Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door Leeuwarden »

Het zal een "blonde" vraag zijn maar hoor je dat? Of ligt de lat dermate hoog dat enig verlies acceptabel is?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door SSassen »

Nou ja, het is zoiets als een Porsche 911 Carrera kopen en 'm dan alleen te gebruiken om van en naar 't lokale winkelcentrum om de hoek te rijden om boodschappen te doen. Waarom wil je eigenlijk een ongebalanceerde uitgang? Je bent toch voorzien van een stel nette UcD's?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door Henkjan »

SSassen schreef:
Nou ja, het is zoiets als een Porsche 911 Carrera kopen en 'm dan alleen te gebruiken om van en naar 't lokale winkelcentrum om de hoek te rijden om boodschappen te doen.
wat is daar mis mee? is welliswaar met poespas en alure, maar verder zou ik dat liever doen dan in een typisch boodschappenkarretje
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door SSassen »

Nee, da's heiligschennis, een 911 Carrera hoort met +200km/u over de Duitse autobahn te rijden, of met piepende banden door een bochtig bergtraject in Italië waarbij het ronkende motorgeluid bij gasgeven en terugschakelen als muziek in de oren klinkt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door Leeuwarden »

Jawel, ik spreek ook niet zozeer voor mezelf (de Aleph bleek het nog te doen, de APOX is dood, weet je nog...). Maar je maakt een fantastische voorversterker die er heel erg reproduceerbaar uitziet, ook voor de mindere soldeerhelden onder ons. Ik kan me voorstellen dat veel mensen afhaken alleen omdat er ten stelligst gesuggereerd wordt dat deze pre alleen gebalanceerd is te gebruiken. Je nuanceert dat zelf al iets maar mijn inschatting is dat ook al ga je alleen met je 911 naar het winkelcentrum, je wel even dat geweldige onderbuik gevoel krijgt. Doel bereikt toch? Misschien zet deze pre wel aan tot het maken van gebalanceerde eindtrappen...

Snappie?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door SSassen »

Nee, hij kan ook ongebalanceerd gebruikt worden, zoals ik voorstelde komen d'r ook ongebalanceerde ingangen op. De uitgang is dan weer wel gebalanceerd, maar kan als dat nodig is ook worden voorzien van een stel normale cinch aansluitingen waaraan alleen de +uitgang en de GND geknoopt worden. Door het gebruik van een ongebalanceerde bron en uitgang gaan echter wel veel van de voordelen van de gebruikte instrumentatieversterker verloren. Het is alsof je met die bewuste 911 Carrera op stap gaat en dan in Italië er midden in de zomer sneeuwkettingen onder zet ...

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door Leeuwarden »

Ik weet het... het doet pijn... Zal ik je even knuffelen O:)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door Henkjan »

SSassen schreef:
Nee, da's heiligschennis, een 911 Carrera hoort met +200km/u .......met piepende banden ..... het ronkende motorgeluid bij gasgeven en terugschakelen als muziek in de oren klinkt.
jij bent duidelijk nog nooit met mij wezen boodschappen doen :mrgreen:
rickvdvalk
Berichten: 52
Lid geworden op: za 27 sep 2008, 18:34
Locatie: Delft

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door rickvdvalk »

Om even in de DACT discussie te stappen zou dit niet ook een mogelijkheid zijn. Natuurlijk niet de DACT kwaliteit maar wel de gelijkloop en een fijn prijskaartje. Of ben ik nu heel hard aan t schelden :roll:

of stapje duurder en mooier deze.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door RobertD »

SSassen schreef:
Nee, da's heiligschennis, een 911 Carrera hoort met +200km/u over de Duitse autobahn te rijden, of met piepende banden door een bochtig bergtraject in Italië waarbij het ronkende motorgeluid bij gasgeven en terugschakelen als muziek in de oren klinkt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Sander is "The Stig", nu weten we het...

