Bescheiden HT sub met TB w8-740 in TL of BR behuizing.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief

Re: Bescheiden HT sub met TB w8-740 in TL of BR behuizing.

Bericht door wouter »

Ik heb even zitten rekenen voor de afmetingen van de kast, ben al flink op weg met een BR sub afgestemd op 28 hz.

Ik ga uit van een volume van 30 liter voor de sub
&
Ja zo'n TL vind ik dan zelf ook mooier dan een br en 24 liter moet makkelijk kunnen.
als reactie op:
De vraag wat toch naar een bescheiden sub? Dat gaat het zo niet worden.

Eigenlijk vraagt die TB w8-740 dan om een gesloten kast met e.v.t. bass boost.
Waarbij die laatste niet geschikt is voor deze woofer denk ik, voor 20 -25 Hz is te veel boost nodig, en je vliegt door je Xmax heen...
Pjotr

Bericht door Pjotr »

wouter schreef:
Waarbij die laatste niet geschikt is voor deze woofer denk ik, voor 20 -25 Hz is te veel boost nodig, en je vliegt door je Xmax heen...
Hij is wel geschikt maar op 20-25 Hz blijft de bas ook bescheiden, echter kwalitatief wel het beste met het minste werk :D

Overigens ga je 20 Hz ook niet met goed fatsoen met een BR halen, hooguit 30 Hz. De x-max van deze speaker is eigenlijk sowieso te krap voor dat hele lage werk. En zowel met een BR als met een TL gaan de conussen om je oren vliegen met deze speaker als je zo laag wilt gaan, zoals Henkjan terecht opmerkte. Heb menig uitgefikte B139 gezien die uit een Rogers TL kwam.

Het is een fraaie speaker voor weinig maar m.i. niet geschikt als echte sub tenzij je het bescheiden houdt qua SPL, eigenlijk meer iets voor een 3-weg.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ben ik wel met je eens, maar indien 24 liter geen probleem is... dat gaat echt wel luider met een TL

Henkjan had het over boosten onder de basreflex afstemming. Die TL zou ik inderdaad ook niet boosten
meiborg

Bericht door meiborg »

Ben de laatste twee dagen druk geweest met werk en een verbouwing bij vrienden, nog niet echt toegekomen aan het werken aan de sub. Als ik zo de conclusie trek uit bovenstaande:

BR zou kunnen afgestemd op 30hz, kan gewoon de gain van de hypex gebruiken op 25 hz?

Tl in 24 liter behoort tot de mogelijkheden maar dan geen 6db gain op 25hz gebruiken? HEeft wel meer te bieden in het laag.

Een tapped horn zou kunnen.

Een BR lijkt mij het meest makkelijk maar het leukst lijkt mij een TL of Tapped Horn. TL kan redelijk compact als hij gevouwen wordt, of in een rechthoekige vorm. Wij hebben nog geen audio video meubel voor in ons nieuwe huis, ik zit zelf te denken aan een zwevend kastje voor onder de tv. Dan kan ik de sub eronder zetten, is wel de beste plek denk ik. Hij kan dan ook wel wat meer uitgerekt van vorm worden, dat is denk ik makkelijker voor een TL en tapped horn?

Heb overigens de volgende links gevonden, best interessant:
http://www.goodsoundclub.com/Forums/Sho ... 1385#11385 Interessant stuk over tapped horns, ook een push pull type tapped horn met dubbele w8-740's.

http://forums.trinituner.com/forums/vie ... ?p=3579712 Nog een tapped horn bouwer, weer push pull met de w8-740

Lijkt erop dat die tapped horns, iig met de dubbele w8 wel erg groot worden :)
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

ook een BR moet je niet boosten, heeft die TL en BR ook echt niet nodig
meiborg

Bericht door meiborg »

:) No gain no pain zeg jij dus ;)
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Yes, eh... I guess
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Onder de afstemfrequentie heeft de speaker geen tegendruk meer van de kast en draagt de BR poort/TL-lijn ook niet meer bij aan de output. Ga je boosten dan loop je de kans dat de conus uit zijn ophanging vliegt. Niet doen dus.

