Absolute High-end 2-weg

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Barry
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 19:21
Locatie: Zaandam

Absolute High-end 2-weg

Bericht door Barry »

Ik ben opzoek naar een ontwerp die uitblinkt in natuurgetrouwe weergave en niet snel overtroffen zou worden door een ander systeem.
De reden hiervoor is dat ik alsmaar wil blijven upgraden, steeds zoekend naar een stapje beter. Niet perse te omschrijven als klank, dus ik zoek niet meer laag, of juist meer hoog, waar gewoon 'beter' in de theoretische zin van het woord. Meetbaar beter dus.

Enkele eisen aan het ontwerp:
- 2-weg;
- max 35 liter;
- gesloten systeem;
- vloerstaand of boekenplank model;
- -3dB op minimaal 50Hz;
- Q op kritisch 0.5;
- ''geschikt'' voor HT gebruik (een film staat bij mij harder dan muziek);
- passief gefilterd.

Het budget is niet laag, maar ook niet oneindig. Met 1000 euro verwacht ik een leuk ontwerp te kunnen krijgen (250 p/speaker). Maar als er voor meer een grote vooruitgang haalbaar is, is dat ook goed.

Als het een vloerstaander zou worden (waar ik wel vanuit ga) wil ik de behuizingen van de Rho Seas Classic180 speakers gebruiken (34 liter), maar wel in een staat laten waarin ik de originele situatie weer kan terughalen.
In dat geval heb ik woofers nodig met een buitendiameter van 17,5cm en tweeters met een buitendiameter van 10,5cm. Zo zijn de gaten voor de drivers nu namelijk ook gefreesd.
Ik wil gebruik maken van deze behuizingen omdat ik het zelf never-nooit zo kan afwerken. Daarnaast ben ik gebonden aan de huidige driver afmetingen omdat ik het ontwerp van Rho niet wil aantasten.

Samengevat ben ik opzoek naar een bestaand ontwerp die uitblinkt in natuurgetrouwe weergave met beperkte selectie aan drivers (vanwege formaat) en een minder beperkt budget.

Brand maar los als er ideeën spelen :D
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Absolute High-end 2-weg

Bericht door jeroen_d »

Nescio.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Absolute High-end 2-weg

Bericht door Leeuwarden »

Barry schreef:

Samengevat ben ik opzoek naar een bestaand ontwerp die uitblinkt in natuurgetrouwe weergave met beperkte selectie aan drivers (vanwege formaat) en een minder beperkt budget.

Brand maar los als er ideeën spelen :D
Die durf ik ook wel aan: Nescio. Alleen is die niet passief...
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Re: Absolute High-end 2-weg

Bericht door Boppo84 »

Waarin schiet de speaker zoals die nu is dan in tekort?
Als je echt die behuizing wilt gebruiken, beperkt dat je driverkeuze nogal. Ook zal het filter er opnieuw voor ontworpen moeten worden.
ScanSpeak heeft tweeters met de zelfde diameter, alleen is de voorplaat daarvan 6mm dik ipv 3,5mm. Dus eigenlijk blijft de tweeterkeuze beperkt tot die van Seas.
De kast is dus eigenlijk alleen geschikt voor de drivers die er al in zitten :wink:
Als je echt iets anders wilt, dan zou ik ook voor een andere kast gaan. Ik denk ook dat je wat eisen moet aanpassen om tot een maakbaar idee te komen...
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Absolute High-end 2-weg

Bericht door wouter »

Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Absolute High-end 2-weg

Bericht door Martijn M »

Als je echt een stap wilt maken, zul je m.i. af moeten stappen van het idee van een conventionele 2-weg box. Een conventionele box heeft een aantal pijntjes die je kunt verwachten, maar nooit kunt wegnemen. Ik zou zelf gaan voor een luidspreker die je min of meer flush met de achterwand bouwt, zodat je geen bafflestep hebt en geen noemenswaardige diffractie. In Breda was een aantal jaren geleden een breedbander in een IKEA-schaal tegen de muur geplakt. Aan iets dergelijks zou ik dan denken.
Aan de speakers van Rho zou ik niet gaan prutsen.

Als de speakers vrij opgesteld kunnen worden, zou ik de Linkwitz Pluto overwegen. Deze speaker klinkt ontzettend goed, maar is niet passief.

Een ander idee is het gebruiken van een PVC-buis met een grote diameter (vanaf zo'n 30 cm, maar hoe groter hoe beter), waardoor je een ronde zuil zou krijgen. Met een dergelijke constructie beperk je diffractie en leg je de bafflestep-grensfrequentie mooi laag.

Over de Nescio's lees ik hier de laatste tijd razendenthousiaste verhalen. Om eerlijk te zijn zie ik zelf niet in wat er nou zo bijzonder aan deze speaker is (in technisch opzicht) maar de verhalen zouden mij, als ik in jouw schoenen stond, een ritje naar Henkjan doen maken!
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Absolute High-end 2-weg

Bericht door Wowly »

haha jullie zullen denken daar komt jan weer aan....Ik vind de oude refmon nog steeds heel erg goed, bij iedere versterker die eraan word gehangen hoor je meteen het verschil (al wen je daar snel aan). Extreem neutraal (sommige zeggen saai..).