Ik heb wel goede ervaringen met deze van dezelfde verkoper.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door SSassen »

Jongens, jullie mogen d'r van mij van alles in klussen, maar in de onderdelenlijst zet ik toch lekker een DACT :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door dre »

BASTA!! :lol:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door Leeuwarden »

Wat gaat dat pcbtje kosten Sander?
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door Fokko »

Lijkt me een mooie voorversterker voortussen mijn UcD400 en Buffalo DAC. Misschien een idee om een aantal printjes te bestellen als groupbuy?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door SSassen »

De print zoals hier afgbeeld is 't prototype, daar komt waarschijnlijk nog 't één en ander bij, zoals bv. een ingangskeuze schakelaar en relais die de ingangsselectie doen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door v-bro »

Mooi pre!

Is de keuze voor draadcomponenten om de reden dat het voor iedereen makkelijker te bouwen is of omdat het de kwaliteit ten goede komt? Ik zou denken dat het ruisniveau nog beter kan met SMD dunne metaalfilm weerstanden?

Wat de keuze van de DACT betreft, prach-tig! Ik zou zelfs nog een stapje verder gaan en een acht deks nemen en er een ladder configuratie van maken. (in plaats van een serie geschakelde attenuator) Dan heb je altijd maar één (eigenlijk zelfs twee met gebalanceerd...)weerstand in serie met je signaal en is de gelijkheid helemaal onovertroffen. Nu heb je op het zachtste niveau altijd nog een ketting van al gauw meer dan 20 (40 dus met gebalanceerd) weerstanden in serie met je signaal, dat is dus tolerantie op tolerantie op tolerantie enz.... Nu klinkt het wel hoe harder je hem zet hoe beter (net als bij een gewone potmeter) maar eigenlijk hoe zachter je hem zet hoe slechter...

De hierboven getoonde alternatieven voor de DACT zijn prullen in vergelijking. De DACT is met een ELMA schakelaar uitgerust die enorm degelijke contacten heeft die een zelfreinigende werking hebben. De goedkopere varianten hebben haast allemaal bladveer contacten van flinterdun materiaal wat veel sneller verslijt en veel sneller gebreken vertoont. (met gekraak en uitval als gevolg)

Dan nog zijn er (voor de liefhebbers van bedieningsgemak)relaisgestuurde stappenregelaars te koop op Ebay met afstandbediening, ik meen zelfs vier en zelfs zes kanaals (dus voor gebalanceerd gebruik geschikt) Feitelijk zijn dit gewoon passieve regelaars die met een preamp gecombineerd kunnen worden. Wel betwijfel ik dat die met het lage ruisniveau kunnen concurreren van de DACT met haar metaalfilm SMD weerstandjes. Deze setjes hebben in elk geval ook een ingangskeuze selectie met rotary encoder en relais...

P.S. Voor ik hier op afgeschoten wordt, ik zal eens nagaan of dat deel dan ook gebalanceerd is, zo niet is er natuurlijk altijd een mouw aan te passen door er een extra relais per bronkeuze erbij te hangen)
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door dekkersj »

Hoeveel is die CMRR eigenlijk? Of is dat al voorbij gekomen?

Groet,
Jacco
gugi100
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 13 nov 2005, 13:18
Locatie: IJsselstein

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door gugi100 »

SSassen schreef:
Ik kan je echter wel geruststellen dat de DACT stappenschakelaar pakweg zo'n 90% van de kostprijs van de onderdelen van dit ontwerp vertegenwoordigd, daarmee hoop ik dat je wederom begrijpt dat mijn keuze er puur één is uit noodzaak die volgt uit de ontwerpeis. Daarmee doe ik geheel gehoor geven aan mijn eigen filosofie en dat is dat je de specificaties vastlegt en dat 't ontwerp hieruit volgt en dat je daarmee zult moeten leven (specify the performance, accept the design).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.
Ik ben heel benieuwd naar deze mooie gebalanceerde buffer. De prijs wordt ook mooi. Alle onderdelen van dit ontwerp voor 259.1 / 0.9 * 0.1 = € 28.79. Want de dact komt op zo een € 259.

