CSS SDX10 - woofer met hoge WAF :-)

Commerciële mededelingen van onze sponsoren.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: CSS SDX10 - woofer met hoge WAF :-)

Bericht door holco »

Arno schreef:
Mario vindt zijn nieuwe plannen voor een 3-weg een heus persbericht :mrgreen:
:lol: :lol: :lol: :lol:

Tja, je begint met een vraag over een woofer en.................................

Gaat mij er voornamelijk om of de SDX10 bruikbaar is in een drieweg systeem, en dat is hier wel op zijn plaats toch O:)

Als het zo ver is dat ik aan bouwen toe ben zal ik een nieuw topic openen :wink: maar niet meteen gaan denken dat dat morgen is!! eerst wat blauwe enveloppen weg werken :x
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: CSS SDX10 - woofer met hoge WAF :-)

Bericht door holco »

Even gerekend,

Kast zal 290mm breed 350mm diep en 1050mm hoog worden met een wand dikte van 30mm (baffle 60mm) kom ik op
een totaal van 59.2L.

Minus,

6L+3L materiaal voor de AL130
Zo'n 8L voor de versterkers
flink wat bracing zeg 10L

Totaal 32.2L voor de SDX10 over, wat makkelijk kleiner gemaakt kan worden dmv onder en boven nog een schuin schot te plaatsen.

vwb de crossover lijkt MIJ 200Hz ook geen probleem, wat ik begrepen heb van de AL130 komt de vervorming er pas in bij 200Hz.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: CSS SDX10 - woofer met hoge WAF :-)

Bericht door Henkjan »

goed, hier een 2tal simulaties

eerst AudioCAD
SDX10 sim AudioCAD.png
verdacht dicht in de buurt van wat CSS op t datasheet heeft staan.
nu houdt AudioCAD rekening met een (niet bekende) verliesfactor die verliezen in de simulatie zet, en zal ook uitgaan van wat demping daarom

dan LspCAD
SDX10 sim LspCAD.png
voor een 'kale' kast, is q=0.7 29 liter. kast helemaal leeg
de andere lijn is een max gestuffde kast met een volume alsof t q=0.8 zou zijn
je ziet dus, dempingsmateriaal geeft geen gratis volume, je mist 2dB in t laag
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: CSS SDX10 - woofer met hoge WAF :-)

Bericht door b_force »

@Montana
Hij wil een UCD400 gebruiken. Aan 400W heb je meeeeer dan genoeg, dus vermogen is geen probleem.
Demping zou kunnen maar ik vind het een vreemde manier als je bedenkt dat je een staande golf gewoon kunt vermijden.
En wat heeft een subwoofer te maken met het crossover punt? Een Dayton RS315 loopt kaarsrecht door tot 1kHz (daarbij is de vervorming ook laag).
Wellicht kun je druk maken over bundeling, maar dan zit je volgens mij bij 500Hz ook nog goed.

@ holco
10 liter aan bacing lijkt me zwaar overdreven, maargoed je moet eerst maar eens uitreken hoe hoog het gedeelte voor de SDX10 wordt (uitgaande dat die lengte het grootst is). Rond de 30 liter zit je wel veilig denk ik. Zeker als je nog ietsjes lager en steil (4e orde) filtert.

@ Henkjan
Zelfde resultaten als winisd dus
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: CSS SDX10 - woofer met hoge WAF :-)

Bericht door holco »

Ok, ziet er dus naar uit dat het potentie heeft :)

En b-force,
Ik kom op zo,n 230x260x500mm uit voor de SDX10 bruto dus 29,9L waar de bracing (10L was inderdaad wat ruim :wink: ) nog van af gaat, begrijp ik het goed dat er dan geen demping nodig is als ik rond de 250Hz cross?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: CSS SDX10 - woofer met hoge WAF :-)

Bericht door Henkjan »

klein matje BAF onderin de kast zou voldoende moeten zijn, blijft er toch nog een piekje over dan haal je die er met de AS2.100 wel uit :mrgreen:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: CSS SDX10 - woofer met hoge WAF :-)

Bericht door b_force »

BAF???
Ik zou eerder voor die frequenties Pritex gebruiken, dat heeft meer zin. En dan boven als onder (eventueel zijkanten).
Maar veel liever vermijden dan genezen met een DSP.
Ik vind 0,5 meter nog redelijk groot, zit je op een staande golf van 344Hz.
Kun je de andere zijdes niet ietsjes langer maken? (1 a 2 cm korter scheelt al redelijk wat)
Daarnaast kun je prima 25 liter gebruiken, dan kom je op 42cm uit voor de lange kant, dat is zo'n 410Hz.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: CSS SDX10 - woofer met hoge WAF :-)

Bericht door holco »

Denk ook dat 25L voldoende is, ik heb een Lt gesimuleerd in WinISD en dat laat duidelijk zien dat minder liters dan raadzamer is.

