UCD400 Green Frog

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

Re: UCD400 Green Frog

Bericht door ray5150 »

mischa72 schreef:
cve schreef:
Hij opperde dat het mogelijk de straalverbindingstoren is die hier hemelsbreed nog geen km vandaan staat. Hmmmm, denk ik niet echt aan.
Of deze jongen moet het verschijnsel veroorzaken. Alleen even de vraag wat hij uitstraalt. Misschien even met je vraag bij de toren langs gaan.
Er is natuurlijk een hele simpele mogelijkheid om erachter te komen of het die toren is:
Tomahawk2.jpg
Ik zou wel even benen maken...... :lol: :lol: :lol: :mrgreen:
Bukem

Bericht door Bukem »

Bukem schreef:
Test:

Haal een rol fijnmazig gaas, maak een kubus, zet je versterker met een speaker er in en luisteren maar...ik ben benieuwd.

Gr,

Bukem
Toch een testje waard?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Mischa,

Lezen! En niet na de eerste alinea al conclusies trekken. De eerste keer was het een AM zender (amplitude modulatie), de tweede keer (afgelopen vrijdag) een FM zender (frequentie modulatie), een wezenlijk verschil.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

@Sander:
Doe ik, jij ook lezen en niet na de eerste alinea conclusies trekken. Ik refereer in dezelfde post naar de andere zendmast (zie foto in de betreffende post), dus niet de amateurzender. :wink:

Wellicht dat het kippenhok rond de versterker een poging waard is.

Groeten,
Mischa
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Mischa,

Je eerste zin luidt:
Uhm, de zender is uit geweest en er was geen verschil hoorbaar:
De enigste zender die 'uit' is geweest is de AM zender van de buurman, daar refereer je toch aan? Anders moet je iets duidelijker zijn, want ik begrijp uit jouw iets anders dan jij waarschijnlijk bedoelt. Verders is alles al duidelijk, zoals ik al eerder aangaf, we weten nu waar de ruis vandaan komt en hoe dit te verhelpen. Het feit dat er iets extern staat in te stralen is spijtig maar niet van invloed op de ruis. Dit hoeft dan ook niet verholpen te worden.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ik bedoelde inderdaad de mast op de foto.

Dan is het nu op jacht naar de oplossing.

Succes alvast !
cve

Bericht door cve »

Als de versterker klaar is ga ik gewoon hierin wonen. :mrgreen:

Co
Bijlagen
renmodelf.jpg
renmodelf.jpg (55.58 KiB) 1060 keer bekeken
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Maar, euh........ die ferrit-kralen enzo?? Dat moet toch ca 100mHz eenvoudig uitfilteren??

Kees
cve

Bericht door cve »

Maar, euh........ die ferrit-kralen enzo?? Dat moet toch ca 100mHz eenvoudig uitfilteren??
Ze staan op de todo-list Kees. We hebben het er al over gehad om de inputkabels daarvan te voorzien. Er spelen echter 2 problemen. De eerste en op dit moment voor mij het belangrijkste probleem is de ruis die van de bron komt. Daarvoor ontwikkel ik op dit moment samen met Sander een nieuwe print. Wat over blijft aan amplitude en/of frequentie modulatie komt daarna weer aan bod. De finishing-touch zeg maar.

Co
cve

Bericht door cve »

De voorversterker wordt in overleg met Sander behoorlijk gewijzigd. Van de Relaixed blijft niet veel meer over dan een passieve volumeregelaar en input keuze. De preamp zelf wordt een ontwerp van Sander. Daarover later meer.
De Kiwame weerstanden hebben het veld moeten ruimen en inplaats daarvan komen er Vishay Beyschlag MMA 0204 melf weerstanden. Er worden trouwens meer smd componenten toegepast in deze versie anders past het allemaal niet meer op de print. Voordeel is wel de kortere lijnen en minder lussen. We zullen zien of het gaat lukken om dat allemaal er netjes op te krijgen.

Co
Bijlagen
passive-preamp.png
Jos van Eijndhoven
Contacteer:

Bericht door Jos van Eijndhoven »

Hallo,
ik was attent gemaakt op een discussie hier over ruis in de Relaixed preamp. Laat ik even reageren....

