Jantzen JA6006 - JA2806 kit

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Jantzen JA6006 - JA2806 kit

Bericht door Dinobe »

Een nieuwe lente, een nieuw geluid...
Nuja de lente is hier nog lang niet maar mijn onderdelen voor een paar nieuwe speakers wel. Na lang twijfelen en kijken heb ik de knoop doorgehakt en ga ik voor de Jantzen Audio JA6006 - JA2806 kit.

Een paar monitors van 215 x 355 x 320mm (BxHXD)

Meer uitleg te vinden op http://www.jantzen-audio.com

Ik wil ze er laten uitzien als een paar Dynaudio Contour 1.3's (die van een paar jaar terug) gefineerd in Birdseye maple. Echter hier zit ik met de eerste vraag: kunnen deze schuine kantjes gefineerd worden op een mooie een goede manier? Ik denk hier aan een afschuining van slechts een paar mm.

Als eerste fineer project is dit misschien niet zo aangewezen :s

Hier een foto van wat ik voor ogen heb:
Afbeelding

De woofer wil ik in tegenstelling tot de foto verzinken in de baffle en deze zal dus ook niet 'over de rand' komen zoals bij deze Dyn.

Een bouwplan had ik al in gedachten:

1. Alle hout (MDF 18mm) laten zagen in de houthandel.
2. De zijpanelen laten zagen onder 45°
3. De 4 zijwanden fineren en schoonsnijden
4. De kleine afschuining frezen aan de 4 wanden (nummer 1 op de foto)
5. De kleine afschuining fineren van de 4 wanden
6. De kopse kant fineren van de 4 wanden

Als fineer over een klein hoekje/randje kan worden geplooid:

6A. De afschuining aan de baffle frezen (nummer 2 op de foto, rondom rond)
7A. De baffle fineren en het fineer over de rand plooien

Als het fineer NIET over de rand kan worden geplooid:

6B. De Baffle fineren
7B. De schuine kanten frezen
8B. Schuine kantje van de baffle fineren

9. De achterkant fineren en schoonsnijden.

Assemblage: Op de kop:

De bovenkant, linkerkant, rechterkant, baffle en achterkant verlijmen. Heel voorzichtig met de lijm zodat deze niet van tussen de naden komt en vlekken maakt op het fineer.

10. Afwerking van de binnenkant (bitumen, ondertapijt, filter, bekabeling, ...)

11. De onderkant bevestigen

12. Gaten voor de units frezen

13. Units monteren.

Dit is een theoretisch plan van aanpak, maar of dit praktisch haalbaar gaat zijn is een heel paar anderen mouwen. De eerste vraag is natuurlijk: zal ik in staat zijn om met gewoon materiaal het fineer op de verschillende kleine afschuiningen aan te brengen? Als dit mogelijk is, zijn er dan valkuilen in mijn plan van aanpak?
Als dit niet mogelijk/zeer moeilijk blijkt te zijn dan gaan we voor een meer rechtoe-rechtaan benadering.

Nog een aantal foto's:




Met dank
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Bericht door mipo »

Leuk project! Zijn de Morel units getuned? Wat heb je betaald voor de kit en waar?

-edit- Morel of Dynaudio.. kan dit niet achterhalen??
Laatst gewijzigd door mipo op ma 02 mar 2009, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Bericht door Forza »

Schitterende spoelen :shock: :D
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

Birdseye Maple. Erg mooi :) Is ook heel mooi te beitsen.

Over de rand plooien van het fineer: niet te doen. Zeker niet met de houtsoort die je in gedachten hebt.

Het afplakken van het schuin gefreesde kantje is in principe wel te doen, maar is lastig en vergt veel geduld.

Wat ik zou doen:

1. Ik maak dat lijstje aan de voorkant van massief hout. (heeft mijn voorkeur. minder lijmnaden.)

of

2. Ik maak dat lijstje aan de voorkant van massief hout, daarna fineer ik er over heen. Dan frees ik het schuine kantje eraan. Dan komt er massief hout tevoorschijn, en geen mdf.
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Bericht door Dinobe »

@Arno: dank u voor de nieuwe inzichten. Misschien laat ik het birdseye maple wel vallen en kies ik een andere massieve houtsoort waarmee ik dus zichtbare randjes kan frezen.

