W5-1611 in (kleine) TL?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: W5-1611 in (kleine) TL?

Bericht door Arno »

De Tangbands heb ik reeds.

Gek dat als je maar lang genoeg niets doet aan een projekt, dat de kasten gewoon doorgroeien :lol:

Zonder gekheid, ik kreeg het idee om de kasten meer te integreren in het interieur. Ze komen nu aan het plafond te hangen. Lang en smal lijkt me wel mooi.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: W5-1611 in (kleine) TL?

Bericht door Arno »

Maar voordat m'n vraag in de vergetelheid raakt...
Arno schreef:
Nou, nieuw jaar, nieuwe kansen.

Ik heb wederom zitten stoeien met die afstemmingstabel, en wederom snap ik er niets van. Ik ben er echt te dom voor :?
De plannen zijn namelijk gewijzigd. Ik wil een ongevouwen, tapse lijn maken. Die lijn mag zo'n 180cm lang worden.
Is deze langere lengte gunstig? Is er iemand die voor mij even zou willen kijken wat de afmetingen zouden moeten worden? Mijn dank zal groot zijn.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: W5-1611 in (kleine) TL?

Bericht door sietse »

Nou, jou vraag gaat niet in de vergetelheid, maar ik vroeg het, omdat ik me zit af te vragen of je een meer weg systeem wel es hebt overwogen. Vooral omdat je nu aan wat grotere kasten denkt.
Overigens zal ik niet een TL aan het plafond hangen, maar ik ken jou opstellings mogelijkheden niet in je luister(woon?) ruimte.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: W5-1611 in (kleine) TL?

Bericht door sietse »

Zit ik net te bedenken dat ik in de keuken kastjes heb met breedbanders tegen de muur en plafond. BR kastjes. Zal morgen ff een plaatje zien te posten. Lijkt me wel wat voor jou!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: W5-1611 in (kleine) TL?

Bericht door Henkjan »

k heb hier nu ff geen M$-Excel, mss kan iemand anders een leuke afstemming voor Arno maken? ik zou zo op 55Hz afstemmen...
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: W5-1611 in (kleine) TL?

Bericht door sietse »

Plaatje dat misschien tot inspiratie leid
werkt dus niet, foto werd wel geladen.. :?:
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: W5-1611 in (kleine) TL?

Bericht door sietse »

nog es proberen. Ik heb al enige tijd een andere computer en dus een versie Irfanvieuw die anders is dan wat ik had. Heb dus zojuist eindelijk ontdekt hoe ik een JPG plaatje moet maken. Pffff Sietse en computers........die tekenplank van vroegaahhh..... :oops:
:D
Maar het plaatje spreekt denk ik voor zich. Deze zijn vrij klein en alleen bedoeld om het radio/tv nieuws te volgen als ik in de keuken ben. Geen hifi dus. De breedbandertjes komen uit de autoshop en zijn eigenlijk bedoeld voor in een autodeur.
Maar op deze manier kun je natuurlijk ook een meerweg systeem kwijt.
Bijlagen
ksatje keuken.jpg
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: W5-1611 in (kleine) TL?

Bericht door Arno »

Dat is inderdaad netjes geïntegreerd zo :D

Een meerweg systeem heb ik al. Ik wil gewoon graag eens een tl maken. Ik heb zelfs nog nooit een tl gehoord.

Ik had zoiets in gedachten, en dan dus hangend aan het plafond (=310cm hoog):
Bijlagen
tl.PNG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: W5-1611 in (kleine) TL?

Bericht door Henkjan »

180cm lang gaat 'm niet worden met een TL, zelfs met 1:3 tapsheid is dan de afstemming <40Hz en dat lijkt me te laag voor deze driver.. (maar mss kan t wel, ik sluit t niet uit de CT222TL is immers ook enorm laag afgestemd tov de drivers fs)
hier een 2tal afstemmingen op 55Hz:
W5-1611 - 2 TL afstemmingen.png
wat je wel kan doen als je die lengte wil, is een ongevouwen versie van Conic.... is dan wel geen TL, maar bewezen goed klinkend
Bijlagen
W5-1611 TL alignment .xls
(251 KiB) 89 keer gedownload
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: W5-1611 in (kleine) TL?

