Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas
Zo, soldeerwerk is klaar, alles zit erop en eraan en alles werkt naar behoren. Ik mocht van Henkjan 't woord 'allure' niet meer in topictitels gebruiken, dus vandaar 'poespas', ik hoop dat 't de lading afdoende dekt. Om jullie allemaal lekker in spanning te laten (ja, jij ook Ray) ga ik morgen pas foto's plaatsen. Denk aan een instrumentatieversterker met -110dB THD, een snufje gecascodeerde ExtremA voeding en een super-de-luxe stappenregelaar, want uiteraard moesten de ExtremA's die ik aan 't bouwen ben wel een nette voorversterker hebben, datzelfde geldt overigens voor de UcD180HXR en de UcD400HXR in aanbouw ... kortom, ik heb nog zat te doen met de Kerst.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen.
Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas
Ben erg benieuwd. Ben zelf ook hard aan het nadenken hoe mijn voorv te bouwen. Ik ga het volgen!
Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas
howho, Santa Sander komt weer met iets moois op de proppen voor Kerst
ik zie er al naar uit
Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas
Waarom niet?SSassen schreef:Ik mocht van Henkjan 't woord 'allure' niet meer in topictitels gebruiken, dus vandaar 'poespas',
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas
omdat in die zelfde titel ook no-nonsense stond, en dat was wat tegenstrijdig hè, en met alure en no-nonsenseray5150 schreef:Waarom niet?SSassen schreef:Ik mocht van Henkjan 't woord 'allure' niet meer in topictitels gebruiken, dus vandaar 'poespas',
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas
Ik ben heel benieuwd en nieuwsgierig naar deze compromisloze, no-nonsense pre zonder allure.
Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas
Zal wel niets wezen denk ik zo maar
Co
Co
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas
Prelude, komt me bekend voor uit een Electuur ontwerp ergens eind jaren 80?
Rob.
Rob.
Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas
Dat teasen duurt wel erg lang Sander. Kom op met die foto's of zit je weer ergens rondjes te vliegen en te genieten van het feit dat wij branden van nieuwsgierigheid.
Co
Dat hoop ik niet want ik ben al bezig om een versie voor de Green Frog te maken. Ruis is dan wel het laatste wat ik kan gebruiken.Zou er ruis uit komen?
Toen kon Sander nog niet eens solderenPrelude, komt me bekend voor uit een Electuur ontwerp ergens eind jaren 80?
Co
Laatst gewijzigd door cve op do 24 dec 2009, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas
Okee, geen ruis, dan moet het een auto zijn 
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas
Ik moet eerlijk zeggen, ik wilde de spanning wel een beetje opbouwen inderdaad. Hieronder de beloofde foto's en wat verdere informatie:... en te genieten van het feit dat wij branden van nieuwsgierigheid.
- volledig gebalanceerd, één paar ingangen, één paar uitgangen.
- discreet opgebouwde regelaars voor de voeding van de opamps, met -123dB PSRR en pakweg 60nV/sqrt/Hz ruisbijdrage.
- LM4562 opamps, één per kanaal, geschakeld als instrumentatieversterker.
- DACT 24-stappen stappenschakelaar met vier decks van 10Kohm.
- inschakelvertraging voor de uitgangen van de opamps, om plopgeluiden te voorkomen
- iedere voedingsrail met eigen MBR1100 gelijkrichting, RC filtering en totaal 4400uF aan buffercapaciteit.
Prelude Preamp met DACT stappenschakelaar
LM4562 opamps, één per kanaal, geschakeld als instrumentatieversterker
Discrete regelaars voor de voeding van de opamps
Voeding met MBR1100 gelijkrichting, RC filtering en totaal 4400uF aan buffercapaciteit
Met deze voeding en het PCB ontwerp worden de specificaties van de LM4562 volledig gehaald, daarmee ligt de THD rond de -110dB over het hele frequentiebereik en ver daarboven. Er zit een RC filter op de ingang van iedere LM4562 opamp om een afval van 6dB/okt te realiseren vanaf pakweg 100kHz.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas
Nou, stiekum was ik toen al aan de knutsel, als knulletje van een jaar of 10 á 11 soldeerde ik al loop- en knipperlichtjes in elkaar (met hulp van m'n vader) en was ik druk in de weer men m'n Philips experimenteer met elektronica bouwdozen.cve schreef:Toen kan Sander nog niet eens solderenPrelude, komt me bekend voor uit een Electuur ontwerp ergens eind jaren 80?![]()
Co
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas
dat ziet er (zoals we van jou mogen verwachten
) erg netjes uit !
Is het een ontwerp dat je voor commerciële doeleinden wil gebruiken of niet?
Ik heb anders ook best wel wat interesse in een deftige preamp..
Heb je eventueel meerdere pcb'tjes laten maken ?
Is het een ontwerp dat je voor commerciële doeleinden wil gebruiken of niet?
Ik heb anders ook best wel wat interesse in een deftige preamp..
