Pioneer TS-C171RPS speaker kastbouw.

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Heren, laten we de ruimte geven aan enthousiaste mensen. Probeer te kijken wat er kan worden toegevoegd aan de discussie.

Ik ben blij voor dub dat ie zo'n fijne speakers heeft. Er is veel tijd en geld ingestoken, niet te missen alle tijd om het hier neer te zetten.

Het is een erg on-orthodoxe manier van huiskamer-hifi, maar toch wel interessant.

Voor duboracle: je weet nu hoe leuk het is om iets te bouwen wat zaken van commercieele afkomst voorbijstreeft. Ben je nu nieuwsgierig geworden naar top-of-the-line speakers? Die worden hier op het forum óók gebouwd, en ik ben ervan overtuigd dat jij ze ook kunt maken. De enorm lastige wiskundige zaken erachter zijn al gedaan, je kunt gewoon nabouwen en je speelt werkelijk voor een dubbeltje op de eerste rang muziek thuis. Leden van het forum organiseren met grote regelmaat luisterdagen. Hier zijn vaak zeer bijzonder speakers te beluisteren.

Je hoeft helemaal niet met je eigen speakers te komen hoor, gewoon meeluisteren met anderen naar de creatie's is vaak goed genoeg om ernstige aanvallen van zelfbouw-itis te krijgen :D

Groetjes

Wowly
Tok

Bericht door Tok »

Jai! Happy happy joy joy!

't Is zeker interessant. Als je de boel wilt verslepen / verhuizen naar ali, ou aqui, PT, ben je altijd welkom. (PM voor adres ver-weggistan).

En Off Topic, staat er een Luisterdag geplanned voor ergens rond kerst in NL of BE, waar we misschien Theduboracle's creaties kunnen bewonderen?
4-weg

Bericht door 4-weg »

mischa72 schreef:
Van dat laatste ga ik in elk geval niet uit, anders was je niet met autospeakers aan de gang gegaan, dus zul je wel puur geluk hebben.
Ik ga me inhoudelijk niet met deze discussie bezighouden, over het wel en wee van de bewandelde weg, uitvoering, kennis enz., echter verbaas ik me toch over het gegeven dat er, schijnbaar, nogal laatdunkend over car speakers in het algemeen wordt gedaan.
Laten we eerst even kijken tot welke kwaliteit een merk als Pioneer kan komen bij deze drivers en hun drivers in het algemeen. Zo zijn er nog een aantal merken die ook voor de auto drivers bouwen met uitstekende kwaliteiten die het vergelijk met huiskamer drivers uitstekend kunnen doorstaan, gelijkwaardig dan wel beter.
Het komt nogal hautain over en dat lijkt mij niet de juiste manier van benadering. Ik meen dat in dit topic al een keer zo´n opmerking voorbij is gekomen.
Zelf heb ik als probeersel een car setje van een gerenommeerd merk in een, niet berekend, kastje geplaatst met gebruik van het originele, 6/6 dB filter en gewoon eens gekeken hoe de meting eruit zag. Daarnaast heb ik de MKT vervangen voor een Clarity Cap.

Afbeelding

De meting is in de woonkamer gedaan, waarvan de invloed te zien is beneden 200 Hz, met de microfoon op 1 meter afstand en met 1 Watt, het gebied tussen 200 Hz en 2300 Hz is recht binnen ±3dB en ook tussen 2500 Hz en 16000 Hz. Daarnaast is de rode lijn de on-axis meting en de blauwe 30° off-axis.
En de klank is ook nog puik ondanks dat niets is berekend en alles standaard is.
Dus voor een setje wat in de winkel € 269,00 kost blijkt het niet alleen meettechnisch maar ook klankmatig uitstekend te kunnen.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

4-weg schreef:
mischa72 schreef:
Van dat laatste ga ik in elk geval niet uit, anders was je niet met autospeakers aan de gang gegaan, dus zul je wel puur geluk hebben.
echter verbaas ik me toch over het gegeven dat er, schijnbaar, nogal laatdunkend over car speakers in het algemeen wordt gedaan.
In dat geval heb je totaal de strekking van mijn opmerking gemist. Als je al jaren ervaring hebt, ligt het niet voor de hand dat je een project met autospeakers gaat doen. Uitsluitend dat was de reden van mijn opmerking.