Ofwel laat ik heel dat dynaudio randjes gedoe varen en vereenvoudig ik het ontwerp.

@Mipo: dit zijn Jantzen Audio drivers. Deze kit is te koop op http://www.jantzen-audio.com. De woofers heb ik niet gekocht bij jantzen zelf maar overgenomen van SoundExcel hier op het forum.

Normaal gezien kost de kit bij Jantzen Audio €370 zonder de verzendkosten.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Dinobe schreef:
... dit zijn Jantzen Audio drivers.
Maken ze die zelf? Of zijn het Canadese of Chinese Dynaudio-klonen met Jantzen etiket?
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Bericht door Dinobe »

Ik heb contact opgenomen met Troels Gravesen, de ontwerper van de Jantzen kit die ik hier heb:
The JA6006 range of drivers are produced in Taiwan to Jantzen Audio specifications and I actually helped JA in having the drivers made with proper spider chassis' and whatever features JA wanted.
En ik heb even de parameters van de Jantzen JA6006 naast die van de Lyeco LW6004PMR-N gezet:

Jantzen JA6006
Average of two units. Added volume (18 litres) method used for generating data.

Fs = 50 Hz
Re = 5.04
Qms = 2.31
Qe = 0.73
Qt = 0.53
Cms = 0.55
Mms = 15.0 grams
BL = 5.72
Vas = 13.3 litre
dBSPL = 85.6
SD = 119c=²
Power handling = 100 W RMS/150 Wm max
voice coil diameter = 3", 75 mm
Nominal impedance = 6 ohms

Lyeco
LW6004PMR-N

Fs = 55.86 Hz
Re = 5.0
Qms = 1.94
Qe = 0.52
Qt = 0.41
Cms = 0.56
Mms = 14.49
BL = 6.97
Vas = 10.69
dBSPL = 87.1
SD =
Power handling = Rated - , Max 100W
Voice coil diameter = 75,5
Impedance = 8 ohms

Blijkbaar zijn er ook Dynavox units die sterk lijken op deze Dynaudio/Jantzen/Lyeco/.... units
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Zijn de membranen van gecoat papier? Dan verschillen ze in ieder geval daarmee met de vergelijkbare membranen van Dynaudio die van polypropeen zijn.

Het is niet vreemd dat er verschillende namen zijn waaronder die units te koop zijn: ieder handelshuis kan bij een dergelijke fabriek units bestellen, eventueel zaken naar smaak aan laten passen en er zijn etiket op laten plakken. Maar voor dat etiket wordt meestal goed betaald.
Maar als de klank ook vergelijkbaar is met Dynaudio is het geen straf er naar te moeten luisteren.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Klopt,

Je zou de prijs vooral terug willen zien in nettere toleranties in +- dB etc. Ten opzichte van de huismerk drivers. De Jantzen drivers zijn polyprop en zeer fraai af gewerkt.

Groet Roland
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Bericht door Dinobe »

Zoals Roland reeds zei: de drivers zijn idd van polyprop en zouden volgens Troels Gravesen qua klank op Dynaudio's moeten lijken.
If you favour the Dynaudio sound, I don't think you'll be disappointed.
And they're easy when it comes to crossovers
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Re: Jantzen JA6006 - JA2806 kit

Bericht door Dinobe »

[BUMP]
Zo eindelijk aan de bouw begonnen! 't Werd meer dan hoog tijd.

Het hout heb ik laten zagen in de plaatselijke doe-het-zelf, waar men mij al voor andere zaken goed geholpen heeft en wat dus beter zou moeten zijn dan de gemiddelde Gammel, Brico of Hubo. Helaas, ook hier blijkt men niet zo nauwkeurig gezaagd te hebben. Ik had de verschillende zijden in 45° verstek laten zagen, om zo geen kopse kanten te hebben, maar een mooie scherpe hoek.

Helaas bij veel planken is de 45° niet perfect door de 18mm MDF gegaan met als gevolg dat er nog een 2-tal mm opstaande kant is en bij het lijmen van de verschillende panelen is er dus een kiertje onstaan. :evil:

Hoe kan ik dit nu best opvullen? Kneedbaar hout en dan gelijk schuren om zo een mooie scherpe hoek te bekomen?
NielsLu
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 12:39
Locatie: Scheemda

Re: Jantzen JA6006 - JA2806 kit

Bericht door NielsLu »

Dinobe schreef:
[BUMP]
Zo eindelijk aan de bouw begonnen! 't Werd meer dan hoog tijd.

