fostex fe126E met ripole laag

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

fostex fe126E met ripole laag

Bericht door sevenup »

In dit topic ga ik verder op het topic viewtopic.php?f=4&t=10155

Het komt neer op ripole laag en waarschijnlijk dipole mid-hoog.

De ripole speakers worden voorzien van visaton WHC30X woofers. Deze zijn 100W en hebben een Xmax van 9mm.

Als scheidingsfilter heb ik de CX2310 van behringer. Aktief 4de orde. Deze heb ik wel wat aangepakt om hem ruis en bromvrij te maken.
Aanpassingen:

Grotere condensatoren in voeding
100n op ingang en uitgang spanningsregelaars
Voedingslijnen op frontpanelprint voorzien van 220u elco's en 100n.
Betere koppelcondensatoren.

Dit was genoeg om hem lekker stil te maken.

Wel lastig omdat hij nogal moeilijk te demonteren was. Ook is de printkwaliteit niet best.

Versterker voor de fostex is mijn eigen 2x30W buizenversterker.
Versterker voor het laag wordt een Behringer A500 die ik voor een leuk prijsje kan kopen 2dehands. Deze wordt waarschijnlijk ook nog wel wat gemodificeerd :). Hete schijnt dat de elco's in de voeding nogal onderbemeten zijn.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: fostex fe126E met ripole laag

Bericht door sevenup »

Dit zijn dan de componenten :)

Versterker Behringer A500

Scheidingsfilter Behringer CX2310

Fostex FE126E

Visaton WHC30X

Buizen voor en eindversterker zie hieronder:
Bijlagen
dipole_1.JPG
Laatst gewijzigd door sevenup op zo 10 jan 2010, 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: fostex fe126E met ripole laag

Bericht door bas focal m180 »

sevenup schreef:
Dit zijn dan de componenten :)
En dan komt er een andere foto :?:
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: fostex fe126E met ripole laag

Bericht door sevenup »

bas focal m180 schreef:
sevenup schreef:
Dit zijn dan de componenten :)
En dan komt er een andere foto :?:
Heb het al iets aangepast. De foto is namelijk van mijn buizen voor- en eindversterker. Daar is geen spec document van :wink: aangezien deze zelf gemaakt is.

Setup is dus:

buizen voorversterker -> CX2310 crossover -> buizen eindversterker ( mid - hoog ) en A500 eindversterker

Heb net een tijdje zitten spelen met de crossover en het is best een leuk apparaat. Tot nu toe draaide ik de Fostex speakers fullrange en dit vulde ik aan met mijn subwoofer. Helaas is het filter in de sub niet stijl genoeg en zat ik met een teveel aan midlaag wat niet echt lekker weg te regelen was. Nu met steilere filters en een highpass op de Fostex speakers klinkt het toch een stukje beter en zijn er veel meer regelmogelijkheden.

Helaas is het wel zo dat de CX2310 crossover van Behringer standaard teveel ruis heeft. Dit is komt door een ondermaatse voeding en layout. Maar ja, wat kan je verwachten voor een paar tientjes :)

De wijzigingen die ik gedaan heb zijn relatief simpel en redelijk goed uit te voeren. Het is helaas wel lastig om de print in het front los te krijgen.

Hieronder nog een paar plaatjes van mijn 'luisterruimte' op zolder en de huidige setup.
Bijlagen
P1100641.JPG
P1100642.JPG
P1100643.JPG
P1100644.JPG
Laatst gewijzigd door sevenup op zo 10 jan 2010, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: fostex fe126E met ripole laag

Bericht door bas focal m180 »

Nu je een highpass voor de fostex hebt zal die het voor ze een heel stuk gemakkelijker maken om iets luider te spelen en dat ook nog met minder vervorming.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: fostex fe126E met ripole laag

Bericht door sevenup »

bas focal m180 schreef:
Nu je een highpass voor de fostex hebt zal die het voor ze een heel stuk gemakkelijker maken om iets luider te spelen en dat ook nog met minder vervorming.
Zeker, dat heb ik ook nodig als ik de fostex open baffle wil laten spelen.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: fostex fe126E met ripole laag

Bericht door bas focal m180 »

die hoorns op je foto's zijn die ontwikkelt door hm-moreart?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: fostex fe126E met ripole laag

Bericht door sevenup »

bas focal m180 schreef:
die hoorns op je foto's zijn die ontwikkelt door hm-moreart?
Nee, het zijn FrugelHorns

Heb de behuizingen straks over. Iemand misschien interesse?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: fostex fe126E met ripole laag

Bericht door sevenup »

Hierbij een paar foto's van de Visaton woofers :)
Bijlagen
dipole_2.JPG
dipole_3.JPG
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: fostex fe126E met ripole laag

Bericht door sevenup »

Updated design.

De linker zijkant wordt vastgezet met 4 draadeinden met bolkopmoeren. Hierdoor blijft de unit bereikbaar.
Zelfde principe als hier: http://www.lautsprechershop.de/hifi/ripol_en.htm
Bijlagen
dipole_4.JPG
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: fostex fe126E met ripole laag

Bericht door bartsegers »

offtopic,

die woofers doen mij heel sterk denken aan de TOnsil woofers (ook conrad)
gtc 30-60 oid...

ben benieuwd wat je van het dipool laag vindt!
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: fostex fe126E met ripole laag

Bericht door JvS »

20cm ripool. Dat is niet breed zeg. Ik wil graag slanke zuilen gaan maken. Je zou bijna overwegen om dat op deze manier ook met dipool laag te gaan doen.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: fostex fe126E met ripole laag

Bericht door sevenup »

Ik heb sinds kort OpenOffice geinstalleerd ipv. Microsoft Office. Werkt toch wel lekker.