Ik durf best toe te geven dat ik hier ook een set autospeakers in de kamer heb staan, namelijk een 3-weg systeem van Magnat. Uit nood geboren omdat ik de units had liggen en toen geen budget had voor een redelijke set speakers en toch zuilen wilde. Ik heb daarvoor een ruim bemeten kast gemaakt met gescheiden compartimenten voor bas, mid en hoog (kwam zo uit in het ontwerp), de mid-kast gedempt met watten en de bas-sectie op het gehoor in volume "afgestemd" en vervolgens met demping irritante geluiden eruit gehaald. Ik moet zeggen, klinkt niet slecht, maar ik ben ervan overtuigd dat 90% van de speakers die hier wordt gebouwd beter klinkt, al heb ik ze nog nooit naast elkaar gehoord. Voor het vergelijk zou ik ze best mee willen brengen naar Breda, maar ik weet niet of dat op prijs wordt gesteld. Voor mezelf zou het wel een leuke vergelijking zijn met de meesterbouwers hier :oops: :oops: .

En dat is net wat ik bij het commentaar van Dub mis: een beetje zelfkritiek. Ik heb niks tegen autospeakers in huiskameromgeving, maar Dub moet zich ook realiseren dat hij iemand op het verkeerde been kan zetten met zijn hoogprijzende commentaar zonder ze te laten horen. Straks krijg je mensen die hier gaan zitten zeuren of het forum door het slijk halen omdat ze zonodig dat design MOESTEN bouwen en het klinkt in hun oren nergens naar (kan natuurlijk ook aan de bouwer liggen).

Groeten,
Mischa
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

4-weg schreef:
De meting is in de woonkamer gedaan, waarvan de invloed te zien is beneden 200 Hz, met de microfoon op 1 meter afstand en met 1 Watt, het gebied tussen 200 Hz en 2300 Hz is recht binnen ±3dB en ook tussen 2500 Hz en 16000 Hz. Daarnaast is de rode lijn de on-axis meting en de blauwe 30° off-axis.
Beetje off-topic, maar ik geloof je meting niet zo erg. Dat is een wonderspeaker die geen hoogafval heeft op 30 graden. Ook voor de rest, ik moet de speaker nog zien die de 30 graden lijn gewoon over het hele spectrum over die van de on-axis meting heeft liggen.

Ik ga met mischa mee wat betreft je andere opmerkingen: het gaat er niet om dat met auto speakers geen goede resultaten zouden kunnen worden bereikt. Ik heb nergens in dit draadje een algemene laatdunkendheid gezien over auto car speakers. Wel opmerkingen, suggesties dat dat in het algemeen wordt gedacht, echter, daarvan vind je niets in dit draadje terug. Het gaat veel meer over de benadering en de wijze van presentatie die weerstand oproept.
4-weg

Bericht door 4-weg »

Natuurlijk hoef je de meting niet te geloven Jeroen, net zoals een vorige meting in een ander topic, wat dus niet zou kunnen "klinken" enz. Maar dat is niet erg hoor.. :wink:
En deze opmerking van een ander forumlid
En niet alle car audio is goedkope meuk heren...
had natuurlijk ook niets met mogelijke, negatievere, opmerkingen te maken over car audio speakers, want dat was natuurlijk zomaar een losse opmerking. En daarnaast is aan elke reply een mouw te passen. Toch? lol
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dat was nu juist een reactie die net als jij iets suggereerde wat er niet was. Vriendelijk verzoek zaken niet uit hun verband te trekken om je gelijk te halen.