Dit is ander met een CB omdat daar wel de tegendruk van de kast werkzaam blijft tot hele lage frequenties. Daarom kun je een CB wel boosten, althans binnen zekere grenzen.
meiborg

Bericht door meiborg »

Ben de afgelopen dagen te druk geweest om met mijn sub of op 't forum bezig te zijn, vandaag echter weer begonnen met mijn projectje. Heb geprobeerd met de gegevens van Wouter een tl sub te schetsen wat best aardig gelukt is. Zou echter best iets groter mogen. Wilde dus vervolgens zelf met AJhorn aan de slag maar helaas blijkt dat je met de demo versie geen tl kunt simuleren.

Beetje uit nood dus met Hornresp aan de gang gegaan en daarmee geprobeerd een tapped horn te berekenen. met hulp van de zeer handige handleiding die ik gevonden heb http://www.licht-geluid.nl/forum/zelfbo ... nresp.html en de (wel erg) uitgebreide manual van Hornresp zelf. Ik krijg de volgende uitkomsten (zie pics), hij wordt wel al redelijk groot maar het valt nog binnen de acceptatie grens. Ben zelf best te spreken over de vorderingen tot nu toe :)

De spl respons is best goed, ik wil de crossover op 100 hz houden en lijkt mij als leek dat dit zo moet lukken. Wel heb ik zitten spelen met Winisd en een br behuizing, lijkt erop dat die met een meer praktische vorm ongeveer hetzelfde doet afgestemd op 28 hz in een 30 liter behuizing of zie ik hier iets over het hoofd?

Vraag me verder af, ik las dat de compressiefactor normaliter 2:1 moet zijn ( Sd gedeeld door s2 ). die is bij mijn opzet 3:1. Dit omdat ik las dat 2:1 geld voor 15" en grotere woofers en dat bij kleinere conussen een hogere compressiefactor ook mogelijk is. Dit is natuurlijk nogal vaag en dus vraag ik mij af of 3:1 dan acceptabel is of te extreem.

Verder natuurlijk de bekende vraag of ik niet verschrikkelijk de fout in ga ergens ;)
Bijlagen
parameters tapped horn
parameters tapped horn
spl respons
spl respons
meiborg

Bericht door meiborg »

inmiddels de foutjes mbt tot de achterkamer eruit gehaald, is nu dezelfde hoorn met compressiefactor 3 maar een voorkamer om de respons vloeiender te krijgen en de woofer te beschermen (las op romy the cat dat dit woofers gaat besparen ;) )
meiborg

Bericht door meiborg »

Ben inmiddels wel uitgespeeld met Hornresp voor de w8-740. Ben tot enkele zeer interessante opzetjes gekomen oa een sub met een bereik van 20hz - 60hz en een zeer goede spl respons welke ik hier nog even wil posten. Intern volume is ongeveer 65 liter, ongelooflijk dat je daarmee toch 20 hz eruit kan knallen. Om de woofer te beschermen zit er een voorkamer bij als demping en die ook nog eens de spl respons positief beinvloed.

Ik heb serieus overwogen om deze sub te bouwen en even twee nieuwe satelietjes te bouwen die tot 50 hz gaan om het geheel af te werken :) Hier hebben we nu toch van afgezien, de tapped horn blijft wel klein voor zijn bereik, maar het is nog aan de grote kant voor wat we in gedachte hadden, plaatsing wordt een probleem. Ik zou dan de hele inrichting van de kamer er op aan moeten passen en dat is toch iets te veel van het goede.
Bijlagen
opzet
opzet
spl respons
spl respons
weidok

Bericht door weidok »

meiborg als er nog met Akabak gesimuleerd moet worden

dan zeg je het maar ...

TL of hoorn .... maakt niet uit :)

of je moet zelf met AKabak aan de gaan willen ?
meiborg

Bericht door meiborg »

Hoi weidok,

Bedankt voor je aanbod! heb akabak even snel bekeken maar vond het zo erg ingewikkeld er uit zien ;) Wouter heeft verder terug in de thread al gegevens geplaatst voor een tl, gebaseerd op 24 liter. Ziet er goed uit maar vind het moeilijk om er een handig formaat kast mee te maken, zelfde als met die tapped horn die worden ook langwerpig. Zit wat dat betreft een beetje klem qua ideën. Eigenlijk zijn alleen een closed sub en br makkelijk vierkant te maken in een klein volume, heb alleen zo'n moeite om dat te accepteren, wil eigenlijk ook het onderste uit de kan met zo'n kleine woofer en dat kan natuurlijk niet.. Les een: een luidspreker is altijd een compromis :p zucht
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ben ff gaan schetsen, maar dat werd inderdaad lastig.

