Wordt ook niet beweerd volgens mij. Laat onverlet dat zowel driver als filter niet zijn ontworpen om gebruikt te worden in een traditionele luidsprekerkast voor in de woonkamer. De gestelde vragen en tips richting de bouwer zijn daarmee in mijn ogen volkomen terecht. Als je onderhavig budget aan drivers wilt uitgeven zijn er voldoende alternatieven die van uitstekende kwaliteit zijn en probleemloos in een kast te gebruiken.Bertje schreef:En niet alle car audio is goedkope meuk heren...
Rob.
Pioneer TS-C171RPS speaker kastbouw.
Moderator: Beheerdersteam
- Theduboracle
Ik denk dat alle auto speakers sowieso in een gesloten systeem komen.Bertje schreef:Ligt er maar net aan, de composetjes van Focal fiteren op 12 en 18dB/oct bijvoorbeeld. Bafflestepcorrectie is natuurlijk helemaal niet nodig, omdat je de woofers in een deur zet.fluppie schreef:Van de meeste caraudio filters die ik heb vastgehad zit geen bafflestep correctie op. Vaak het hoog 1e orde gefilterd en het laag 2e orde.Montana schreef:Ik denk dat de kast juist breed moet zijn, vooral omdat pioneer er met hun filterdesign waarschijnlijk rekening mee gehouden heeft dat de units in een infinite baffle gemonteerd worden.
En niet alle car audio is goedkope meuk heren...
Rob.
Dan moet de kast het liefste een eindeloos groot volume hebben, het maakt niet uit of dit in de lengte is of in de breedte is.
Het wordt eigenlijk een speaker in de muur als ideaal.
Ha ha.
Beide kasten zijn af nu en echt vol verwachting wacht ik op de aankomst van de folie spoelen en de Mundorf suprime caps.
Ze zijn super deze luidsprekers, volledig zonder resonantie, bijklank, of vervorming.
Gedetailleerd hoog, midden, en gelukkig een goede bass.
- Theduboracle
Ik moet er toch weer even wat van zeggen.jeroen_d schreef:Wordt ook niet beweerd volgens mij. Laat onverlet dat zowel driver als filter niet zijn ontworpen om gebruikt te worden in een traditionele luidsprekerkast voor in de woonkamer. De gestelde vragen en tips richting de bouwer zijn daarmee in mijn ogen volkomen terecht. Als je onderhavig budget aan drivers wilt uitgeven zijn er voldoende alternatieven die van uitstekende kwaliteit zijn en probleemloos in een kast te gebruiken.Bertje schreef:En niet alle car audio is goedkope meuk heren...
Rob.
Bij deze luidsprekers zit een normaal filter 12db octaaf met een opmerkelijke scheidings frequentie van 1900 Hz.
Net zo gewoon dus als alle andere standaard filters.
De meeste luidsprekers voor car audio hebben een bi-polair condensatortje van 3.3 micro vlak bij de tweeter gesoldeerd.
Het is simpel filteren en volstaat wel degelijk, ook om voor in een kast te bouwen. Niks mis
Hierdoor geven ze te weinig bass weer.
Deze pioneers zijn wel diep en hebben een krachtige magneet, waardoor hij wel voldoende bas weergeeft.
Ze hebben toch ook wel een stijve ophanging maar dat schijnt niks uit te maken, ook denk ik omdat mijn versterker ook meer dan voldoende bruut vermogen heeft om de conus ook bij laagge trillingen in beweging te zetten.
Een uitstekende aanschaf deze pioneers, ze zijn beter dan B&W's van duizenden euro's, wat toch een zeer goed merk moet zijn ( zelf gehoord in mijn hifi winkel )
Ik betwijfel beste forum sheriff dat voor dit kleine bedrag betere luidsprekers te krijgen zijn.
Maar het is natuurlijk een discussie van niks, het gaat uiteindelijke om de vuurproef, het luisteren ernaar.
Wat kleinere merken te bieden hebben is de vraag, de uitkomst daarvan ligt al deels voor de hand.
Ik had het ook nooit verwacht van pioneer, anders had ik die B&W's gekocht.