Wat de meting betreft, je kunt er niet omheen dat zo'n meting op 30 graden zoals jij die maakt fysisch gewoon niet mogelijk is. Tweeters en woofers bundelen en dat is in jouw meting niet zichtbaar. Over "niet klinken" heb ik het nooit gehad betreffende jouw eerdere metingen, ik stel uitsluitend de meting ter discussie. Wat ik me kan herinneren ging het destijds over een impedantiemeting die net als deze meting gewoon niet kon kloppen, los van hoe er gemeten werd.
4-weg

Bericht door 4-weg »

Je vergist je weer eens Jeroen, maar ook dat is niet erg, aangezien gezegd wordt dat mensen daarvan leren. Althans: het merendeel. Toch? :wink:
Gobla

Bericht door Gobla »

4-weg, kun je dezelfde meting plaatsen alleen dan + en - 12 db rondom je gemiddelde gevoeligheid als schaal?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

4-weg schreef:
Je vergist je weer eens Jeroen, maar ook dat is niet erg, aangezien gezegd wordt dat mensen daarvan leren. Althans: het merendeel. Toch? :wink:
Probeer eens te onderbouwen en op niveau te discussiëren, dat verhoogt de kans dat ik wat van je leer.
Lnsadnoh
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Niet om het een of ander hoor, maar.....

Jeroen, ik denk dat je je niet moet mengen in dit soort van discussies :wink: .
Maar de verleiding is natuurlijk wel heel erg groot :wink: .
Een bekende zaak in het midden van het land doet dit ook niet.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik zal je advies opvolgen en dit draadje verder laten voor wat het is.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Een forum is ervoor om te discussiëren met elkaar. De een brengt argumenten aan, de ander ook. Samen komen ze tot een (al dan niet gemeenschappelijke) conclusie.

Men moet niet vergeten dat een discussie, met name als hij technisch inhoudelijk word gevoerd wel inhoud moet hebben. Anders word het vrijwel onmiddelijk een welles/nietes verhaal. En dáár worden we allen gefrustreerd van. Verstandig van jeroen dat ie uit de discussie stapt, ik verwacht weinig inhoudelijkheid meer van de andere zijde. Het zou alleen maar leiden tot frustratie.

Aan de andere kant is het vooralsnog afserveren van car audio voor in de huiskamer not done, daar er geen luistervergelijken zijn gedaan.......en zelfs dan nog zullen er meningsverschillen zijn die we moeten respecteren.

Wowly
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hondasnl schreef:
Niet om het een of ander hoor, maar.....

Jeroen, ik denk dat je je niet moet mengen in dit soort van discussies :wink: .
Maar de verleiding is natuurlijk wel heel erg groot :wink: .
Een bekende zaak in het midden van het land doet dit ook niet.
Ik vind dit een enigzins denigrerende manier van doen. Niet fraai........

We spreken hier van volwassene tot volwassene, niet van kinderen onderling. Het uitsluiten van andere ideeën leid tot zelfvernietiging ipv zelfverrijking (intellectueel dan hé...)

Wowly
Lnsadnoh
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Je hebt gelijk Jan , sorry.
Hierbij mijn excuses.

Op het moment van posten dacht ik nog: doe ik hier goed aan of niet :oops: .
Wellicht dat meerdere mensen hier geirriteerd waren, ik zette het enkel letterlijk in een post neer en flap ik mijn gedachten er te snel uit.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

No sweat. Het is een lastig draadje, waarin de meningsverschillen niet kunnen worden opgelost omdat er niet kan worden geluisterd. Blijft een heen en weer gaan van meningen die waarschijnlijk niet veranderen.

Wowly
Lnsadnoh
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Ben meer van de feiten denk ik.
Luistersessies geen probleem, sta ik geheel open voor, dan wel even hier @ home, want even meenemen naar een meeting....
Met die meting van Jeroen ben ik erg blij, no secrets out here.

Desalniettemin Theduboracle, een uniek project.

O.T.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ik hou me er voor de rest ook buiten (zal stil worden hier). Ik hoop wel dat Dub tussen de regels door leest wat eigenlijk de strekking van al dit soort reacties is, want het is niet denigrerend bedoelt.

