Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
Moderator: Beheerdersteam
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
Dan nu maar alle cd's uit de kast trekken!
Veel plezier!
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
Thanks!!Montana schreef:Dan nu maar alle cd's uit de kast trekken!Veel plezier!
Ben ik nu mee bezig, A Change Is Gonna Come van Solomon Burke pure kippenvel!!
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
Ik speel met de gedachte om een nieuw gesloten tweeweg systeem te maken met de open Neo3 PDR in een eigen ruimte en waarschijnlijk de Scanspeak 18W8531G, in combinatie met de Hypex AS2.100 DG versterkers.
Kast model zal iets ala Avalon worden, met een hoogte van rond de 105cm.
Het is de bedoeling om het laag dmv LT nog te boosten om hopelijk zo rond de 35Hz -3db uit te komen, en het crossover zal rond de 1500/1600Hz gaan zitten.
Ik heb de gegevens van de 18W8531G ingevoerd in WinISD met dit als resultaat,
Nu is de Qtc waarde niet iets wat mij veel zegt
En hoop dan ook op wat hulp van jullie om deze goed te kunnen bepalen met in het achterhoofd de toe te passen LT, uiteraard met als uitgangspunt kwaliteit.
Bvd,
Mario
Kast model zal iets ala Avalon worden, met een hoogte van rond de 105cm.
Het is de bedoeling om het laag dmv LT nog te boosten om hopelijk zo rond de 35Hz -3db uit te komen, en het crossover zal rond de 1500/1600Hz gaan zitten.
Ik heb de gegevens van de 18W8531G ingevoerd in WinISD met dit als resultaat,
Nu is de Qtc waarde niet iets wat mij veel zegt
En hoop dan ook op wat hulp van jullie om deze goed te kunnen bepalen met in het achterhoofd de toe te passen LT, uiteraard met als uitgangspunt kwaliteit.
Bvd,
Mario
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
hou er wel rekening mee dat de 18w ee heel andere klank hebben als de phl`s 
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
Het is ook de bedoeling dat dit een allemans vriendje met hoge waf gaat wordendre schreef:hou er wel rekening mee dat de 18w ee heel andere klank hebben als de phl`s
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
er staan 4x 18w/4531 op mp...
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
In een gesloten kast trekt de 18W dat niet tot 35Hz als je een beetje hoorbaar wil luisteren.. xo moet je trouwens altijd afhankelijk laten van de eigenschappen van drivers en kast. De breedte van je baffle bepaald vaak ook wat optimaal is als xo.
qtc boeit niet zoveel als je digitaal/actief corrigeert, omdat je die kan aanpassen. Andere respons dmv bijv boost=andere qtc
qtc boeit niet zoveel als je digitaal/actief corrigeert, omdat je die kan aanpassen. Andere respons dmv bijv boost=andere qtc
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
Montana schreef:In een gesloten kast trekt de 18W dat niet tot 35Hz als je een beetje hoorbaar wil luisteren.. xo moet je trouwens altijd afhankelijk laten van de eigenschappen van drivers en kast. De breedte van je baffle bepaald vaak ook wat optimaal is als xo.
qtc boeit niet zoveel als je digitaal/actief corrigeert, omdat je die kan aanpassen. Andere respons dmv bijv boost=andere qtc
Misschien dan toch een verkeerde keus van mij vwb de bas-mid
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
Waarom een nieuwe speaker? Bevalt deze niet?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33826
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
ook niet met 2 stuks?Montana schreef:In een gesloten kast trekt de 18W dat niet tot 35Hz als je een beetje hoorbaar wil luisteren..
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
Ze bevallen goed hoor, maar het kriebelt om wat nieuws te maken in de form van een slanke vloerstaander met in het achterhoofd de mogelijkheden van de AS2.100.Martijn M schreef:Waarom een nieuwe speaker? Bevalt deze niet?
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
Moet trouwens wel toegeven dat het laag nu best wel wat volume nodig heeft om een beetje body te krijgen, op een laag niveau klinkt het dus wat te kil vindt ik.
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
1 van mijn redenen om geen klasse d te nemen,te droog.
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
dre schreef:1 van mijn redenen om geen klasse d te nemen,te droog.
Licht niet aan de AS2!! er hebben zat versterkers op gestaan en zeker niet de minste
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
zo heeft ieder z`n kijk er op 
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
Maar misschien kunnen we weer on topic.
Is de Scanspeak 18W8531G een goede keus, of beter naar wat anders kijken?
Is de Scanspeak 18W8531G een goede keus, of beter naar wat anders kijken?
