Alles aangesloten en testopstelling gemaakt: en waarempel er komt geluid uit zonder dat tegelijk een luide knal klinkt of rook uit de versterker komt!
Jantzen JA6006 - JA2806 kit
Moderator: Beheerdersteam
Re: Jantzen JA6006 - JA2806 kit
Langzaam maar gestaag gaan we verder:
Alles aangesloten en testopstelling gemaakt: en waarempel er komt geluid uit zonder dat tegelijk een luide knal klinkt of rook uit de versterker komt!
En dit weekend ook een frees gekocht, cirkelgeleider gemaakt en een eerste testje gefreesd. 't lukt beter dan verwacht!
(vroeg of laat gaat er wel iets tegen)
Maak maar snel een schilderfoutje, je/ik wil niet dat er iets misgaat met die krachtige freesDinobe schreef:... (vroeg of laat gaat er wel iets tegen)
ps.
Ik heb geloof ik dezelfde boorstandaard
Jah, motortje van 1400 wattje/ik wil niet dat er iets misgaat met die krachtige frees
*BUMP*
't gaat niet echt vooruit mijn projectje, maar bij deze dan toch nieuwe foto's. Nadat ze in de bouwmarkt niet 100% juist in verstek kunnen zagen heb ik het hout opnieuw laten verzagen bij de lokale vakman en dat zag er toch al een stuk beter uit. Het hout heeft heeft 6 maand werkloos in kelder gelegen maar deze week eens de tijd genomen om verder te doen.
Een beetje foto's voor het overzicht.
't gaat niet echt vooruit mijn projectje, maar bij deze dan toch nieuwe foto's. Nadat ze in de bouwmarkt niet 100% juist in verstek kunnen zagen heb ik het hout opnieuw laten verzagen bij de lokale vakman en dat zag er toch al een stuk beter uit. Het hout heeft heeft 6 maand werkloos in kelder gelegen maar deze week eens de tijd genomen om verder te doen.
Een beetje foto's voor het overzicht.
- Bijlagen
Misschien een idee die ook te fixeren zodat ze niet los kunnen gaan als je de schroeven er ooit weer uit wil draaien.Dinobe schreef:Opmerkingen bij bestand: Inslagmoeren geplaatst
-
wouter
- Ook commercieel actief
eh, inslag... zit toch flink vast hoor
Gaat mooi worden, ga zo door!!
Gaat mooi worden, ga zo door!!
- MrCaBLeGuY
Het is zo weer los in MDF, ik vind het rotdingen gebruik ze nooit meer. Zo irritant als ze eruit vallen of nog vervelender als je er een bout uitdraait en hij zit los en de driver er in. Zou ze echt fixeren.wouter schreef:eh, inslag... zit toch flink vast hoor
Kan dit beamen...MrCaBLeGuY schreef:Het is zo weer los in MDF, ik vind het rotdingen gebruik ze nooit meer. Zo irritant als ze eruit vallen of nog vervelender als je er een bout uitdraait en hij zit los en de driver er in. Zou ze echt fixeren.wouter schreef:eh, inslag... zit toch flink vast hoor
Bij mij zit er eentje los en de driver zit er al in, KAAS!
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
+1 er is weinig kracht nodig om ze er uit te duwen weet ik helaas uit ervaring
Ok, bedankt voor de waarschuwing!
Vastzetten door een weinig (hout)lijm tussen de schroef en het hout te doen? Moet er wel voor zorgen dat het dan niet in contact komt met de schroefdraad
Vastzetten door een weinig (hout)lijm tussen de schroef en het hout te doen? Moet er wel voor zorgen dat het dan niet in contact komt met de schroefdraad
Ik deel die ervaring niet. Met een goede strakke passing zitten ze moer vast. Die dingen moet je er niet inslaan, maar er in trekken met een boutje. Bij het gebruik of inbus oid is er geen kracht in de lengte richting van de moer nodig. Deze zal die niet snel los komen. Misschien heb ik te weinig ervaring met die dingen, maar bij mij zijn ze nog nooit los gekomen.
Ok, even doorgedaan.
- filters verbeterd (kabels beter vastgelegd met tie-wraps-
- achterkanten waren weer niet 100% correct in verstek gezaagd
en dan heb ik zelf 1 mm afgedaan zodat de achter kant iets te smal is en er tussen valt. Het verschilt van de zijkanten, boven en onderkant afschuren
- de naadjes die onstaan zijn met 2 componenten plamuur opgevuld en geschuurd
- Elke speakers is voorzien met 3/4 mat sonofil (2 zulke matten is voor 20 liter, deze speakers zijn kleiner dus heb ik geschat onderhalve mat)
- alles onderdelen geplaatst en aangesloten.
Situatie op dit moment
- Ze staan hier te spelen sinds deze ochtend.