Groeten,
Mischa
Theduboracle

Bericht door Theduboracle »

De discussie schijnt te ontaarden met die frequentie meting thuis.
het enige wat ik daarvan te zeggen heb is dat het een keurige grafiek is, net zo als de meting van de pioneer speakers want die is ook goed, alleen het laag zou wat beter kunnen zo te zien.
Een goede luidspreker moet alle frequenties even hard weergeven en dat geld vooral voor een studio monitor luidspreker.
Zo een meting gaat totaal niet over de uiteindelijke klank natuurlijk, het zegt werkelijk niks, ook als de grafiek er totaal anders uit ziet kan het een top luidsprekers zijn..
Het gaat om de goede materialen van de conus die voor een zuivere onvervormde klank moeten zorgen zonder resonantie van de conus.
Een goede meting zou wel in een goede gedempte ruimte moeten plaats vinden, je hebt altijd reflecties en resonanties die voor een andere uitkomst zorgen van de meting.
Als je de microfoon een halve meter te ver naar voor of achteren zou zetten dan zal de bas meting al totaal anders zijn omdat je dan in een piek of een dal van een bas golf zit te meten.
Voor zover dit.

De uiteindelijke kosten waren.

Filter, ( mundorf m-resist, suprime can, folie spoel) 144 euro
Kast MDF, (gratis gezaagd door praxis :lol:) 25 euro
Demping, alleen isofix (watten wol, schijnt niet nodig te zijn) 30 euro
Kabels VdH cs-122, 8 meter + 1 meter voor kast bekabeling 144 euro
Pioneer TS-C171PRS 292 euro
Verf ed schroeven 20 euro
Latjes voor versterking achterkant voor schroeven 5 euro
Hand vaatjes bescherming tweeter 18 euro
Kabel connectors 20 euro

Totaal dus 698 euro.

Het lijkt een heel bedrag maar ze spelen wel een B&W er uit voor het zelfde bedrag, zeker weten, zelf gehoord.
Er wordt beweerd dat ik niet zo slim zou zijn om met auto luidsprekers aan de gang te gaan, en dat is ook wel eigenlijk zo.
Het enige is dat de doorslag was om deze luidsprekers te kopen was omdat ze als beste getest zijn, ze waren veel en veel beter dan alle andere merken, en kregen in de test 6 punten terwijl de punten schaal maar tot 5 punten ging.
Het kon ook anders uitpakken, ik heb er ook geluk mee dat ze ook echt zeer goed zijn.
Ik wil mensen niet op het verkeerde been zetten, maar ze klinken veel en veel beter dan de Kef's Q9 die ik ook het zelfde kosten.
Ook zijn ze veel beter dan mijn oude Tannoys in de zelfde prijs klasse die ook al zeer goed waren.
Ik denk dat ik ook hierbij afknap op alle metal domes, ze klinken echt super zuiver in het hoog vergeleken bij de metal domes van Tannoy en Kef, gewoon super.
In design zijn ze ook zeer slim opgebouwd door pioneer, er zit in ontwerp nogal wat verbetering in het basis ontwerp voor een speaker.
Maar ja, ik heb geen referentie naar andere luidsprekers en wat die kunnen, ik kan alleen zeggen dat ze beter zijn dan alles wat ik had, en wat ik in de winkel heb gehoord.
Gewoon super, maar het kan best zijn dat andere zelf bouw speakers gewoon ver weg beter zijn.

Het kast volume heb ik zelf getuned in de werkelijkheid, de calculators leverden niks op, gewoon rommel dus, het werkte gewoon niet.
Echt waar, want ik heb de uitgerekende kasten gebouwd en het werkte niet, geen reflex effect what so ever.
De Qts waarden klopten wel want dezelfde waarden staan ook in de gebruiksaanwijzing, dus daar kan het niet aan liggen.
Ik hoop voor iedereen dat bij hun speakers het uitgerekende kast volume wel klopte.
Je kunt beter dan de waardes op laten meten bij dat bedrijf waar over gesproken is.
Ze zijn wel goed getuned nu, ik weet het zeker.

