[Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

[Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door b_force »

Laatste tijd viel het me op dat er heel wat mensen zijn die willen investeren in een meetset.
Echter kwamen er nogal wat vragen naar boven voor bv een meetversterker.

Laat het nu zo zijn dat ik toevallig van iemand een aantal LM1875 voor weinig krijgen.
Hiermee is prima een mono meetversterkertje te maken van ongeveer 15W. Prima om impedanties te meten en een speaker te meten.

Het idee is om een totale kit te maken. Vergelijkbaar met de bekende Velleman kitjes, met als doel dat elke leek deze in elkaar kan zetten. Hierbij zit dus ook een print (PCB) waar duidelijk staat waar welk componentje zit.
Ik moet nog wel het eea uitzoeken maar een indicatie wat er in deze kit zit:

- LM1875
- weerstanden/componentjes voor versterker
- condensators voor voeding
- gelijkrichtbrug voor voeding
- zekering
- speaker aansluiting
- RCA/cinch aansluiting
- 230V connector
- 30VA of 24VA trafotje
- volume potmeter
- printplaat
- koelblokje
- handleiding 8)

Het kastje moet je dus zelf maken. (hoewel er misschien wel een leuk goedkoop kastje te vinden is)
Geschatte prijs gaat denk ik rond de 20-25 euro zitten (incl trafo en alles!!!), maar dat moet ik nog precies uitrekenen (er hangt veel af van het aantal).

Dus mijn vraag aan jullie; is er interesse????

edit:
Geïnteresseerden:

1 - b_force
2 - Henkjan
3 - Barry2001
4 - k.p.
5 - Martijn M
6 - Pjotr
7 - Bean
8 - hovingtim
9 - Interficior
10 - Koss
11 - Marius
12 - JW
13 - Thom
14 - MBG Verhoeven
15 - Chris_T
16 - MrCaBLeGuY
17 - hannesie
18 - fluppie


Onduidelijk:

- JvS
Laatst gewijzigd door b_force op wo 21 apr 2010, 10:51, 9 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door Henkjan »

8)

maar een voeding heb ik al (zo'n schakelende, ken je nog wel denk ik)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door b_force »

Schakelende voeding kun je niet zomaar gebruiken.
Een LM1875 is niks anders dan een opamp die een grotere stroom kan leveren.
Dat betekent dus ook gelijk dat je het liefst een symmetrische voeding nodig hebt.

Een enkelvoudige voeding KAN wel, maar dan heb je een flinke DC offset, die je met een grote condensator (>2200uF) weer moet blokken. Ik vind het zelf altijd onhandig als een dergelijk condensator aan de uitgang van je versterker hangt (dus in serie met je luidspreker). Zeker als je een -3dB punt wilt hebben van kleiner dan 20Hz.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door Barry2001 »

Ja, heb interesse!
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door JvS »

Je hebt eerder zo'n meetweerstand gemaakt. Heb je die hierbij ook nodig, of ben je hiermee in 1 keer helemaal klaar?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door SSassen »

Bart,

Niet zo ingewikkeld doen. Gewoon een TDA2003 pakken, 12V netadapter erbij (die heeft iedereen wel liggen, toch?), netjes even een dikke bufferelco dichtbij 't IC zetten en je hebt een prima meetversterker. Opbouw van die paar onderdelen gewoon op een stukje gaatjesprint.

http://www.st.com/stonline/books/pdf/docs/1449.pdf

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door k.p. »

Ik heb opzich wel intresse, Het liefst heb ik iets waar je direct van alles mee kunt meten. Ik denk dan aan een doosje waarmee je spoelen, condensatoren, eventueel weerstanden, T/S parameters en freq plot kunt meten. Een microfoon met voor versterker heb ik al, maar misschien zijn er mensen die ook een ingebouwd voorversterkertje en geluidskaartje willen.

Ik weet dat het een behoorlijke wishlist is en ik doe maar een suggestie. Iets met een vinger en een hele hand ofzo :wink: .

gr Kevin
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door Martijn M »

Ik heb interesse. Wordt dit een versterkertje op batterijen?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door SSassen »

Ik heb interesse. Wordt dit een versterkertje op batterijen?
Wat dacht je zelf? Bart heeft 't al over een symmetrische voeding. Daarom mijn suggestie, simpel doch effectief en zonder opsmuk (wel weer met allure, dat dan weer wel).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door Henkjan »

SSassen schreef:
wel weer met allure, dat dan weer wel
mot dat nou weer, ik had liever no-nonsense gehad :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door Henkjan »

maar in concept past het denk ik t beste, dan kan iedereen de voeding pakken die hij/zij wil
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door Pjotr »

Ach, als Bart toch een printje maakt kan ie daar ook wel gelijk een brugcel (of beter 4x 3A Scotty diodes + een snubbertje over de trafo) en 2 x 4700 uF elco's op zetten. Dat is prima voor zoiets. Een 2x 15V 35VA - 50VA trafo er aan en klaar.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door b_force »

Ik dacht dat mijn startpost juist zo duidelijk genoeg was :lol: :lol:

(blijkbaar niet)

Maar ok, laat ik het dat nog duidelijk proberen te maken :wink:
Het idee is om een kant en klare versterker kit samen te stellen die elke leek in elkaar moet kunnen solderen.
Dit is dus een standaard kit en wordt geleverd op 1 manier. Dit heeft dezelfde reden als de impedantie boxjes die ik destijds met Camiel heb gemaakt. Namelijk dat dit een goed werkend concept is waar iedereen zo mee kan werken.
Ik begrijp zeer goed dat er behoeftes zijn en zou jullie maar al te graag in tegemoet willen komen, maar bedenk wel dat als ik al deze behoeftes zou moeten vervullen het hele idee van een simpel kitje onderuit gaat en ik aan de gang blijf.

Ik begrijp dat een aantal van jullie ook graag een eigen voeding willen gebruiken. Echter kan de prijs van de KIT alleen zo laag blijven als ik allemaal dezelfde PCB's maak. Zo'n print universeel maken voor meerdere dingen wordt een hoop gedoe.
Maar goed, ik zal eens kijken wat ik kan doen.

! Bedenk dat bij deze kit dus alles zit, ook volume potmeter ed !

Gisteren avond snel eventjes een print in elkaar geflanst. Omdat ik nog een doos vol met axiale 4700uF elco's had liggen (teveel voor mezelf :lol: ) heb ik besloten om die (voorlopig) in het ontwerp te nemen. Het is zo ongeveer een printje van 50x50mm geworden. Hierbij hoeft enkel nog een trafotje van ook ongeveer 50x50mm nodig (iets groter) en je bent klaar. Net LEGO dus!!!! 8). Ik heb er even een fancy 3D tekening van gemaakt. (let niet op de indeling, die moet nog beter, het is een vroeg concept).

Nu de rest van de vragen:

@ JvS
Dit is enkel een versterker. Een boxje om impedanties te kunnen meten (in feite maar 1 weerstand met wat aansluitingen) zou je dus zelf moeten maken.

@ k.p.
Zie antwoord van JvS :wink:

@ Sander
Enkelvoudige voeding is een keuze. Maar ik ben geen fan van dikke elco's in serie (niet omdat het invloed heeft, maar omdat je -3dB punt noga beïnvloed wordt). Dan moet je al snel aan >4700uF gaan denken wil je nog redelijk kunnen meten tot 20Hz voor impedanties ed. Dan te bedenken dat een 25-35VA trafo ongeveer 10 euro kost, zie ik er geen financiële voordelen aan.

@ Martijn
Ik denk dat batterijen met zo'n versterker echt geen zin heeft. Je heb minimaal een 25Watt trafo nodig (eigenlijk VA). Batterijen zouden zo leeg zijn. Wellicht heeft een redelijke accu wel nut (maar zijn redelijk groot en zwaar).

@ Pjotr
Het wordt inderdaad een totale print en ultra basic. Niks geen schottky diodes oid, maar gewoon een in-lijn gelijkrichter (KBL type ofzo).
Bijlagen
kitje1.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door Pjotr »

Ha Bart,

Je bent i.i.g. goed in het plaatsen van vormpjes :P Ik wil er graag knoflooksaus bij :mrgreen:
b_force schreef:
@ Pjotr
Het wordt inderdaad een totale print en ultra basic. Niks geen schottky diodes oid, maar gewoon een in-lijn gelijkrichter (KBL type ofzo).
Ook best maar zet dan i.i.g. over iedere diode er van een 10nF C'tje. Oh ja, zet wel de 100nF C'tjes van de voeding echt zo dicht mogelijk bij het IC, dat is wel belangrijk i.v.b. met kans op oscilleren.

Denk dat je wel de keuze moet laten van met of zonder trafo. Ik heb in principe ook wel belangstelling er voor maar trafo's liggen er hier nog zat.
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 07 jan 2010, 0:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door b_force »

Vormpjes-? knoflooksaus ???? Mis ik iets :-s

Diodes over de gelijkbrug kan, maar het is absoluut geen must!!
Het houdt je voeding wat schoner enzo, maar als je kijkt naar gemiddelde versterker/kitje/cd speler what ever, zitten ze er ook niet. (Soms zelfs niet bij duurdere versterkers, daar stond ik inderdaad ook van te kijken !! :roll: )
Ik kan even kijken wat er allemaal past. De print wordt nmlk wel weer groter op die manier.

De trafo is ook geen must. Deze kan los geleverd worden.
Dan wordt het dus kitje met PCB (en natuurlijk componenten) met of zonder trafo geleverd.

Punt is dat ik zelf ook wel op zoek ben naar een dergelijk meetversterkertje. Ik heb nu een bakbeest van een Technisch staan en dat is niet altijd even praktisch. Ook als je weleens naar iemand toe gaat om te helpen, is het fijn dat je je eigen spullen bij je hebt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door Pjotr »

b_force schreef:
Ik kan even kijken wat er allemaal past. De print wordt nmlk wel weer groter op die manier.
Tja, zal het veel schelen? Ik merkte laatst dat zo'n muurwratje nogal stoorde op de FM radio. Na wat van die C'tjes er bij geplakt te hebben was dat over.... 'Tis dus niet eens voor de versterker zelf zo belangrijk, alhoewel je het wel lo-level in een FFT terug ziet aan de uitgang.

