Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver : Klonatine
Moderator: Beheerdersteam
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver : Klonatine
Zo, gisteren ben ik eindelijk begonnen met mijn versie van de Cello / Sonatine kloon.
Al heel lang liggen er een paar breedbanders van Monacor in mijn berging. Een vriend van mij heeft de originele Sonatine van Musical Affairs, die klinken echt super en zijn waarschijnlijk de beste luidsprekers die ik ooit heb gehoord. (Naar mijn smaak dan.)
Diezelfde vriend beschikt ook over een ruime schuur en allemaal Festo gereedschap, dus ik ben een dagje bij hem aan het zagen, frezen en schuren geweest.
Nu moet ik alleen mijn lijmtangen weer terugvinden en een stel tangen van mijn pa lenen, dan kan ik de boel in elkaar zetten.
Van dik MDF hebben we eerst een halve mal gemaakt. Die hebben we daarna in twee keer met de kopieerfrees omgezet in een hele mal uit dik MDF.
De bovenkanten klaar voor de kopieer frees. (Die zit bij hem veilig in een tafeltje, makkelijk te bedienen.)
In tegenstelling tot de Saba-Cello, maak ik wel een onderkant in de kast. Dat heeft de Sonatine ook. Daarbij vind ik de stevigheid en de mooie vorm ook belangrijk.
Ik heb in verband met mijn beperkte ruimte thuis, de ui-vorm aan voor en achterzijde 3 cm ingekort t.o.v. de originele Sonatine. Mijn driver is ook iets kleiner dan de PHY unit in het origineel. Ook de Baffle heb ik iets smaller gemaakt.
De baffle is aan beide zijden schuin en volgt zodoende de vorm van de "ui" zodat de zijwanden mooi door kunnen lopen.
De achterzijde heeft een aantal openingen. De bovenste zit recht achter de driver, net als bij de Saba Cello.
Binnenkort ga ik lijmen. Ik heb uit het dikke MDF een paar mallen gemaakt die ik als klem hulpstuk ga gebruiken. Die hebben de spiegelbeeldige vorm van de boven en onderzijde.
Hopelijk spelen ze voor het eind van het jaar nog....
Al heel lang liggen er een paar breedbanders van Monacor in mijn berging. Een vriend van mij heeft de originele Sonatine van Musical Affairs, die klinken echt super en zijn waarschijnlijk de beste luidsprekers die ik ooit heb gehoord. (Naar mijn smaak dan.)
Diezelfde vriend beschikt ook over een ruime schuur en allemaal Festo gereedschap, dus ik ben een dagje bij hem aan het zagen, frezen en schuren geweest.
Nu moet ik alleen mijn lijmtangen weer terugvinden en een stel tangen van mijn pa lenen, dan kan ik de boel in elkaar zetten.
Van dik MDF hebben we eerst een halve mal gemaakt. Die hebben we daarna in twee keer met de kopieerfrees omgezet in een hele mal uit dik MDF.
De bovenkanten klaar voor de kopieer frees. (Die zit bij hem veilig in een tafeltje, makkelijk te bedienen.)
In tegenstelling tot de Saba-Cello, maak ik wel een onderkant in de kast. Dat heeft de Sonatine ook. Daarbij vind ik de stevigheid en de mooie vorm ook belangrijk.
Ik heb in verband met mijn beperkte ruimte thuis, de ui-vorm aan voor en achterzijde 3 cm ingekort t.o.v. de originele Sonatine. Mijn driver is ook iets kleiner dan de PHY unit in het origineel. Ook de Baffle heb ik iets smaller gemaakt.
De baffle is aan beide zijden schuin en volgt zodoende de vorm van de "ui" zodat de zijwanden mooi door kunnen lopen.
De achterzijde heeft een aantal openingen. De bovenste zit recht achter de driver, net als bij de Saba Cello.
Binnenkort ga ik lijmen. Ik heb uit het dikke MDF een paar mallen gemaakt die ik als klem hulpstuk ga gebruiken. Die hebben de spiegelbeeldige vorm van de boven en onderzijde.
Hopelijk spelen ze voor het eind van het jaar nog....
Laatst gewijzigd door RobertD op za 24 apr 2010, 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver
Mooi werken zo met die spulletjes!
