Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door SSassen »

Zo, soldeerwerk is klaar, alles zit erop en eraan en alles werkt naar behoren. Ik mocht van Henkjan 't woord 'allure' niet meer in topictitels gebruiken, dus vandaar 'poespas', ik hoop dat 't de lading afdoende dekt. Om jullie allemaal lekker in spanning te laten (ja, jij ook Ray) ga ik morgen pas foto's plaatsen. Denk aan een instrumentatieversterker met -110dB THD, een snufje gecascodeerde ExtremA voeding en een super-de-luxe stappenregelaar, want uiteraard moesten de ExtremA's die ik aan 't bouwen ben wel een nette voorversterker hebben, datzelfde geldt overigens voor de UcD180HXR en de UcD400HXR in aanbouw ... kortom, ik heb nog zat te doen met de Kerst.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.
squall
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 08 dec 2006, 13:21

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door squall »

Ben erg benieuwd. Ben zelf ook hard aan het nadenken hoe mijn voorv te bouwen. Ik ga het volgen!
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door Aquilon »

howho, Santa Sander komt weer met iets moois op de proppen voor Kerst :-) ik zie er al naar uit
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door ray5150 »

SSassen schreef:
Ik mocht van Henkjan 't woord 'allure' niet meer in topictitels gebruiken, dus vandaar 'poespas',
Waarom niet?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef:
SSassen schreef:
Ik mocht van Henkjan 't woord 'allure' niet meer in topictitels gebruiken, dus vandaar 'poespas',
Waarom niet?
omdat in die zelfde titel ook no-nonsense stond, en dat was wat tegenstrijdig hè, en met alure en no-nonsense :mrgreen: de werkelijke reden is natuurlijk dat ik 'm wil terugpakken voor z'n rol als "eindredacteur from hell", maar dat ga ik natuurlijk niet aan iedereen vertellen
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door RobertD »

Ik ben heel benieuwd en nieuwsgierig naar deze compromisloze, no-nonsense pre zonder allure.
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door cve »

Zal wel niets wezen denk ik zo maar :mrgreen: :mrgreen:

Co
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door Leeuwarden »

Zou er ruis uit komen? :oops:
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door Bertje »

Prelude, komt me bekend voor uit een Electuur ontwerp ergens eind jaren 80? :wink:
Rob.
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door cve »

Dat teasen duurt wel erg lang Sander. Kom op met die foto's of zit je weer ergens rondjes te vliegen en te genieten van het feit dat wij branden van nieuwsgierigheid.
Zou er ruis uit komen?
Dat hoop ik niet want ik ben al bezig om een versie voor de Green Frog te maken. Ruis is dan wel het laatste wat ik kan gebruiken. :lol:
Prelude, komt me bekend voor uit een Electuur ontwerp ergens eind jaren 80?
Toen kon Sander nog niet eens solderen :mrgreen:

Co
Laatst gewijzigd door cve op do 24 dec 2009, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door Leeuwarden »

Okee, geen ruis, dan moet het een auto zijn 8-[
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door SSassen »

... en te genieten van het feit dat wij branden van nieuwsgierigheid.
Ik moet eerlijk zeggen, ik wilde de spanning wel een beetje opbouwen inderdaad. Hieronder de beloofde foto's en wat verdere informatie:

- volledig gebalanceerd, één paar ingangen, één paar uitgangen.
- discreet opgebouwde regelaars voor de voeding van de opamps, met -123dB PSRR en pakweg 60nV/sqrt/Hz ruisbijdrage.
- LM4562 opamps, één per kanaal, geschakeld als instrumentatieversterker.
- DACT 24-stappen stappenschakelaar met vier decks van 10Kohm.
- inschakelvertraging voor de uitgangen van de opamps, om plopgeluiden te voorkomen
- iedere voedingsrail met eigen MBR1100 gelijkrichting, RC filtering en totaal 4400uF aan buffercapaciteit.

Prelude Preamp met DACT stappenschakelaar
De Prelude Preamp met DACT stappenschakelaar.
De Prelude Preamp met DACT stappenschakelaar.
LM4562 opamps, één per kanaal, geschakeld als instrumentatieversterker
LM4562 opamps, één per kanaal, geschakeld als instrumentatieversterker.
LM4562 opamps, één per kanaal, geschakeld als instrumentatieversterker.
Discrete regelaars voor de voeding van de opamps
Discreet opgebouwde regelaars voor de voeding van de opamps, met -123dB PSRR en pakweg 60nV/sqrt/Hz ruisbijdrage.
Discreet opgebouwde regelaars voor de voeding van de opamps, met -123dB PSRR en pakweg 60nV/sqrt/Hz ruisbijdrage.
Voeding met MBR1100 gelijkrichting, RC filtering en totaal 4400uF aan buffercapaciteit
Voeding met MBR1100 gelijkrichting, RC filtering en totaal 4400uF aan buffercapaciteit.
Voeding met MBR1100 gelijkrichting, RC filtering en totaal 4400uF aan buffercapaciteit.
Met deze voeding en het PCB ontwerp worden de specificaties van de LM4562 volledig gehaald, daarmee ligt de THD rond de -110dB over het hele frequentiebereik en ver daarboven. Er zit een RC filter op de ingang van iedere LM4562 opamp om een afval van 6dB/okt te realiseren vanaf pakweg 100kHz.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door SSassen »

cve schreef:
Prelude, komt me bekend voor uit een Electuur ontwerp ergens eind jaren 80?
Toen kan Sander nog niet eens solderen :mrgreen:

Co
Nou, stiekum was ik toen al aan de knutsel, als knulletje van een jaar of 10 á 11 soldeerde ik al loop- en knipperlichtjes in elkaar (met hulp van m'n vader) en was ik druk in de weer men m'n Philips experimenteer met elektronica bouwdozen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door BertDB »

dat ziet er (zoals we van jou mogen verwachten :mrgreen: ) erg netjes uit !

