Pioneer TS-C171RPS speaker kastbouw.

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Bertje schreef:
En niet alle car audio is goedkope meuk heren...
Rob.
Wordt ook niet beweerd volgens mij. Laat onverlet dat zowel driver als filter niet zijn ontworpen om gebruikt te worden in een traditionele luidsprekerkast voor in de woonkamer. De gestelde vragen en tips richting de bouwer zijn daarmee in mijn ogen volkomen terecht. Als je onderhavig budget aan drivers wilt uitgeven zijn er voldoende alternatieven die van uitstekende kwaliteit zijn en probleemloos in een kast te gebruiken.
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Bericht door Theduboracle »

Bertje schreef:
fluppie schreef:
Montana schreef:
Ik denk dat de kast juist breed moet zijn, vooral omdat pioneer er met hun filterdesign waarschijnlijk rekening mee gehouden heeft dat de units in een infinite baffle gemonteerd worden.
Van de meeste caraudio filters die ik heb vastgehad zit geen bafflestep correctie op. Vaak het hoog 1e orde gefilterd en het laag 2e orde.
Ligt er maar net aan, de composetjes van Focal fiteren op 12 en 18dB/oct bijvoorbeeld. Bafflestepcorrectie is natuurlijk helemaal niet nodig, omdat je de woofers in een deur zet.
En niet alle car audio is goedkope meuk heren...
Rob.
Ik denk dat alle auto speakers sowieso in een gesloten systeem komen.
Dan moet de kast het liefste een eindeloos groot volume hebben, het maakt niet uit of dit in de lengte is of in de breedte is.
Het wordt eigenlijk een speaker in de muur als ideaal.
Ha ha.

Beide kasten zijn af nu en echt vol verwachting wacht ik op de aankomst van de folie spoelen en de Mundorf suprime caps.
Ze zijn super deze luidsprekers, volledig zonder resonantie, bijklank, of vervorming.
Gedetailleerd hoog, midden, en gelukkig een goede bass.
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Bericht door Theduboracle »

jeroen_d schreef:
Bertje schreef:
En niet alle car audio is goedkope meuk heren...
Rob.
Wordt ook niet beweerd volgens mij. Laat onverlet dat zowel driver als filter niet zijn ontworpen om gebruikt te worden in een traditionele luidsprekerkast voor in de woonkamer. De gestelde vragen en tips richting de bouwer zijn daarmee in mijn ogen volkomen terecht. Als je onderhavig budget aan drivers wilt uitgeven zijn er voldoende alternatieven die van uitstekende kwaliteit zijn en probleemloos in een kast te gebruiken.
Ik moet er toch weer even wat van zeggen.
Bij deze luidsprekers zit een normaal filter 12db octaaf met een opmerkelijke scheidings frequentie van 1900 Hz.
Net zo gewoon dus als alle andere standaard filters.
De meeste luidsprekers voor car audio hebben een bi-polair condensatortje van 3.3 micro vlak bij de tweeter gesoldeerd.
Het is simpel filteren en volstaat wel degelijk, ook om voor in een kast te bouwen. Niks mis :twisted: , is het niet dat die kleine speakers vaak een stugge ophanging hebben en niet diep zijn en een kleine magneet hebben omdat ze voor in-bouw gemaakt zijn.
Hierdoor geven ze te weinig bass weer.
Deze pioneers zijn wel diep en hebben een krachtige magneet, waardoor hij wel voldoende bas weergeeft.
Ze hebben toch ook wel een stijve ophanging maar dat schijnt niks uit te maken, ook denk ik omdat mijn versterker ook meer dan voldoende bruut vermogen heeft om de conus ook bij laagge trillingen in beweging te zetten.
Een uitstekende aanschaf deze pioneers, ze zijn beter dan B&W's van duizenden euro's, wat toch een zeer goed merk moet zijn ( zelf gehoord in mijn hifi winkel )
Ik betwijfel beste forum sheriff dat voor dit kleine bedrag betere luidsprekers te krijgen zijn.
Maar het is natuurlijk een discussie van niks, het gaat uiteindelijke om de vuurproef, het luisteren ernaar.
Wat kleinere merken te bieden hebben is de vraag, de uitkomst daarvan ligt al deels voor de hand.
Ik had het ook nooit verwacht van pioneer, anders had ik die B&W's gekocht.
Bijlagen
PICT0007.JPG
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Theduboracle schreef:
Ik moet er toch weer even wat van zeggen.
Geen probleem hoor, maar ik ga er niet verder op in want dan ga ik mezelf herhalen. Laat de lezer zelf maar concluderen wat hij ervan vindt. :)
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Bericht door Theduboracle »