Maar belangrijker: Het zou leuk zijn als je de potmeter ook gelijk op de print kunt klussen.

Afijn, doe je best ;)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door b_force »

Begrijp me niet verkeerd, ik geef om dezelfde reden ook voorkeur aan ontstoor capjes.

Ik moet even kijken hoe het gaat lukken met die potmeter. Ik vind het zelf heel irritant op de print, maar andere wellicht niet :P
Het maakt niet uit, want als je ruimte maakt dan kun je altijd nog kiezen.
Zo moet ik ook even kijken of axiale wel zo handig zijn (zijn nogal laaaaang!!) en is dubbelzijdig wellicht ook wel handig (hoewel ook weer ietsjes duurder).

Zo zie je maar weer, ondanks dat dit een ultra simpel printje is (ik heb wel veel complexere gedaan, dubbelzijdig), is het toch weer puzzelen :? :wink:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door Pjotr »

Ha Bart,

Een potmeter op de print is meer voor het na-bouwgemak. Als je het doet neem dan gewoon een verticale, dus eentje met de as evenwijdig aan de print. (Zelf geef ik eigenlijk de voorkeur voor een stappenschakelaar met gekalibreerde stapjes van 6 dB ofzo --> 0db - 6dB - 12dB - 18dB - 24dB)

Voor het printje hou je neem ik aan wel een goede ster-aarde aan? Anyway ff snel is nooit ff snel in de elektronica... :mrgreen: Blijkt altijd toch meer werk dan gedacht. W.b.t. enkelzijdig vs dubbelzijdig, dat maakt in kleine aantallen niet uit in prijs als je ze bij een printboer laat maken. Die gaan tegenwoordig standaard uit van dubbelzijdig. Voor zelf maken is het i.d.d. nogal een verschil.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door b_force »

Gisterenavond toch maar weer naar de radiale elco's gegaan en het gevolg is dat de print nu nog maar 35x45mm is incl potmeter 8) :D. Ik zoek enkel nog elco's van 18mm bij maximaal 32mm voor weinig geld. (De meesten zijn 35/36mm hoog en dat is een rot maat, past nmlk niet in veel kastjes)

Met dubbelzijdig kan ik mooi een groot aardvlak maken aan een kant, dat komt namelijk ook precies goed uit (ik heb nmlk een aantal banen die elkaar helaas moeten kruisen).

Ironisch hoeveel werk er al in zit, op een gaatjes print was ik allang klaar geweest :twisted:
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door Bean »

b_force schreef:
Dus mijn vraag aan jullie; is er interesse????
Yep, interesse voor een meetversterkertje is ook bij mij aanwezig!
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door hovingtim »

Ook bij mij is de intresse aanwezig, dan alleen nog een goeie meet mic kopen en dan kan het feest helemaal beginnen!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door b_force »

Toen ik gisterenavond in bed lag, bedacht ik me dat het denk ik wel te doen is om met 1 universele PCB zowel symmetrisch als enkelvoudige voeding te kunnen maken (dan kun je dus ook een accu gebruiken). Dat is een kwestie van een paar bypass jumpers neerzetten en wat componenten weglaten.

Daarbij moet men bedenken dat bij het gebruik van een schakelende voeding er even op gelet moet worden dat een dikke 4700uf elco aan de voeding voor problemen kan zorgen.
Dit komt omdat, simpel gezegd, de tijd om in te schakelen dan te lang gaat duren (nouja niet helemaal, heeft meer met de max capaciteit te maken, maar ok :wink: :lol: ). Het gemis van een 4700uF maakt in feite dan niet uit, omdat een schakelende voeding zelf al een hele rij aan elco's aan boord heeft.

Ik heb voor het overzicht eens een lijstje gemaakt met mensen die geïnteresseerd zijn.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door Pjotr »

Hoi Bart,

Je hebt dan een uitgangselco nodig. En om bij 4 ohm en lage frequentie nog een beetje te kunnen meten moet dat een flinke jongen zijn. Je kunt met een 2 channel meting dat dan wel opvangen maar dat heeft ook zijn grenzen.

Lijkt mij een beetje het paard achter de wagen spannen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door b_force »

Ja weet ik, daar hadden we het toch al over (> 4700uF) ???
Zoals ik toen ook zei, het is niet mijn voorkeur, maar als mensen TOCH graag willen, dan is het een kwestie van een paar componenten weglaten en een dikke elco in serie zetten en je bent klaar :wink:
Gebruikersavatar
Koss
Berichten: 274
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 15:41
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: [Animo] LM1875 KIT Meetversterker

Bericht door Koss »

Ik ben ook geinteresseerd, vooral het stukje over dat elke leek het kan :)

count me in!
Plaats reactie