Welke monacor driver is dit eigenlijk, ken hem niet van "gezicht" zo.
Welke monacor driver is dit eigenlijk, ken hem niet van "gezicht" zo.
Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver
Leuk dat je ook een cello maakt. Ben erg benieuwd of die Monacor net zo mooi klinkt als de Sonatine en/of de Saba.
Waarom bouw je trouwens niet precies de Sonatine na(aangezien je vriend die ook heeft en je die de beste speaker van de wereld vind), maar een mix tussen de Cello en Sonatine.
Veel succes met bouwen! Wel super handig zeg, zo'n freestafel!
Waarom bouw je trouwens niet precies de Sonatine na(aangezien je vriend die ook heeft en je die de beste speaker van de wereld vind), maar een mix tussen de Cello en Sonatine.
Veel succes met bouwen! Wel super handig zeg, zo'n freestafel!
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver
Ik heb gekozen voor deze mix uit economische overwegingen.
De Sonatine is helemaal opgebouwd uit hardhout. Bovendien is de PHY driver die in de Sonatine zit voor mij onbetaalbaar. ( ik geloof 1200,- per stuk..)
Dit is eigenlijk meer een experiment, maar de meeste mensen die dit soort speakers hebben of hebben gebouwd zijn er helemaal gek mee. De drivers lagen al zo lang te liggen, dat het tijd werd om er wat mee te doen. Dit is een leuk kerstvakantie project.
Inmiddels heb ik van één speaker de baffle, de boven- en onderzijde en de achterkant aan elkaar gelijmd. Het pas heel goed, alleen heb ik de bovenplaat op zijn kop gemonteerd. Daardoor zie je een klein gaatje waarmee het kopieermal heeft vastgezeten. De lijm losmaken lijkt me geen optie, dus ik ga het gaatje maar opvullen. Misschien beits ik de kasten wel donker, past beter bij het interieur.
Eerst luisteren, daarna samen met mijn vriendin verder beslissen.
De Sonatine is helemaal opgebouwd uit hardhout. Bovendien is de PHY driver die in de Sonatine zit voor mij onbetaalbaar. ( ik geloof 1200,- per stuk..)
Dit is eigenlijk meer een experiment, maar de meeste mensen die dit soort speakers hebben of hebben gebouwd zijn er helemaal gek mee. De drivers lagen al zo lang te liggen, dat het tijd werd om er wat mee te doen. Dit is een leuk kerstvakantie project.
Inmiddels heb ik van één speaker de baffle, de boven- en onderzijde en de achterkant aan elkaar gelijmd. Het pas heel goed, alleen heb ik de bovenplaat op zijn kop gemonteerd. Daardoor zie je een klein gaatje waarmee het kopieermal heeft vastgezeten. De lijm losmaken lijkt me geen optie, dus ik ga het gaatje maar opvullen. Misschien beits ik de kasten wel donker, past beter bij het interieur.
Eerst luisteren, daarna samen met mijn vriendin verder beslissen.
Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver
Zo, dat gaat lekker snel! Heb je ook nog foto's van de lijm-en-klem-fase? Ik heb bij één zijkant ook geprobeerd de lijm los te maken. Dat gaat dus niet, ik had 10 cm los, en daarna is door de kracht van het gebogen hout de rest in één keer afgebroken. Ben een uur bezig geweest om de houtlijm en houtresten er af te schurenRobertD schreef:Ik heb gekozen voor deze mix uit economische overwegingen.
De Sonatine is helemaal opgebouwd uit hardhout. Bovendien is de PHY driver die in de Sonatine zit voor mij onbetaalbaar. ( ik geloof 1200,- per stuk..)
Dit is eigenlijk meer een experiment, maar de meeste mensen die dit soort speakers hebben of hebben gebouwd zijn er helemaal gek mee. De drivers lagen al zo lang te liggen, dat het tijd werd om er wat mee te doen. Dit is een leuk kerstvakantie project.
Inmiddels heb ik van één speaker de baffle, de boven- en onderzijde en de achterkant aan elkaar gelijmd. Het pas heel goed, alleen heb ik de bovenplaat op zijn kop gemonteerd. Daardoor zie je een klein gaatje waarmee het kopieermal heeft vastgezeten. De lijm losmaken lijkt me geen optie, dus ik ga het gaatje maar opvullen. Misschien beits ik de kasten wel donker, past beter bij het interieur.