- Theduboracle
Ja, wordt ook een beetje dom, of het wordt weer hetzelfde uitleggen met andere woorden.jeroen_d schreef:Geen probleem hoor, maar ik ga er niet verder op in want dan ga ik mezelf herhalen. Laat de lezer zelf maar concluderen wat hij ervan vindt.Theduboracle schreef:Ik moet er toch weer even wat van zeggen.
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Wordt ook niet letterlijk beweerd inderdaad, maar "leeft" bij velen wel. Dus daarom ga ik daar ook vaak even tegenin. Er is veel meuk inderdaad, maar dat is bij home-audio (zelfbouw) niet anders natuurlijk.jeroen_d schreef:Wordt ook niet beweerd volgens mij. Laat onverlet dat zowel driver als filter niet zijn ontworpen om gebruikt te worden in een traditionele luidsprekerkast voor in de woonkamer. De gestelde vragen en tips richting de bouwer zijn daarmee in mijn ogen volkomen terecht. Als je onderhavig budget aan drivers wilt uitgeven zijn er voldoende alternatieven die van uitstekende kwaliteit zijn en probleemloos in een kast te gebruiken.Bertje schreef:En niet alle car audio is goedkope meuk heren...
Rob.
Rob.
- bartsegers
- Theduboracle
Spreiding, hoe bedoel je.bartsegers schreef:Ik snap toruwens niet wat al die extra luxe filteronderdleen nog moeten bijdragen aan de sound ? (Het is toch nu goed?) Of verwacht je dat er nog dingen beter zullen worden?
Hoe is het trouwens met de spreiding van de tweeters?
Het zijn domes dus de spreiding is goed, of bedoel het stereo beeld of zo.
Ik verwacht zeer zeker dat de dure filter onderdelen absoluut zullen bijdragen tot een verdere geluid verbetering.
Het geluid werd al stukken beter toen ik mijn cyrus versterker er op aansloot, ook betere bekabeling scheelde een stuk, toen ik mijn D/A converter er tussen gooide verbeterde het geluid weer.
Nu zijn de kasten resonantie vrij, en goed gedempt wat het helemaal perfect maakt.
De laatste stap is het betere filter en dat zal zeker de kroon van deze luidspreker schakeling zijn.
Waar de kwaliteit begint zal ik maar zeggen, het begint al met een goede converter, naar versterker enz.
Ik ben zeer benieuwt wat er zal gebeuren door het nieuwe filter, alleen zit ik al bijna twee weken te wachten op de onderdelen van de Audio Fabriek.
Allemaal Mundorf spul, folie spoelen, suprime cap en mundorf resist.
Het wordt wel erg spannend zo moet ik zeggen.
Ik kan ook merken dat het goede studio monitoren zijn, ik kan nu nog veel meer verschil horen tussen de kwaliteit van opnames van CD of TV.
Van dof mat naar kristal heldere sound van sommige opnames.
Soms echt te weinig bas, of soms te veel hoog.
Ze zijn echt high end, ze verdienen een goede versterker, cd speler, bekabeling ed.
- Theduboracle
Vandaag het nieuwe filter gekregen en aangesloten.
Mundorf M resist 2.7 ohm.
Mundorf suprime cap 6.8 Mf.
Mundorf folie spoel CFC12 0.56 Mh.
Het geluid is nu nog gedetailleerder, een verbluffende verandering in klank lijkt het niet zo direct te zijn, maar dat is het eigenlijk wel.
Moeilijk te omschrijven, maar een deel van vervorming is weer verdwenen.
Het klinkt nu ook op een of andere manier kaler of luchtiger.
Er is stilte in plaats van de vervorming gekomen.
Het nieuwe filter moet nog wel warm draaien, dus het zal nog wel wat beterder worden in de loop van de tijd.
De investering was het wel waard zoals ik al vermoede.
Ze klinken nu totaal haar zuiver, en totaal onvervormt, klasse.
Tja, einde onderneming.
Top luidsprekers !!
Mundorf M resist 2.7 ohm.
Mundorf suprime cap 6.8 Mf.
Mundorf folie spoel CFC12 0.56 Mh.
Het geluid is nu nog gedetailleerder, een verbluffende verandering in klank lijkt het niet zo direct te zijn, maar dat is het eigenlijk wel.
