :D ? Ik heb voor het model van de Concave MK II & voor mijn Dayton subs met CATIA gestoeid :).
Trouwens wel mooi uitgewerkte projecten, ik zie dat CATIA ontwikkeld is in de '70-'80 , om de mirage fighterjet mee te ontwerpen. 8)

Die sub's lijken me wel wat om e.v.t. zelf te bouwen, moet je ze echt actief corrigeren, of klinken ze zonder ook al lekker :?: :P

groetjes,

Paul.
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Re: Ultimate Sabre DAC

Bericht door fluppie »

Tesla schreef:
fluppie schreef:
Post eens wat tcreencapjes uit Inventor voor de nieuwsgierigen :D ? Ik heb voor het model van de Concave MK II & voor mijn Dayton subs met CATIA gestoeid :).
Trouwens wel mooi uitgewerkte projecten, ik zie dat CATIA ontwikkeld is in de '70-'80 , om de mirage fighterjet mee te ontwerpen. 8)

Die sub's lijken me wel wat om e.v.t. zelf te bouwen, moet je ze echt actief corrigeren, of klinken ze zonder ook al lekker :?: :P

groetjes,

Paul.
Ik zal ze eens ongefilterd in-room opmeten. Ik ben momenteel nog erg aan het twijfelen om een gecalibreerde meetmic ( bij ibf-akustik ) aan te schaffen. Misschien dat ik dan wel eens de set naar de tuin sleep voor metingen te doen :D.
Gebruikersavatar
Tesla
Ook commercieel actief
Berichten: 170
Lid geworden op: di 22 mei 2007, 14:12
Locatie: easy_t_wood
Contacteer:

Re: Ultimate Sabre DAC

Bericht door Tesla »

fluppie schreef:
Ik zal ze eens ongefilterd in-room opmeten. Ik ben momenteel nog erg aan het twijfelen om een gecalibreerde meetmic ( bij ibf-akustik ) aan te schaffen. Misschien dat ik dan wel eens de set naar de tuin sleep voor metingen te doen :D.
Bedoel je deze. :wink:

Mag je wel van me lenen, geef maar een PM etje , als je interesse hebt. :)
Bijlagen
IMGP0021_sll.JPG
IMGP0025_sll.JPG
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Re: Ultimate Sabre DAC

Bericht door fluppie »

Inclusief de .cal file ?? Leuk ! Dan kan ik eens kijken hoe goed of hoe slecht de meetmic van ATB is :).
Kan hem misschien zelfs een beetje ijken ahv de jouwe :D.

Goed plan ! Of we moeten er een luister- & meetnamiddagje van maken tijdens een weekend ?
Plaats reactie