Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door Martijn H »

Dan nu maar alle cd's uit de kast trekken! ;) Veel plezier!
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Nog een link naar het final DSP file,

Download 13-02-2010-1 open Neo3.dsp from FileFactory.com
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Montana schreef:
Dan nu maar alle cd's uit de kast trekken! ;) Veel plezier!
Thanks!!

Ben ik nu mee bezig, A Change Is Gonna Come van Solomon Burke pure kippenvel!!
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Ik speel met de gedachte om een nieuw gesloten tweeweg systeem te maken met de open Neo3 PDR in een eigen ruimte en waarschijnlijk de Scanspeak 18W8531G, in combinatie met de Hypex AS2.100 DG versterkers.
Kast model zal iets ala Avalon worden, met een hoogte van rond de 105cm.
Het is de bedoeling om het laag dmv LT nog te boosten om hopelijk zo rond de 35Hz -3db uit te komen, en het crossover zal rond de 1500/1600Hz gaan zitten.

Ik heb de gegevens van de 18W8531G ingevoerd in WinISD met dit als resultaat,
Nieuwe 2 weg.JPG
Nu is de Qtc waarde niet iets wat mij veel zegt :oops:
En hoop dan ook op wat hulp van jullie om deze goed te kunnen bepalen met in het achterhoofd de toe te passen LT, uiteraard met als uitgangspunt kwaliteit.

Bvd,

Mario
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door dre »

hou er wel rekening mee dat de 18w ee heel andere klank hebben als de phl`s :wink:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

dre schreef:
hou er wel rekening mee dat de 18w ee heel andere klank hebben als de phl`s :wink:
Het is ook de bedoeling dat dit een allemans vriendje met hoge waf gaat worden :wink:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door dre »

er staan 4x 18w/4531 op mp...
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door Martijn H »

In een gesloten kast trekt de 18W dat niet tot 35Hz als je een beetje hoorbaar wil luisteren.. xo moet je trouwens altijd afhankelijk laten van de eigenschappen van drivers en kast. De breedte van je baffle bepaald vaak ook wat optimaal is als xo.

qtc boeit niet zoveel als je digitaal/actief corrigeert, omdat je die kan aanpassen. Andere respons dmv bijv boost=andere qtc
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Montana schreef:
In een gesloten kast trekt de 18W dat niet tot 35Hz als je een beetje hoorbaar wil luisteren.. xo moet je trouwens altijd afhankelijk laten van de eigenschappen van drivers en kast. De breedte van je baffle bepaald vaak ook wat optimaal is als xo.

qtc boeit niet zoveel als je digitaal/actief corrigeert, omdat je die kan aanpassen. Andere respons dmv bijv boost=andere qtc

Misschien dan toch een verkeerde keus van mij vwb de bas-mid :?
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door Martijn M »

Waarom een nieuwe speaker? Bevalt deze niet?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door Henkjan »

Montana schreef:
In een gesloten kast trekt de 18W dat niet tot 35Hz als je een beetje hoorbaar wil luisteren..
ook niet met 2 stuks?
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Martijn M schreef:
Waarom een nieuwe speaker? Bevalt deze niet?
Ze bevallen goed hoor, maar het kriebelt om wat nieuws te maken in de form van een slanke vloerstaander met in het achterhoofd de mogelijkheden van de AS2.100.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Moet trouwens wel toegeven dat het laag nu best wel wat volume nodig heeft om een beetje body te krijgen, op een laag niveau klinkt het dus wat te kil vindt ik.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door dre »

1 van mijn redenen om geen klasse d te nemen,te droog.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door wouter »

geen last van: Afbeelding LOL
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

dre schreef:
1 van mijn redenen om geen klasse d te nemen,te droog.

Licht niet aan de AS2!! er hebben zat versterkers op gestaan en zeker niet de minste :mrgreen: met alle de zelfde eigenschap op het laag, de AS2 geeft juist het beste laag van alle door de boost mogelijkheden, maar op een zacht niveau wil het laag gewoon niet echt.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door dre »

zo heeft ieder z`n kijk er op :wink:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Maar misschien kunnen we weer on topic.