Nieuw opzetje: 21 liter, hogere SPL & ca 30Hz output.

TL 250-25 cm2 over 1,5 meter. Poort opent aan de wooferzijde en woofer zit aan het begin van de TL
TL W8-740C ontwerp.JPG
TL W8-740C ontwerp.JPG (7.22 KiB) 623 keer bekeken
meiborg

Bericht door meiborg »

Haha was toevallig zelf net een lange post met vragen aan het typen :p en opeens zie ik boven de opmaak die mooie schets. Dat ziet er wel heel fraai uit Wouter, wat zou daar ongeveer het frequentie verloop en de spl van zijn? Schets je deze opzetjes uit de losse hand of heb je hier een hulp programma bij? Ben echt onder de indruk hoe je dat zo snel even op papier krijgt =D>

Was zelf ook net een subje aan het modeleren in winisd om daar meer bekend mee te raken, weer een vierkant doosje van 30 liter afgestemd op 28hz. Poort diameter 8cm 58cm lang, moet dus een bochtje in. Bij 100 watt input blijft de luchtsnelheid in de poort onder 25m/s.

Heb me een beetje in gelezen in winisd om meer te begrijpen van alle informatie en mogelijkheden die het programma biedt. Heb daardoor wat vragen of sommige dingen wel werken zoals ik het interpreteer. Ik hoop dat jullie wat duidelijkheid kunnen brengen voor mij om hier meer begrip in te krijgen.

Volgens winisd bereikt de woofer in bovenstaande opzet zijn xmax van 12 mm bij ~22 hz. Mijn hypex heeft een actief 4th order subsonisch butterworth filter om de woofer te beschermen vanaf 20hz -3db, 24db/octaaf. Op 20 hz is de xmax 14 mm, 2 mm meer dus. Ik heb wat gespeeld met het volume van de behuizing en de afstemming maar hij blijft op 20 hz over zijn xmax heen gaan. Hoe moet ik dit interpreteren, kan ik dit aanpassen? Ik heb meerdere subs met deze driver met hetzelfde volume en dezelfde afstem frequentie gezien, houdt dit in dat het geen kwaad kan?

Verder vraag ik mij af hoe ik series resistence moet interpreteren op de "signal" tab in winisd. via google gevonden dat het staat voor de weerstand van de combinatie kabels, filter en wat nog meer in de loop zit aangesloten buiten de driver om. Aangezien ik een actieve sub maak zit het filter al in de versterker, moet ik er dan nog rekening mee houden of is deze waarde dan ~0,1 ohm? Verder was ik nieuwsgierig wat er gebeurde wanneer ik deze waarde verhoog. Als ik deze verhoog van 0,10 ohm naar bijv 1 ohm krijg ik een veel mooiere frequentie loop. Houdt dit in dat ik zomaar een weerstandje erbij kan zetten om een mooier verloop te krijgen?

Vind het allemaal razend interessant dat speaker bouwen :D

Mvg Reinder
Bijlagen
hier met standaard waarde 0,1 ohm
hier met standaard waarde 0,1 ohm
hier met waarde verhoogd tot 1 ohm
hier met waarde verhoogd tot 1 ohm
cone excursion.JPG
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

De resistence is de weerstand van een spoel, zoals een passieve lowpass heeft in een 2-weg bijvoorbeeld.

Deze weerstand kan handig lijken, maar moet enorm belastbaar zijn indien je hem in de signaalweg gaat zetten en gaat ten koste van de controle die de versterker op de luidspreker heeft - dus niet toevoegen in een actief ontwerp. De curve verandert doordat de totale Q-waarde verandert.

je andere vraag: Xmax en overbelasting

Een unit heeft zijn mechanische ophanging voor het gebied waar de kast geen tegendruk meer geeft. Bij een PA en autosub is de ophanging doorgaans stevig - weinig uitslingering op heel lage (subsone) tonen. Bij een subwoofer zoals de Tangband W8 mag je er van uit gaan dat deze wel wat kan hebben - zolang je maar niet gaat boosten onder de afstemfrequentie.