Heb je eventueel meerdere pcb'tjes laten maken ?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas
Dank je! Het is voor de zelfbouw, ik zal deze voorversterker in de Elektor Audio Special van 2010 publiceren, waarschijnlijk samen met een optie voor meerdere ingangen en een single-ended > balanced oplossing. Het is nu vooral een voorversterker bedoeld voor een CD-speler of DAC voorzien van gebalanceerde uitgangen en bedoeld om een ExtremA of MinimA aan te sturen en uiteraard de bekende UcD modules. Met een passieve voorversterker kom je bij de ExtremA en de MinimA niet weg omdat de ingangsimpedantie laag is (voor single ended begrippen, voor gebalanceerde toepassingen is deze hoger dan de gangbare 600-ohm).xbake schreef:dat ziet er (zoals we van jou mogen verwachten) erg netjes uit !
Is het een ontwerp dat je voor commerciële doeleinden wil gebruiken of niet?
Ik heb anders ook best wel wat interesse in een deftige preamp..
Heb je eventueel meerdere pcb'tjes laten maken ?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas
Ik moet zeggen dat het er keurig uitziet. eerlijk gezegd, had ik ook niets anders van Sander verwacht....
Hij klinkt zeker niet als een buizenversterker,hé
Mag ik overigens de suggestie doen om jouw inzichten eens los te laten op een MC / MD Preamp?
Eventueel in een eenvoudige (budget) en uitgebreide (dure) uitvoering?
Mischien een leuk idee voor de volgende Elektuur Audio Special.
Hij klinkt zeker niet als een buizenversterker,hé
Mag ik overigens de suggestie doen om jouw inzichten eens los te laten op een MC / MD Preamp?
Eventueel in een eenvoudige (budget) en uitgebreide (dure) uitvoering?
Mischien een leuk idee voor de volgende Elektuur Audio Special.
Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas
Nou, wat heb ik gezegd?Zal wel niets wezen denk ik zo maar
Ik ben heel benieuwd hoe het gaat klinken met de UcD's. En dan zeker in combinatie met de volume-inputregelaar van de Relaixed.
Co
Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas
Ziet er inderdaad weer zeer netjes uit, met een onberispelijk voedingsgedeelte (zo even snel bekeken).
Alleen jammer dat we nog zo lang moeten wachten tot ie gepubliceerd wordt en printjes kunnen krijgen. Mn LM4562 's liggen reeds smachtend te wachten
Maar ik denk dat het het wachten zeker waard zal zijn.
Sander, nu reeds mn dank voor dit prachtproject.
Alleen jammer dat we nog zo lang moeten wachten tot ie gepubliceerd wordt en printjes kunnen krijgen. Mn LM4562 's liggen reeds smachtend te wachten
Sander, nu reeds mn dank voor dit prachtproject.
Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas
Zo te zien is de voedingsgedeelte 99% gelijk aan de ExtreemA.Aquilon schreef:Ziet er inderdaad weer zeer netjes uit, met een onberispelijk voedingsgedeelte (zo even snel bekeken).
Het is inderdaad jammer dat we zo lang moeten wachten.
Groeten,
Dirk
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas
Voeding is net even anders (verbeterd) t.o.v. de ExtremA, maar is inderdaad gebaseerd op hetzelfde recept. Overigens was ik niet van plan te wachten met het ter beschikking stellen van printen etc. tot eind 2010. Ik wil wel eerst even de puntjes op de i zetten en het ontwerp aan alle kanten nog eens nalopen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas
zo mogen we het horenSSassen schreef:... Overigens was ik niet van plan te wachten met het ter beschikking stellen van printen etc. tot eind 2010...
http://www.hardwareanalysis.com
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas
No-nonsens/zonder poespas met een DACT stappenschakelaar??
jajaj?!?!?!
(260 euro voor enkel volume vind ik verre van no-nonsens
)
Voor de rest mooi werk!
jajaj?!?!?!
(260 euro voor enkel volume vind ik verre van no-nonsens
Voor de rest mooi werk!
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas
Even teruggezocht, maar de Electuur Prelude pré dateerde uit 1983. Heb ik ooit nog eens wat van gebouwd. Maar de huidige ziet er toch wel een "iets" beter uit.cve schreef:Toen kon Sander nog niet eens solderenBertje schreef:Prelude, komt me bekend voor uit een Electuur ontwerp ergens eind jaren 80?![]()
Co
Rob.
Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas
koop eens een kant-en-klare voorversterker met dezelfde specs als die van Sander, daar zal je veeeeeel DACT's voor kunnen kopen denk ik zo ...b_force schreef:No-nonsens/zonder poespas met een DACT stappenschakelaar??![]()
jajaj?!?!?!![]()
![]()
(260 euro voor enkel volume vind ik verre van no-nonsens)
Voor de rest mooi werk!
ik zal niet aarzelen de printjes te bestellen wanneer Sander ze te koop aanbied, allure of geen allure
prettige Kerst allemaal
Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas
Mischien dat Sander de printlayout kan aanpassen dat er ook een knappe ALPS potmeter op past?