jeroen_d schreef:
Theduboracle schreef:
Ik moet er toch weer even wat van zeggen.
Geen probleem hoor, maar ik ga er niet verder op in want dan ga ik mezelf herhalen. Laat de lezer zelf maar concluderen wat hij ervan vindt. :)
Ja, wordt ook een beetje dom, of het wordt weer hetzelfde uitleggen met andere woorden.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Bericht door Bertje »

jeroen_d schreef:
Bertje schreef:
En niet alle car audio is goedkope meuk heren...
Rob.
Wordt ook niet beweerd volgens mij. Laat onverlet dat zowel driver als filter niet zijn ontworpen om gebruikt te worden in een traditionele luidsprekerkast voor in de woonkamer. De gestelde vragen en tips richting de bouwer zijn daarmee in mijn ogen volkomen terecht. Als je onderhavig budget aan drivers wilt uitgeven zijn er voldoende alternatieven die van uitstekende kwaliteit zijn en probleemloos in een kast te gebruiken.
Wordt ook niet letterlijk beweerd inderdaad, maar "leeft" bij velen wel. Dus daarom ga ik daar ook vaak even tegenin. Er is veel meuk inderdaad, maar dat is bij home-audio (zelfbouw) niet anders natuurlijk.
Rob.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Als al mijn lopende en toekomstige projecten af zijn dan ga ik ze ook nog eens bouwen.
Maar ik heb nog zoveel te doen :o .
Ik hoop dat ik mijn pensioen haal, anders red ik dat niet :wink: .

Maar voor die tijd is aangebroken, wil ik ze graag eerst eens goed beluisteren.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Ik snap toruwens niet wat al die extra luxe filteronderdleen nog moeten bijdragen aan de sound ? (Het is toch nu goed?) Of verwacht je dat er nog dingen beter zullen worden?

Hoe is het trouwens met de spreiding van de tweeters?
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Bericht door Theduboracle »

bartsegers schreef:
Ik snap toruwens niet wat al die extra luxe filteronderdleen nog moeten bijdragen aan de sound ? (Het is toch nu goed?) Of verwacht je dat er nog dingen beter zullen worden?

Hoe is het trouwens met de spreiding van de tweeters?
Spreiding, hoe bedoel je.
Het zijn domes dus de spreiding is goed, of bedoel het stereo beeld of zo.
Ik verwacht zeer zeker dat de dure filter onderdelen absoluut zullen bijdragen tot een verdere geluid verbetering.
Het geluid werd al stukken beter toen ik mijn cyrus versterker er op aansloot, ook betere bekabeling scheelde een stuk, toen ik mijn D/A converter er tussen gooide verbeterde het geluid weer.
Nu zijn de kasten resonantie vrij, en goed gedempt wat het helemaal perfect maakt.
De laatste stap is het betere filter en dat zal zeker de kroon van deze luidspreker schakeling zijn.
Waar de kwaliteit begint zal ik maar zeggen, het begint al met een goede converter, naar versterker enz.
Ik ben zeer benieuwt wat er zal gebeuren door het nieuwe filter, alleen zit ik al bijna twee weken te wachten op de onderdelen van de Audio Fabriek.
Allemaal Mundorf spul, folie spoelen, suprime cap en mundorf resist.
Het wordt wel erg spannend zo moet ik zeggen.
Ik kan ook merken dat het goede studio monitoren zijn, ik kan nu nog veel meer verschil horen tussen de kwaliteit van opnames van CD of TV.
Van dof mat naar kristal heldere sound van sommige opnames.
Soms echt te weinig bas, of soms te veel hoog.
Ze zijn echt high end, ze verdienen een goede versterker, cd speler, bekabeling ed.
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Bericht door Theduboracle »

Vandaag het nieuwe filter gekregen en aangesloten.