Ok een trafo en verder aansluitmateriaal zal er voor die prijs dan waarschijnlijk niet bij zitten. :mrgreen:

Nou ja, tot december wachten duurt nog even.

Groet Gert-Jan
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door v-bro »

IVM bovenstaande hier dan de remote kit:
http://cgi.ebay.com/Hi-End-Volume-Contr ... 35a848fb62

Geen idee hoe de kwaliteit is, maar lijkt me altijd beter dan een potmeter. In elk geval zou je perfecte gelijkloop moeten hebben. Onderaan staat de meerprijs voor gebalanceerd...
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door scanspeakman »

SSassen schreef:
...........ik zal deze voorversterker in de Elektor Audio Special van 2010 publiceren, waarschijnlijk samen met een optie voor meerdere ingangen en een single-ended > balanced oplossing. ...........
Hi Sander,

Door het artikel in de Audio Special erg geinteresseerd geraakt in dit ontwerp. In het artikel geef je aan dat hier een stukje eigen krea-bea wordt verwacht ten aanzien van een ingangskeuzeselectie. Eerder gaf je bovenstaande aan. Is dit nog iets waar je mogelijk in de toekomst mee gaat komen?

Scanspeakman
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door SSassen »

scanspeakman schreef:
SSassen schreef:
...........ik zal deze voorversterker in de Elektor Audio Special van 2010 publiceren, waarschijnlijk samen met een optie voor meerdere ingangen en een single-ended > balanced oplossing. ...........
Hi Sander,

Door het artikel in de Audio Special erg geinteresseerd geraakt in dit ontwerp. In het artikel geef je aan dat hier een stukje eigen krea-bea wordt verwacht ten aanzien van een ingangskeuzeselectie. Eerder gaf je bovenstaande aan. Is dit nog iets waar je mogelijk in de toekomst mee gaat komen?

Scanspeakman
Nee, was ik niet van plan. Een dubbeldeks meerkeuze schakelaar (voor ongebalanceerd) of een vierdeks (gebalanceerd) is in feite alles wat je nodig hebt om dit mogelijk te maken. De grootste klus is alle ingangen bedraden naar de schakelaar.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Eindredacteur Elektor Audio Special
vastwelgoed
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
Locatie: Joure

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poe

Bericht door vastwelgoed »

Best forummers,
Ben van plan de voeding - met een beetje hulp van Sander - aan te passen en deze in te zetten voor een headphone amp. Vraag: Weten jullie waar ik in hemelsnaam de toegepaste CRD's (J505 en J511) bestellen kan? Afgaande op een leverancier lijkt het erop dat deze onderdelen uit produktie genomen zijn; zijn er evt. alternatieven?
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poe

Bericht door scanspeakman »

Kijk even bij deze knakker op Ebay:

http://myworld.ebay.com/tubeshunter

Die heeft ze beiden nog.

Scanspeakman
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poe

Bericht door SSassen »

http://www.linearsystems.com

Verkoopt direct, ook aan particulieren.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Eindredacteur Elektor Audio Special
vastwelgoed
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
Locatie: Joure

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door vastwelgoed »

Beste forummers, Ik pak weer eens een projectje op uit de oude doos. Druk doende een ingangskeuze schakelaar te maken voor de Prelude en ik had hierbij bedacht voor ieder kanaal gescheiden ground toe te passen. Wat me bij het schema van de Prelude opvalt is dat de ground gemeenschappelijk gemaakt is. Zijn er voor- nadelen aan deze aanpak? In ieder geval lijkt me dat bij een combinatie ingangsschakelaar/Prelude de keuze voor gescheiden/niet-gescheiden ground wel consequent doorgevoerd dient te worden. Graag jullie reactie.
Plaats reactie