Gek dat als je maar lang genoeg niets doet aan een projekt, dat de kasten gewoon doorgroeien
Zonder gekheid, ik kreeg het idee om de kasten meer te integreren in het interieur. Ze komen nu aan het plafond te hangen. Lang en smal lijkt me wel mooi.
Maar voordat m'n vraag in de vergetelheid raakt...
Arno schreef:
Nou, nieuw jaar, nieuwe kansen.
Ik heb wederom zitten stoeien met die afstemmingstabel, en wederom snap ik er niets van. Ik ben er echt te dom voor
De plannen zijn namelijk gewijzigd. Ik wil een ongevouwen, tapse lijn maken. Die lijn mag zo'n 180cm lang worden.
Is deze langere lengte gunstig? Is er iemand die voor mij even zou willen kijken wat de afmetingen zouden moeten worden? Mijn dank zal groot zijn.
Nou, jou vraag gaat niet in de vergetelheid, maar ik vroeg het, omdat ik me zit af te vragen of je een meer weg systeem wel es hebt overwogen. Vooral omdat je nu aan wat grotere kasten denkt.
Overigens zal ik niet een TL aan het plafond hangen, maar ik ken jou opstellings mogelijkheden niet in je luister(woon?) ruimte.
Zit ik net te bedenken dat ik in de keuken kastjes heb met breedbanders tegen de muur en plafond. BR kastjes. Zal morgen ff een plaatje zien te posten. Lijkt me wel wat voor jou!
nog es proberen. Ik heb al enige tijd een andere computer en dus een versie Irfanvieuw die anders is dan wat ik had. Heb dus zojuist eindelijk ontdekt hoe ik een JPG plaatje moet maken. Pffff Sietse en computers........die tekenplank van vroegaahhh.....
Maar het plaatje spreekt denk ik voor zich. Deze zijn vrij klein en alleen bedoeld om het radio/tv nieuws te volgen als ik in de keuken ben. Geen hifi dus. De breedbandertjes komen uit de autoshop en zijn eigenlijk bedoeld voor in een autodeur.
Maar op deze manier kun je natuurlijk ook een meerweg systeem kwijt.
180cm lang gaat 'm niet worden met een TL, zelfs met 1:3 tapsheid is dan de afstemming <40Hz en dat lijkt me te laag voor deze driver.. (maar mss kan t wel, ik sluit t niet uit de CT222TL is immers ook enorm laag afgestemd tov de drivers fs)
hier een 2tal afstemmingen op 55Hz:
wat je wel kan doen als je die lengte wil, is een ongevouwen versie van Conic.... is dan wel geen TL, maar bewezen goed klinkend
...wat je wel kan doen als je die lengte wil, is een ongevouwen versie van Conic.... is dan wel geen TL, maar bewezen goed klinkend
Dat is een heel goed idee. Als die dan maar weer niet te lang wordt. Meet je de lengte van de hoorn ook door een lijn door het hart van het labyrint te trekken?
...wat je wel kan doen als je die lengte wil, is een ongevouwen versie van Conic.... is dan wel geen TL, maar bewezen goed klinkend
Dat is een heel goed idee. Als die dan maar weer niet te lang wordt. Meet je de lengte van de hoorn ook door een lijn door het hart van het labyrint te trekken?
ja. mss zou Roland wat zinnigs kunnen zegen of dat zomaar kan, dat uitvouwen (m'n gevoel zegt van wel, maar het is zijn ontwerp natuurlijk)
...wat je wel kan doen als je die lengte wil, is een ongevouwen versie van Conic.... is dan wel geen TL, maar bewezen goed klinkend
Dat is een heel goed idee. Als die dan maar weer niet te lang wordt. Meet je de lengte van de hoorn ook door een lijn door het hart van het labyrint te trekken?
ja. mss zou Roland wat zinnigs kunnen zegen of dat zomaar kan, dat uitvouwen (m'n gevoel zegt van wel, maar het is zijn ontwerp natuurlijk)
Ja waarom niet... gewoon ongevouwen..
misschien hoorn mond aan de voorkant ???
Arno: Als je het Akabakdraadje op pagina 3 doorspit kun je de afmetingen van de "Conic hoorn"
wel achterhalen
deze
een omgekeerde BIB (1/2 quaterwave resonator) TL
aan achterzijde een Karlson opening !!!
Zou je ook in de zijwand(en) kunnen maken
of een serie gaatjes boren oid...
Project afgeblazen. Het is het gewoon niet voor mij, zo'n breedbander. In m'n HT setup klinkt het heel goed, omdat ik daar eigenlijk altijd in de sweetspot zit. In de stereo setup echter, irriteert de bundeling in het hoog mij teveel. Ik mis de breedte in het hoog, en de glinstering. Ik mis de spuug op het rietje van die saxofoon.
Ik begrijp dat ik de driver niet in zijn volle glorie heb kunnen beluisteren, maar bepaalde dingen verander je niet met het juiste filter, etc.
Allemaal bedankt voor de hulp, en excuses voor het verdoen van jullie tijd
Project afgeblazen. Het is het gewoon niet voor mij, zo'n breedbander. In m'n HT setup klinkt het heel goed, omdat ik daar eigenlijk altijd in de sweetspot zit. In de stereo setup echter, irriteert de bundeling in het hoog mij teveel. Ik mis de breedte in het hoog, en de glinstering. Ik mis de spuug op het rietje van die saxofoon.
Ik begrijp dat ik de driver niet in zijn volle glorie heb kunnen beluisteren, maar bepaalde dingen verander je niet met het juiste filter, etc.
Allemaal bedankt voor de hulp, en excuses voor het verdoen van jullie tijd
Redelijk tot geheel offtopic:
Als bovenstaande eisen de bepalende factor zijn, dan ligt dat volgens mij niet aan het principe 'breedbander', maar aan je driverkeuze. Een 5" speaker kan nou eenmaal niet die snelheid, spreiding en transparantie hebben (uitzonderingen: Mark Audio en Jordan) van een meerweg systeem (alhoewel het zeker niet onaangenaam zal klinken), die je waarschijnlijk gewend bent.
Zelf zou ik gaan voor een Mark Audio of Jordan driver. Deze horen wat mij betreft bij de beste breedbanders van het moment (prijs/kwaliteit).
Luister in Breda maar eens naar de FAST systemen met deze drivers (o.a. van mij), dan zal je horen dat er echt prachtige systemen mee te bouwen zijn.
Project afgeblazen. Het is het gewoon niet voor mij, zo'n breedbander. In m'n HT setup klinkt het heel goed, omdat ik daar eigenlijk altijd in de sweetspot zit. In de stereo setup echter, irriteert de bundeling in het hoog mij teveel. Ik mis de breedte in het hoog, en de glinstering. Ik mis de spuug op het rietje van die saxofoon.
Ik begrijp dat ik de driver niet in zijn volle glorie heb kunnen beluisteren, maar bepaalde dingen verander je niet met het juiste filter, etc.
Ik denk dat jij die driver op mijn manier had moeten proberen, met een back-firing tweeter dus. Totaal geen gemis aan hoog en toch blijven alle breedbanderkwaliteiten behouden. Zie dit project viewtopic.php?f=15&t=8567&start=25