Is het een ontwerp dat je voor commerciële doeleinden wil gebruiken of niet?
Ik heb anders ook best wel wat interesse in een deftige preamp.. :D
Heb je eventueel meerdere pcb'tjes laten maken ? O:)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door SSassen »

xbake schreef:
dat ziet er (zoals we van jou mogen verwachten :mrgreen: ) erg netjes uit !

Is het een ontwerp dat je voor commerciële doeleinden wil gebruiken of niet?
Ik heb anders ook best wel wat interesse in een deftige preamp.. :D
Heb je eventueel meerdere pcb'tjes laten maken ? O:)
Dank je! Het is voor de zelfbouw, ik zal deze voorversterker in de Elektor Audio Special van 2010 publiceren, waarschijnlijk samen met een optie voor meerdere ingangen en een single-ended > balanced oplossing. Het is nu vooral een voorversterker bedoeld voor een CD-speler of DAC voorzien van gebalanceerde uitgangen en bedoeld om een ExtremA of MinimA aan te sturen en uiteraard de bekende UcD modules. Met een passieve voorversterker kom je bij de ExtremA en de MinimA niet weg omdat de ingangsimpedantie laag is (voor single ended begrippen, voor gebalanceerde toepassingen is deze hoger dan de gangbare 600-ohm).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door ray5150 »

Ik moet zeggen dat het er keurig uitziet. eerlijk gezegd, had ik ook niets anders van Sander verwacht.... :mrgreen:
Hij klinkt zeker niet als een buizenversterker,hé :-& :mrgreen:

Mag ik overigens de suggestie doen om jouw inzichten eens los te laten op een MC / MD Preamp?
Eventueel in een eenvoudige (budget) en uitgebreide (dure) uitvoering?
Mischien een leuk idee voor de volgende Elektuur Audio Special.
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door cve »

Zal wel niets wezen denk ik zo maar
Nou, wat heb ik gezegd? :-#

Ik ben heel benieuwd hoe het gaat klinken met de UcD's. En dan zeker in combinatie met de volume-inputregelaar van de Relaixed.

Co
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door Aquilon »

Ziet er inderdaad weer zeer netjes uit, met een onberispelijk voedingsgedeelte (zo even snel bekeken).

Alleen jammer dat we nog zo lang moeten wachten tot ie gepubliceerd wordt en printjes kunnen krijgen. Mn LM4562 's liggen reeds smachtend te wachten :-) Maar ik denk dat het het wachten zeker waard zal zijn.

Sander, nu reeds mn dank voor dit prachtproject.
dirk55
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 21:13
Locatie: Arnhem

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door dirk55 »

Aquilon schreef:
Ziet er inderdaad weer zeer netjes uit, met een onberispelijk voedingsgedeelte (zo even snel bekeken).
Zo te zien is de voedingsgedeelte 99% gelijk aan de ExtreemA.

Het is inderdaad jammer dat we zo lang moeten wachten.

Groeten,

Dirk
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door SSassen »

Voeding is net even anders (verbeterd) t.o.v. de ExtremA, maar is inderdaad gebaseerd op hetzelfde recept. Overigens was ik niet van plan te wachten met het ter beschikking stellen van printen etc. tot eind 2010. Ik wil wel eerst even de puntjes op de i zetten en het ontwerp aan alle kanten nog eens nalopen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door BertDB »

SSassen schreef:
... Overigens was ik niet van plan te wachten met het ter beschikking stellen van printen etc. tot eind 2010...
http://www.hardwareanalysis.com
zo mogen we het horen :mrgreen:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door b_force »

No-nonsens/zonder poespas met een DACT stappenschakelaar?? :roll:

jajaj?!?!?! :lol: :lol:

(260 euro voor enkel volume vind ik verre van no-nonsens :P)

Voor de rest mooi werk!
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door Bertje »

cve schreef:
Bertje schreef:
Prelude, komt me bekend voor uit een Electuur ontwerp ergens eind jaren 80?
Toen kon Sander nog niet eens solderen :mrgreen:
Co
Even teruggezocht, maar de Electuur Prelude pré dateerde uit 1983. Heb ik ooit nog eens wat van gebouwd. Maar de huidige ziet er toch wel een "iets" beter uit.
Rob.
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door Aquilon »

b_force schreef:
No-nonsens/zonder poespas met een DACT stappenschakelaar?? :roll:

jajaj?!?!?! :lol: :lol:

(260 euro voor enkel volume vind ik verre van no-nonsens :P)

Voor de rest mooi werk!
koop eens een kant-en-klare voorversterker met dezelfde specs als die van Sander, daar zal je veeeeeel DACT's voor kunnen kopen denk ik zo ...

ik zal niet aarzelen de printjes te bestellen wanneer Sander ze te koop aanbied, allure of geen allure :D

prettige Kerst allemaal
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Prelude Preamp - gebalanceerde voorversterker zonder poespas

Bericht door ray5150 »

Mischien dat Sander de printlayout kan aanpassen dat er ook een knappe ALPS potmeter op past?
Plaats reactie