fostex fe126E met ripole laag
Moderator: Beheerdersteam
Re: fostex fe126E met ripole laag
Volgens mij krijgt die visaton straks beweging genoeg. Ik blijf dit ook volgen. Ik ben heel erg benieuwd naar je bevindingen. Zou zoiets tot de 300Hz LR24 nog werken?
Heb net even 1 woofer aangesloten op de eindversterker. Met het extra vermogen kan hij een stuk harder en is er veel meer controle dan met mijn plateamp van 60W in 8 Ohm. Speakers lusten dus wel wat.k.p. schreef:Volgens mij krijgt die visaton straks beweging genoeg. Ik blijf dit ook volgen. Ik ben heel erg benieuwd naar je bevindingen. Zou zoiets tot de 300Hz LR24 nog werken?
Tot 300Hz weet ik eigenlijk niet, misschien dat je dan teveel kleuring/resonanties krijgt door het type behuizing? Kan het wel proberen als mijn equalizer binnen is met RTA meting. Misschien dat iemand hier meer over kan vertellen en/of simuleren?
Er zat nog een foutje in de maten. Hierbij de laatste update versie 
- Bijlagen
-
- WHC30X_N_PROFILE_DIPOLE_SUBWOOFER_2.pdf
- (108.74 KiB) 166 keer gedownload
Ik heb de behringer equalizer binnen en aangesloten met meetmicrofoon. Tijdens meten van mijn huidige fostex speakers valt op:
- bult bij 200Hz ( is waarschijnlijk afstand van hoornmond tot achtermuur )
- resonantie bij 5-6KHz. Geeft een wat scherpe 's'
- laag gaat tot ~65Hz
- verder een beetje een plateau in het middengebied
- ook is duidelijk een verschil te zien tussen links en rechts. Links staat dichter bij muur, rechts staat vrijer
eea is goed in te stellen en geeft een heel ander klankbeeld.
Leuk speeltje hoor voor niet veel geld
Kan ik me wel een tijdje mee vermaken.
- laag gaat tot ~65Hz
- ook is duidelijk een verschil te zien tussen links en rechts. Links staat dichter bij muur, rechts staat vrijer
Leuk speeltje hoor voor niet veel geld
ik ben op dit moment bezig uit te zoeken hoe ik het laag van mijn speakers wat kan uitbereiden.
Ik vind dit wel een interessant topic; dus ik blijf volgen...
Erg benieuwd hoe het laag bevalt straks..
Ik vind dit wel een interessant topic; dus ik blijf volgen...
Erg benieuwd hoe het laag bevalt straks..
Hoe hard kan dit concept spelen bij jou? Als ik ook maar iets qua volume er van vraag hoor ik duidelijk bijgeluiden, dit kan overigens ook nog van de versterker komen, maar dat moet ik nog proberen.
Met mijn zware versterker redelijk volume. De subwoofer module die ik had kwam duidelijk vermogen tekort en had de speaker niet goed onder controle.WMC schreef:Hoe hard kan dit concept spelen bij jou? Als ik ook maar iets qua volume er van vraag hoor ik duidelijk bijgeluiden, dit kan overigens ook nog van de versterker komen, maar dat moet ik nog proberen.
Tot hoeveel Hz laat je hem spelen? Hoe steil is je lowpassfilter?
Ik heb gevarieerd tussen 50 Hz en 150 Hz. Het filter dat ik gebruik is het standaard laagdoorlaat filter van de subwoofer versterker, ik denk dat dit 24 dB/octaaf is, maar 100% zeker ben ik er niet van.
Ik ga binnenkort hem wel eens bij een vriend van me proberen op zijn Reckhorn A400, als het dan nog niet goed gaat zet ik de kasten en units wel te koop. Het concept werkt dan voor mij niet goed genoeg. Ik heb overigens twee 8 Ohm units parallel geschakeld, echter als ik 1 enkele unit aansluit houd ik precies hetzelfde probleem.
Groeten,
Tom
Ik ga binnenkort hem wel eens bij een vriend van me proberen op zijn Reckhorn A400, als het dan nog niet goed gaat zet ik de kasten en units wel te koop. Het concept werkt dan voor mij niet goed genoeg. Ik heb overigens twee 8 Ohm units parallel geschakeld, echter als ik 1 enkele unit aansluit houd ik precies hetzelfde probleem.
Groeten,
Tom
Meestal zijn de filters in simpele subwooferversterkers maar 12dB. Hierdoor komener nog redelijk wat hogere frequenties door.WMC schreef:Ik heb gevarieerd tussen 50 Hz en 150 Hz. Het filter dat ik gebruik is het standaard laagdoorlaat filter van de subwoofer versterker, ik denk dat dit 24 dB/octaaf is, maar 100% zeker ben ik er niet van.