Zoals eerder opgemerkt, zijn er nu inderdaad 3 varianten van de Relaixed geweest. Ik doe dat om zelf ook te leren van de onderlinge verschillen. Op dit moment heeft alleen de 1e versie de 'niet-inverterende' topologie rond de opamps. Ik heb daarover verschillende discussies gehad met Sander gedurende de ontwerpfase van de Relaixed, dat is er in gekomen omdat Sander daar een een uitgesproken sterke voorkeur voor had. Ik heb later de inverterende configuratie willen maken, om de verschillen te kunnen testen.

Het is duidelijk dat een niet-inverterende topologie het voordeel biedt van de combinatie van een hoge ingangs-weerstand met gebruik van lage weerstands-waardes. Daarmee is dat een 'tekst-boek' schakeling. Een inverterende schakeling heeft voor een hoge ingangs-weerstand altijd een even hoge weerstandswaarde nodig, wat inderdaad een hogere ruis-spanning geeft.
Mijns inziens zitten daar een aantal genuanceerde aspecten aan, die ik graag even hier uitleg:
  • Weerstanden geven een theoretische (minimum) 'thermische ruis' spanning af, zie b.v. http://www.sengpielaudio.com/calculator-noise.htm . Voor waardes in de orde van 20K is het praktisch nivo daarvan voor audio erg laag. Los daarvan geven weerstanden nog een 'stroom ruis' component af die evenredig is met een opgelegde spanning, en sterk afhankelijk is van de constructie-kwaliteit van de weerstand.
  • De Relaixed geeft nog wat meer uitgangsruis dan de theoretische 'thermische' limiet, door a) de keuze van een speciale schakeling in de terugkoppeling die de 'common mode' versterking lager maakt dan de 'differentiele' versterking (een wenselijke eigenschap voor een gebalanceerde versterker), en b) doordat de LM4562 opamps meer ontworpen zijn voor lownoise/highspeed applicaties met lagere weerstandswaardes. Recent heb ik mijn laatste variant Relaixed bij een vriend aangesloten gehad op een 400W UcD en daar kwam geen hoorbare ruis uit.
  • Ik heb zeer goede (buizen-)versterkers gehoord die 'gewoon' een 100K volume-potmeter aan hun ingang hadden. Dergelijk hoge weerstandswaardes sluiten een goed klinkend audio systeem kennelijk niet uit.
  • In de 1e variant van de Relaixed waren lage weerstanden als terugkoppeling voor de opamps gebruikt. Echter, de attenuator die daarvoor zit had wel een flinke (in- en) uitgangsweerstand. De mogelijke 'winst' van de lage terugkoppelingsweerstand komt in die schakeling dus toch niet tot zijn recht.
  • Voor opamp schakelingen (en halfgeleider versterker schakelingen in het algemeen) worden voor lage vervorming inverterende schakelingen aanbevolen. Bij niet-inverterende schakelingen volgt de ingangstrap van de versterker het signaal-nivo, wat aanleiding geeft tot modulatie van interne (niet-lineaire) parasitaire capaciteiten. Voor alle low-distortion opamps geldt dat zij hun specificaties alleen halen in inverterende schakelingen. Voor niet-inverterende schakelingen hebben ze niet eens een vervormings-specificatie!
  • Hoewel in de audio-wereld geen eensluidende conclusies zijn waarom buizenversterkers vaak beter (opener, meer 'crispy' of dynamisch) klinken dan halfgeleider versterkers, spelen mijns inziens de niet-lineaire parasitaire capaciteiten in halfgeleiders in het algemeen en opamps in het bijzonder daar een belangrijke rol. Dat was voor mij de reden om tenminste een inverterende variant van Relaixed te willen uittesten. (Het veelgehoorde issue over 2e- versus 3e-orde harmonische vervorming is mijns inziens onvoldoende waar: alle zeer goede versterkers hebben een heel lage vervorming, en een lage harmonische vervorming is voor het menselijk oor nauwelijks waarneembaar.)
Ik sluit echter niet uit dat het creeeren van een zeer laag ruisnivo, o.a. door overal lage weerstandwaardes toe te passen, kan bijdragen aan het bereiken van een betere geluidskwaliteit. Dat is dan onafhankelijk van het toch niet hoorbaar zijn van de ruis zelf. Ik zou dat wel in een volgende variant van de Relaixed wel willen uitproberen. Mijn eerste ideeen daarover geven een wat grotere verandering, zoals een (niet-inverterende :-) opamp-stage 'vooraan' in het schema, en een lage-weerstands attenuator daarachter.