Het nieuwe filter moet nog wel warm draaien, dus het zal nog wel wat beterder worden in de loop van de tijd.
De investering was het wel waard zoals ik al vermoede.
Tja, einde onderneming.
Top luidsprekers !!
Als ik dit zo lees klonken ze echt niet zo geweldig als je eerst deed vermoeden. Ik vraag me af in hoeverre je nog in staat ben om kritisch en objectief je eigen creatie te beoordelen. Ach, laat ik maar zelf antwoord geven: NIET.Theduboracle schreef:Het geluid is nu nog gedetailleerder, een verbluffende verandering in klank lijkt het niet zo direct te zijn, maar dat is het eigenlijk wel.
Laat eens iemand anders luisteren. Mee naar Breda brengen vind je lastig, zonde of wat dan ook. Dat maakt het natuurlijk niet gemakkelijker om je beoordeling voor realistisch aan te nemen.
Mijn eerste speakerset bestond uit speakers van Conrad, een compleet setje inclusief crappy filters. Ik vond het destijds geweldig klinken, maar als ik eraan terugdenk doet mijn Altec Lansing computersetje het nu 10x beter !!! Daarom zou ik eens een kritisch forumlid laten luisteren naar je creaties.
Groeten,
Mischa
Op 10 oktober schreef je nog, "Ze zijn super deze luidsprekers, volledig zonder resonantie, bijklank, of vervorming. "Theduboracle schreef:Tja, einde onderneming. Top luidsprekers !!
Met je nieuwe filter, op 16 oktober schrijf je, "Moeilijk te omschrijven, maar een deel van vervorming is weer verdwenen."
Maakt ook niet uit he, het belangrijkste is dat je er blij mee bent, tevreden, en dat het project helemaal af is.
Echt af. Als in, meer willen we niet weten. Is niet nodig ook, af is af. We zullen de topics in de showcase lezen van alle anderen die ook aan dit project gaan beginnen. Goed voorbeeld doet goed volgen.
(edit: met 'we' bedoel ik koninklijke hoogheid mijzellevers. Ik spreek niet voor anderen)
- Theduboracle
Bitte bitte bitte.
Haal niet de verhalen door elkaar van die eerste pioneers die ik voor de test kocht.
Jullie klinken wel weer een beetje negatief over mijn bezigheden, maar een luister test is de vuurproef natuurlijk.
Volg de leiding in mijn verhalen, of wordt het een leiding van verzilvert koper heen en normaal koper terug.
Hoe ik er over beginnen moet hoe sommigen bezig zijn in hi-fi.
In het begin klonken ze ook al zeer perfect, maar door mijn versterker, bekabeling, converter,kast, filter haal ik de incorrectheden uit de keten.
Nou luister ik naar het maximaal haal bare wat deze luidspreker kan weer geven.
En dat is dus heel veel.
Ik kan nu voor de test kabels beluisteren, filters, cd spelers, dvd spelers, converters, ed omdat het over goede studio monitors gaat.
In mijn vertrouwde hi-fi winkel konden ze mij niet overtreffen in geluid met moderne apparatuur.
Het blijft lekker maken natuurlijk en ik vraag mij dan ook af wat de beste mensen op het forum hier te bieden hebben met hun creaties.
Het is vise versa natuurlijk.
Deze luidsprekers zijn wel mijn top versterker waard, dus dat zegt al een hoop.
Kopen dus !
Haal niet de verhalen door elkaar van die eerste pioneers die ik voor de test kocht.
Jullie klinken wel weer een beetje negatief over mijn bezigheden, maar een luister test is de vuurproef natuurlijk.
Volg de leiding in mijn verhalen, of wordt het een leiding van verzilvert koper heen en normaal koper terug.
Hoe ik er over beginnen moet hoe sommigen bezig zijn in hi-fi.
In het begin klonken ze ook al zeer perfect, maar door mijn versterker, bekabeling, converter,kast, filter haal ik de incorrectheden uit de keten.
Nou luister ik naar het maximaal haal bare wat deze luidspreker kan weer geven.
En dat is dus heel veel.
