Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef:
Als je dan die weerstand hebt, verdwijnt alle weerstand voor de MUZIEK :lol:

Pjotr en ik hebben gisteren tot in de late uurtjes zitten luisteren en zijn wel tot de conclusie gekomen dat die DAC fenomenaal klinkt, zeker de vergelijking met de M audio was interessant.

Die moest toch wel zijn meerdere erkennen in de vergelijking :oops:

Mooie muziek gehoord va Pjotr via USB Musiland 24/96 en een Asus Nettopje.

Hans
Het was idd erg gezellig bij Hans gisteren en het werd veel later dan de bedoeling was (hadden we eigenlijk wel een bedoeling? :mrgreen: ).

De M-Audio en de HK-Dac klonken op bepaalde fronten duidelijk verschillend. De HK-Dac klonk bij bepaalde opnamen "opener" en ruimtelijker. Dat was goed te horen bij bepaalde minder goede opnamen zoals het live album van Anoek: "Anoek is Alive". Bij andere opnamen die technisch veel beter waren en van zichzelf fraai ruimtelijk waren, viel dat verschil weer weg eigenlijk.

Vergelijken was wel een beetje lastig omdat de HK-Dac veel meer uitgangsspanning had en daardoor bij omschakelen harder klonk. Al met al had ik wel de indruk dat de HK-Dac een tandje beter klonk. Maar eigenlijk zou ik dat eens over een langere tijd rustig moeten beoordelen. Ook zaten de HK-Dac en de M-Audio verschillend aangesloten op de Musiland: De HK-Dac met coax en de M-Audio optisch via Toslink. Zo speelden ze parallel en konden we A/B omschakelen. In de HK-Dac zit ook wel een 10 jaar modernere DAC-Chip.

Iemand nog een HK-Dac kitje over zodat ik er zelf even een in elkaar kan solderen?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Leeuwarden »

Leuk om te horen! Zijn die HK Dac's (het is geen kitje) niet meer te krijgen op e-bay?

Zo te zien heeft Hans zijn HK-Dac niet gemod. Daar is nog wel wat te halen! BV hier en daar wat OS-Cons erop... Vont ik zelf weer een stap vooruit!
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Leeuwarden »

Wie wilde ook al weer gebalanceerd?

Helemaal onderaan: http://www.lampizator.eu/LAMPIZATOR/LAM ... zator.html
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Pjotr »

Leeuwarden schreef:
Leuk om te horen! Zijn die HK Dac's (het is geen kitje) niet meer te krijgen op e-bay?
Vast wel, linkje?

Maar ik dacht als iemand er vanaf wil gaat het wat sneller :D
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Leeuwarden »

Ik kwam alleen deze tegen, niet erg goedkoop:
http://cgi.ebay.com/24bit-192KHz-DAC-DI ... 2957wt_941
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Pjotr »

Tja, een voeding heb ik al :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door hannesie »

Ik wil wel graag gebalanceerd uit maar dan in dit geval niet met buizen

maar met 2 LM 4562.

Dan heb ik de VV (RelaiXed)met de LM en de Dac met LM en dan de nog te bouwen Hypex modules ook met de LM.

Een schema hoe dat dan op een printje of gaatjes board moet ben ik aan het zoeken.

Zoals Pjotr zei, er zijn hele mengpanelen met allemaal NE5533 of hoe die mogen heten.
In die lijn leek het mij een goede zet daar naar te kijken.
@ Leeuwarden, de condensatoren liggen al op de plank, wilde even voorzichtig zijn

Hans
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Pjotr »

Is er eigenlijk een compleet schema van deze HK-Dac beschikbaar? Kan ik er wel eens naar kijken.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Leeuwarden »

Zover ik weet is er geen compleet schema....
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Pjotr »

Klopt het dat er de CS4397 Dac chip op zit of is het de CS4398?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Leeuwarden »

4397!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Pjotr »

Ok, zal vanavond even kijken. Een 2e orde lo-pass gebalanceerd is een tamelijk standaard iets.

