fostex fe126E met ripole laag

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: fostex fe126E met ripole laag

Bericht door k.p. »

Volgens mij krijgt die visaton straks beweging genoeg. Ik blijf dit ook volgen. Ik ben heel erg benieuwd naar je bevindingen. Zou zoiets tot de 300Hz LR24 nog werken?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: fostex fe126E met ripole laag

Bericht door sevenup »

k.p. schreef:
Volgens mij krijgt die visaton straks beweging genoeg. Ik blijf dit ook volgen. Ik ben heel erg benieuwd naar je bevindingen. Zou zoiets tot de 300Hz LR24 nog werken?
Heb net even 1 woofer aangesloten op de eindversterker. Met het extra vermogen kan hij een stuk harder en is er veel meer controle dan met mijn plateamp van 60W in 8 Ohm. Speakers lusten dus wel wat.

Tot 300Hz weet ik eigenlijk niet, misschien dat je dan teveel kleuring/resonanties krijgt door het type behuizing? Kan het wel proberen als mijn equalizer binnen is met RTA meting. Misschien dat iemand hier meer over kan vertellen en/of simuleren?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: fostex fe126E met ripole laag

Bericht door sevenup »

Er zat nog een foutje in de maten. Hierbij de laatste update versie :)
Bijlagen
WHC30X_N_PROFILE_DIPOLE_SUBWOOFER_2.pdf
(108.74 KiB) 166 keer gedownload
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: fostex fe126E met ripole laag

Bericht door sevenup »

Ik heb de behringer equalizer binnen en aangesloten met meetmicrofoon. Tijdens meten van mijn huidige fostex speakers valt op:

- bult bij 200Hz ( is waarschijnlijk afstand van hoornmond tot achtermuur )
- resonantie bij 5-6KHz. Geeft een wat scherpe 's'
- laag gaat tot ~65Hz
- verder een beetje een plateau in het middengebied
- ook is duidelijk een verschil te zien tussen links en rechts. Links staat dichter bij muur, rechts staat vrijer

eea is goed in te stellen en geeft een heel ander klankbeeld.

Leuk speeltje hoor voor niet veel geld :) Kan ik me wel een tijdje mee vermaken.
ruben1981
Berichten: 226
Lid geworden op: ma 04 jan 2010, 8:12
Locatie: Haarlem

Re: fostex fe126E met ripole laag

Bericht door ruben1981 »

ik ben op dit moment bezig uit te zoeken hoe ik het laag van mijn speakers wat kan uitbereiden.
Ik vind dit wel een interessant topic; dus ik blijf volgen...
Erg benieuwd hoe het laag bevalt straks..
WMC
Berichten: 276
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:56
Locatie: Eindhoven

Re: fostex fe126E met ripole laag

Bericht door WMC »

Hoe hard kan dit concept spelen bij jou? Als ik ook maar iets qua volume er van vraag hoor ik duidelijk bijgeluiden, dit kan overigens ook nog van de versterker komen, maar dat moet ik nog proberen.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: fostex fe126E met ripole laag

Bericht door sevenup »

WMC schreef:
Hoe hard kan dit concept spelen bij jou? Als ik ook maar iets qua volume er van vraag hoor ik duidelijk bijgeluiden, dit kan overigens ook nog van de versterker komen, maar dat moet ik nog proberen.
Met mijn zware versterker redelijk volume. De subwoofer module die ik had kwam duidelijk vermogen tekort en had de speaker niet goed onder controle.

Tot hoeveel Hz laat je hem spelen? Hoe steil is je lowpassfilter?
WMC
Berichten: 276
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:56
Locatie: Eindhoven

Re: fostex fe126E met ripole laag

Bericht door WMC »

Ik heb gevarieerd tussen 50 Hz en 150 Hz. Het filter dat ik gebruik is het standaard laagdoorlaat filter van de subwoofer versterker, ik denk dat dit 24 dB/octaaf is, maar 100% zeker ben ik er niet van.

Ik ga binnenkort hem wel eens bij een vriend van me proberen op zijn Reckhorn A400, als het dan nog niet goed gaat zet ik de kasten en units wel te koop. Het concept werkt dan voor mij niet goed genoeg. Ik heb overigens twee 8 Ohm units parallel geschakeld, echter als ik 1 enkele unit aansluit houd ik precies hetzelfde probleem.

Groeten,
Tom
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: fostex fe126E met ripole laag

Bericht door sevenup »

WMC schreef:
Ik heb gevarieerd tussen 50 Hz en 150 Hz. Het filter dat ik gebruik is het standaard laagdoorlaat filter van de subwoofer versterker, ik denk dat dit 24 dB/octaaf is, maar 100% zeker ben ik er niet van.

Ik ga binnenkort hem wel eens bij een vriend van me proberen op zijn Reckhorn A400, als het dan nog niet goed gaat zet ik de kasten en units wel te koop. Het concept werkt dan voor mij niet goed genoeg. Ik heb overigens twee 8 Ohm units parallel geschakeld, echter als ik 1 enkele unit aansluit houd ik precies hetzelfde probleem.