Ik kan nu voor de test kabels beluisteren, filters, cd spelers, dvd spelers, converters, ed omdat het over goede studio monitors gaat.
In mijn vertrouwde hi-fi winkel konden ze mij niet overtreffen in geluid met moderne apparatuur.
Het blijft lekker maken natuurlijk en ik vraag mij dan ook af wat de beste mensen op het forum hier te bieden hebben met hun creaties.
Het is vise versa natuurlijk.
Deze luidsprekers zijn wel mijn top versterker waard, dus dat zegt al een hoop.
Kopen dus !
Dat weten wij allang vanwege onze luisterdagen.Theduboracle schreef:Het blijft lekker maken natuurlijk en ik vraag mij dan ook af wat de beste mensen op het forum hier te bieden hebben met hun creaties.
Precies, kom luisteren naar onze speakers en neem die van je zelf mee.Het is vise versa natuurlijk.
Dat willen we dus graag horen. We zijn benieuwd!Deze luidsprekers zijn wel mijn top versterker waard, dus dat zegt al een hoop.
Ah. Wel, ik kwoot een tikkie meer: "Beide kasten zijn af nu en echt vol verwachting wacht ik op de aankomst van de folie spoelen en de Mundorf suprime caps. Ze zijn super deze luidsprekers, volledig zonder resonantie, bijklank, of vervorming. Gedetailleerd hoog, midden, en gelukkig een goede bass. "Theduboracle schreef:Haal niet de verhalen door elkaar van die eerste pioneers die ik voor de test kocht.
Dat was van 10 oktober. Dus ik weet niet wie wat in de war haalt.
Wat je zegt over "In het begin klonken ze ook al zeer perfect, maar door mijn versterker, bekabeling, converter,kast, filter haal ik de incorrectheden uit de keten" is toch ook apart, of ben ik het weer? Ze klonken perfect, maar nu is het perfecterder?
Afijn, ik ga in een hoekie zitten huilen, en weet ook niet meer waarom ik reageer.
Ik hoop nog op een Ralf Inbarrerig einde aan dit verhaal, ook klote en k*t, maar in elke geval wist je dan dat alles niet serieus was.
Uhm, dat wist je dan al van te voren, 'L'histoire se répète' lijkt het, maar toch, ik hoop op een grote grap.
- Theduboracle
Einde van deze discussie zo te zeggen.
Ik heb nog nooit zo een goede luidsprekers thuis gehad.
B&W laat mij in de steek zo te zeggen, al schijnen ze de leider te zijn in hi-fi.
Ik ben zeer benieuwt hoe de andere toon aangevende merken (tannoys, quad's, missions) klinken.
Ik kan ze wel kopen maar dan moet ik toch zeer met de kasten en de filters aan de gang.
Referentie, daar gaat het om.
Hoe geluid zo echt wordt dat het denkbeeldig zijn plaats van de conus verlaat.
Als je niet meer weet dat het geluid van buitten de kamer kwam of in je luidspreker zat.
Dat is magie.
B&W laat mij in de steek zo te zeggen, al schijnen ze de leider te zijn in hi-fi.
Ik ben zeer benieuwt hoe de andere toon aangevende merken (tannoys, quad's, missions) klinken.
Ik kan ze wel kopen maar dan moet ik toch zeer met de kasten en de filters aan de gang.
Referentie, daar gaat het om.
Hoe geluid zo echt wordt dat het denkbeeldig zijn plaats van de conus verlaat.
Als je niet meer weet dat het geluid van buitten de kamer kwam of in je luidspreker zat.
Dat is magie.
Zwart aub, ik wil niemand op kosten jagenHondasnl schreef:koffie
Ik zou graag je creaties eens willen beluisteren en over meer willen O-H-en over andere zaken dan alleen audio, maar gezien de afstand hongt er wel een behoorlijke reistijd aan zo´n bezoekje. Gelukkig heb ik familie in Brielle en Spijkenisse wonen (familie van mijn vrouw), dus kan ik er een keer een uitje van maken. Drop ik mijn vrouw en kids bij familie en kom ik een keertje luisteren in huize Hondasnl.
