Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

hannesie
Contacteer:

Re: Nescio - high end FAST met DSP - Elektor2009

Bericht door hannesie »

Ben inderdaad net thuis uit Oss, waar ik Ruud verslag heb gedaan van het totaal.

Hij had gisteren al even op de site gekeken, en wist al dat ze SPRAKELOOS waren.

Heb nu nog even niet mijn eigen setje gehoord, ik ben net met het beruchte Blauwe envelopje bezig.
Ik wilde eerst dit opsturen, maar mijn vrouw voorzag problemen.
Off topic
Bij de afsluiting het fiscale jaar kunnen we weer overgaan tot opzegging, ik heb voor jullie een modelletje opgesteld. :mrgreen:
Geachte heer, mevrouw,

Hierbij wil ik u laten weten dat ik mijn abonnement op uw "Belastingdienst" op wil zeggen.

Na een jarenlang lidmaatschap is mij gebleken dat de voordelen duidelijk niet opwegen tegen de nadelen. De kosten van het lidmaatschap zijn doorgaans erg onvoorspelbaar en eerlijk gezegd heb ik het meestal ook te druk om de door u toegestuurde lectuur, die veelal niet echt duidelijk is en bijzonder veel tijd en energie van de abonnee vergt, te lezen.
Mede hierdoor lijkt een continuatie van een dergelijk abonnement in deze toch al dure tijden voor mij eigenlijk ook niet langer zinnig. Hierbij verzoek ik u dan ook vriendelijk mijn gegevens per direct uit uw bestanden te verwijderen en mij niet langer te vervelen met uw duidelijk herkenbare enveloppen.
Eventueel toch nog toegestuurde facturen voor de periode na 01-01-2010 zullen dan ook niet meer worden voldaan. Abonneenummer (door U ook wel sofi-nummer genoemd) 123.45.678.

Met vriendelijke groet,

..............
On topic
Dan ga ik weer even luisteren naar mijn eigen setje, waarvan ik vermoed dat het midden bij mijn set wat opgekrikt kan worden.

Hans
Bijlagen
belasting.jpg
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Leeuwarden schreef:
Mis je ze nu ook Hans?
Ik mis de HYPE ? Jij ook?? :lol:
Ik mis de Nescio's niet zo erg als andere mensen denken. :mrgreen:

Mijn belastingformulier is weg, en als het goed gaat is er weer een aardig budget voor wat leuke spulletjes.
Het zijn zeker geen Nescio's , maar mijn vrouw vond ze mooi klinken en het formaat beviel haar ook wel. Ik heb volgens haar meer laag en het is wat rustiger. :oops:

Ik vond het in ieder geval goed en leuk om ze onder de aandacht te brengen van andere liefhebbers bij de audio vereniging midden nederland.
Laatst gewijzigd door hannesie op wo 31 mar 2010, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Ja gek dat ze dat woord ervoor gebruiken... Ik heb ze nog staan en ze raken steeds verder ingespeeld...
Leeuwarden

Vanavond gaan de Nescio's weer terug naar Rumoh. Nog maar snel even een CD-tje luisteren...
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

En ? zijn dan nu eindelijk ingespeeld ???

Kunnen ze nu lekker Boomen ? of is het juist verfijnder geworden??
Leeuwarden

Grotendeels ingespeeld. Het klinkt allemaal een stuk soepeler als in het begin, verfijnder inderdaad. Mooie speaker maar ik blijf bij mijn uitspraak dat ik hem wat "iel" vind klinken. Ik kan eigenlijk niet inschatten of je daar met de DSP nog aan kan sleutelen of dat ie gewoon domweg in mijn kamer niet helemaal tot zijn recht komt. Neemt niet weg dat ik het nog steeds een uitzonderlijk goede speaker vind die hoog scoort.
Leeuwarden

Zo. De Nescio staat weer bij Rumoh. Nog even leuk bij Rudy staan praten. Het bleek dat we elkaar honderd jaar terug wel eens moeten hebben gezien bij Clear Sound. Grappig hoe klein de wereld eigenlijk is :-)
sietse

Bericht door sietse »

Leeuwarden schreef:
Op mijn vraag hier in huis of we zoiets in ons bezit hadden kwam mijn dochter keurig met een velletje van die dingen aanzetten. Gaan we dus proberen Sietse!
heeft jouw dochter ze wel weer opgeborgen....? :twisted:
Leeuwarden