Eerst luisteren, daarna samen met mijn vriendin verder beslissen.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver
sorry,bartsegers schreef:Welke driver is het nu?
Het is een SP-80X een 8inch driver. Ik heb weleens gegoogled, maar deze driver niet kunnen vinden.
De ophanging is een soort linnen. De rand ligt 'naar achteren' net als bij sommige Fostex drivers. (ik bedoel met naar achter dat de ophanging hol is ipv bol zoals bij standaard rubberen ophangingen).
Foto's volgen, zijn al gemaakt maar nog niet overgezet.
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver
hee lekker aan de gang......
Met Oud en Nieuw klaar?
of ben ik nu te optimistich?
Ziet er al gaaf uit.
Met Oud en Nieuw klaar?
Ziet er al gaaf uit.
Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver
Tot voor kort had je hem in ieder geval wel, maar vind hem nu ook niet meer op de Monacor-site. Bij spectrumaudio.de vind ik hem nog wel: http://www.spectrumaudio.de/breit/monac ... SP80X.html. Zoals je ziet is het model gewijzigd ten opzichte van de versie die jij hebt. Ik heb zelf de SP-50X met hetzelfde plastic whizzertje, op aanraden van een vriend gekocht die met plastic whizzer had. We hebben geen Thiele-Small parameters gemeten, maar hadden wel de indruk dat ze in ongeveer dezelfde behuizingen dezelfde prestaties hadden. Waarschijnlijk blijft Monacor met de vernieuwingen wel dicht bij concept en niche van het type. De SP-##X serie is een universal/PA-serie, kan erg hard maar klinkt toch prettig. Mijn eerste stapjes in zelfbouw en breedbanderland en ik koester de herinnering.RobertD schreef:Het is een SP-80X een 8inch driver. Ik heb weleens gegoogled, maar deze driver niet kunnen vinden.bartsegers schreef:Welke driver is het nu?
De ophanging is een soort linnen. De rand ligt 'naar achteren' net als bij sommige Fostex drivers. (ik bedoel met naar achter dat de ophanging hol is ipv bol zoals bij standaard rubberen ophangingen).
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver
Bij mijn speakerunit is de whizzer van vrij dik karton. Ik zal eens kijken of ik dat in beeld kan brengen. De unit is belastbaar tot 25W, deze nieuwe versie blijkbaar tot 35W.
Ook de ophanging is heel anders, dus of ze echt te vergelijken zijn weet ik niet. Wel leuk dat je dit gevonden hebt, volgens mij had ik het plaatje weleens gezien.
Ondertussen ga ik lekker verder met bouwen. De tweede kast zit op de zijwanden na ook in elkaar. Vanmiddag ga ik met zijwanden beginnen, maar ik moet eerst even schuren.
En ja Paul, met oud-en-nieuw zijn ze klaar!!
Ook de ophanging is heel anders, dus of ze echt te vergelijken zijn weet ik niet. Wel leuk dat je dit gevonden hebt, volgens mij had ik het plaatje weleens gezien.
Ondertussen ga ik lekker verder met bouwen. De tweede kast zit op de zijwanden na ook in elkaar. Vanmiddag ga ik met zijwanden beginnen, maar ik moet eerst even schuren.
En ja Paul, met oud-en-nieuw zijn ze klaar!!
Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver
Zodat ze mooi als champagne-tafeltje of vuurpijlstand kunnen dienen?RobertD schreef:Bij mijn speakerunit is de whizzer van vrij dik karton. Ik zal eens kijken of ik dat in beeld kan brengen. De unit is belastbaar tot 25W, deze nieuwe versie blijkbaar tot 35W.
Ook de ophanging is heel anders, dus of ze echt te vergelijken zijn weet ik niet. Wel leuk dat je dit gevonden hebt, volgens mij had ik het plaatje weleens gezien.
Ondertussen ga ik lekker verder met bouwen. De tweede kast zit op de zijwanden na ook in elkaar. Vanmiddag ga ik met zijwanden beginnen, maar ik moet eerst even schuren.
