Review van de Nescio. Door mijzelf
Kweet niet wat ze precies kosten, maar met deze jongens ben je aardig klaar. Bijna geen grote fouten kunnen ontdekken. Een paar kleintjes. Wel een heleboel goede punten.
Allereerst; de metalen klinken ERG (!) goed. Ik twijfel of ik ze ooit beter heb gehoord zelfs. Alles met metaal is te gek, snaren (gitaren, akoestisch elektrisch, piano), geblazen spul, bekkens ga zo maar door. Een gitaarliefhebber kan zijn lol op.
Allertweedst; de integratie van de speakers is buitengewoon gedaan, als je kijkt naar de verschillen in units. Z'n kleintje met zo'n joekel, dat kan niet goed gaan denk je zelf als je het ziet. Maar nee hoor; perfect!
derdst; de Markaudiounit is een waanzinnige unit. Vooral puristen zullen er blij mee zijn. Zeer analytisch (bijna topnivo), niet vermoeiend, superduidelijk, hoge resolutie, SUPERsnel, maar niet te klinisch. Héél bijzonder.
4; de woof heeft een vrij goede resolutie!! En erg grote xmax heb ik gemerkt. Komt voor het echte subwerk wat tekort (zizoklo word er niet warm van zeg maar, de cornerwoofs van ed auch nicht, en de dipolen van Jamest-rexx al helemaal niet), match gioed bij de snelheid van de markaudio.
5; de speaker is zeker niet klinisch, ondanks de zeer goede resolutie. Kan erg goed warmte brengen ( al is de refmon hier king)
6; Kan alle muziek easy draaien. Hedendaagse top 40 gaat ZEEER goed, kan die woof zich lekker ff uitsloven haha.
Minpuntjes;
1; minder gevoel, magie. Het wordt saai, maar mij eigen set kan heerlijke magie brengen. Zo'n brok in je keel-gevoel zegmaar. Heeft deze bijna niet. Met sommige muziek komt ie er bijna, maar net niet. Misschien de trade-off voor de analytische zijde?
2; de kraker, de q-sound van Roger Waters Amused to death, is niet volledig aanwezig. De refmon kan er voor zorgen dat de stemmen bijna naast je op de bank zitten, hier blijven ze wat voor je staan, kan wijder. Mijn ervaring is dat een set waar alles klopt deze hier goed scoort.
3; soms mag het wat groter worden neergezet. Het geluidsbeeld heeft beperkingen in zijn omvang. Laten we zeggen. de helft tot driekwart wat het kan wezen. Mijn refmon doen dit iets beter, maar niet zoveel. Amanda's Line-arry was hier bv erg goed in!
Ik heb het gevoel dat als de kasten beter zijn (laat ed er eens naar kijken?) dat er veel meer uit te halen valt.
Zit NU te luisteren naar Keith don't go. Dat nummer is op het lijf geschreven van deze speaker. Als Nils Lofgren je aanspreekt ben je in de 7e hemel. Het is een waanzinnige speaker geworden. Had ik deze gehad voor mijn refmon's had ik niet naar de refmon's gezocht ben ik bang. Volgens mij doe ze het ook prima voor de film, die woofer trekt de subeffecten met 2 vingers in de neus.
Mijn aankoopadvies is dus niet meer de seas classic van Rho, maar de nescio geworden........ Heb je een niet te grote kamer, nog geen kostbare eindversterkers lach je je helemaal rot op de eerste rij voor een "dubbeltje". Hij kan alles op een buitengewoon hoog nivo.
vergelijken met wat er in de winkel staat, voor 5000 euro heb je nog bijna niets wat hiertegenin kan gaan. Op sommige aspecten beyond 10.000 euro grens. Vooral gitaren zijn SPECTACULAIR goed! Wat belangrijker is; je hebt geen dure cd-speler of EV nodig! Gewoon je pc eraan hangen met de eerste de beste dropveter en je hebt bovenstaande review!
Goeie job HJ!!
Groetjes
Jan
( oja, ik was hierboven in ultrakritische mode, dus als het wat negatief overkomt, da's echt muggeziften!)