Groeten,
Tom
Meestal zijn de filters in simpele subwooferversterkers maar 12dB. Hierdoor komener nog redelijk wat hogere frequenties door.
WMC
Berichten: 276
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:56
Locatie: Eindhoven

Re: fostex fe126E met ripole laag

Bericht door WMC »

Ik moet er wel bij vermelden overigens, dat de woofers echt op het subkanaal van de Tag Mclaren AV30 aangesloten zitten. Dat zou al geen hoog frequent signaal moeten bevatten, wel dan?
Gebruikersavatar
disco
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 21:03
Locatie: Woerden

Re: fostex fe126E met ripole laag

Bericht door disco »

sevenup schreef:
Ik heb de behringer equalizer binnen en aangesloten met meetmicrofoon. Tijdens meten van mijn huidige fostex speakers valt op:

- bult bij 200Hz ( is waarschijnlijk afstand van hoornmond tot achtermuur )
- resonantie bij 5-6KHz. Geeft een wat scherpe 's'
- laag gaat tot ~65Hz
- verder een beetje een plateau in het middengebied
- ook is duidelijk een verschil te zien tussen links en rechts. Links staat dichter bij muur, rechts staat vrijer

eea is goed in te stellen en geeft een heel ander klankbeeld.

Leuk speeltje hoor voor niet veel geld :) Kan ik me wel een tijdje mee vermaken.
Hoe bevalt je baskastje?
Kombineert het met de breedbander?
Mogelijk kun je met wat meer dempingsmateriaal in de hoorn de 200Hz wat temperen.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: fostex fe126E met ripole laag

Bericht door sevenup »

Vanmiddag een paar plankjes opgehaald voor de fostex breedbanders. Deze worden met plank muurklemmen vastgezete op de subwoofer. Ik heb extra grote genomen, dus dat zit lekker stevig. Ik heb een meubelpaneel van 20x120 cm door de midden laten zagen. Blijft 60cm over. Dat maakt samen met de ~40cm van de woofer mooi 1 meter. Het is het zelfde type paneel als de zijkant van de woofer.
Bijlagen
dipole_10.JPG
dipole_11.JPG
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: fostex fe126E met ripole laag

Bericht door richard »

sevenup schreef:
... Deze worden met plank muurklemmen vastgezete op de subwoofer.
Wat een goed idee!
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: fostex fe126E met ripole laag

Bericht door JvS »

WMC schreef:
Ik moet er wel bij vermelden overigens, dat de woofers echt op het subkanaal van de Tag Mclaren AV30 aangesloten zitten. Dat zou al geen hoog frequent signaal moeten bevatten, wel dan?
De meeste sub outs hebben een 1e of 2e orde afval met een -3db punt bij 80, 100 of 120Hz. Dat is dus behoorlijk veel midlaag dat daar uit komt.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: fostex fe126E met ripole laag

Bericht door Vuurkat »

Ziet er goed uit!

Hoe klinken de subs?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: fostex fe126E met ripole laag

Bericht door sevenup »

Casper schreef:
Ziet er goed uit!

Hoe klinken de subs?
Eerste tests waren goed. Klinkt erg makkelijk en strak zonder resonanties. Maar nu staan ze al een tijdje in de hoek. Nog geen tijd gehad om aan te sluiten en in te stellen. Eerst de midhoog units installeren / aansluiten.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: fostex fe126E met ripole laag

Bericht door sevenup »

Heb de units gemonteerd. Moet het gat nog wel afwerken. Kleur van unit en paneel passen goed bij elkaar :)
Bijlagen
dipole_12.JPG
dipole_13.JPG
dipole_14.JPG
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: fostex fe126E met ripole laag

Bericht door k.p. »

Dat zier goed uit sevenup. Het zal wel iets Twents zijn... Dit is wat ik samen met een kameraad heb gefabriceerd en wat sinds gister staat te spelen. Let niet op de rommel ;)
Bijlagen
S4300386.JPG
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: fostex fe126E met ripole laag

Bericht door sevenup »

k.p. schreef:
Dat zier goed uit sevenup. Het zal wel iets Twents zijn... Dit is wat ik samen met een kameraad heb gefabriceerd en wat sinds gister staat te spelen. Let niet op de rommel ;)

Ha leuk zeg. Zie dat je een DCX gebruikt voor filtering.

Zie dat je mijn ZBA topic op het scherm hebt staan :)
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: fostex fe126E met ripole laag

Bericht door k.p. »

Toen ik je creatie zag moest ik antuurlijk direct een foto maken. De DCX gebruik ik inderdaad voor de filtering. Een super fijn apparaat vind ik het. De interface kon wat beter, maar het is erg makkelijk om even snel wat filters te testen. Als ik de moet op kan brengen wil ik ook eens een Linux bak gebruiken voor de filtering zoals Ronkel en Bertor dat doen. Nu loop ik steeds tegen de filter capaciteiten van de DCX aan en een Linux bak geeft dan denk ik net wat meer vrijheid.

Als je de mogelijkheid hebt dan zou je kunnen proberen om de woofers op een soortgelijke manier als mij neer te zetten. Dit zou moeten kunnen met de ripole. Na wat metingen blijkt dit de beste positie tot nu toe te zijn. De linkerwoofer heb ik nog dichterbij de bank gehad en dat was nog net wat beter, maar de rechter woofer kon niet verder naar voren en ik wou het graag symetrisch houden.
ldm-tuning
Berichten: 127
Lid geworden op: do 09 nov 2006, 22:54

Re: fostex fe126E met ripole laag

Bericht door ldm-tuning »

Hoe klinken deze subs nu?
Ik wil er eentje gaan bouwen die als sub gaat werken in samenwerking met 2 breedbandertjes.
Ze hoeven van mij niet extreem hard en laag te gaan als het maar strak is.
Gesloten