Is de Scanspeak 18W8531G een goede keus, of beter naar wat anders kijken?
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door k.p. »

Volgens mij heeft het gebrek aan laag op een laag volume er alles mee te maken dat het gehoor minder gevoelig is voor lage tonen op een laag volume. (hmm dat is, als je het cryptisch ziet, wat verwarrend). De loudness knop is daar in eerste instantie ook voor bedacht volgens mij. Ik kan me niet voorstellen dat een andere driver dat probleem gaat oplossen. Probeer anders eens een loudness functie na te bootsen met de Hypex.

gr Kevin
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door Martijn H »

Henkjan schreef:
Montana schreef:
In een gesloten kast trekt de 18W dat niet tot 35Hz als je een beetje hoorbaar wil luisteren..
ook niet met 2 stuks?
tjah zal vast beter gaan, maar waarom dan geen drie weg? De as2.100 heeft toch nog een uitgang met filters voor een extra amp? Maar iets als een 2.5 weg gesloten zal vast ook wel goed spelen tot in het sublaag, maar niet te hard (edit: onee kan niet met 2 amps)..
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Met welke gratis software kan ik het beste simuleren?

Of is er misschien iemand die dat voor mij wil doen? zodat ik zeker ben dat ik niet zometeen uitga van een verkeerde simulatie :wink:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Montana schreef:
Henkjan schreef:
Montana schreef:
In een gesloten kast trekt de 18W dat niet tot 35Hz als je een beetje hoorbaar wil luisteren..
ook niet met 2 stuks?
tjah zal vast beter gaan, maar waarom dan geen drie weg? De as2.100 heeft toch nog een uitgang met filters voor een extra amp? Maar iets als een 2.5 weg gesloten zal vast ook wel goed spelen tot in het sublaag, maar niet te hard (edit: onee kan niet met 2 amps)..
Zoals ik al eerder aangaf is het de bedoeling dat het een slanke vloerstaander zou moeten worden van zo'n 105cm hoog, en een drieweg word al gauw een stuk groter, de kosten schieten dan ook nog eens flink omhoog wat ook niet echt de bedoeling is.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door Martijn H »

Met dsp wordt het juist vrij klein omdat je kan boosten in kleine kastjes, maar wél duurder idd..

Ik gebruik gewoon winisd om achter de respons te komen en de te verwachten vermogensbehoefte/xmax/output etc..
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door dre »

Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG

Bericht door holco »

Gesloten wordt zo te zien toch erg lastig binnen de maatvoering die ik voor ogen heb met een voldoende laag output, dus overgestapt naar BR en wat verschillende opties bekeken.

Scanspeak 18W8531G
Gaat verschrikkelijk diep!! maar heb wel vraagtekens of hij de Neo3 kan bijhouden, denk dat er dan ook een andere tweeter moet komen :? Of op zeker gaan en gewoon de Zaph Revelator Tower maken, deze is ook vrij simpel om te zetten naar een mooi model.

De Optimo (18W4531G) van Tony Gee speelt ook nog door mijn hoofd, helaas moeilijk om te zetten naar een Avalon look-alike, het laag is zo te lezen wel nog een vraagteken voor mij :? Zelfde verhaal als boven vwb de Neo3.


Omdat ik hier veel positiefs lees over de Visaton AL units en deze vermoedelijk wel de Neo3 kunnen bijhouden, heb ik de AL 170 (2 stuks) en de AL 200 gesimuleerd, vraag me alleen af of de AL 200 hoog genoeg gaat (Heb ergens gelezen dat hij geschikt is voor een tweeweg) om aan te kunnen sluiten aan de Neo3 :? ook is de 200 eigenlijk wat te groot om een slank model te maken maar dat is zeker niet onoverkomelijk.

En omdat ik nog twee Alcone AC 6.5 HE op de plank heb liggen deze ook mee genomen.

Idee 1.JPG
Idee 2.JPG
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”