hannesie schreef:Tijdens een demonstratie van Fritz de With (STS)ook meegemaakt dat een oude analoge opname met een professionele taperecorder goed en helder en daarna de digitale omzetting die weer een heleboel kwijt was in plaatsing en ruimte.
Volgens mij zit er een hoop van deze effecten er al in de studio en mengtafel ingebakken, wat wij vervolgens weer afdraaien.
Jeroen_d schreef:Ik heb dit soort anekdotes vaker gelezen. Toch heb ik zeer sterk het vermoeden dat hier meer gebeurt dan wat hardy in zijn post aangeeft: gewoon de analoge bron, zoals die gebruikt zou worden in je installatie, direct opnemen via de geluidskaart en op een CD-tje branden. Ik heb exact dezelfde ervaring als hardy: je hoort dan alle eigenschappen van de LP, goed en slecht, terug. Het geluid heeft niets te maken met de CD die je in de winkel koopt van dezelfde muziek en (zogenaamd) dezelfde opname.
Ik moet hier wel bij opmerken dat Frits de With wel heeft aangegeven dat zijn beste man er van alles aan had gedaan om het goed te remasteren.
Had hij dat achterwege gelaten, zou er dan wel die ruimtelijke effecten zijn geweest?, ik weet het niet, maar ik denk inderdaad dat het soms beter is er af te blijven als het goed is.
Ik draai hier vaak met de Squeezebox een willekeurige mix van wat er op de harde schijf staat, en wat mij opvalt dat er soms hele mooie ruimtelijke opnames zijn, die dan ook op een laag geluidsniveau heel mooi en gedetailleerd klinken, duidelijk een goede afronding van het opname proces. Als ik dan ook nog favorieten kan en mag roepen, de meeste opnames van Diane Krall, J.J. Cale. Messiaen opnames van vorig jaar, schitterend!!
Als het gaat om ruimtelijke ervaring, ik kan schakelen tussen de analoge uitgang van de Squeezebox en de digitale uitgang met de HK DAC, het verschil wat je dan hoort in de ruimte is erg groot, de HK DAC geeft en een beter laag en een beter ruimtelijk beeld , vooral in de diepte.
Hans