Jantzen JA6006 - JA2806 kit

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Re: Jantzen JA6006 - JA2806 kit

Bericht door Dinobe »

Langzaam maar gestaag gaan we verder:

Alles aangesloten en testopstelling gemaakt: en waarempel er komt geluid uit zonder dat tegelijk een luide knal klinkt of rook uit de versterker komt! O:)
Bijlagen
testopstelling.jpg
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Re: Jantzen JA6006 - JA2806 kit

Bericht door Dinobe »

En dit weekend ook een frees gekocht, cirkelgeleider gemaakt en een eerste testje gefreesd. 't lukt beter dan verwacht! :-# (vroeg of laat gaat er wel iets tegen)
Bijlagen
cirkelgeleider.jpg
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Jantzen JA6006 - JA2806 kit

Bericht door SARK »

Dinobe schreef:
... (vroeg of laat gaat er wel iets tegen)
Maak maar snel een schilderfoutje, je/ik wil niet dat er iets misgaat met die krachtige frees :-&

ps.
Ik heb geloof ik dezelfde boorstandaard :)
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Re: Jantzen JA6006 - JA2806 kit

Bericht door Dinobe »

je/ik wil niet dat er iets misgaat met die krachtige frees
Jah, motortje van 1400 watt ;) maar da's eigenlijk niet de reden waarom ik deze gekocht heb. De reden is die handige fijnregeling. Door een paar keer aan dat knopje te draaien kan je vrij makkelijk de gewenste diepte instellen. Er staat een schaalverdeling op, maar veel geloof hecht ik er niet aan.
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Re: Jantzen JA6006 - JA2806 kit

Bericht door Dinobe »

*BUMP*

't gaat niet echt vooruit mijn projectje, maar bij deze dan toch nieuwe foto's. Nadat ze in de bouwmarkt niet 100% juist in verstek kunnen zagen heb ik het hout opnieuw laten verzagen bij de lokale vakman en dat zag er toch al een stuk beter uit. Het hout heeft heeft 6 maand werkloos in kelder gelegen maar deze week eens de tijd genomen om verder te doen.

Een beetje foto's voor het overzicht.
Bijlagen
De kasten in elkaar gezet, en speaker openingen gefreesd. Veel aandacht gespendeerd aan het vrezen en veel testen gemaakt om de juiste diameter te vinden
De kasten in elkaar gezet, en speaker openingen gefreesd. Veel aandacht gespendeerd aan het vrezen en veel testen gemaakt om de juiste diameter te vinden
Aantal blokjes om zeker te zijn dat ik bij het boren van de houders voor het frontje zeker in het hout zit.
Aantal blokjes om zeker te zijn dat ik bij het boren van de houders voor het frontje zeker in het hout zit.
Houtblokjes gekleefd en de naden goed gesealed
Houtblokjes gekleefd en de naden goed gesealed
Tapijttegel aan de wanden gekleefd en opening gelaten voor de bracing
Tapijttegel aan de wanden gekleefd en opening gelaten voor de bracing
Een voorbeeldshot van de bracing. Voorlopig geplaatst voor de foto. Deze zet ik pas definitief vast als alles er in zit om het werken niet te bemoeilijken
Een voorbeeldshot van de bracing. Voorlopig geplaatst voor de foto. Deze zet ik pas definitief vast als alles er in zit om het werken niet te bemoeilijken
Gaatjes geboord
Gaatjes geboord
Inslagmoeren geplaatst
Inslagmoeren geplaatst
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Jantzen JA6006 - JA2806 kit

Bericht door richard »

Dinobe schreef:
Opmerkingen bij bestand: Inslagmoeren geplaatst
Misschien een idee die ook te fixeren zodat ze niet los kunnen gaan als je de schroeven er ooit weer uit wil draaien.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Jantzen JA6006 - JA2806 kit

Bericht door wouter »

eh, inslag... zit toch flink vast hoor

Gaat mooi worden, ga zo door!!
Gebruikersavatar
MrCaBLeGuY
Berichten: 466
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 7:43
Locatie: Zwaag

Re: Jantzen JA6006 - JA2806 kit

Bericht door MrCaBLeGuY »

wouter schreef:
eh, inslag... zit toch flink vast hoor
Het is zo weer los in MDF, ik vind het rotdingen gebruik ze nooit meer. Zo irritant als ze eruit vallen of nog vervelender als je er een bout uitdraait en hij zit los en de driver er in. Zou ze echt fixeren.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Jantzen JA6006 - JA2806 kit

Bericht door MichaelB »

MrCaBLeGuY schreef:
wouter schreef:
eh, inslag... zit toch flink vast hoor
Het is zo weer los in MDF, ik vind het rotdingen gebruik ze nooit meer. Zo irritant als ze eruit vallen of nog vervelender als je er een bout uitdraait en hij zit los en de driver er in. Zou ze echt fixeren.
Kan dit beamen... :(
Bij mij zit er eentje los en de driver zit er al in, KAAS! :roll:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Jantzen JA6006 - JA2806 kit

Bericht door Henkjan »

+1 er is weinig kracht nodig om ze er uit te duwen weet ik helaas uit ervaring
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Re: Jantzen JA6006 - JA2806 kit

Bericht door Dinobe »

Ok, bedankt voor de waarschuwing!

Vastzetten door een weinig (hout)lijm tussen de schroef en het hout te doen? Moet er wel voor zorgen dat het dan niet in contact komt met de schroefdraad :)
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Jantzen JA6006 - JA2806 kit

Bericht door k.p. »

Ik deel die ervaring niet. Met een goede strakke passing zitten ze moer vast. Die dingen moet je er niet inslaan, maar er in trekken met een boutje. Bij het gebruik of inbus oid is er geen kracht in de lengte richting van de moer nodig. Deze zal die niet snel los komen. Misschien heb ik te weinig ervaring met die dingen, maar bij mij zijn ze nog nooit los gekomen.
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Re: Jantzen JA6006 - JA2806 kit

Bericht door Dinobe »

Ok, even doorgedaan.

