Sinds een maand ben ik bezig om een redelijk bescheiden subwoofer te maken voor HT gebruik. In eerste instantie had ik hiervoor een peerles sls 10" aangeschaft via marktplaats, echter om een sub te bouwen die voldoende laag ging zou het een tl moeten worden met flinke afmetingen. Dit ketste af en de peerless heb ik inmiddels weer doorgespeeld aan een vriend die er wilde auto subwoofer plannen mee heeft.
Het plan is nu om een TB w8-740 te gebruiken in combinatie met een Hypex d1.2 plaatversterker, deze heb ik beide al liggen. Voor mij is het belangrijk dat in ieder geval de 20hz goed hoorbaar is, het max aantal db is ondergeschikt aangezien we gaan verhuizen naar een appartement en ik de buren niet vanaf de eerste dag (boos) aan de deur wil
spec TB w8-740:
* power handling (continuous/programme) = 120/230 W
* frequency range = 28-1000 Hz
* resonance frequency fs = 28 Hz
* impedance R = 4 Ohm
* sound pressure level SPL = 84 dB (2,83V; 1m)
* DC resistance Re = 3,2 Ohm
* force factor BL = 13,35 N/A
* voice coil inductance L = 3,1811 mH
* effective piston radiating area Sd = 220 cm2
* effective mechanical mass incl. air load 95 g
* equivalent volume of compliance Vas = 23 l
* total Q factor Qts = 0,29 (Qms=10,53, Qes=0,3)
* voice coil diameter = 50 mm
* mounting diameter d = 182 mm
* overall diameter d = 210 mm
* mounting depth (not countersunk) t = 132 mm
Omdat vorm niet onbelangrijk is heb ik afgesproken met mijn vriendin dat het in ieder geval geen grote sta-in-de-weg gaat worden en het liefst iets wat weg te werken is onder de bank of een klein kubusje voor in de hoek met een plant erop ofzo. Toen het "onder de bank" ter sprake kwam flitste er meteen TL door mijn hoofd. Daar heb ik echter geen kaas van gegeten dus eerst gaan klungelen met WinISD waarmee ik tot onderstaande gekomen ben. Volgens mij moet ik daarmee met een gain van 6db bij 25 hz met dank aan de Hypex, een aardig eind komen. Om de port te bouwen wil ik in de kast wat MDF platen lijmen zoals in het ruwe schetsje getekend. Ik weet niet of dit Uberhaupt wel kan zo dus als ik hier de plank mis sla dan zou ik het graag horen
Voor een TL ben ik gaan googelen en kwam ik op de pagina van Martin J. King http://www.quarter-wave.com/ terecht. Ik ben er nog niet uit hoe ik deze info allemaal moet gebruiken en hoe ik de datasheets kan toepassen. Ook akabak vormt voor mij een grote uitdaging, helaas ben ik handiger met mijn handen dan op de pc of met natuurkunde. Wel kom ik overal mooie ontwerpen tegen die makkelijk onder banken en kasten geplaatst kunnen worden, mooie zuilen voor in de hoek etc. Kortom het lokt mij wel maar hoe ik het zelf kan toepassen moet ik nog uitvogelen. Wellicht dat iemand mij daar een paar pointers bij kan geven?
Dus samengevat:
Kan ik in een BR behuizing het probleem van een lange port in kleine behuizing oplossen door het trapsgewijs verlijmen van mdf platen aan de onderkant zonder problemen met poort ruis etc. ?
Zou onderstaande concept voldoende presteren op 20 hz om films net dat beetje extra te geven?
Is er een enigzins compacte of platte tl te bouwen met deze woofer want dat lijkt mij het leukst en leerzaamst om te bouwen.
Mvg Reinder