Van de andere kant, dsp is de weej, zeker bij matige akoustiek. Dan zou een speaker als de nescio (nog niet gehoord) wel erg ged kunnen wezen natuurlijk.

Jan
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Absolute High-end 2-weg

Bericht door jeroen_d »

De Nescio speelt de refmon totaal weg naar mijn mening. Zet die twee naast elkaar en je mening omtrent neutraal gaat verdampen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Absolute High-end 2-weg

Bericht door wouter »

Misschien gezien het budget maar een goede tweeter overtreft het wel in een goed ontwerp denk ik.

De Chorda is een soort Nescio maar dan met ceramische units, dat speelt op een heel ander niveau - mijn mening - maar valt ook buiten budget. En zelfs bij die speaker mis je heel af en toe het positieve van een tweeter.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Absolute High-end 2-weg

Bericht door jeroen_d »

Chorda kan mij niet bekoren. Grappig, we luisteren dus nogal verschillend. Daarnaast, de TS had het over een gesloten behuizing. Was mijn voornaamste reden om de Nescio te noemen, gebaseerd op een 8" woofer die dan nog enigszins dynamiek heeft voor HT. Je vraagt natuurlijk heel veel van een gesloten 2-weg voor zo'n brede toepassing.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Absolute High-end 2-weg

Bericht door wouter »

Het basreflex gedeelte van de Chorda is echt voor verbetering vatbaar. Ik denk dat OB ook andere koek is :wink: Al met al is een box een box, zeker een basreflex 2-weg.

De tip voor de ZD5 is in gesloten versie bijgesloten :wink:
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Re: Absolute High-end 2-weg

Bericht door Paul »

moet ie bij film ook het .1 kanaal weergeven of enkel de fronts op fullrange?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Absolute High-end 2-weg

Bericht door Wowly »

euh, die nescio, die kwam toch ook naar breda??? :) :oops:
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Absolute High-end 2-weg

Bericht door cve »

Zet die twee naast elkaar en je mening omtrent neutraal gaat verdampen
:?: Lijkt me moeilijk objectief te maken.

DSP is in mijn oren beslist geen wondermiddel. Alles wat ik tot nu toe met DSP heb gehoord vond ik bij sommige muziekstukken ineens erg gecomprimeerd klinken. De Chorda kon mij juist weer wel heel erg bekoren. Het blijft dus heel persoonlijk gelukkig.

Co
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Absolute High-end 2-weg

Bericht door Henkjan »

Wowly schreef:
euh, die nescio, die kwam toch ook naar breda??? :) :oops:
daar kan ik toch niet meer nee op antwoorden nu :roll:
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Absolute High-end 2-weg

Bericht door Rizzo »

Refmon SE! Maar nu begin ik ook wel erg benieuwd te worden naar de Nescio.......
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Absolute High-end 2-weg

Bericht door jeroen_d »

Het gevaar van 'hypen' is natuurlijk dat de verwachtingen te hoog gespannen worden... Het blijft gewoon een speaker he. Maar wel een hele fijne.
Hugo77
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 18:04

Re: Absolute High-end 2-weg

Bericht door Hugo77 »

Wat dacht je van een Ref SE monitor met de ringradiator tweeter, de REF SE 7000. Ik ben hem nu aan het bouwen. In gesloten kast kan ook, maar dan mis je toch echt laag.
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Absolute High-end 2-weg

Bericht door cve »

Het gevaar van 'hypen' is natuurlijk dat de verwachtingen te hoog gespannen worden... Het blijft gewoon een speaker he. Maar wel een hele fijne.
Dat vind ik een mooie nuancering. Maar nieuwsgierig blijf ik wel naar die 'hype'. :D

Co
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Re: Absolute High-end 2-weg

Bericht door fluppie »

Ik verwacht de Nescio in Breda :D !
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Absolute High-end 2-weg

Bericht door SSassen »

Nu moet ik dus ECHT werk gaan maken van mijn twee-weg Nononsense ben ik bang, ik kan d'r natuurlijk gewoon een AS2.100 in zetten, dat scheelt heel wat werk wat filtering betreft :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Absolute High-end 2-weg

Bericht door Henkjan »

nee, dit gaat om high end, met allure dus :wink: :lol:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Absolute High-end 2-weg

Bericht door SSassen »

Maar zonder poespas? :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Absolute High-end 2-weg

Bericht door Leeuwarden »

Zagen Sander, zagen!
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Absolute High-end 2-weg

Bericht door cve »

Zagen Sander, zagen!
Ik dacht dat hij sokken moest breien voor je :lol: Doet hij trouwens ook niet want ik heb gehoord dat hij weer is wezen stunten met zijn vliegtuigjes. Dwars door schuren heen vliegen enzo.

Co
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”