Het hout heb ik laten zagen in de plaatselijke doe-het-zelf, waar men mij al voor andere zaken goed geholpen heeft en wat dus beter zou moeten zijn dan de gemiddelde Gammel, Brico of Hubo. Helaas, ook hier blijkt men niet zo nauwkeurig gezaagd te hebben. Ik had de verschillende zijden in 45° verstek laten zagen, om zo geen kopse kanten te hebben, maar een mooie scherpe hoek.

Helaas bij veel planken is de 45° niet perfect door de 18mm MDF gegaan met als gevolg dat er nog een 2-tal mm opstaande kant is en bij het lijmen van de verschillende panelen is er dus een kiertje onstaan. :evil:

Hoe kan ik dit nu best opvullen? Kneedbaar hout en dan gelijk schuren om zo een mooie scherpe hoek te bekomen?
Ik zou het opvullen met polyester plamuur en als dat is uitgehard met een frees strak maken. Polyesterplamuur wordt keihard, dus goed te verwerken.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Jantzen JA6006 - JA2806 kit

Bericht door richard »

Jammer dat het niet wil zoals je gedacht hebt, nauwkeurig onder verstek zagen is een hele kunst die niet iedereen machtig is.

De naden kun je opvullen met (ingedikte) epoxy, dat is sterk, spleetvullend en hecht goed aan het hout. Er worden hele schepen mee aan elkaar gelijmd.
Laatst gewijzigd door richard op di 29 sep 2009, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Re: Jantzen JA6006 - JA2806 kit

Bericht door Dinobe »

Ik ben nu zwaar aan het denken of ik er nu niet beter aan doe om het hout te laten herzagen maar dan niet in verstek en gewoon met kopse kanten op elkaar verlijmen. Het hout kostte mij 'amper' 30 euro en de hoeveelheid geknoei dat ik er zal aan hebben om de dunne kantjes dicht te plamuren en mooi gelijk schuren zal mij waarschijnlijk meer kosten aan materiaal en uren.

Deze speakers komen in de living en ik wil ze dan ook zo perfect mogelijk afwerken (zo goed als ik kan) met een mooi fineer e.d.

De bestaande kasten kan ik nog wel hergebruiken en voorzien van een paar goedkope units voor in de garage/hobbykamer/zolderkamer/keuken/terras/...

Ik zal asap eens een fotootje plaatsen....
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Jantzen JA6006 - JA2806 kit

Bericht door anonamemouse »

persoonlijk zou ik de suggestie van nielslu doen. dan heb je ook meteen het voordeel dat de hoekjes keihard zijn, mdf wil nog wel eens breken.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Jantzen JA6006 - JA2806 kit

Bericht door wouter »

Ik zou gefineerd MDF netjes laten zagen, zodat je rap in de richting van de Contour komt.

Hoef je niet alles dubbel te doen. Check voor inspiratie maar eens de site van johneekels.nl
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Jantzen JA6006 - JA2806 kit

Bericht door richard »

Wil je het echt goed hebben moet je het zagen zelf doen, of door een meubelmaker laten doen. De zaagmachines van bouwmarkten zijn doorgaans niet geschikt voor echt nauwkeurig werk.

Ik zou toch voor verstekverbindingen gaan. Met kops-verlijmd MDF zullen de naden op den duur altijd aftekenen, hoe goed je ook je best doet om nauwkeurig te werken.

Wat je ook kan doen is na het verlijmen van de kast de ribben van de hoeken vierkant uit te frezen en hier iets te grote hardhouten latjes inlijmen in de houtsoort die je wil gebruiken om te fineren. Deze schaaf en schuur je weer vlak met de kast waarna je het fineer aanbrengt. Dan krijg je perfecte hoeken, die ook mooi blijven als je per ongeluk de hoekjes beschadigt.

Gebruik voor het vullen van spleten geen polyester plamuur, maar epoxyplamuur. Dat is sterker en hecht veel beter op hout. Polyesterplamuur is voor autoschade en opvullen van gaten bij schilderwerk.
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Re: Jantzen JA6006 - JA2806 kit

Bericht door Dinobe »

Bedankt iedereen voor de hulp.