Net even met 'Writer' aan het prutsen geweest en een mooi documentje gemaakt zoals in de 'Klang&Ton' en 'HobbyHifi' :)

Werkt toch wel beter dan Word. Vooral qua aligning van plaatjes en text.
Bijlagen
WHC30X_N_PROFILE_DIPOLE_SUBWOOFER.pdf
(110.07 KiB) 318 keer gedownload
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: fostex fe126E met ripole laag

Bericht door Walt »

Visaton heeft de Tonsil productie lijn overgenomen. Deze serie wordt exclusief voor Conrad gemaakt. Zie ook mijn topic elders op dit forum.

Groeten Walter
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: fostex fe126E met ripole laag

Bericht door richard »

sevenup schreef:
Hierbij een paar foto's van de Visaton woofers :)
Dat ziet er, zeker gezien de kosten, toch heel fatsoenlijk uit.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: fostex fe126E met ripole laag

Bericht door sevenup »

richard schreef:
sevenup schreef:
Hierbij een paar foto's van de Visaton woofers :)
Dat ziet er, zeker gezien de kosten, toch heel fatsoenlijk uit.
Afwerking is best netjes inderdaad :) Helemaal voor 20 Euro.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: fostex fe126E met ripole laag

Bericht door sevenup »

Zo, en toen was er 1 subwoofer :)

Voor de losse zijkant heb ik een meubelpaneel van 80x40cm doormidden laten zagen. Precies de goede maat en meteen mooi afgewerkt.
De kleur is een mooi contrast met het creme-wit dat op de rest komt.

De zijkant zit vast met 8mm draadeind en bolkop moeren. Een beetje dunne tochtband zorgt voor een goede rammelvrije verbinding.

Oja, de kat kwam mijn werk weer keuren :)
Bijlagen
subwoofer_3.JPG
subwoofer_4.JPG
subwoofer_5.JPG
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: fostex fe126E met ripole laag

Bericht door JvS »

Ik ben erg benieuwd hoeveel output je hiermee nu krijgt als je twee van die speakers per kant gebruikt. Ik zou het zelf wel prettig vinden als een speaker een beetje fatsoenlijk speelt vanaf 40Hz (en dan houd ik zelfs wel van redelijk stevig laag, mag best een paar db harder, mits strak.)

De dipool (ripool eigenlijk ook) set die ik ken, gebruikt 2x 15" TC sounds drivers per kant, maar die geven echt geen krimp, al zet je het achterlijk hard.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: fostex fe126E met ripole laag

Bericht door sevenup »

Heb er een versterker bij. Is een Inkel MA430. 2x125W in 8 Ohm, 2x200W in 4 Ohm. Ben nu bezig met deze een beetje op te knappen, is nogal zwaar behandeld.

Nieuwe ventilator ( extra stil )
Verbindingen die warm worden opnieuw solderen
Alle elco's vervangen
Uitblazen
Oppoetsen
etc...

Verder heb ik nog een Behringer DSP8024 equalizer op het oog om alles netjes in te kunnen regelen met meetmicrofoon. Is met open baffle wel makkelijk.
Bijlagen
p1010295.jpg
22077845.jpg
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: fostex fe126E met ripole laag

Bericht door k.p. »

Dat ziet er mooi uit. Die driver heeft leuke specs voor een goede prijs. Kun je misschien nog wat meer vertellen over het ontwerp en welk frequentie gebied hij kan en gaat beslaan? Hoe zit het met de vervormingscijfers?

gr Kevin
NP
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 18:05

Re: fostex fe126E met ripole laag

Bericht door NP »

Hehe nice Kevin, ik wou net hetzelfde vragen :o

Als hij laag genoeg gaat om als subwoofer gebruikt te worden is dat misschien iets leuks om m'n Needles van onderen mee aan te vullen (om een beetje in de budgetgedachte te blijven).

Gegroet!
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: fostex fe126E met ripole laag

Bericht door sevenup »

Hij wordt als subwoofer ingezet tussen de 25-30 Hz en 150-200Hz. Als het goed is heb ik binnenkort een digitale Behringer equalizer waarmee ik RTA metingen kan doen. Hiermee kan ik ook mooi bepalen welk frequentiegebied nog acceptable is voor deze driver.
NP
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 18:05

Re: fostex fe126E met ripole laag

Bericht door NP »

Kijk, da's een interessant frequentiebereik! Denk dat ik deze maar ga volgen :wink:
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: fostex fe126E met ripole laag

Bericht door JvS »

Dat is ook best laag voor een dipool. Aan de andere kant, je gebruikt wel 2x 12".

Hoeveel decibellen denk je daarmee te kunnen gaan produceren? :P
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: fostex fe126E met ripole laag

Bericht door sevenup »

De versterker is klaar. Ik heb ook nog alle in- en uitgangspluggen moeten reinigen, alle verbindingen kraakten van de troep. Verder heb ik hem grondig schoongemaakt aan de buitenkant. Toen ik hem aanzette met de nieuwe ventilator kwam er toch een muffe lucht uit :-& Meteen maar even wat luchtverfrisser in het luchtfilter aan de voorkant gespoten. Nu ruikt hij weer naar lavendel :)

De foto's die hierboven stonden had ik van internet geplukt, dit is de echte. Goed te zien hoe geel alles is van de rook :(
Bijlagen
dipole_5.JPG
dipole_6.JPG
dipole_7.JPG
dipole_8.JPG
dipole_9.JPG
Gesloten