:oops: Helemaal vergeten Sietse... Sorry...
sietse

Bericht door sietse »

Hum, nou, ok, zal het je vergeven... :D
Leeuwarden

Dank je.. :wink:
sjons

Bericht door sjons »

Leeuwarden schreef:
... Clear Sound ...
Waarom komt dat me toch zo bekend voor? Kan er op internet niet zoveel van vinden, behalve dat je er een boek kan kopen voor 85 florijnen...
Leeuwarden

Erg lang geleden, toen men nog dacht dat de aarde plat was, was er een zelfbouwwinkel in Leeuwarden: Clear Sound.
De eigenaar, Jan Bosch, wist hoe het klinken moest. Tegenwoordig zijn er wat meer mensen bekend met die gave. Maar indertijd was er nog geen internet en dus was dergelijk slag mensen wat zeldzamer... Ik heb mooie dingen bij hem gehoord.
sjons

Bericht door sjons »

Zat dat winkeltje niet ergens in een steegje? Daar vlak bij de harmonie? Of was dat weer iemand anders?
Leeuwarden

Klopt! Mijn opgeblazen Focal tweeter heeft er nog lang in de etalage gelegen :-)
sjons

Bericht door sjons »

Wat grappig... Mijn "Monster" (Fane Colossus 15XB 16Ω) komt daar dan ook weg. Meende dat ze alleen maar PA deden (waren volgens mij toendertijd ook bezig met custom speakers voor (was het toen al) de buurvrouw? Kroegje heet nu geloof ik de markies.), maar dat kan ook komen omdat ik me toendertijd daar alleen maar mee bezighield...

Maar goed, genoeg offtopic...
Leeuwarden

Het PA gedeelte was niet Jan Bosch. Kwam er ook pas later bij. Ik ben Jan nog een keer tegengekomen en toe even met hem gesproken. Het bleek dat we ook de fotografie hobby deelden. Kort even over geluid gesproken. Maar dat is een afgesloten hoofdstuk. Jammer.
nxs77
Contacteer:

Bericht door nxs77 »

Mijn 5 hoekige kasten(zie topic over mijn sp90 en mijn audax) heb ik daar destijds zien staan in een kamertje.. ik heb ze toen gekocht voor 75 gulden.
En ze hadden er idd mooi spul staan.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Review van de Nescio. Door mijzelf :D

Kweet niet wat ze precies kosten, maar met deze jongens ben je aardig klaar. Bijna geen grote fouten kunnen ontdekken. Een paar kleintjes. Wel een heleboel goede punten.

Allereerst; de metalen klinken ERG (!) goed. Ik twijfel of ik ze ooit beter heb gehoord zelfs. Alles met metaal is te gek, snaren (gitaren, akoestisch elektrisch, piano), geblazen spul, bekkens ga zo maar door. Een gitaarliefhebber kan zijn lol op.
Allertweedst; de integratie van de speakers is buitengewoon gedaan, als je kijkt naar de verschillen in units. Z'n kleintje met zo'n joekel, dat kan niet goed gaan denk je zelf als je het ziet. Maar nee hoor; perfect!
derdst; de Markaudiounit is een waanzinnige unit. Vooral puristen zullen er blij mee zijn. Zeer analytisch (bijna topnivo), niet vermoeiend, superduidelijk, hoge resolutie, SUPERsnel, maar niet te klinisch. Héél bijzonder.
4; de woof heeft een vrij goede resolutie!! En erg grote xmax heb ik gemerkt. Komt voor het echte subwerk wat tekort (zizoklo word er niet warm van zeg maar, de cornerwoofs van ed auch nicht, en de dipolen van Jamest-rexx al helemaal niet), match gioed bij de snelheid van de markaudio.
5; de speaker is zeker niet klinisch, ondanks de zeer goede resolutie. Kan erg goed warmte brengen ( al is de refmon hier king)
6; Kan alle muziek easy draaien. Hedendaagse top 40 gaat ZEEER goed, kan die woof zich lekker ff uitsloven haha.

