De discussie schijnt te ontaarden met die frequentie meting thuis.
het enige wat ik daarvan te zeggen heb is dat het een keurige grafiek is, net zo als de meting van de pioneer speakers want die is ook goed, alleen het laag zou wat beter kunnen zo te zien.
Een goede luidspreker moet alle frequenties even hard weergeven en dat geld vooral voor een studio monitor luidspreker.
Zo een meting gaat totaal niet over de uiteindelijke klank natuurlijk, het zegt werkelijk niks, ook als de grafiek er totaal anders uit ziet kan het een top luidsprekers zijn..
Het gaat om de goede materialen van de conus die voor een zuivere onvervormde klank moeten zorgen zonder resonantie van de conus.
Een goede meting zou wel in een goede gedempte ruimte moeten plaats vinden, je hebt altijd reflecties en resonanties die voor een andere uitkomst zorgen van de meting.
Als je de microfoon een halve meter te ver naar voor of achteren zou zetten dan zal de bas meting al totaal anders zijn omdat je dan in een piek of een dal van een bas golf zit te meten.
Voor zover dit.
De uiteindelijke kosten waren.
Filter, ( mundorf m-resist, suprime can, folie spoel) 144 euro
Kast MDF, (gratis gezaagd door praxis

) 25 euro
Demping, alleen isofix (watten wol, schijnt niet nodig te zijn) 30 euro
Kabels VdH cs-122, 8 meter + 1 meter voor kast bekabeling 144 euro
Pioneer TS-C171PRS 292 euro
Verf ed schroeven 20 euro
Latjes voor versterking achterkant voor schroeven 5 euro
Hand vaatjes bescherming tweeter 18 euro
Kabel connectors 20 euro
Totaal dus 698 euro.
Het lijkt een heel bedrag maar ze spelen wel een B&W er uit voor het zelfde bedrag, zeker weten, zelf gehoord.
Er wordt beweerd dat ik niet zo slim zou zijn om met auto luidsprekers aan de gang te gaan, en dat is ook wel eigenlijk zo.
Het enige is dat de doorslag was om deze luidsprekers te kopen was omdat ze als beste getest zijn, ze waren veel en veel beter dan alle andere merken, en kregen in de test 6 punten terwijl de punten schaal maar tot 5 punten ging.
Het kon ook anders uitpakken, ik heb er ook geluk mee dat ze ook echt zeer goed zijn.
Ik wil mensen niet op het verkeerde been zetten, maar ze klinken veel en veel beter dan de Kef's Q9 die ik ook het zelfde kosten.
Ook zijn ze veel beter dan mijn oude Tannoys in de zelfde prijs klasse die ook al zeer goed waren.
Ik denk dat ik ook hierbij afknap op alle metal domes, ze klinken echt super zuiver in het hoog vergeleken bij de metal domes van Tannoy en Kef, gewoon super.
In design zijn ze ook zeer slim opgebouwd door pioneer, er zit in ontwerp nogal wat verbetering in het basis ontwerp voor een speaker.
Maar ja, ik heb geen referentie naar andere luidsprekers en wat die kunnen, ik kan alleen zeggen dat ze beter zijn dan alles wat ik had, en wat ik in de winkel heb gehoord.
Gewoon super, maar het kan best zijn dat andere zelf bouw speakers gewoon ver weg beter zijn.
Het kast volume heb ik zelf getuned in de werkelijkheid, de calculators leverden niks op, gewoon rommel dus, het werkte gewoon niet.
Echt waar, want ik heb de uitgerekende kasten gebouwd en het werkte niet, geen reflex effect what so ever.
De Qts waarden klopten wel want dezelfde waarden staan ook in de gebruiksaanwijzing, dus daar kan het niet aan liggen.
Ik hoop voor iedereen dat bij hun speakers het uitgerekende kast volume wel klopte.
Je kunt beter dan de waardes op laten meten bij dat bedrijf waar over gesproken is.
Ze zijn wel goed getuned nu, ik weet het zeker.
Ik vraag mij af of op deze site ook uitkomsten te lezen zijn van de luister dagen.
Op een luister dag zou je perfect de beste versterker op de beste luidsprekers kunnen aansluiten met de beste kabels.
Wat zijn de uitkomsten ?