Bericht door weidok »

Misschien is een B.I.B een idee

http://www.zillaspeak.com/bib-howtobuild.asp
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: W5-1611 in (kleine) TL?

Bericht door Arno »

Henkjan schreef:
...wat je wel kan doen als je die lengte wil, is een ongevouwen versie van Conic.... is dan wel geen TL, maar bewezen goed klinkend
Dat is een heel goed idee. Als die dan maar weer niet te lang wordt. Meet je de lengte van de hoorn ook door een lijn door het hart van het labyrint te trekken?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: W5-1611 in (kleine) TL?

Bericht door Henkjan »

Arno schreef:
Henkjan schreef:
...wat je wel kan doen als je die lengte wil, is een ongevouwen versie van Conic.... is dan wel geen TL, maar bewezen goed klinkend
Dat is een heel goed idee. Als die dan maar weer niet te lang wordt. Meet je de lengte van de hoorn ook door een lijn door het hart van het labyrint te trekken?
ja. mss zou Roland wat zinnigs kunnen zegen of dat zomaar kan, dat uitvouwen (m'n gevoel zegt van wel, maar het is zijn ontwerp natuurlijk)
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: W5-1611 in (kleine) TL?

Bericht door weidok »

Henkjan schreef:
Arno schreef:
Henkjan schreef:
...wat je wel kan doen als je die lengte wil, is een ongevouwen versie van Conic.... is dan wel geen TL, maar bewezen goed klinkend
Dat is een heel goed idee. Als die dan maar weer niet te lang wordt. Meet je de lengte van de hoorn ook door een lijn door het hart van het labyrint te trekken?
ja. mss zou Roland wat zinnigs kunnen zegen of dat zomaar kan, dat uitvouwen (m'n gevoel zegt van wel, maar het is zijn ontwerp natuurlijk)
Ja waarom niet... gewoon ongevouwen..

misschien hoorn mond aan de voorkant ???

Arno: Als je het Akabakdraadje op pagina 3 doorspit kun je de afmetingen van de "Conic hoorn"
wel achterhalen :)
deze

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: W5-1611 in (kleine) TL?

Bericht door Henkjan »

weidok schreef:
misschien hoorn mond aan de voorkant ???
nee, die moet achter blijven, dat weet ik wel zeker
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: W5-1611 in (kleine) TL?

Bericht door hannesie »

Ik zag pas ook nog wat leuks.


http://www.designspeakers.nl/speakers/davone/rithm/



Kan ook wel door een meubelmaker gemaakt worden,kweet alleen nie oft klinkt.

Hans
Bijlagen
En dan op z'n kop.
En dan op z'n kop.
rithm.jpg (23.95 KiB) 535 keer bekeken
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: W5-1611 in (kleine) TL?

Bericht door SARK »

Leuk design :!:
Bijlagen
STcommunicator.jpg
Davone_Rithm_Oak.jpg
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: W5-1611 in (kleine) TL?

Bericht door sietse »

Die is inderdaad erg mooi.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: W5-1611 in (kleine) TL?

Bericht door weidok »

een omgekeerde BIB (1/2 quaterwave resonator) TL
aan achterzijde een Karlson opening !!!
Zou je ook in de zijwand(en) kunnen maken
of een serie gaatjes boren oid...


link
http://homepage.mac.com/tlinespeakers/F ... 060307.pdf
Bijlagen
bib
bib
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: W5-1611 in (kleine) TL?

Bericht door weidok »

bump

Arrno wil toch met de W5 een kleine TL bouwen
is in dit draadje al veel uitgwerkt zie ik


misschien is dit topic een uitgangspunt

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 541c699e59
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: W5-1611 in (kleine) TL?

