De reden hiervoor is dat ik alsmaar wil blijven upgraden, steeds zoekend naar een stapje beter. Niet perse te omschrijven als klank, dus ik zoek niet meer laag, of juist meer hoog, waar gewoon 'beter' in de theoretische zin van het woord. Meetbaar beter dus.
Enkele eisen aan het ontwerp:
- 2-weg;
- max 35 liter;
- gesloten systeem;
- vloerstaand of boekenplank model;
- -3dB op minimaal 50Hz;
- Q op kritisch 0.5;
- ''geschikt'' voor HT gebruik (een film staat bij mij harder dan muziek);
- passief gefilterd.
Het budget is niet laag, maar ook niet oneindig. Met 1000 euro verwacht ik een leuk ontwerp te kunnen krijgen (250 p/speaker). Maar als er voor meer een grote vooruitgang haalbaar is, is dat ook goed.
Als het een vloerstaander zou worden (waar ik wel vanuit ga) wil ik de behuizingen van de Rho Seas Classic180 speakers gebruiken (34 liter), maar wel in een staat laten waarin ik de originele situatie weer kan terughalen.
In dat geval heb ik woofers nodig met een buitendiameter van 17,5cm en tweeters met een buitendiameter van 10,5cm. Zo zijn de gaten voor de drivers nu namelijk ook gefreesd.
Ik wil gebruik maken van deze behuizingen omdat ik het zelf never-nooit zo kan afwerken. Daarnaast ben ik gebonden aan de huidige driver afmetingen omdat ik het ontwerp van Rho niet wil aantasten.
Samengevat ben ik opzoek naar een bestaand ontwerp die uitblinkt in natuurgetrouwe weergave met beperkte selectie aan drivers (vanwege formaat) en een minder beperkt budget.
Brand maar los als er ideeën spelen