Mundorf M resist 2.7 ohm.
Mundorf suprime cap 6.8 Mf.
Mundorf folie spoel CFC12 0.56 Mh.

Het geluid is nu nog gedetailleerder, een verbluffende verandering in klank lijkt het niet zo direct te zijn, maar dat is het eigenlijk wel.
Moeilijk te omschrijven, maar een deel van vervorming is weer verdwenen.
Het klinkt nu ook op een of andere manier kaler of luchtiger.
Er is stilte in plaats van de vervorming gekomen.
Het nieuwe filter moet nog wel warm draaien, dus het zal nog wel wat beterder worden in de loop van de tijd.
De investering was het wel waard zoals ik al vermoede.
Ze klinken nu totaal haar zuiver, en totaal onvervormt, klasse.

Tja, einde onderneming.
Top luidsprekers !!
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Theduboracle schreef:
Het geluid is nu nog gedetailleerder, een verbluffende verandering in klank lijkt het niet zo direct te zijn, maar dat is het eigenlijk wel.
Moeilijk te omschrijven, maar een deel van vervorming is weer verdwenen.
Het klinkt nu ook op een of andere manier kaler of luchtiger.
Er is stilte in plaats van de vervorming gekomen.
Ze klinken nu totaal haar zuiver, en totaal onvervormt, klasse.
Als ik dit zo lees klonken ze echt niet zo geweldig als je eerst deed vermoeden. Ik vraag me af in hoeverre je nog in staat ben om kritisch en objectief je eigen creatie te beoordelen. Ach, laat ik maar zelf antwoord geven: NIET.

Laat eens iemand anders luisteren. Mee naar Breda brengen vind je lastig, zonde of wat dan ook. Dat maakt het natuurlijk niet gemakkelijker om je beoordeling voor realistisch aan te nemen.

Mijn eerste speakerset bestond uit speakers van Conrad, een compleet setje inclusief crappy filters. Ik vond het destijds geweldig klinken, maar als ik eraan terugdenk doet mijn Altec Lansing computersetje het nu 10x beter !!! Daarom zou ik eens een kritisch forumlid laten luisteren naar je creaties.

Groeten,
Mischa
Tok
Berichten: 198
Lid geworden op: di 05 aug 2008, 23:15

Bericht door Tok »

Theduboracle schreef:
Tja, einde onderneming. Top luidsprekers !!
Op 10 oktober schreef je nog, "Ze zijn super deze luidsprekers, volledig zonder resonantie, bijklank, of vervorming. "

Met je nieuwe filter, op 16 oktober schrijf je, "Moeilijk te omschrijven, maar een deel van vervorming is weer verdwenen."

Maakt ook niet uit he, het belangrijkste is dat je er blij mee bent, tevreden, en dat het project helemaal af is.

Echt af. Als in, meer willen we niet weten. Is niet nodig ook, af is af. We zullen de topics in de showcase lezen van alle anderen die ook aan dit project gaan beginnen. Goed voorbeeld doet goed volgen.

(edit: met 'we' bedoel ik koninklijke hoogheid mijzellevers. Ik spreek niet voor anderen)
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Bericht door Yannick »

Amen!

En, TheDUB: Keep improving the perfect zou ik er nog aan toe willen voegen! ;)..
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Bericht door Theduboracle »

Bitte bitte bitte.