Bericht door Arno »

weidok schreef:
bump

Arrno wil toch met de W5 een kleine TL bouwen
Eigenlijk niet perse toch. Ik wil eigenlijk geen restricties meer qua maat, maar 'gewoon' een tl met de beste overall prestaties.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: W5-1611 in (kleine) TL?

Bericht door weidok »

als afmetingen er niet meer toe doen
zou ik zekker de "Conic" hoorn overwegen

draadje http://www.diyaudio.com/forums/full-ran ... 10-fr.html

of als je echt een "TL" wilt bouwen eerst met de exelsheets een "begin ontwerp" maken..

met Akabak simulaties kan ik je wel helpen :)

nog een hoorn

deze is wat forser maar minder hoog :)

http://www.hifi-forum.de/viewthread-104-18857.html
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: W5-1611 in (kleine) TL?

Bericht door Arno »

Project afgeblazen. Het is het gewoon niet voor mij, zo'n breedbander. In m'n HT setup klinkt het heel goed, omdat ik daar eigenlijk altijd in de sweetspot zit. In de stereo setup echter, irriteert de bundeling in het hoog mij teveel. Ik mis de breedte in het hoog, en de glinstering. Ik mis de spuug op het rietje van die saxofoon.

Ik begrijp dat ik de driver niet in zijn volle glorie heb kunnen beluisteren, maar bepaalde dingen verander je niet met het juiste filter, etc.

Allemaal bedankt voor de hulp, en excuses voor het verdoen van jullie tijd :oops:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: W5-1611 in (kleine) TL?

Bericht door MichaelB »

Arno schreef:
Project afgeblazen. Het is het gewoon niet voor mij, zo'n breedbander. In m'n HT setup klinkt het heel goed, omdat ik daar eigenlijk altijd in de sweetspot zit. In de stereo setup echter, irriteert de bundeling in het hoog mij teveel. Ik mis de breedte in het hoog, en de glinstering. Ik mis de spuug op het rietje van die saxofoon.

Ik begrijp dat ik de driver niet in zijn volle glorie heb kunnen beluisteren, maar bepaalde dingen verander je niet met het juiste filter, etc.

Allemaal bedankt voor de hulp, en excuses voor het verdoen van jullie tijd :oops:
Redelijk tot geheel offtopic:

Als bovenstaande eisen de bepalende factor zijn, dan ligt dat volgens mij niet aan het principe 'breedbander', maar aan je driverkeuze. Een 5" speaker kan nou eenmaal niet die snelheid, spreiding en transparantie hebben (uitzonderingen: Mark Audio en Jordan) van een meerweg systeem (alhoewel het zeker niet onaangenaam zal klinken), die je waarschijnlijk gewend bent.

Zelf zou ik gaan voor een Mark Audio of Jordan driver. Deze horen wat mij betreft bij de beste breedbanders van het moment (prijs/kwaliteit).

Luister in Breda maar eens naar de FAST systemen met deze drivers (o.a. van mij), dan zal je horen dat er echt prachtige systemen mee te bouwen zijn. :wink:
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: W5-1611 in (kleine) TL?

Bericht door sietse »

Ik denk, dat Arno een ontwerpje moet zoeken of bedenken, waarbij deze Tangband kan worden ingezet als breedbandige basmid unit. Gaat vast werken.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: W5-1611 in (kleine) TL?

Bericht door arjank »

Project afgeblazen. Het is het gewoon niet voor mij, zo'n breedbander. In m'n HT setup klinkt het heel goed, omdat ik daar eigenlijk altijd in de sweetspot zit. In de stereo setup echter, irriteert de bundeling in het hoog mij teveel. Ik mis de breedte in het hoog, en de glinstering. Ik mis de spuug op het rietje van die saxofoon.

Ik begrijp dat ik de driver niet in zijn volle glorie heb kunnen beluisteren, maar bepaalde dingen verander je niet met het juiste filter, etc.
Ik denk dat jij die driver op mijn manier had moeten proberen, met een back-firing tweeter dus. Totaal geen gemis aan hoog en toch blijven alle breedbanderkwaliteiten behouden. Zie dit project viewtopic.php?f=15&t=8567&start=25
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”