Groeten,
Mischa
Ik moet zeggen dat je constant naar je B&W refereert, maar dit zijn luidsprekers die vaak door mede forumgenoten met een budget van 300€ zwaar overschreden worden. Dus ik vind het jammer dat je, je luidspreker niet naast een maxima of a4 durft te houden, dan spreken we pas echt van een referentie punt.Theduboracle schreef:Einde van deze discussie zo te zeggen.
Verder vind ik je werkwijze alles behalve normaal en moet ik zeggen dat dat handvat er niet uit ziet!
Tijd om zin en onzin van elkaar te onderscheiden.
Neem ze mee naar een luisterdag, laat mensen bij jou komen luisteren, desnoods op een afgesproken plaats, of bedenk iets leuks.
Geloofwaardigheid verdien je en heb je niet per direct. Als je zeker bent van je zaak hoef je ook niet bang te zijn om ze te laten beluisteren.
Neem ze mee naar een luisterdag, laat mensen bij jou komen luisteren, desnoods op een afgesproken plaats, of bedenk iets leuks.
Geloofwaardigheid verdien je en heb je niet per direct. Als je zeker bent van je zaak hoef je ook niet bang te zijn om ze te laten beluisteren.
Mischa, kerel, helemaal geen probleem!!!mischa72 schreef:Zwart aub, ik wil niemand op kosten jagenHondasnl schreef:koffie.
Ik zou graag je creaties eens willen beluisteren en over meer willen O-H-en over andere zaken dan alleen audio, maar gezien de afstand hongt er wel een behoorlijke reistijd aan zo´n bezoekje. Gelukkig heb ik familie in Brielle en Spijkenisse wonen (familie van mijn vrouw), dus kan ik er een keer een uitje van maken. Drop ik mijn vrouw en kids bij familie en kom ik een keertje luisteren in huize Hondasnl.
Groeten,
Mischa
Ik hoor het wel, stuur maar een pb-tje als een mogelijke datum ingedachte hebt.
Nu weer OT
- Theduboracle
Hier nog een foto van dat handvat, het valt wel mee als je maar niet dezelfde handvatten ergens anders aan hebt zitten.
Ik refereer naar B&W omdat mijn hi-fi winkel daarna refereert, ik weet niet wat andere merken te bieden hebben maar ze moeten toch mark leider zijn tegen woordig als ik het goed begrijp.
Breda is wel erg ver weg, en ik zal er niet zijn daarom maar ik hoop zeker natuurlijk dat mensen met een budget van 300 euro deze luidsprekers zullen overtreffen in geluids kwaliteit.
Ik refereer naar B&W omdat mijn hi-fi winkel daarna refereert, ik weet niet wat andere merken te bieden hebben maar ze moeten toch mark leider zijn tegen woordig als ik het goed begrijp.
Breda is wel erg ver weg, en ik zal er niet zijn daarom maar ik hoop zeker natuurlijk dat mensen met een budget van 300 euro deze luidsprekers zullen overtreffen in geluids kwaliteit.
Dat wilde ik idd ook posten toen ik die opmerking las.Henkjan schreef:a propos budget: zet eens onder elkaar wat je nou uitgegeven hebt, inclusief die mundorfs, hout, afwerking, etc...
Wat mij gewoon opvalt (en hiermee wil ik absoluut niemand neerhalen) is dat elke aanpassing een verbetering oplevert. Dat heb ik hier nog nooit gelezen. Altijd zit er wel ergens een tegenslag in een project, maar bij jou lijkt alles voor de wind te gaan. Dat wil voor mij zeggen dat je óf puur geluk hebt (ook nog eens omdat de behuizingen niet eens berekend zijn) óf dat je een enorme bak kennis in huis hebt. Van dat laatste ga ik in elk geval niet uit, anders was je niet met autospeakers aan de gang gegaan, dus zul je wel puur geluk hebben.
Waar kom je trouwens vandaan? Je kunt wel zeggen dat je Breda te ver weg vindt, maar wellicht zijn er mensen die net zo nieuwsgierig zijn als ik die je graag thuis komen ophalen met je HiFiwondertjes. Sorry, maar om op voorhand te zeggen dat je niet komt, komt op mij over als een ontwijkbeweging.
Groeten,
Mischa