Groeten,
Tom
Ik moet er wel bij vermelden overigens, dat de woofers echt op het subkanaal van de Tag Mclaren AV30 aangesloten zitten. Dat zou al geen hoog frequent signaal moeten bevatten, wel dan?
Hoe bevalt je baskastje?sevenup schreef:Ik heb de behringer equalizer binnen en aangesloten met meetmicrofoon. Tijdens meten van mijn huidige fostex speakers valt op:
- laag gaat tot ~65Hz
Leuk speeltje hoor voor niet veel geldKan ik me wel een tijdje mee vermaken.
Kombineert het met de breedbander?
Mogelijk kun je met wat meer dempingsmateriaal in de hoorn de 200Hz wat temperen.
Vanmiddag een paar plankjes opgehaald voor de fostex breedbanders. Deze worden met plank muurklemmen vastgezete op de subwoofer. Ik heb extra grote genomen, dus dat zit lekker stevig. Ik heb een meubelpaneel van 20x120 cm door de midden laten zagen. Blijft 60cm over. Dat maakt samen met de ~40cm van de woofer mooi 1 meter. Het is het zelfde type paneel als de zijkant van de woofer.
Wat een goed idee!sevenup schreef:... Deze worden met plank muurklemmen vastgezete op de subwoofer.
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
De meeste sub outs hebben een 1e of 2e orde afval met een -3db punt bij 80, 100 of 120Hz. Dat is dus behoorlijk veel midlaag dat daar uit komt.WMC schreef:Ik moet er wel bij vermelden overigens, dat de woofers echt op het subkanaal van de Tag Mclaren AV30 aangesloten zitten. Dat zou al geen hoog frequent signaal moeten bevatten, wel dan?
Eerste tests waren goed. Klinkt erg makkelijk en strak zonder resonanties. Maar nu staan ze al een tijdje in de hoek. Nog geen tijd gehad om aan te sluiten en in te stellen. Eerst de midhoog units installeren / aansluiten.Casper schreef:Ziet er goed uit!
Hoe klinken de subs?
Heb de units gemonteerd. Moet het gat nog wel afwerken. Kleur van unit en paneel passen goed bij elkaar 
Dat zier goed uit sevenup. Het zal wel iets Twents zijn... Dit is wat ik samen met een kameraad heb gefabriceerd en wat sinds gister staat te spelen. Let niet op de rommel 
k.p. schreef:Dat zier goed uit sevenup. Het zal wel iets Twents zijn... Dit is wat ik samen met een kameraad heb gefabriceerd en wat sinds gister staat te spelen. Let niet op de rommel
Ha leuk zeg. Zie dat je een DCX gebruikt voor filtering.
Zie dat je mijn ZBA topic op het scherm hebt staan
Toen ik je creatie zag moest ik antuurlijk direct een foto maken. De DCX gebruik ik inderdaad voor de filtering. Een super fijn apparaat vind ik het. De interface kon wat beter, maar het is erg makkelijk om even snel wat filters te testen. Als ik de moet op kan brengen wil ik ook eens een Linux bak gebruiken voor de filtering zoals Ronkel en Bertor dat doen. Nu loop ik steeds tegen de filter capaciteiten van de DCX aan en een Linux bak geeft dan denk ik net wat meer vrijheid.
Als je de mogelijkheid hebt dan zou je kunnen proberen om de woofers op een soortgelijke manier als mij neer te zetten. Dit zou moeten kunnen met de ripole. Na wat metingen blijkt dit de beste positie tot nu toe te zijn. De linkerwoofer heb ik nog dichterbij de bank gehad en dat was nog net wat beter, maar de rechter woofer kon niet verder naar voren en ik wou het graag symetrisch houden.
Als je de mogelijkheid hebt dan zou je kunnen proberen om de woofers op een soortgelijke manier als mij neer te zetten. Dit zou moeten kunnen met de ripole. Na wat metingen blijkt dit de beste positie tot nu toe te zijn. De linkerwoofer heb ik nog dichterbij de bank gehad en dat was nog net wat beter, maar de rechter woofer kon niet verder naar voren en ik wou het graag symetrisch houden.
-
ldm-tuning
Hoe klinken deze subs nu?
Ik wil er eentje gaan bouwen die als sub gaat werken in samenwerking met 2 breedbandertjes.
Ze hoeven van mij niet extreem hard en laag te gaan als het maar strak is.
Ik wil er eentje gaan bouwen die als sub gaat werken in samenwerking met 2 breedbandertjes.
Ze hoeven van mij niet extreem hard en laag te gaan als het maar strak is.