Bemerkingen
- Klinken niet 100% correct: midden klinkt te terughoudend, bas is klinkt boemerig
- Waarschijnlijk teveel demping en/of te hard in de speaker gepropt onder de bracing. Ik vermoed dat het absorberend vermogen van sonofill teniet wordt gedaan en het kastvolume letterlijk te klein wordt
- Moeten nog inspelen
- Langs de tweeter opening (tussen de tweeter frontplaat en baffle komt een voelbare tocht bij zware bass) hier moet duidelijk nog een anti-tocht strip oid. voorzien worden.
- filters verbeterd (kabels beter vastgelegd met tie-wraps-
- achterkanten waren weer niet 100% correct in verstek gezaagd
- de naadjes die onstaan zijn met 2 componenten plamuur opgevuld en geschuurd
- Elke speakers is voorzien met 3/4 mat sonofil (2 zulke matten is voor 20 liter, deze speakers zijn kleiner dus heb ik geschat onderhalve mat)
- alles onderdelen geplaatst en aangesloten.
Situatie op dit moment
- Ze staan hier te spelen sinds deze ochtend.
Bemerkingen
- Klinken niet 100% correct: midden klinkt te terughoudend, bas is klinkt boemerig
- Waarschijnlijk teveel demping en/of te hard in de speaker gepropt onder de bracing. Ik vermoed dat het absorberend vermogen van sonofill teniet wordt gedaan en het kastvolume letterlijk te klein wordt
- Moeten nog inspelen
- Langs de tweeter opening (tussen de tweeter frontplaat en baffle komt een voelbare tocht bij zware bass) hier moet duidelijk nog een anti-tocht strip oid. voorzien worden.
- Leeuwarden
En nu schrijf je er helemaal niets over hoe dat allemaal klinkt? 
Euh:En nu schrijf je er helemaal niets over hoe dat allemaal klinkt?
Na 1 dag spelen klinken ze ongeveer zo: (opgelet audiofiele beschrijvingen)Bemerkingen
- Moeten nog inspelen
- Gearticuleerd hoog, zonder hard te klinken
- duidelijk onderscheid ('lucht') tussen de instrumenten, het is makkelijk om de verschillende instrumenten er uit te pikken
- tuneful bas, je kan duidelijk de verschillende bastonen horen waar het daarvoor als 1 toon klonk
- terughoudend midden
- het is vooral een rustige, gearticuleerde speaker die je redelijk kan en moet pushen (6 ohm en 84db/m heb je best een versterker met wat oomph)
- geen into-your-face speaker
Wat klopt er nog niet:
- bas is te boemerig vermoedelijk door:
1. demping nog niet correct
2. nog niet ingespeeld
3. nog niet 100% luchtdicht: langs de speakeropeningen lekt lucht.
Deze laatste 3 punten hoop ik een dezer aan te pakken en dan nog eens een oordeel te vellen voor we ze gaan afwerken.
Laatst gewijzigd door Dinobe op ma 12 jul 2010, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
- Leeuwarden
Excuus... het zijn de temperaturen die mij wazig doen zijn...Dinobe schreef:Euh:
Even de zaken opnieuw aangepakt:
- de demping losser ingestoken (beter verdeeld) maar zelfde hoeveelheid
- uit moosegummi een aantal dichtingsringen gemaakt en tussen baffle en speaker bevestigd.
En nu testluisteren
- de demping losser ingestoken (beter verdeeld) maar zelfde hoeveelheid
- uit moosegummi een aantal dichtingsringen gemaakt en tussen baffle en speaker bevestigd.
En nu testluisteren
Ok, hier zijn we weer 
In afwachting van het fineer (vogeloog esdoorn) dat ik heb besteld, ben ik maar begonnen aan een nieuw projectje: een centerpeaker.
Deze is gebaseerd op de Jantzen JA6012 + 2806 d'Appolito kit en sluit bij deze mooi aan bij mijn fronts. Als surround speakers heb ik de CT218 in gedachten, maar zover zijn we nog niet!
Vandaag de ook de bookshelfs even uit elkaar genomen om de units in freesopeningen te passen van de center en bij deze heb ik nog eens mijn B&W 601's aangesloten. Was me dat even schrikken hoe 'plat' en 'blikkerig' deze klinken....
In afwachting van het fineer (vogeloog esdoorn) dat ik heb besteld, ben ik maar begonnen aan een nieuw projectje: een centerpeaker.
Deze is gebaseerd op de Jantzen JA6012 + 2806 d'Appolito kit en sluit bij deze mooi aan bij mijn fronts. Als surround speakers heb ik de CT218 in gedachten, maar zover zijn we nog niet!
Vandaag de ook de bookshelfs even uit elkaar genomen om de units in freesopeningen te passen van de center en bij deze heb ik nog eens mijn B&W 601's aangesloten. Was me dat even schrikken hoe 'plat' en 'blikkerig' deze klinken....