Het idee van ze op de Dynaudio Contour te laten lijken heb ik al laten varen wegens te moeilijk.

Ik heb gisteren de tweede kast in elkaar gezet en de eerste geschuurd met een blokje om eens te kijken hoe erg/moeilijk het wordt. Een dezer eens achter epoxyplamuur rijden en kijken hoe goed/scherp ik de hoeken kan krijgen.

[Edit - een aantal foto's]
Afbeelding

Eentje reeds in elkaar gezet, de andere aan het drogen

Afbeelding

Verrekte naden zijn niet 100% mooi aansluitend :evil:

Afbeelding

Dit is echt de ergste hoek die er bij zit :evil:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Jantzen JA6006 - JA2806 kit

Bericht door richard »

Dinobe schreef:
Verrekte naden zijn niet 100% mooi aansluitend :evil:
Erg jammer. Ik denk dat het niet eenvoudig zal zijn om deze spleten netjes te plamuren.

Verstek zagen is een kunst, eigenlijk moet je de zaag iets 'arm' instellen, dan sluiten de naden perfect. Maar ook niet overdrijven, dat gaat weer ten koste van de sterkte van de verbinding. Je zou kunnen proberen het verstek wat arm te schaven, dus iets schuiner te maken, zodat het verstek met de buitenzijde tegen elkaar sluit in plaats van met de binnenzijde.
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Re: Jantzen JA6006 - JA2806 kit

Bericht door mipo »

Ik vind die spleten zo ook wel mooi eigenlijk :) Mits ze overal even breed zijn, dat wel.
Anders zou je er met een of andere frees alle randen nog ietsje uit kunnen fresen zonder al te veel op stevigheid in te boeten.
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Re: Jantzen JA6006 - JA2806 kit

Bericht door Dinobe »

Niet alle naden zijn perfect gelijk. Doordat de verstekzijde niet 100% correct is gezaagd (de hoek van 45° is juist, maar deze is 'te dicht' bij de kant gezaagd waardoor de scherpe hoek niet volledig in het hoekpunt van de plaat zit. Hierdoor dwing je dus de platen iets open te staan.

Een klein schetsje:

Afbeelding

Het rode stukje ontbreekt hierdoor dus en zal moeten geplamuurd worden.
Ik denk dat het niet eenvoudig zal zijn om deze spleten netjes te plamuren
Ik vrees het ook... ik ga dit weekend een poging wagen om een rechte hoek te plamuren. :?
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Re: Jantzen JA6006 - JA2806 kit

Bericht door mipo »

Wat je ook kan doen is er een rechthoekig stukje uit fresen en er dan een dun latje in lijmen
iets groter dan de uitgefreesde ruimte en dan bijschuren..,
hoe dan ook als je als eindresultaat een hele strakke kast wilt hebben kun je beter de kast opnieuw (laten) zagen.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Jantzen JA6006 - JA2806 kit

Bericht door Arno »

Hier ga je toch zeker niet mee verder :? Allemaal van die mooie spullen en dan zulke kasten. Met zo'n slechte start zou mijn motivatie meteen weg zijn.

Desnoods zaag ik wel nieuwe plankjes voor je, in verstek.
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Re: Jantzen JA6006 - JA2806 kit

Bericht door Dinobe »

*Bump*

Het project heeft een tijdje stil gelegen, te druk op het werk, je kent het wel...

Enfin ik heb het hout opnieuw laten zagen door bij een goede houthandel en benadrukt dat de hoekjes mooi scherp moeten zijn.
Het hout heb ik ondertussen al binnen en dat ziet er goed uit. Ik heb ze nog niet in elkaar gezet om te kijken of alles past.

Ondertussen ook al de eerste filter in elkaar gezet. Ik was vrij netjes tewerk gegaan, maar die 2 condensatoren voor het hoog bleken niet 100 op hun plaatsje te passen. Door het gebruik van tye-wraps (of hoe schrijf je het?) bleek ik net niet genoeg plaats te hebben om ze mooi te kunnen plaatsen. Niet erg, maar 't kon mooier...
Bijlagen
filter.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”