Haal niet de verhalen door elkaar van die eerste pioneers die ik voor de test kocht.
Jullie klinken wel weer een beetje negatief over mijn bezigheden, maar een luister test is de vuurproef natuurlijk.
Volg de leiding in mijn verhalen, of wordt het een leiding van verzilvert koper heen en normaal koper terug.
Hoe ik er over beginnen moet hoe sommigen bezig zijn in hi-fi.
In het begin klonken ze ook al zeer perfect, maar door mijn versterker, bekabeling, converter,kast, filter haal ik de incorrectheden uit de keten.
Nou luister ik naar het maximaal haal bare wat deze luidspreker kan weer geven.
En dat is dus heel veel.
Ik kan nu voor de test kabels beluisteren, filters, cd spelers, dvd spelers, converters, ed omdat het over goede studio monitors gaat.
In mijn vertrouwde hi-fi winkel konden ze mij niet overtreffen in geluid met moderne apparatuur.
Het blijft lekker maken natuurlijk en ik vraag mij dan ook af wat de beste mensen op het forum hier te bieden hebben met hun creaties.
Het is vise versa natuurlijk.
Deze luidsprekers zijn wel mijn top versterker waard, dus dat zegt al een hoop.
Kopen dus !
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Theduboracle schreef:
Het blijft lekker maken natuurlijk en ik vraag mij dan ook af wat de beste mensen op het forum hier te bieden hebben met hun creaties.
Dat weten wij allang vanwege onze luisterdagen.
Het is vise versa natuurlijk.
Precies, kom luisteren naar onze speakers en neem die van je zelf mee.
Deze luidsprekers zijn wel mijn top versterker waard, dus dat zegt al een hoop.
Dat willen we dus graag horen. We zijn benieuwd!
Tok
Berichten: 198
Lid geworden op: di 05 aug 2008, 23:15

Bericht door Tok »

Theduboracle schreef:
Haal niet de verhalen door elkaar van die eerste pioneers die ik voor de test kocht.
Ah. Wel, ik kwoot een tikkie meer: "Beide kasten zijn af nu en echt vol verwachting wacht ik op de aankomst van de folie spoelen en de Mundorf suprime caps. Ze zijn super deze luidsprekers, volledig zonder resonantie, bijklank, of vervorming. Gedetailleerd hoog, midden, en gelukkig een goede bass. "

Dat was van 10 oktober. Dus ik weet niet wie wat in de war haalt.

Wat je zegt over "In het begin klonken ze ook al zeer perfect, maar door mijn versterker, bekabeling, converter,kast, filter haal ik de incorrectheden uit de keten" is toch ook apart, of ben ik het weer? Ze klonken perfect, maar nu is het perfecterder?
Afijn, ik ga in een hoekie zitten huilen, en weet ook niet meer waarom ik reageer.

Ik hoop nog op een Ralf Inbarrerig einde aan dit verhaal, ook klote en k*t, maar in elke geval wist je dan dat alles niet serieus was.

Uhm, dat wist je dan al van te voren, 'L'histoire se répète' lijkt het, maar toch, ik hoop op een grote grap.
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Bericht door Theduboracle »

Einde van deze discussie zo te zeggen.
Ik heb nog nooit zo een goede luidsprekers thuis gehad.
B&W laat mij in de steek zo te zeggen, al schijnen ze de leider te zijn in hi-fi.
Ik ben zeer benieuwt hoe de andere toon aangevende merken (tannoys, quad's, missions) klinken.
Ik kan ze wel kopen maar dan moet ik toch zeer met de kasten en de filters aan de gang.
Referentie, daar gaat het om.

Hoe geluid zo echt wordt dat het denkbeeldig zijn plaats van de conus verlaat.
Als je niet meer weet dat het geluid van buitten de kamer kwam of in je luidspreker zat.
Dat is magie.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Theduboracle schreef:
Het blijft lekker maken natuurlijk en ik vraag mij dan ook af wat de beste mensen op het forum hier te bieden hebben met hun creaties.
Theduboracle, koffie, thee of een biertje :?:

Deur staat altijd open hier (als ik thuis ben natuurlijk :D ).
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hondasnl schreef:
koffie
Zwart aub, ik wil niemand op kosten jagen :D .