De Xmax zegt iets over de lineaire aandrijving, buiten Xmax wordt het versterker signaal niet zo nauwkeurig meer gevolgd. Mechanisch kan de unit nog wel wat meer hebben, de ophanging zal steeds steviger zijn voor elke mm extra uitslag.
Bovendien is er onder de 30 Hz niet zo veel signaal meer, ook niet in de HT verwacht ik. Toch moet je in het ontwerp rekening houden met Xmax en afstemfrequenties, zodat je niet de luidspreker te diep afstemt met een laag rendement als gevolg.

Ik heb het ontwerp van 21 liter (tekeningetje) als groene lijn hieronder staan. Daarbij heb ik ook de TL verlengd om je te tonen wat er gebeurd met de afstemfrequentie en SPL-max. Je ziet bij een extreem diepe afstemming (33 liter) dat je vanaf 20 Hz al 200 Watt belastbaarheid hebt - maar of je nu een trage sub hebt weet ik niet. Om de 6 tot 9dB terug te winnen moet er (continu) 2 tot 4 x zoveel vermogen door de unit.
TL W8-740C Aj curves.JPG
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

wouter schreef:
TL 250-25 cm2
Gaat dat niet enorm ruisen? Bij mijn 5,25" subje (in basreflex) was een poortoppervlak van 25 cm2 te weinig.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Dat weet ik niet, maar zou zo maar kunnen.

ik postte eerder al een 150-50 cm2 omdat ik kleiner dan 50cm2 wel erg klein vond.

In 22 liter met 170-50cm2 kom je trouwens net zo laag als die van de laatste post van 21 liter (was kort gemaakt om makkelijker te vouwen) maar die verhouding lijkt me ook krap - van 70% sd naar <30%. De simulatie laat wel TL perikelen zien, dus zal wel loslopen.

En daarbij heeft mijn seas 17cm aan een pijpje met 14cm2 genoeg - (max)

Een 8" met grote Xmax kan ook weer meer luchtverplaatsen dan een gemiddelde 8" dus misschien moet je sowieso een grote poort/openingen nemen. Maar 25cm2 lijkt me wel redelijk, gewoon een mooie trompet aan beide zijden.
weidok

Bericht door weidok »

meiborg:

hier een voorbeeld van een subwoofer met jouw TB woofer
is een basreflex kast maar toch
is wel in het zweeds maar de plaatjes preken voor zich

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... C_ID=40179
meiborg

Bericht door meiborg »

Bedankt voor de snelle antwoorden en het meedenken mensen. Alles samengevat en ik denk dat bijna alle mogelijkheden nu wel de revue gepasseerd zijn :p , trek ik de conclusie ik dat met de afmeting restricties en prestatie eisen een TL het beste compromis is voor mij en dus de beste optie.

Wouter je hebt zo'n mooie opzet gemaakt in het begin van de tread met die tl van 24 liter. Heeft ongeveer het zelfde verloop als die uit je laatste post (rode lijntje). Is die met de gegevens en lengte (rode lijntje) uit je laatste post het makkelijkst te vouwen of die van je eerste opzet denk je?
De 24 liter TL:

Een lijn van 2,4 meter lang.
De dichte kant van de lijn/start heeft een oppervlakte van 150cm2, de open zijde 50cm2
De driver wordt op 1/3 gepositioneerd vanaf het begin gerekend, dus op 80 cm 'in de lijn'
Je moet de lijn een aantal keer vouwen maar wel met de poortopening aan dezelfde kant als de woofer. Ik zou hem dan frontfiring maken, met de poortopening onder de woofer.
Ik wil graag proberen om er een mooie TL sub mee te maken met de uitleg van Sietse uit de bibliotheek. Zal hier mijn schets posten als ik er mee klaar ben en als ik dan geen fouten heb gemaakt ga ik deze week aan de slag met zagen en lijmen. Nog een vraagje:

Maakt het uit als ik hem bijvoorbeeld 20 cm breed maak of 30 cm als ik de oppervlakte van de start en poort maar aanhoud? Vindt het moeilijk om de informatie uit het artikel van Sietske om te zetten naar de maten die je gaf, moet hier nog even flink op puzzelen. Had wel schetsjes gemaakt maar meer als losse schets om te zien hoe ik allemaal kon vouwen :)

