Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver : Klonatine

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door RobertD »

Ik heb het tape gebruikt om mijn hulpblokken mee vast te zetten. Dat is makkelijker met het vastzetten van de lijmklemmen.

Bedankt voor het compliment. Ik ben vooral nieuwsgierig hoe het straks gaat klinken. Later deze week weet ik meer...
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door Arno »

RobertD schreef:
Bijgaand een plaatje van het eerste geschuurde exemplaar.
Wellicht ten overvloede...
Volgens mij zie ik toch nog wel wat lijmresten. Zowel bij blank lakken als bij beitsen, moet je ervoor zorgen dat er echt geen lijmresten meer zijn. Als je de hele oppervlakte een keer naloopt met een natte doek, kun je goed beoordelen of er nog lijmresten aanwezig zijn. Daarna nog een keer licht schuren met de hand met een scherpe korrel 120 en 180. Ook komen dan na de eerste keer lakken of beitsen de vezels van het hout niet meer zo sterk omhoog.

Ziet er verder erg mooi uit 8)
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door RobertD »

Ik ga dat zeker nog even doen, bedankt voor de tip.
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door Paul groot »

......ziet er mooi uit, Joyce heeft je niet veel gezien deze weken? :lol:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door RobertD »

Joyce heeft veel geholpen met de lijmklemmen, die zijn alleen bijna niet te hanteren. Verder is ze vooral bezig met haar nagelstudio, daar is ze drukker mee dan ik met de speakers. Ik moet vooral wachten tot de lijm droog is.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door RobertD »

Ze staan te spelen!

Ik heb vandaag beide kasten nog eens geschuurd en van de voetjes voorzien.
DSC01634.JPG
Hier staan ze voor de installatie vlak voordat ik de drivers erin heb gezet.
DSC01642.JPG
Compleet met drivers en aangesloten op de 300B versterker.
Wat onmiddellijk opviel is de enorme toename in bas ten opzichte van de TQWT's die ik er eerst had staan (je ziet ze op de eerste foto in dit bericht.) Het is natuurlijk wel een stap van een 13,5cm naar een 20cm breedbander.
Voorlopig laat ik ze even op deze manier inspelen. Het klinkt best lekker, maar ik vermoed dat er nog wel een tweetertje bij moet. De kasten moeten ook nog afgewerkt worden, dat zal de klankkleur van de kasten waarschijnlijk ook nog veranderen. Ik heb Glitsa parketlak gekocht. Dat heb ik al eens eerder gebruikt voor allerlei dingen en vond ik wel prettig werken.

Wat de klank betreft viel het mij en Joyce vooral ook op dat deze speakers ook lekker klinken als ze zacht spelen. We waren allebei aangenaam verrast met het geluid. Het blijft toch altijd een gok, een project als dit.
Ik heb wel de smaak te pakken gekregen en ga binnenkort beginnen aan de boekenplank luidspreker van Edo met de Fountek drivers. Het hout is al besteld... nu de elektronica nog.
Eerst nog even luisteren.

Paul, neem je morgen een cd'tje mee dat je goed kent?
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door Paul groot »

.....ik neem een kopietje mee van dire straits alchemy, wil ik private investigation hooren, betste nummer ooit, met dank aan...... C, en Eric Clapton Rush and david golmore......On an island...zo gaaf.....
Die pootjes zien er mooi uit trouwens.....
hemaworst
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 jun 2008, 13:25

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door hemaworst »

Wouw! Het ziet er erg mooi uit. Nu ik dit zie ga ik morgen ook maar weer beginnen met die van mij O:). Ben erg benieuwd naar jullie luister verslag.