Minpuntjes;
1; minder gevoel, magie. Het wordt saai, maar mij eigen set kan heerlijke magie brengen. Zo'n brok in je keel-gevoel zegmaar. Heeft deze bijna niet. Met sommige muziek komt ie er bijna, maar net niet. Misschien de trade-off voor de analytische zijde?
2; de kraker, de q-sound van Roger Waters Amused to death, is niet volledig aanwezig. De refmon kan er voor zorgen dat de stemmen bijna naast je op de bank zitten, hier blijven ze wat voor je staan, kan wijder. Mijn ervaring is dat een set waar alles klopt deze hier goed scoort.
3; soms mag het wat groter worden neergezet. Het geluidsbeeld heeft beperkingen in zijn omvang. Laten we zeggen. de helft tot driekwart wat het kan wezen. Mijn refmon doen dit iets beter, maar niet zoveel. Amanda's Line-arry was hier bv erg goed in!

Ik heb het gevoel dat als de kasten beter zijn (laat ed er eens naar kijken?) dat er veel meer uit te halen valt.

Zit NU te luisteren naar Keith don't go. Dat nummer is op het lijf geschreven van deze speaker. Als Nils Lofgren je aanspreekt ben je in de 7e hemel. Het is een waanzinnige speaker geworden. Had ik deze gehad voor mijn refmon's had ik niet naar de refmon's gezocht ben ik bang. Volgens mij doe ze het ook prima voor de film, die woofer trekt de subeffecten met 2 vingers in de neus.

Mijn aankoopadvies is dus niet meer de seas classic van Rho, maar de nescio geworden........ Heb je een niet te grote kamer, nog geen kostbare eindversterkers lach je je helemaal rot op de eerste rij voor een "dubbeltje". Hij kan alles op een buitengewoon hoog nivo.

vergelijken met wat er in de winkel staat, voor 5000 euro heb je nog bijna niets wat hiertegenin kan gaan. Op sommige aspecten beyond 10.000 euro grens. Vooral gitaren zijn SPECTACULAIR goed! Wat belangrijker is; je hebt geen dure cd-speler of EV nodig! Gewoon je pc eraan hangen met de eerste de beste dropveter en je hebt bovenstaande review!

Goeie job HJ!!

Groetjes

Jan

( oja, ik was hierboven in ultrakritische mode, dus als het wat negatief overkomt, da's echt muggeziften!)
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Het is een dsp heh Jan!!
Dus je kunt altijd nog wat toevoegen naar smaak :wink:
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Heb je al een beetje geschoven met de kasten

Ik heb het idee dat een beetje ruimte heel wat doet met deze jongens.
Toen ik ze voor de 2e keer hier had heb ik een beetje geschoven, naar voren zodat er geen storende reflectie van andere kasten waren, dat scheelde duidelijk/
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Sowieso, heb je een DSP, filter je niet even de staande golven uit je kamer weg. :wink:
dre

Bericht door dre »

als je de ref mon als referentie neemt..... :mrgreen:
analytisch karakter noem ik neutraal....
1 ding is zeker in breda liet ie echt niet horen wat ie kan!
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Heel typisch. Wat er gebeurde in die grote ruimte was dat het geluid van alle speakers automatisch heel vol werd (behalve bij de grote dipool die er stond, maar dipolen reageren altijd weer heel anders op een ruimte dan normale speakers). De paper hatt genoot gewoon van deze ruimte, hoewel het een zeer klein speakertje is. De Nescio daarentegen kreeg veel te veel boost in het gehele werkingsgebied van de woofer, die tot zo'n 300Hz loopt. In combinatie met het iets oplopen van de tweeter, gedaan om het bundelen in het tophoog te compenseren, klonk het middengebied muf.

Wat ik me verder nog afvraag, is of via de analoge ingang de curve niet stiekem wat anders is en of links/rechts wel helemaal gelijke amplitude heeft. Het gestoken en ruimtelijke beeld wat ik bij HenkJan thuis heb gehoord, ontbrak ook in Breda.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik heb aardig wat geschoven voor een goed geluidsbeeld. Nou is mijn woonkamer niet ideaal, om de refmons op hun best te laten zijn moet ik ook al wat schuiven (bij mij thuis staan kleine zwarte puntjes met de stift op het laminaat :twisted: ).
Ik kan me goed vinden in de beschrijving van jeroen, dat is precies wat ik hoorde op de luisterdag. Hij klinkt hierthuis gebalanceerd, zart/wit verschil met Breda.....

jan
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”