Edit, de waardes van de Lt komt WinISD zelf mee :?

Simulatie is met 25L en 30W input, SPL is dan 100db
Bijlagen
Lt.JPG
Lt-GD.JPG
Lt-Ce.JPG
Lt-SPL.JPG
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: CSS SDX10 - woofer met hoge WAF :-)

Bericht door b_force »

Hoe hard wil je maximaal gaan met beide woofer?
Dat is wellicht een lastige inschatting, maar dat bepaalt wel hoe je LT moet instellen.
Sowieso zou ik een LT samen met een 2e orde hoogdoorlaatfilter toepassen. Je kunt op die manier perfect een 4e orde Linkwitz-Riley maken.

De instelling in het plaatje is een idee. Je zou een paar Hz hoger kunnen filteren, dat scheelt al ENORM in xmax en dus in max spl.
De oranje lijn is een "ideale lijn" (dus volledig recht) waar ik een 4e orde LR heb gebruikt.
De lijnen komen overeen, wat betekent dat de groupdelay (en fase) ook overeen komen met een 4e orde LR
Bijlagen
CSS SDX10 LT.png
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: CSS SDX10 - woofer met hoge WAF :-)

Bericht door Henkjan »

waarom zou je dat nu doen (behalve belastbarheid) :?: ik zou 'm met LT lekker op q=0.5 bij 30Hz of mss 25Hz zetten, de SDX10 en de amp hebben genoeg reserve daarvoor. Het wordt toch een muziek systeem, geen sub voor een bios?
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: CSS SDX10 - woofer met hoge WAF :-)

Bericht door holco »

b-force,

Hoe hard? geen idee nog, maar wel lekker hard zodat mijn buren ook weten dat ik een nieuw speeltje heb :mrgreen:

Nee zonder gekheid, zal morgen eens wat proberen te simuleren met de tips van jou er bij, ben hier nog niet echt in thuis,
maar dat zal zeker goed komen met wat hulp erbij :wink:

Morgen komt ook de sub (CB+SDX10) van Arno hier even logeren :D kan ik eens meten wat de simulaties in het egie doen 8)
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: CSS SDX10 - woofer met hoge WAF :-)

Bericht door holco »

Hier wat probeersels die ik al had gedaan, 25L, 30W

Nog zonder de tips dus :wink:
Lt+Boost-SPL.JPG
Lt+Boost-Group Delay.JPG
:shock:
Lt+Boost-Cone excurion.JPG
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: CSS SDX10 - woofer met hoge WAF :-)

Bericht door b_force »

Henkjan, waarom zou dit geen muzikale instelling zijn?
Hij loopt mooi regelmatig af met een erg fijne Q van JUIST 0,5 (dat is namelijk LR)
Zonder highpass belast je je woofer toch onnodig veel, dan zou ik eerder voor dynamiek gaan.

Maar goed het is een begin. Wat ik al zei, je moet even kijken wat voor jou eisen handig is.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: CSS SDX10 - woofer met hoge WAF :-)

Bericht door holco »

Uitgangspunt is uiteraard een muzikaal strak laag met diepgang en lage vervorming.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: CSS SDX10 - woofer met hoge WAF :-)

Bericht door b_force »

holco schreef:
Uitgangspunt is uiteraard een muzikaal strak laag met diepgang en lage vervorming.
:lol: 8)

Dat begreep ik al, maar wat concreter.
Hoe laag wil je gaan, hoe hard wil je kunnen spelen? enz enz enz.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: CSS SDX10 - woofer met hoge WAF :-)

Bericht door holco »

Kom er morgen op terug.