Heb je een voorbeeld van projecten waar je dat Glitsalak hebt gebruikt? Ik wil de kast graag in walnootkleur krijgen, maar weet niet precies hoe.
Gebruikersavatar
MH
Berichten: 418
Lid geworden op: vr 21 aug 2009, 17:47
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door MH »

Hemaworst schreef:
Ik wil de kast graag in walnootkleur krijgen, maar weet niet precies hoe.
Ik heb goede ervaringen met Trae Lyx beitsen. Vooraf het hout licht bevochtigen. Laten drogen, schuren, weer licht bevochtigen en direct Trae Lyx aanbrengen met platte kwast. Het geeft het hout een mooie kleur, zonder dat de houtstructuur minder zichtbaar wordt. Volgens mij heb ik noten beits gebruikt op beuken paneeltjes, ziet er echt gaaf uit!

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door Wowly »

hmm klinkt als een loudness ingebouwd. Dat was ook een mooi systeem wat was bedoeld om bij lage volume's toch een gebalanceerd spectrum te krijgen. Zou met zo'n enorme klankkast niet zo vreemd zijn natuurlijk. Keerzijde is dat bij wat harder spelen de bassen wat gaan overheersen...

http://en.wikipedia.org/wiki/Loudness

jan
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door weidok »

Zat me af te vragen
ooit was ik op zoek naar een moderne
vervanger voor de Saba greencones !!
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... saba+cello
hoe zou de Tangband W8-1808
is zo'n kast het doen ?

is wel stevig aan de prijs ?

of een coax van Tangband nl de W6-1530SA ??
Bijlagen
Tangband W8-1808
Tangband W8-1808
tangbandW81808.jpg (12.88 KiB) 937 keer bekeken
Tangband W6-1530SA
Tangband W6-1530SA
b_2362.jpg (44.87 KiB) 937 keer bekeken
hemaworst
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 jun 2008, 13:25

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door hemaworst »

Paul groot schreef:
.....ik neem een kopietje mee van dire straits alchemy, wil ik private investigation hooren, betste nummer ooit, met dank aan...... C, en Eric Clapton Rush and david golmore......On an island...zo gaaf.....
Die pootjes zien er mooi uit trouwens.....
En hoe klonk Dire Straits?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door RobertD »

Dire Straits was mooi. Ik had Private Investigations op elpee, erg lekker.
We werden bij het luisteren wel een beetje gestoord door het vuurwerk buiten, dus ik ga zeker nog eens luisteren. Het bonken van de bassen lijkt al minder te worden, maar wellicht moet er in de toekomst toch een kleine bracing in de kast komen. Dat zie je bij het origineel van Musical Affairs ook als je het filmpje bekijkt dat in het andere draadje over de Saba Cello is geplaatst.

In elk geval is iedereen heel enthousiast over de vorm en de afwerking, zelf ben ik er ook wel een beetje trots op.
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door audioot »

daar mag je best trots op zijn robert enne.....zou dit niet een mooie box voor de philips 9710m zijn denk je?
veel suc6 in het nieuwe jaar
mvg
audioot
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door RobertD »

De 9710 zou het hier zeker ook mooi in doen. Op het internet zijn er volgens mij daarvan ook wel voorbeelden te vinden.

Bedankt voor het compliment.
hemaworst
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 jun 2008, 13:25

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door hemaworst »

supermooi! Ben wel jaloers dat ze van jou al in elkaar zitten. Ik moet er nog één :x .
Wat voor tweeter ga je er in zetten? Of heb je deze toch niet nodig?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door RobertD »

Ik heb twee weken kerstvakantie gehad, dus dan kan je lekker doorbouwen. Dat scheelt enorm.
Over een tweeter twijfel ik nog. Gisteren heb ik "to the world of the future" van Earth & Fire gedraaid. Daar zitten aan het begin heel hoge piepjes en toontjes. Die kwamen er allemaal netjes uit. Ik ben bang dat ik met een extra tweeter aan ruimtelijkheid ga inleveren, maar wellicht ga ik nog experimenteren.

Eerst moet er lak op de kasten. Dat maakt de wanden misschien ook iets stijver, want het laag klinkt wel erg mee.

