er is bewust gekozen voor een "stoere" uitstraling, dit in contrast met de gelikte gladde ronde kasten die veel showrooms domineren.
ze staan nu al een tijd in de woonkamer (tot mijn verrassing tolereert m'n vrouw ze al de hele tijd), en begin er steeds meer spijt van te krijgen dat ik beloofd heb ze aan Speakerland uit te lenen (daar zullen ze dus over enige tijd in de luisterruimte staan).... want wat ben ik tevreden met en trots op het eindresultaat. het audiofiele cliché dat ik m'n CD collectie opnieuw ontdek is gewoon waar. ook anderen die ik ze heb laten horen waren onder de indruk:
wat valt mij het meeste op? voor mij is dat de detaillering, en dan niet alleen in het hoog (de traditionele gitaarsnaren) maar ook in het laag. de ruimtelijkheid van een breedbander (die mij niet meer opvalt omdat ik zo veel naar breedbanders luister, vandaar dat ik m niet als eerste noem) wordt hier door zowel de kwaliteit van de Alpair5 als door het schitterende laag ondersteund. met mooie opnames voel je je echt in de concertzaal, je kan de orkestleden onderscheiden, echt schitterend.Laatst bij Henkjan een set gehoord, woofer in gesloten box met een kleine breedbander erboven. 2-weg gefilterd, alle rariteiten van de breedbander weggehaald met de DSP, net speaker ontwerp van Henkjan met goed afgestemd laag en een mooi slanke behuizing voor de breedbander. Klonk werkelijk fenomenaal. Speelt 99% van de passieve monitors naar huis.
Ik zal hier wat achtergronden en keuzes in het ontwerp toe te lichten.
Te beginnen met de naam, die komt hiervan:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=JmWLG4E4lKs[/youtube]
omdat ik Omsk alleen op LP heb, heb ik Nescio nog niet op Nescio kunnen beluisteren helaas
Er zijn diverse punten in het ontwerp die anders zijn dan bij de meeste luidsprekers, het meest in het oog springende in het 2 kast ontwerp, oftewel een separate kast voor mid en voor laag. Ik had dat al in m'n hoofd zitten als optie, en het was een van de vragen die Ewoud stelde toen hij aan de slag ging ("mag de breedbanders in z'n eigen kastje"), dus die keuze was snel gemaakt.
Waarom dan 2 kastjes? om zo compromissen in kastbouw te vermijden, en om geen gezamenlijke baffle te hebben, en zo de mid zo veel mogelijk vrij te waren van de trillingen van de bas. De baskast is zo stijf mogelijk gemaakt met veel bracing en het lichte hout is de resonantiefrequentie voldoende hoog om niet door de bas aangeslagen te worden. De wanden van de midkast zijn juist verzwaard, zodat deze moeilijk in trilling te krijgen zijn door de mid. En last but not least is de midkast niet vast op de baskast gemonteerd, maar rust op een laagje gestolde kit. Dit gecombineerd met stijle filtering (24dB/oct) heeft tot gevolg dat zelfs bij stevige percussie op hoog volume de midkast niet meedoet met de bas (de baskast overigens ook maar minimaal)..
Het midkastje zelf is van buiten dan misschien een saaie schoenendoos, van binnen heb ik me lekker uitgeleefd niet zo mooi als de bol-hoorn van Jeroen_d of de Concaeve's van Asterduc (het moest een beetje makkelijk te bouwen blijven immers) maar toch een flinke vooruitgang t.o.v. een gewone kast. Als dempingsmateriaal heb ik Twaron Angelhair gekozen, op basis van de ook hier geraporteerde superieure demping tov gelijke hoeveelheden BAF. Samen met het vilt zorgt dit voor een zeer goede demping van de backwave. echt leuk effect als je dan in dat kastje praat... van een puber krijg je nog meer response
tja, en dan de AS2/100.... ik kan wel zeggen dat deze speaker zonder DSP er niet zo had gestaan. Allereerst de bas, die wordt met een LT op een nog hoger nivo getild, dit was passief onmogelijk geweest. Ook de directe koppeling van de bas aan de versterker zonder enige andere weerstand dan die van de kabel draagt bij aan het hoge nivo. vervolgens de 4e orde filtering bij 300Hz.. dat was erg duur geworden passief... ik heb ook nog wel 2e orde geprobeerd, maar dat was minder mooi, meer uitslag van de mid door de vlakkere filtering, en meer trillingen in beide kasten. dan de BSC van de mid, door het design is de baffle step redelijk complex, passief waren daar toch nog wat rimpels overgebleven, nu is alles (wat ook onder een hoek op de zelfde plek meetbaar blijft uiteraard) netjes weggefilterd.
alles bij elkaar is er enorm veel value for money, de Alpair5 kost in z'n eentje minder dan een beetje tweeter, en dan hebn je nog geen mid, de Trio8 maakt een mooie slanke kast mogelijk met (o.a. dankzij XBL²) een indrukwekkende dynamiek, en de AS2/100 is op zich zelf al een koopje. Alles bij elkaar heb je voor iets boven de 1000 euro een paar actieve speakers staan.. alleen nog een bron aansluiten en klaar is de set die je ineens tevreden maakt