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
Volgens mij heeft het gebrek aan laag op een laag volume er alles mee te maken dat het gehoor minder gevoelig is voor lage tonen op een laag volume. (hmm dat is, als je het cryptisch ziet, wat verwarrend). De loudness knop is daar in eerste instantie ook voor bedacht volgens mij. Ik kan me niet voorstellen dat een andere driver dat probleem gaat oplossen. Probeer anders eens een loudness functie na te bootsen met de Hypex.
gr Kevin
gr Kevin
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
tjah zal vast beter gaan, maar waarom dan geen drie weg? De as2.100 heeft toch nog een uitgang met filters voor een extra amp? Maar iets als een 2.5 weg gesloten zal vast ook wel goed spelen tot in het sublaag, maar niet te hard (edit: onee kan niet met 2 amps)..Henkjan schreef:ook niet met 2 stuks?Montana schreef:In een gesloten kast trekt de 18W dat niet tot 35Hz als je een beetje hoorbaar wil luisteren..
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
Met welke gratis software kan ik het beste simuleren?
Of is er misschien iemand die dat voor mij wil doen? zodat ik zeker ben dat ik niet zometeen uitga van een verkeerde simulatie
Of is er misschien iemand die dat voor mij wil doen? zodat ik zeker ben dat ik niet zometeen uitga van een verkeerde simulatie
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
Zoals ik al eerder aangaf is het de bedoeling dat het een slanke vloerstaander zou moeten worden van zo'n 105cm hoog, en een drieweg word al gauw een stuk groter, de kosten schieten dan ook nog eens flink omhoog wat ook niet echt de bedoeling is.Montana schreef:tjah zal vast beter gaan, maar waarom dan geen drie weg? De as2.100 heeft toch nog een uitgang met filters voor een extra amp? Maar iets als een 2.5 weg gesloten zal vast ook wel goed spelen tot in het sublaag, maar niet te hard (edit: onee kan niet met 2 amps)..Henkjan schreef:ook niet met 2 stuks?Montana schreef:In een gesloten kast trekt de 18W dat niet tot 35Hz als je een beetje hoorbaar wil luisteren..
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
Met dsp wordt het juist vrij klein omdat je kan boosten in kleine kastjes, maar wél duurder idd..
Ik gebruik gewoon winisd om achter de respons te komen en de te verwachten vermogensbehoefte/xmax/output etc..
Ik gebruik gewoon winisd om achter de respons te komen en de te verwachten vermogensbehoefte/xmax/output etc..
Re: Zelfbouw speakers ombouwen naar actief met Hypex AS2.100 DG
Gesloten wordt zo te zien toch erg lastig binnen de maatvoering die ik voor ogen heb met een voldoende laag output, dus overgestapt naar BR en wat verschillende opties bekeken.
Scanspeak 18W8531G
Gaat verschrikkelijk diep!! maar heb wel vraagtekens of hij de Neo3 kan bijhouden, denk dat er dan ook een andere tweeter moet komen
Of op zeker gaan en gewoon de Zaph Revelator Tower maken, deze is ook vrij simpel om te zetten naar een mooi model.
De Optimo (18W4531G) van Tony Gee speelt ook nog door mijn hoofd, helaas moeilijk om te zetten naar een Avalon look-alike, het laag is zo te lezen wel nog een vraagteken voor mij
Zelfde verhaal als boven vwb de Neo3.
Omdat ik hier veel positiefs lees over de Visaton AL units en deze vermoedelijk wel de Neo3 kunnen bijhouden, heb ik de AL 170 (2 stuks) en de AL 200 gesimuleerd, vraag me alleen af of de AL 200 hoog genoeg gaat (Heb ergens gelezen dat hij geschikt is voor een tweeweg) om aan te kunnen sluiten aan de Neo3
ook is de 200 eigenlijk wat te groot om een slank model te maken maar dat is zeker niet onoverkomelijk.
En omdat ik nog twee Alcone AC 6.5 HE op de plank heb liggen deze ook mee genomen.
Scanspeak 18W8531G
Gaat verschrikkelijk diep!! maar heb wel vraagtekens of hij de Neo3 kan bijhouden, denk dat er dan ook een andere tweeter moet komen
De Optimo (18W4531G) van Tony Gee speelt ook nog door mijn hoofd, helaas moeilijk om te zetten naar een Avalon look-alike, het laag is zo te lezen wel nog een vraagteken voor mij
Omdat ik hier veel positiefs lees over de Visaton AL units en deze vermoedelijk wel de Neo3 kunnen bijhouden, heb ik de AL 170 (2 stuks) en de AL 200 gesimuleerd, vraag me alleen af of de AL 200 hoog genoeg gaat (Heb ergens gelezen dat hij geschikt is voor een tweeweg) om aan te kunnen sluiten aan de Neo3
En omdat ik nog twee Alcone AC 6.5 HE op de plank heb liggen deze ook mee genomen.

LOL