Welterusten alvast :-$
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: CSS SDX10 - woofer met hoge WAF :-)

Bericht door holco »

Wat probeersels met verschillende max vermogens, CB 25L
Transfer function magnitude.JPG
SPL.JPG
Cone excursion.JPG
Group Delay.JPG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: CSS SDX10 - woofer met hoge WAF :-)

Bericht door Henkjan »

b_force schreef:
Zonder highpass belast je je woofer toch onnodig veel, dan zou ik eerder voor dynamiek gaan.
sorry hoor, dat gaat mss op voor een 7" midwoofer, maar dat is met 2 stuks SDX10 toch echt niet nodig als het doel is muziek.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: CSS SDX10 - woofer met hoge WAF :-)

Bericht door b_force »

Henkjan schreef:
b_force schreef:
Zonder highpass belast je je woofer toch onnodig veel, dan zou ik eerder voor dynamiek gaan.
sorry hoor, dat gaat mss op voor een 7" midwoofer, maar dat is met 2 stuks SDX10 toch echt niet nodig als het doel is muziek.
Ik heb geen idee hoe hard holco draait en met wat voor muziek.
Ik ken mensen die vinden 2 x 10inch nog te weinig :lol:
Zonder highpass ga je sowieso teveel vragen van je woofer. Dus een 2e orde LR afval (q van 0,5) gaat al niet lukken.
Veel lager dan 30Hz wordt dan denk ik lastig met een 10incher.

@holco, let niet op het ingevoerde vermogen maar op de VA grafiek.
Laatst gewijzigd door b_force op zo 28 feb 2010, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: CSS SDX10 - woofer met hoge WAF :-)

Bericht door holco »

Deze dus,
Bijlagen
VA.JPG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: CSS SDX10 - woofer met hoge WAF :-)

Bericht door Henkjan »

b_force schreef:
Zonder highpass ga je sowieso teveel vragen van je woofer. .
Bart, waar baseer je dit in vredesnaam op? In Nescio zit 1 stuks Trio8 met een LT naar q=0.3 op 30Hz. Mario heeft die gehoord op de luistersessie bij Hannesie, en de vrouw van Hans ook :mrgreen: De SDX10 kan 2 maal zoveel lucht verplaatsen, en heeft minder correctie nodig dan een Trio8 :roll:

maar goed, ik denk dat Mario t straks gewoon lekker gaat testen in de praktijk....
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: CSS SDX10 - woofer met hoge WAF :-)

Bericht door b_force »

Dat kun je zo uit de grafieken halen Henkjan. Kwestie van interpreteren.

Met een Q van 0,3 op 30Hz hoeft het inderdaad niet.
Volgens winISD haal je met deze driver dan net een -3dB punt van 52Hz.
Uitgaande dat op de versterker een highpass van rond de 5Hz zit (op elke versterker zit nmlk wel een 1e orde highpass) gaat het nog best goed.

Ik zou echter -3dB wel wat lager willen zodat je de laagste noten van een orkest/contrabas/whatever nog goed kan weergeven.
30-35Hz lijkt mij dan ook een mooi uitgangspunt voor een dergelijke 10inch

Maar het is inderdaad een suggestie. Uiteindelijk moet je praktisch nog kijken wat het beste uitkomt (ook ivm room-gain etc) en wat je zelf het prettigst vindt.
Het ging er iig ook om dat 25 liter een prima formaat is zodat je
1- niet gigantisch veel hoeft te boosten (hoewel xmax en vermogen zat)
2- je er nog voor zorgt dat er geen staande golf optreedt in de kast

edit:
Een LT met Q=0,5 op 28Hz is op zich ook wel een aardige.
Laatst gewijzigd door b_force op zo 28 feb 2010, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: CSS SDX10 - woofer met hoge WAF :-)

Bericht door hannesie »

b_force schreef:
Ik heb geen idee hoe hard holco draait en met wat voor muziek..
Ik wel :mrgreen: HEEL stevig!!!!

En reken maar dat hij een aardige onderbuurvrouw heeft, anders kan die dat nooit doen :lol:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: CSS SDX10 - woofer met hoge WAF :-)

Bericht door holco »

Heb de sub van Arno nu hier staan, even op mijn rechter speaker geplakt (ziet er leuk uit jo :shock: ) en het tweeter kanaal omgezet naar een LPF2 op 250Hz en daar de sub op aangesloten het PHL filter ook nog een HPF2 op 250Hz en het hoog helemaal open gegooid en de gain op gehoor aangepast.

Kweet het!! maar was gewoon nieuwsgierig en moest dus even snel :wink:

uurtje muziek geluisterd en nog een filmpje gekeken, ondanks dat dit natuurlijk verre van optimaal is en het sub kastje van 30 mm MDF zonder bracing lekker staat te pompen, begrijp ik nu een beetje wat Tony Gee in zijn onderschrift bedoeld :wink: Dit gaat helemaal goed komen :mrgreen:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: CSS SDX10 - woofer met hoge WAF :-)

Bericht door holco »

Vraagje, de kast volume voor de SDX10 moet daar het volume van de SDX10 zelf nog bij geteld worden?
Plaats reactie