[Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door b_force »

Wouter Mense schreef:
Oh woeps, de manier van tekenen is bijna hetzelfde dan in ulti :)

- De pootjes die in je massavlak steken hebben een zogenaamde "thermal". Dat zijn zeg maar vier kleine inkepingkjes in het koper rondom het verbindingspunt die er voor zorgen dat er niet teveel warmte in het massavlak gaat zitten bij het solderen. Nu zijn die zo klein dat ze te zien zijn als vier miniscule puntjes rondom het aansluitpunt. Dus die moeten iets groter gemaakt.

- Het polygon waarmee je massavlak getekend wordt, is opgebouwd uit losse lijnstukken. Als je die iets dunner maakt kan je tussen meer pootjes door. Is naar smaak :)

- Orphans zijn losse vlakjes die wel deel uitmaken van je massavlak, maar verder nergens aan verbonden zijn. Weeskindjes dus :) Er zit er bijvoorbeeld eentje bij P1

- Je massavlak een beetje uit de buurt houden van het stuk waar wisselspanning op staat kan nooit kwaad. In je post van 16 feb. had je dat ook.

- En dat spoortje bij C2,4,6 een beetje straktrekken zodat die niet onder C5 door hoeft kan ook geen kwaad. Naar smaak kan je C2 90 graden tegen de klok in draaien.

Hoop dat dit een beetje duidelijker is :)



En Out zit nergens aan vast!!! spoortje gaat van R4 naar C10 en dan weer terug naar massa.
Dat is zeker duidelijk!
En ik kan je vertellen dat al die punten al op de planning stonden :lol:
Punt is dat ik dat pas ga doen als de lay-out gekozen is.
Je blijft anders bezig nmlk.

Dus de vraag is eigenlijk meer of de lay-out zo goed is.

Overigens heet dat thermal in ultiboard idd thermal relief. Feit is wel dat de puntjes die je er omheen krijgt zo gigantisch klein zijn, dat het praktisch echt helemaal niks gaat uitmaken.

edit:
Dat van out klopt, had mijn screenshot iets te vroeg gemaakt :lol:
Het printje is nu 36x42mm. Ik denk niet dat het NOG kleiner kan :P

nieuwe pcb toegevoegd

edit2:
Wat ik trouwens nog zoek, is hoe je in hemelsnaam in ultiboard automatisch drill-holes kunt aanzetten.
Je kunt ze handmatig een voor een wel neerzetten, maar dat is nogal een werkje.
Bijlagen
PCB4.png
Gebruikersavatar
Wouter Mense
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 8:55

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door Wouter Mense »

En je kan verder ook niks aan die thermals instellen? In eagle zit dat in het Design Rules menu. Beetje op een achteraf plekje.

Het is ook maar net met welk programma je ervaring hebt. In eagle heb ik al die dingen met drie keer klikken aangepast als het ware, maar met ulti zou ik uren zitten zoeken, puur omdat ik er nooit mee heb gewerkt.

De layout lijkt me verder prima. Veel kleiner lijkt niet mogelijk, vooral als je kijkt naar de ruimte die nog over is tussen de componenten. Als je de filosofie van de korte spoortjes aanhangt zou je R1 en R2 rechts van IC1 kunnen plaatsen, maar ik weet niet of daar een koelplaatje op moet, anders kan je het beter zo laten als het is.

Uiteindelijk is printjes layouten gewoon een kunstvorm natuurlijk en is een en ander behoorlijk afhankelijk van de smaak en het geduld van de ontwerper :D


-edit- het is ook net puzzelen :D

Wat ook kan: C7 en C9 links van D1 zetten, C6 rechts van C8, C2 naar links schuiven tot tegen D1, IN bij P1 neerzetten en C10 R4 en out onder IC1.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door b_force »

Weet je wel wat een LM1875 is?
Die heeft zeker een koelplaatje nodig. Zeg maar liever een koelblok :lol:

Trouwens, die potmeters zit nogal in de weg.
Persoonlijk zou ik hem ook nooit op de printmonteren.
Laatst gewijzigd door b_force op do 25 mar 2010, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wouter Mense
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 8:55

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door Wouter Mense »

Eigenlijk niet... :D ik dacht de schakeling bedoeld was om miniscule stroompjes uit een microfoon oid tot line niveau op te krikken. Maar kennelijk is het toch ietsjes grofstoffelijker :D

Misschien dat er een iets kleinere potmeter op kan dan? Vroeger gebruikte ik altijd en overal typetjes in CA9H en CA9V behuizing. Op sommige modellen daarvan kan je dan een plastic asje steken.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door b_force »

Wouter Mense schreef:
Eigenlijk niet... :D ik dacht de schakeling bedoeld was om miniscule stroompjes uit een microfoon oid tot line niveau op te krikken. Maar kennelijk is het toch ietsjes grofstoffelijker :D

Misschien dat er een iets kleinere potmeter op kan dan? Vroeger gebruikte ik altijd en overal typetjes in CA9H en CA9V behuizing. Op sommige modellen daarvan kan je dan een plastic asje steken.
Je hebt inderdaad kleine potmeters, maar ik zit er aan te denken om hem weg te laten.
Het belemmert namelijk ook behoorlijk de mogelijkheden om het bordje te plaatsen.
Zonder potmeter ben je veel vrijer.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door b_force »