Ik vraag mij af of op deze site ook uitkomsten te lezen zijn van de luister dagen.
Op een luister dag zou je perfect de beste versterker op de beste luidsprekers kunnen aansluiten met de beste kabels.
Wat zijn de uitkomsten ?
sietse

Bericht door sietse »

Kijk, er kan eindeloos geleuterd worden over wat en hoe.
Maar er is maar één ding van belang, en dat is, dat jij zeer in je nopjes bent met het behaalde resultaat. Net zo als iedereen die een project als geslaagd vind. Ongeacht hoe je het voor elkaar hebt gekregen.

Bij Diy Events staan de luister ervaringen van de luisterdagen. En die luisterdagen zijn best leuk om je creatie's te laten zien en horen. Kan ook leerzaam zijn. Want een echte hobbyist is nooit uit gedokterd. :wink:
meanman64

Bericht door meanman64 »

Ik wens je veel luistergenot met je speakers maar vergeet 1 ding niet dat de ware aard van de speaker pas na verloop van tijd boven komt.
Triple_A

Bericht door Triple_A »

Ok, zo denk ik erover...

Blijkbaar vindt Theduboracle dus zelf wel alles het geld waard en dat is waar het uiteindelijk om gaat.
Het is jammer dat hij niet een 1 op 1 vergelijking wil doen met andere speakers (speakers die zichzelf wel al bewezen hebben bij vele audiofielen), en ze ook niet wil/kan laten horen aan andere enthousiastelingen.
Het punt is; het menselijk gehoor is voor geen meter betrouwbaar. Alles wat we horen (helemaal bij overenthousiaste audio-enthousiastelingen :D ) wordt beïnvloed door hetgeen we zien, en ook door persoonlijke opvattingen.

Voorbeeld; jij ziet twee setjes kabels; een setje van 50cent per meter, en een setje v.d. Hull van ruim 16euro per meter. Daarnaast ziet die vd Hull er veel mooier en professioneler uit dus heb je bij voorbaat al het idee dat die vd Hull veel beter moet klinken.
Je test het en ja hoor; de vd Hull kabel zorgt voor een veel gedetailleerder beeld, een rustiger hoog en een strakker en natuurgetrouwere bas.

Het punt is, er is gewoon geen verschil (ik kan op z'n minst voor mezelf spreken). Ik durf te wedden dat bij een blinde test die ontzettende dure zogenaamde high end kabels finaal door de mand vallen.

MAAR; doordat jij die vooroordelen over de kabels hebt, geloof je er zelf heilig in en klinkt het voor jou ook echt beter (ondanks er geen meetbaar verschil is)
Prima toch?

En dat geld eigenlijk voor alles. Je bent superblij met je zelfgebouwde speakers, je hebt er veel tijd aan besteed en het heeft je moeite gekost. Vervolgens loop je een winkel binnen met dure B&W's en.. je raad het al; voor jouw idee klinken je zelfgemaakte pioneers veel beter.
Ik zeg niet dat dat in geen 10000 jaar mogelijk is; ik zeg alleen dat het hoogst onwaarschijnlijk is, en dat je niet 100% moet vertrouwen op je gehoor.

Pas als je na een blinde test (in dezelfde ruimte met dezelfde apparatuur) jou speakers nog steeds mooier vindt geloof ik je :)
Lnsadnoh
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Zo denk ik erover.....:

In zijn geheel meten die handel, door de mangel, shredder, feiten, grafieken en alle curves nog eens aan toe :D !
Immers: Het kan altijd beter :D , hetgeen juist leuk en een grote uitdaging is.

Geen idee of ik hier weer goed aan doe, ik hoor het wel :oops: :wink: .
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hahahahaha....

Wat grappig wat een bepaalde houding van een topicstarter kan doen met een topic.......

Wowly
Lnsadnoh
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Jan: een beetje humor mag wel op zijn tijd, het leven is anders zo saai :D .
Ik bedoel het goed, laat dat duidelijk zijn.
Gesloten