Heb jij nog nieuwe foto's?
hemaworst
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 jun 2008, 13:25

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door hemaworst »

Wat ik me afvraag over lakken:
Het hout van de zijkanten is nu gespannen, maar zal in de loop van de tijd wel wat slapper worden. Hoe zal de lak zich dan gedragen? Ben bang dat er dan een soort "barstjes" in komen. Of bestaat er ook elastische lak?

Ik heb nog geen neiuwe foto's.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door RobertD »

Ik denk dat dat zo'n vaart niet zal lopen. Hoevaak zal een violist zijn viool laten lakken?
De tijd zal het leren. Ik heb gewone parketlak van Glitsa in huis gehaald, alleen moet ik nog een rustig moment vinden om het erop te smeren.
Gebruikersavatar
Àadjo
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 12 feb 2007, 22:55
Locatie: Bennekom

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door Àadjo »

Ze zijn erg mooi geworden. collegabb
Ik vroeg met alleen af of in de 1-e post op de foto ook een "upfire" tweeter te zien was op de originele Sonatine en zo ja: of dat misschien een leuk idee is om dat ook eens uit te proberen?
upfire (super)tweeter Sonatine.jpg
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door Ivo »

RobertD schreef:
Hoevaak zal een violist zijn viool laten lakken?
Toch wel met enige regelmaat, maar dat heeft met name te maken met slijtage van het vasthouden, of herstelwerkzaamheden na scheuren en barsten van het hout (temperatuurswisselingen). Voor een luidspreker die altijd in huis staat en niet heen en weer wordt gegooid, zal het wel loslopen.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door RobertD »

Àadjo schreef:
Ze zijn erg mooi geworden. collegabb
Ik vroeg met alleen af of in de 1-e post op de foto ook een "upfire" tweeter te zien was op de originele Sonatine en zo ja: of dat misschien een leuk idee is om dat ook eens uit te proberen?
upfire (super)tweeter Sonatine.jpg
Dit is zeker wel een mogelijkheid waar ik over nadenk. Alleen zit ik nog even na te denken over het fasegedrag. Normaal gesproken kun je de fase van de tweeter regelen door deze dieper of minder diep in de kast te plaatsen (of op de kast in geval van een toptweeter).
Ik zit erover te denken om de "lepel" die boven de tweeter zit verstelbaar te maken. Als je dan de lepel naar achteren plaatst wordt de afstand van de tweeter tot de lepel, en dus de door het geluid afgelegde weg, groter.
Het enige punt is dat ik nog geen geschikte tweeter heb gevonden die voor de upfiring geschikt is en een voldoend hoog rendement heeft.
Tangband heeft een leuke keramische tweeter, maar die is 4 Ohm en ik heb alles uitgelegd op 8 Ohm.
Zou een dome-tweeter hiervoor geschikt zijn?

Via Ebay zit ik achter een paar Fostex FT17 tweeters aan, dat zijn een soort hoorntjes die gewoon naar voren moeten kijken.
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door Paul groot »

......is het uitproberen van mijn C12-'s een optie?
Ik heb ze morgen een paar dagen "los".?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door RobertD »

Paul, die C12's zijn zeker leuk, maar vallen buiten mijn hobby-budget. Dus laten we dat maar niet doen, stel dat ze bevallen...

Ik heb ook zitten denken aan een Smith-horn bovenop de cello, maar of dat nou mooi staat weet ik niet.

De eerste laag lak zit inmiddels op de kasten en het luisteren bevalt steeds beter. Het hele bonkerige uit het begin is eraf. Alleen een tweetertje lijkt me nog wel een verbetering brengen, ofschoon ik dat niet voor alle muziek nodig vind. Het gaat vooral bij het luisteren naar de radio om de mid-hoog weergave die dan een duwtje nodig heeft.
hemaworst
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 jun 2008, 13:25

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door hemaworst »

Heb je al foto's van de lak? Ben benieuwd!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”