- filters verbeterd (kabels beter vastgelegd met tie-wraps-
- achterkanten waren weer niet 100% correct in verstek gezaagd :evil: en dan heb ik zelf 1 mm afgedaan zodat de achter kant iets te smal is en er tussen valt. Het verschilt van de zijkanten, boven en onderkant afschuren
- de naadjes die onstaan zijn met 2 componenten plamuur opgevuld en geschuurd
- Elke speakers is voorzien met 3/4 mat sonofil (2 zulke matten is voor 20 liter, deze speakers zijn kleiner dus heb ik geschat onderhalve mat)
- alles onderdelen geplaatst en aangesloten.

Situatie op dit moment
- Ze staan hier te spelen sinds deze ochtend.

Bemerkingen
- Klinken niet 100% correct: midden klinkt te terughoudend, bas is klinkt boemerig
- Waarschijnlijk teveel demping en/of te hard in de speaker gepropt onder de bracing. Ik vermoed dat het absorberend vermogen van sonofill teniet wordt gedaan en het kastvolume letterlijk te klein wordt
- Moeten nog inspelen
- Langs de tweeter opening (tussen de tweeter frontplaat en baffle komt een voelbare tocht bij zware bass) hier moet duidelijk nog een anti-tocht strip oid. voorzien worden.
Bijlagen
Bracing geplaatst
Bracing geplaatst
Even de tweeter plaatsen
Even de tweeter plaatsen
Woofer even passen
Woofer even passen
Achterkanten voorzien van tapijt
Achterkanten voorzien van tapijt
Gaatjes voor de bevestigingsschroeven
Gaatjes voor de bevestigingsschroeven
Achterkant met plamuurwerk
Achterkant met plamuurwerk
Voorkant
Voorkant
In de living
In de living
Volluit op staander
Volluit op staander
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Jantzen JA6006 - JA2806 kit

Bericht door Leeuwarden »

En nu schrijf je er helemaal niets over hoe dat allemaal klinkt? :shock:
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Re: Jantzen JA6006 - JA2806 kit

Bericht door Dinobe »

En nu schrijf je er helemaal niets over hoe dat allemaal klinkt? :shock:
Euh:
Bemerkingen
- Klinken niet 100% correct: midden klinkt te terughoudend, bas is klinkt boemerig
- Waarschijnlijk teveel demping en/of te hard in de speaker gepropt onder de bracing. Ik vermoed dat het absorberend vermogen van sonofill teniet wordt gedaan en het kastvolume letterlijk te klein wordt
- Moeten nog inspelen
- Langs de tweeter opening (tussen de tweeter frontplaat en baffle komt een voelbare tocht bij zware bass) hier moet duidelijk nog een anti-tocht strip oid. voorzien worden.
Na 1 dag spelen klinken ze ongeveer zo: (opgelet audiofiele beschrijvingen)
- Gearticuleerd hoog, zonder hard te klinken
- duidelijk onderscheid ('lucht') tussen de instrumenten, het is makkelijk om de verschillende instrumenten er uit te pikken
- tuneful bas, je kan duidelijk de verschillende bastonen horen waar het daarvoor als 1 toon klonk
- terughoudend midden
- het is vooral een rustige, gearticuleerde speaker die je redelijk kan en moet pushen (6 ohm en 84db/m heb je best een versterker met wat oomph)
- geen into-your-face speaker

Wat klopt er nog niet:
- bas is te boemerig vermoedelijk door:
1. demping nog niet correct
2. nog niet ingespeeld
3. nog niet 100% luchtdicht: langs de speakeropeningen lekt lucht.

Deze laatste 3 punten hoop ik een dezer aan te pakken en dan nog eens een oordeel te vellen voor we ze gaan afwerken.
Laatst gewijzigd door Dinobe op ma 12 jul 2010, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Jantzen JA6006 - JA2806 kit

Bericht door Leeuwarden »

Dinobe schreef:
Euh:
Excuus... het zijn de temperaturen die mij wazig doen zijn...
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Re: Jantzen JA6006 - JA2806 kit

Bericht door Dinobe »

Even de zaken opnieuw aangepakt:

- de demping losser ingestoken (beter verdeeld) maar zelfde hoeveelheid
- uit moosegummi een aantal dichtingsringen gemaakt en tussen baffle en speaker bevestigd.

En nu testluisteren
Bijlagen
Sonofil beter verdelen
Sonofil beter verdelen
Bovenaan ook, zonder basspoort te blokkeren
Bovenaan ook, zonder basspoort te blokkeren
Dichtingsring
Dichtingsring
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Re: Jantzen JA6006 - JA2806 kit

Bericht door Dinobe »

Ok, hier zijn we weer :)

In afwachting van het fineer (vogeloog esdoorn) dat ik heb besteld, ben ik maar begonnen aan een nieuw projectje: een centerpeaker.

Deze is gebaseerd op de Jantzen JA6012 + 2806 d'Appolito kit en sluit bij deze mooi aan bij mijn fronts. Als surround speakers heb ik de CT218 in gedachten, maar zover zijn we nog niet!

Vandaag de ook de bookshelfs even uit elkaar genomen om de units in freesopeningen te passen van de center en bij deze heb ik nog eens mijn B&W 601's aangesloten. Was me dat even schrikken hoe 'plat' en 'blikkerig' deze klinken....
Bijlagen
Center speaker
Center speaker
IMG_0015.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”