Ruilen voor een Dac printje? :lol: Dat EBay ding waar je naar wees vind ik echt te veel geld Jan. Moet wel leuk blijven.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Leeuwarden »

Dat ding op e-bay is ook niet goedkoop... Ik meende dat de groepsinkoop ergens tussen de 25 en 35 euro lag indertijd...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Pjotr »

Hannes, hier: http://www.cirrus.com/en/pubs/rdDatasheet/CDB4398.pdf staat op pagina 11 een diff uitgang.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Marp »

Pjotr schreef:
Is er eigenlijk een compleet schema van deze HK-Dac beschikbaar?
* klik *
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Leeuwarden »

Specs van de 4397 en de 4398 zijn gelijk?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Pjotr »

Bedankt Marp, dat komt dus rechtstreeks van de datasheet over gekopieerd.
Leeuwarden schreef:
Specs van de 4397 en de 4398 zijn gelijk?
Ze zijn niet gelijk maar het maakt voor de analoge uitgang van de chip niet uit.
Gebruikersavatar
hardy
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 27 aug 2008, 16:11
Locatie: almelo

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door hardy »

Leeuwarden schreef:
Zover ik weet is er geen compleet schema....
Ik heb hier een schema(2x) wat vermoedelijk overeenkomt met onz HK-dac, alleen schijnen de nummers van enkele componenten niet te corresponderen met de opdruk op de print.

Hardy
Bijlagen
boardschema-copy.jpg
schema-2 web.jpg
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Leeuwarden »

Zover ik weet vliegen de schema's mij plots om de oren :mrgreen:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Marp »

Pjotr schreef:
Bedankt Marp, dat komt dus rechtstreeks van de datasheet over gekopieerd.
Dat verbaast me niet. Waarom zouden de Chinezen zelf iets ontwerpen als de chipfabrikant al een schema verstrekt. :D

Als ik het goed herinner, valt een aantal juiste componentnummers af te leiden uit de tekst onderaan de vermelde bron, op de Lampucera website. Al weet ik dat niet zeker meer, het is alweer even geleden.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Leeuwarden »

Zo. Twee voedingen aan de praat. Gelukkig ging het niet in één keer goed maar als elektroanalfabeet had ik de helemaal zelf gemaakte fout binnen 5 minuten gevonden. Na het omdraaien van twee diodes kwam ook de 5V tot leven. :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door hannesie »

En???

Hoe klinkt het? :D

Hans
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Leeuwarden »

Nou Hans... Ik verkeer al enige maanden in stereo-loze staat. Alles werkt behalve mijn voorversterker. Ik heb wat pech gehad met de APOX volume regeling die niet functioneerde zoals ik wilde en ben nu in afwachting van een Dantimax volumeregeling voor mijn Aleph P.17 voorversterker.

Ik weet dus niet hoe ie klinkt op dit moment. :(
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door hannesie »

Zielig voor jou, :oops: maar dan verdoe je je tijd in ieder geval niet met luisteren :lol: :lol: Ik namelijk wel!!!

Is dat die met gebalanceerd en ongebalanceerd op de ingang?

Pass ontwerp?

Dan heb je toch ook behoefte aan gebalanceerd uit voor de DAC??
Of ben je ook een buizenman?

Ben al aan het kijken, maar zie dat dat voor een ex bloemschikleraar niet als een eenvoudige uitdaging.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Betere voeding HongKong DAC: Het proeven van de pudding

Bericht door Leeuwarden »

Die Pass is gebalanceerd. Maar kan uiteraard ook ongebalanceerd gebruikt worden. Dantimax in-output board bied dat gemak.
Wat zijn de plannen met de HKDAC: ik heb er nu eentje gemod met o.a. OS-Cons en een andere opamp (4562). Het is de bedoeling om daar nog een buizentrapje achter te fabrieken. Eerst even proberen met de nieuwe voeding uiteraard. Misschien vind ik het dan ook wel mooi genoeg.
Plaats reactie