Haha was toevallig zelf net een lange post met vragen aan het typen

en opeens zie ik boven de opmaak die mooie schets. Dat ziet er wel heel fraai uit Wouter, wat zou daar ongeveer het frequentie verloop en de spl van zijn? Schets je deze opzetjes uit de losse hand of heb je hier een hulp programma bij? Ben echt onder de indruk hoe je dat zo snel even op papier krijgt
Was zelf ook net een subje aan het modeleren in winisd om daar meer bekend mee te raken, weer een vierkant doosje van 30 liter afgestemd op 28hz. Poort diameter 8cm 58cm lang, moet dus een bochtje in. Bij 100 watt input blijft de luchtsnelheid in de poort onder 25m/s.
Heb me een beetje in gelezen in winisd om meer te begrijpen van alle informatie en mogelijkheden die het programma biedt. Heb daardoor wat vragen of sommige dingen wel werken zoals ik het interpreteer. Ik hoop dat jullie wat duidelijkheid kunnen brengen voor mij om hier meer begrip in te krijgen.
Volgens winisd bereikt de woofer in bovenstaande opzet zijn xmax van 12 mm bij ~22 hz. Mijn hypex heeft een actief 4th order subsonisch butterworth filter om de woofer te beschermen vanaf 20hz -3db, 24db/octaaf. Op 20 hz is de xmax 14 mm, 2 mm meer dus. Ik heb wat gespeeld met het volume van de behuizing en de afstemming maar hij blijft op 20 hz over zijn xmax heen gaan. Hoe moet ik dit interpreteren, kan ik dit aanpassen? Ik heb meerdere subs met deze driver met hetzelfde volume en dezelfde afstem frequentie gezien, houdt dit in dat het geen kwaad kan?
Verder vraag ik mij af hoe ik series resistence moet interpreteren op de "signal" tab in winisd. via google gevonden dat het staat voor de weerstand van de combinatie kabels, filter en wat nog meer in de loop zit aangesloten buiten de driver om. Aangezien ik een actieve sub maak zit het filter al in de versterker, moet ik er dan nog rekening mee houden of is deze waarde dan ~0,1 ohm? Verder was ik nieuwsgierig wat er gebeurde wanneer ik deze waarde verhoog. Als ik deze verhoog van 0,10 ohm naar bijv 1 ohm krijg ik een veel mooiere frequentie loop. Houdt dit in dat ik zomaar een weerstandje erbij kan zetten om een mooier verloop te krijgen?
Vind het allemaal razend interessant dat speaker bouwen
Mvg Reinder