Ik zou graag je creaties eens willen beluisteren en over meer willen O-H-en over andere zaken dan alleen audio, maar gezien de afstand hongt er wel een behoorlijke reistijd aan zo´n bezoekje. Gelukkig heb ik familie in Brielle en Spijkenisse wonen (familie van mijn vrouw), dus kan ik er een keer een uitje van maken. Drop ik mijn vrouw en kids bij familie en kom ik een keertje luisteren in huize Hondasnl.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Theduboracle schreef:
Einde van deze discussie zo te zeggen.
Ik heb nog nooit zo een goede luidsprekers thuis gehad.
B&W laat mij in de steek zo te zeggen, al schijnen ze de leider te zijn in hi-fi.
Ik ben zeer benieuwt hoe de andere toon aangevende merken (tannoys, quad's, missions) klinken.
Ik moet zeggen dat je constant naar je B&W refereert, maar dit zijn luidsprekers die vaak door mede forumgenoten met een budget van 300€ zwaar overschreden worden. Dus ik vind het jammer dat je, je luidspreker niet naast een maxima of a4 durft te houden, dan spreken we pas echt van een referentie punt.

Verder vind ik je werkwijze alles behalve normaal en moet ik zeggen dat dat handvat er niet uit ziet!
Gebruikersavatar
Gobla
Berichten: 456
Lid geworden op: di 07 nov 2006, 17:47

Bericht door Gobla »

Tijd om zin en onzin van elkaar te onderscheiden.

Neem ze mee naar een luisterdag, laat mensen bij jou komen luisteren, desnoods op een afgesproken plaats, of bedenk iets leuks.

Geloofwaardigheid verdien je en heb je niet per direct. Als je zeker bent van je zaak hoef je ook niet bang te zijn om ze te laten beluisteren.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

mischa72 schreef:
Hondasnl schreef:
koffie
Zwart aub, ik wil niemand op kosten jagen :D .

Ik zou graag je creaties eens willen beluisteren en over meer willen O-H-en over andere zaken dan alleen audio, maar gezien de afstand hongt er wel een behoorlijke reistijd aan zo´n bezoekje. Gelukkig heb ik familie in Brielle en Spijkenisse wonen (familie van mijn vrouw), dus kan ik er een keer een uitje van maken. Drop ik mijn vrouw en kids bij familie en kom ik een keertje luisteren in huize Hondasnl.

Groeten,
Mischa
Mischa, kerel, helemaal geen probleem!!!

Ik hoor het wel, stuur maar een pb-tje als een mogelijke datum ingedachte hebt.

Nu weer OT :D
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Bericht door Theduboracle »

Hier nog een foto van dat handvat, het valt wel mee als je maar niet dezelfde handvatten ergens anders aan hebt zitten.
Ik refereer naar B&W omdat mijn hi-fi winkel daarna refereert, ik weet niet wat andere merken te bieden hebben maar ze moeten toch mark leider zijn tegen woordig als ik het goed begrijp.
Breda is wel erg ver weg, en ik zal er niet zijn daarom maar ik hoop zeker natuurlijk dat mensen met een budget van 300 euro deze luidsprekers zullen overtreffen in geluids kwaliteit.
Bijlagen
PICT0008.JPG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

a propos budget: zet eens onder elkaar wat je nou uitgegeven hebt, inclusief die mundorfs, hout, afwerking, etc...
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Henkjan schreef:
a propos budget: zet eens onder elkaar wat je nou uitgegeven hebt, inclusief die mundorfs, hout, afwerking, etc...
Dat wilde ik idd ook posten toen ik die opmerking las.

Wat mij gewoon opvalt (en hiermee wil ik absoluut niemand neerhalen) is dat elke aanpassing een verbetering oplevert. Dat heb ik hier nog nooit gelezen. Altijd zit er wel ergens een tegenslag in een project, maar bij jou lijkt alles voor de wind te gaan. Dat wil voor mij zeggen dat je óf puur geluk hebt (ook nog eens omdat de behuizingen niet eens berekend zijn) óf dat je een enorme bak kennis in huis hebt. Van dat laatste ga ik in elk geval niet uit, anders was je niet met autospeakers aan de gang gegaan, dus zul je wel puur geluk hebben.

Waar kom je trouwens vandaan? Je kunt wel zeggen dat je Breda te ver weg vindt, maar wellicht zijn er mensen die net zo nieuwsgierig zijn als ik die je graag thuis komen ophalen met je HiFiwondertjes. Sorry, maar om op voorhand te zeggen dat je niet komt, komt op mij over als een ontwijkbeweging.

Groeten,
Mischa
Gesloten