En ja Paul, met oud-en-nieuw zijn ze klaar!!
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver
Hier zie je de SP-200X. Volgens mij dan uit dezelfde serie die jij nu hebt.
http://www.hornlautsprecher.de/popup.ht ... 00x_12.jpg
http://www.hornlautsprecher.de/popup.ht ... 00x_11.jpg
http://www.hornlautsprecher.de/popup.ht ... 00x_12.jpg
http://www.hornlautsprecher.de/popup.ht ... 00x_11.jpg
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver
Die driver ziet er toch anders uit.
Hierbij wat foto's van het lijmen.
Het valt niet mee en in je eentje is het niet te doen om die bocht te lijmen. Gelukkig wil mijn vriendin altijd graag helpen. Ik had klossen gemaakt van dik MDF die het spiegelbeeldige model hebben van de boven en onderkant. Alleen moet je er dan wel rekening mee houden dat je er 3mm triplex tussen gaat klemmen. De bochten kloppen dan niet helemaal. Met wat extra klemkracht en opvulkarton is dat opgelost.
Helaas is doordat ik het eerst in mijn eentje probeerde een van de kasten van mijn workmate-kloon afgevallen. Gelukkig nauwelijks schade, alleen een kleine splinter uit de toplaag van de bovenplaat. Die kon ik er weer netje in teruglijmen.
De zijplaten zijn alleen veel te breed, de andere zijkanten ga ik eerst smaller zagen voordat ik verder ga. Dat is hanteerbaarder en makkelijker te klemmen met lijmen.
Hierbij wat foto's van het lijmen.
Het valt niet mee en in je eentje is het niet te doen om die bocht te lijmen. Gelukkig wil mijn vriendin altijd graag helpen. Ik had klossen gemaakt van dik MDF die het spiegelbeeldige model hebben van de boven en onderkant. Alleen moet je er dan wel rekening mee houden dat je er 3mm triplex tussen gaat klemmen. De bochten kloppen dan niet helemaal. Met wat extra klemkracht en opvulkarton is dat opgelost.
Helaas is doordat ik het eerst in mijn eentje probeerde een van de kasten van mijn workmate-kloon afgevallen. Gelukkig nauwelijks schade, alleen een kleine splinter uit de toplaag van de bovenplaat. Die kon ik er weer netje in teruglijmen.
De zijplaten zijn alleen veel te breed, de andere zijkanten ga ik eerst smaller zagen voordat ik verder ga. Dat is hanteerbaarder en makkelijker te klemmen met lijmen.
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver
RobertD schreef:
En ja Paul, met oud-en-nieuw zijn ze klaar!!
Op welke buizenbak gaat ie aangesloten worden?
De 300B?
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver
Ze worden uiteraard straks aangestuurd door de 300B versterker.
De eerste zijwand zit erop. Ik denk toch dat ik kan doorbouwen zonder dat de drivers erin zitten. Ik kan via de onderkant ver genoeg reiken om de draden aan de aansluitklemmen vast te maken. Dat is wel zo veilig, als er nog eens wat valt blijven mijn units tenminste heel.
Helaas is er nu een klein krasje in de baffle gekomen, maar dat is wel uit te schuren.
Straks weer verder met de andere zijwand.
De eerste zijwand zit erop. Ik denk toch dat ik kan doorbouwen zonder dat de drivers erin zitten. Ik kan via de onderkant ver genoeg reiken om de draden aan de aansluitklemmen vast te maken. Dat is wel zo veilig, als er nog eens wat valt blijven mijn units tenminste heel.
Helaas is er nu een klein krasje in de baffle gekomen, maar dat is wel uit te schuren.
Straks weer verder met de andere zijwand.
Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver
Wat je eerst kan proberen is een natte lap over de kras leggen en dan met een hete strijkbout eroverheen.RobertD schreef:Helaas is er nu een klein krasje in de baffle gekomen, maar dat is wel uit te schuren.
Als het meer een soort deuk is dan een kras en de vezels niet al te beschadigd zijn, kun je het weer bijna geheel repareren. Deuken waarbij de vezels niet gescheurd zijn kun je zo weer helemaal 'uitdeuken'.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver
Hoi Arno,
Bedankt voor de tip! Ik ga dat zeker proberen!
