Dat is zeker duidelijk!Wouter Mense schreef:Oh woeps, de manier van tekenen is bijna hetzelfde dan in ulti
- De pootjes die in je massavlak steken hebben een zogenaamde "thermal". Dat zijn zeg maar vier kleine inkepingkjes in het koper rondom het verbindingspunt die er voor zorgen dat er niet teveel warmte in het massavlak gaat zitten bij het solderen. Nu zijn die zo klein dat ze te zien zijn als vier miniscule puntjes rondom het aansluitpunt. Dus die moeten iets groter gemaakt.
- Het polygon waarmee je massavlak getekend wordt, is opgebouwd uit losse lijnstukken. Als je die iets dunner maakt kan je tussen meer pootjes door. Is naar smaak
- Orphans zijn losse vlakjes die wel deel uitmaken van je massavlak, maar verder nergens aan verbonden zijn. Weeskindjes dusEr zit er bijvoorbeeld eentje bij P1
- Je massavlak een beetje uit de buurt houden van het stuk waar wisselspanning op staat kan nooit kwaad. In je post van 16 feb. had je dat ook.
- En dat spoortje bij C2,4,6 een beetje straktrekken zodat die niet onder C5 door hoeft kan ook geen kwaad. Naar smaak kan je C2 90 graden tegen de klok in draaien.
Hoop dat dit een beetje duidelijker is
En Out zit nergens aan vast!!! spoortje gaat van R4 naar C10 en dan weer terug naar massa.
En ik kan je vertellen dat al die punten al op de planning stonden
Punt is dat ik dat pas ga doen als de lay-out gekozen is.
Je blijft anders bezig nmlk.
Dus de vraag is eigenlijk meer of de lay-out zo goed is.
Overigens heet dat thermal in ultiboard idd thermal relief. Feit is wel dat de puntjes die je er omheen krijgt zo gigantisch klein zijn, dat het praktisch echt helemaal niks gaat uitmaken.
edit:
Dat van out klopt, had mijn screenshot iets te vroeg gemaakt
Het printje is nu 36x42mm. Ik denk niet dat het NOG kleiner kan
nieuwe pcb toegevoegd
edit2:
Wat ik trouwens nog zoek, is hoe je in hemelsnaam in ultiboard automatisch drill-holes kunt aanzetten.
Je kunt ze handmatig een voor een wel neerzetten, maar dat is nogal een werkje.