Goed ik heb de potmeter eventjes aan de kant gezet (die kun je namelijk heel simpel extern aansluiten).
Zo ben ik even fris opnieuw begonnen omdat het misschien anders kan.
Het bordje is nu 35x38mm !
Bijlagen
PCB5.png
kitje4.jpg
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door b_force »

Wellicht nog wat fraaier
Bijlagen
PCB6.png
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door b_force »

Niemand die commentaar heeft?
Dat laat ik hier bij denk ik en ga eens kijken of ik wat printjes kan laten maken.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door Chris_T »

Oh helemaal niet gezien dat dit topic nog actief is, ziet er goed uit hoor!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door b_force »

Maar wat ziet er goed uit (waarom?) en wat zou eventueel liever anders kunnen naar jullie smaak.
Ik probeer namelijk een beetje hoogte te krijgen wat jullie nu willen als versterkertje.
(mijn keuze was allang klaar geweest :lol: )
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door Chris_T »

Wat ik ermee bedoelde is dat de layout er goed uitziet voor wat ik zo 123 kan zien.
Ook het formaat is erg handzaam en kun je overal wel in kwijt.

Trouwens toch een vraagje, krijg je met zo'n massavlak geen problemen? (i.v.m. parasitaire capaciteit)
MBG Verhoeven
Ook commercieel actief
Berichten: 125
Lid geworden op: wo 15 jul 2009, 21:33
Locatie: Vinkel

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door MBG Verhoeven »

Wat ik me afvroeg, ik heb nog een berg (ja een hele grote berg) van waco terminals/connectors (steek/schroef) voor printmontage, ben bang dat ik hier net iets te weinig ruimte heb om die kwijt te kunnen? of lever je andere terminals/connectors bij? Indien niet, graag iets meer ruimte tussen D1 en C1/2 voor de connectoren :)
Naast dat het spoortje c1-r5 best kort op het bevestiginggaatje zit heb ik geen verdere opmerkingen!
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door MrCaBLeGuY »

Ook interesse!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door b_force »

Owjha!
Weet iemand toevallig een adresje waar goedkoop trafo's te verkrijgen zijn?
Ik heb al een offerte opgevraagd bij http://www.doesburg-bv.com/, maar zoals het er nu uit ziet, vind ik ze niet echt goedkoop. (de ringkern is bij elpro veel goedkoper bv)
http://www.elpro.org heeft wel aardige trafo's, maar enkel printmontage of ringkern.
Andere suggesties zijn dus welkom :)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door Henkjan »

heeft Farnell niets
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door b_force »

Henkjan schreef:
heeft Farnell niets
Farnell heeft een heleboel, maar is ook vrij prijzig.
(sowieso duurder dan Elpro)
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door mischa72 »

MBG Verhoeven schreef:
van waco terminals/connectors
Bedoel je waco of waGo ?

Groeten,
Mischa
MBG Verhoeven
Ook commercieel actief
Berichten: 125
Lid geworden op: wo 15 jul 2009, 21:33
Locatie: Vinkel

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door MBG Verhoeven »

Haha, wago idd volgensmij :)
carpin
Berichten: 92
Lid geworden op: do 24 sep 2009, 4:59
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door carpin »

Ben benieuwd wat de THD is :mrgreen:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door b_force »

carpin schreef:
Ben benieuwd wat de THD is :mrgreen:
Kun je in feite uit de datasheet halen, maar is totaal niet relevant voor een meetversterker.
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door k.p. »

Ik heb ook nog interesse, maar technisch kan ik geen oordeel geven of het zo goed zit. Een complete meetjig lijkt me ook fijn. Zou het eventueel mogelijk zijn om de onderdelen daarvoor mee te bestellen als je een order zou plaatsen? Ik denk dat er met mij nog wel wat mensen zijn die hier interesse voor hebben. Ik wil niet ontevreden overkomen hoor. Ik ben heel blij dat je de moeite wilt doen om hier aan te werken :). Het is enkel een suggestie.
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door MrCaBLeGuY »

b_force ik heb me net even ingeschreven op http://www.rsonline.nl , veel erg veel componentjes. Als je wat nodig heb van daar hoor ik het wel.
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door MrCaBLeGuY »

Even terugkomend op rsonline, heb voor een flut bedrag nog wat onderdelen besteld waar ik nog een arta boxje mee kan maken. Maandag besteld, dinsdag 2 enveloppen binnen (1 uit Engeland en 1 uit Nederland) met de frutseltjes en netjes op factuur. Rappe toko zeg ...
carpin
Berichten: 92
Lid geworden op: do 24 sep 2009, 4:59
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door carpin »

MrCaBLeGuY schreef:
Even terugkomend op rsonline, heb voor een flut bedrag nog wat onderdelen besteld waar ik nog een arta boxje mee kan maken. Maandag besteld, dinsdag 2 enveloppen binnen (1 uit Engeland en 1 uit Nederland) met de frutseltjes en netjes op factuur. Rappe toko zeg ...
Zal eens kijken daar
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door b_force »

We gaan gestaag verder :)
Bordje is helaas iets groter geworden door de connectors die er nog bij moesten.
Ik heb gekozen voor connectors die je ook voor fans ed gebruikt. Deze kunnen dat dik 3A hebben, dus dat zit wel snor :P
Deze connectors zijn handig zelf in elkaar te zetten en zitten goed vast.

http://elpro.org/shop.php?p=Crimpstecker2,54mm

Formaat is nu 38,5x40,5 mm

Nog commentaar?
Bijlagen
PCB7.png
Plaats reactie