Bedankt voor de tip! Ik ga dat zeker proberen!
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver
Wauw, mooi project. Leuk om te volgen, ben erg beneiuwd hoe het eruit komt te zien en vooral klinken natuurlijk. Succes met de verdere stappen!
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver
De eerste kast is helemaal verlijmd. Binnenkort verder met de tweede, na de kerstverplichtingen enzo.
Ik moet nu nog eens nadenken over een manier om de overstekende randen van het triplex gelijk te maken met de bovenkant, onderkant, achterkant en baffle. Ik heb het triplex iets groter gehouden. Vandaag eens aan mijn pa vragen, hij is een gepensioneerde timmerman dus zou een oplossing moeten hebben. Anders moet je met oud-en-nieuw je frees meenemen, Paul
Ik moet nu nog eens nadenken over een manier om de overstekende randen van het triplex gelijk te maken met de bovenkant, onderkant, achterkant en baffle. Ik heb het triplex iets groter gehouden. Vandaag eens aan mijn pa vragen, hij is een gepensioneerde timmerman dus zou een oplossing moeten hebben. Anders moet je met oud-en-nieuw je frees meenemen, Paul
- Paul groot
- In memoriam †
- Berichten: 293
- Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
- Locatie: rijswijk
Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver
....je roept maar wat je nodig hebt,
hout,
frees,
cirkelzaag etc etc.
gr
paul
hout,
frees,
cirkelzaag etc etc.
gr
paul
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver
Het is al gelukt!
Gisteren even met mijn ouwe heer en mijn broer overlegd. Het beste middel was toch een gewone handschaaf gevolgd door een schuurpapiertje. Ik ben de trotse bezitter van de houten Nooitgedacht schaaf van mijn grootvader en daarmee is het uitstekend gelukt. Beiteltje niet te diep en dan rustig van buiten naar binnen schaven.
Joyce en ik buigen ons nu een beetje over de kleurstelling. Mijn gevoel zegt een donkere baffle en de rest blank lakken.
Ik zal binnenkort weer even wat foto's plaatsen. Eerst de batterijen van het toestel opladen.
Gisteren even met mijn ouwe heer en mijn broer overlegd. Het beste middel was toch een gewone handschaaf gevolgd door een schuurpapiertje. Ik ben de trotse bezitter van de houten Nooitgedacht schaaf van mijn grootvader en daarmee is het uitstekend gelukt. Beiteltje niet te diep en dan rustig van buiten naar binnen schaven.
Joyce en ik buigen ons nu een beetje over de kleurstelling. Mijn gevoel zegt een donkere baffle en de rest blank lakken.
Ik zal binnenkort weer even wat foto's plaatsen. Eerst de batterijen van het toestel opladen.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver
Bijgaand een plaatje van het eerste geschuurde exemplaar.
De tweede staat nu in de lijmklemmen.
De tweede staat nu in de lijmklemmen.
Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver
Ik vind het echt super mooi!
Ik heb zelf de overtollige randen tot 5mm ingekort met de handzaag en het overige gedeelte gewoon met de schuurmachine(korrel 180). Dat ging ook perfect. (ik heb daarna zelf de randen nog wat afgerond, vond ik net wat beter passen bij de speaker).
Ik denk dat ik mijn Saba Cello beits in Walnootbruin, Ben erg benieuwd waar jij en je vriendin op uitkomen. Succes verder, hopelijk klinkt het zoals het er uit ziet
btw: waar heb je dat silvertape voor gebruikt? Denk je trouwens niet dat lakken de klank van de speaker zal beinvloeden?
Ik heb zelf de overtollige randen tot 5mm ingekort met de handzaag en het overige gedeelte gewoon met de schuurmachine(korrel 180). Dat ging ook perfect. (ik heb daarna zelf de randen nog wat afgerond, vond ik net wat beter passen bij de speaker).
Ik denk dat ik mijn Saba Cello beits in Walnootbruin, Ben erg benieuwd waar jij en je vriendin op uitkomen. Succes verder, hopelijk klinkt het zoals het er uit ziet
btw: waar heb je dat silvertape voor gebruikt? Denk je trouwens niet dat lakken de klank van de speaker zal beinvloeden?