Groeten,
Jos
matjans
Contacteer:

Bericht door matjans »

allereerst:

APPLAUS !

Wat een geweldig project. =D> Prachtvol ! Jammer dat ik deze thread niet eerder gevonden heb. Heb hem net helemaal doorgelzen (pfoeh!) en misschien heb ik iets over het hoofd gezien maarrrrr...

Even de open deuren intrappen:
Q1: Is nu bepaald dat alle ruis van de volumeschakeling komt ?
Q2: If not, ik heb het zelf net even met & zonder bron aangesloten, hoe hard ruist de boel bij je nu nog & wat is degevoeligheid van je tweeters ?

Bij mij met bron (brakke Rotel RSP 985, ongebalanceerd dus met neutrik verloopjes naar gebalanceerd) --> IN de tweeter klimmen, je oor om het bolletje vouwen en ja hoor, een beetje ruis. Maar je moet wel behoorlijk je best doen. Zonder bron, (zelfde situatie, verloopjes er ook uit) heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel in de verte denk ik nog iets van ruis te kunnen ontwaren, maar dat kan ook de magnetron van de achter/overburen zijn. Ik zou zeggen: doodstil. Op ~90db/m linn ninka's.

Als je nu op hypersensitieve 104db/m hoorns draait kan ik me voorstellen dat je ruis hoort. Maar gezien de foto's van de bruine hondehokken gok ik van niet.

Q3: is het ingangscircuit weer origineel of niet ?

Blijft maf. Graag zie ik updates en meer foto's van de afgemaakt versterker, kom ik een beetje bekaaid van af met mn klik0klak-klaar-kassie ;)

edit: oja, en dan heb ik ook nog een gammele voeding ...
edit2: @jos, was er ook niet iets met lineair vs. niet lineaire vervorming ?
cve

Bericht door cve »

Wacht nog even met applaus tot het project helemaal klaar is. :)

Om nu te zeggen dat de ruis hard is nee, integendeel. Maar ik vind dat de zaak volkomen stil moet zijn. Het moet wel iets met "allure" zijn. Henkjan stelt dat altijd erg op prijs op dit forum. :lol:
De hondenhokken van B&W zijn niet erg gevoelig. Dus als je het daar al op hoort............
Op dit moment ben ik hard bezig om de Prelude van Sander aan de Relaixed te knopen. Uitgangspunt is de originele versie 1.0. Het geheel komt op 2 printjes. De hoofdprint van 160mm x 100mm voor de Relaixed en Prelude samen en een kleine print van 95mm x 65mm voor het digitale gedeelte. AGND en DGND blijven in deze versie geheel gescheiden. Inmiddels ben ik aangekomen bij versie 8 maar Sander is niet zo snel tevreden gelukkig. Maar het project is op de goede weg en ik ben er vrijwel dagelijks mee bezig.

Co
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Nu mis ik echt zelden iets en over het algemeen begrijp ik echt alles maar de Relaixed en de Prelude zijn toch beide voorversterkers?
cve

Bericht door cve »

maar de Relaixed en de Prelude zijn toch beide voorversterkers?
Je mist niets hoor. De Relaixed is behalve een voorversterker ook een volumeregelaar en inputschakelaar. De voorversterker van de Relaixed wordt vervangen door die van de Prelude. De Dact verdwijnt ook en zo heb je het beste van 2 werelden en natuurlijk heel veel Allure. :mrgreen:

Co
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

pas op hè, ik weet waar je ruis woont :lol:
matjans
Contacteer:

Bericht door matjans »

ter vergelijking, mijn knutselkassie:
Afbeelding
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Is het dubbelzinnig als ik zeg dat het hier "stil" is?
matjans
Contacteer:

Bericht door matjans »

[offtopic] jazeker, maar je avatar en signature geven al aan dat het in ieder geval humoristisch is bedoeld ;) [/offtopic]

die voedingsbordjes uit het begin van de thread he... zijn die ergens los te krijgen of was de oplage in totaal genoeg voor 1 ucd?
cve

Bericht door cve »

Is het dubbelzinnig als ik zeg dat het hier "stil" is?
Ik hoor je wel hoor. :mrgreen: Er wordt hard gewerkt aan een nieuwe print in nauw overleg met Sander. Zoals je waarschijnlijk allang weet is die niet zo snel tevreden, gelukkig. Ik ben al 11 versies verder inmiddels en nog is het niet perfect genoeg :( :lol: Het plaatje is versie 10.
die voedingsbordjes uit het begin van de thread he... zijn die ergens los te krijgen of was de oplage in totaal genoeg voor 1 ucd
Als je die voedingsbordjes voor de T-nets bedoeld dan zijn die niet los te koop. Maar dat is verder geen probleem, zo geregeld als je dat wilt.

Groet, Co
Bijlagen
PreRel10.png
ray5150

Bericht door ray5150 »

Knap stukje werk, Co. Autorouter of handarbeid?
Fokko
Contacteer:

Bericht door Fokko »

Wanneer ik een bericht lees van Sander, en het perfectionisme ervan voel afstralen, dan denk ik dat het grotendeels handarbeid is vrees ik ;)

Ik ben zelf ook aan het oriënteren op een nieuwe voortrap. Ik heb heb de Relaixed op het oog, maar dit ziet er ook geweldig uit. Zeker gezien de Relaixed alweer een tijdje beschikbaar is. Word deze ook met de DACT uitgevoerd? Niet omdat ik dit een zinloos duur onderdeel vind, maar meer om het feit dat hij dan niet kan worden aangestuurd met een afstandsbediening.

Ben benieuwd! Wanneer het ontwikkel process klaar is, is het misschien een idee om het ontwerp met meerdere mensen te delen en zo wat meer bordjes te laten ontwikkelen. Hiermee kunnen kosten worden gedrukt en meer mensen blij worden gemaakt.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik ga morgen weer 'ns bij Co buurten, eens kijken of ie z'n hobbyzolder al heeft opgeruimd. Ik zal me wel even netjes scheren anders ben ik al helemaal zo woest aantrekkelijk en Co z'n buurvrouw was vorige keer al zo belangstellend door de luxaflex aan 't gluren, dat kunnen we niet hebben natuurlijk.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
cve

Bericht door cve »

Autorouter of handarbeid?
Echte handarbeid. De autorouter van Eagle maakt er gewoon een bende van.
Zeker gezien de Relaixed alweer een tijdje beschikbaar is. Word deze ook met de DACT uitgevoerd? Niet omdat ik dit een zinloos duur onderdeel vind, maar meer om het feit dat hij dan niet kan worden aangestuurd met een afstandsbediening.
Dit is een combinatie van de Prelude van Sander en de RelaiXed van Jos. Geen Dact maar veel, heel veel relais en een afstandsbediening dus. 4x single-ended en 2 gebalanceerde ingangen en gebalanceerd uit.
Ik ga morgen weer 'ns bij Co buurten, eens kijken of ie z'n hobbyzolder al heeft opgeruimd. Ik zal me wel even netjes scheren anders ben ik al helemaal zo woest aantrekkelijk en Co z'n buurvrouw was vorige keer al zo belangstellend door de luxaflex aan 't gluren, dat kunnen we niet hebben natuurlijk.
De zolder heb ik nog niet opgeruimd, geen tijd voor (lees: geen zin) Ik zal de buurvrouw waarschuwen dat je komt. Ik snap nu ook waarom het zolang duurde voordat je wegreed de vorige keer :mrgreen:

Co
dre

Bericht door dre »

Ik snap nu ook waarom het zolang duurde voordat je wegreed de vorige keer
heeft sander een goed smaak? :mrgreen:
Plaats reactie