Heb er al helemaal zin in :D
weidok

Bericht door weidok »

meiborg

heb je dit draadje al eens gelezen

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 31#p106031

zou zeggen probeer het exelbestand eens !!!
meiborg

Bericht door meiborg »

Even een kleine update:

Ben nog steeds aan het klungelen met een passend tl ontwerp maar ben in de tussentijd ff een BR subwoofer kast in elkaar aan het frutten met hout uit onze oude keuken, bijna vier centimeter dik mdf. Zal zodra hij een beetje toonbaar wordt wat foto's dumpen. Heb de afgelopen tijd erg weinig tijd gehad om te hoby'en en dat zal voorlopig zo blijven, vandaar ff een oplossing zodat ik niet al die tijd zonder laag zit bij muziek :)

edit: foto's toegevoegd

Heb met de circelzaag platen gezaagd van 't mdf, een schotje van 22 mm mdf de rest van ~40mm. Wel echt aan 't haasten geweest vandaag, morgen geen tijd dus overmorgen kan ik het hopelijk afmaken. Denk dat ik deze maand voor de rest geen-zeer weinig tijd ga hebben duss... powertools erbij en gaan ;) Hierdoor wel slordig gewerkt, met lijm geknoeid etc. Verder zou het dunne schotje als bevestigingsplaat voor de versterker dienen maar helaas heb ik de uitsparing met mijn suffe hoofd in het dikke schot gezaagd, dunne mdf schotje zit nu dus achter de woofer ipv dikke schot. Heb er wat bracing tegen aangelijmd van achteren maarja, echt suf dus. Verder is de plaatsing van de port niet echt ideaal, zit wel ongeveer 8 cm (diameter port) van de wanden maar ik denk toch nog iets te dichtij. Enfin echt open gooien zal ik hem toch niet, en het is maar tot ik tijd heb echt iets moois mee te bouwen.

Verder veel gebruik gemaakt van huis tuin en keuken oplossingen. Noppenschuim had ik nog van een eerder project. Port is rioolpijp, in het bochtje zat een richteltje dus deze weg gedremeld en gepolijst. De flare aan het eind van de pijp is gemaakt van een afwerk kapje wat op een afzuigpijp zat in onze oude badkamer. Alleen het berken multiplex plaat wat ik op de frontplaat geplakt heb is gekocht (die plaat was echt heel lelijk met gaatjes en beschadigingen dus berken er tegen aangeplakt), het dunne schotje mdf en de kit :)
Bijlagen
IMGP0196.JPG
IMGP0198.JPG
weidok

Bericht door weidok »

meiborg
mooi voorbeeld compacte TL sub

http://roccogtx.ro.ohost.de/daten/Gehause.PDF
meiborg

Bericht door meiborg »

Hoi Weidok,

Bedankt voor de link, zoiets moet het wel gaan worden ja. Ik heb de ported box getest gisteren, klinkt %^$%&&* (niet goed). Gedempt geluid, woofer flappert als een gek bij hoger volume en lage tonen. Poort dicht stoppen verbeterd het geluid dus het moet wel liggen aan een te lange poort, te laag afgestemd. Het volume is 30 liter en de afstemming 30 hz met een pijp van 43cm lang en diameter 7,5cm intern, best gek dus dat dit niet werkt, heb lager afgestemde ontwerpen gevonden van Lennart met hetzelfde volume die wel goed werken. inkorten die handel vrees ik.
meiborg

Bericht door meiborg »

Ben voorlopig even voorzien van laag, heb de poort ingekort tot een afstemming op 35hz, klinkt echt een stuk beter. Denk dat hij toch te dicht in een hoek zat uiteindelijk. Er flappert nu niks meer, ook bij heel lage tonen klinkt hij nu errug strak en het komt er moeiteloos uit, geen gedreun zoals eerst.

Ben ook even langs gegaan bij een vriend die mijn peerles SLS 10" over heeft genomen, die heeft een kast van een TL gemaakt uit de klang & ton. Daar kan mijn sub toch niet aan tippen, echt van een andere orde. Daartegen over staat zijn hele inrichting op zijn kop met die gigantische berg spaanplaat :p Wel weer gehoord hoe mooi bas kan klinken, ik ga zeker nog een TL kast bouwen voor die TB w8-740 in de toekomst.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”