Thorens TD 160 MKII ver****en/modificeren, enige tips?

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
KILLorBE

Thorens TD 160 MKII ver****en/modificeren, enige tips?

Bericht door KILLorBE »

Er was eens een....
en toen kwam ik dus thuis met een mengpaneel (die wou ik kopen) en 2 TD-160 MKII draaitafels in belabberde staat (samen zelfde prijs als het mengpaneel geloof ik), 1 heb ik opgeknapt en verkocht aan een kennis van een vriend (mats prijsje) en daarmee had ik het geld terug (voor alles :shock: ).
Maar nu staat de overgebleven (en meest gare) 160 al jaren niks te doen, en aangezien de krediet crisis uiteindelijk bij mij ook keihard heeft toegeslagen leek het me een goed idee om deze tafel eens aan te pakken (voor de mensen die het niet snappen, niks doen kost me meer als wanneer ik bezig ben 8-[ ).

Maar goed, het ver****en kan voor vern**ken en verbouwen staan, de ombouw wordt iig volledig vernieuwd, of moet ik zeggen dat ik alleen de essentiële delen zal hergebruiken?
Hoe dan ook, heeft iemand nog tips mbt dingen die ik juist wel of niet moet doen?
Ik ben iig bekend met een aantal tips van Henk die bv op http://www.platenspeler.com/ te vinden zijn, maar ik meen ooit een andere pagina gelezen te hebben met nog meer tips.

Mogelijk word de tafel te 'tacky' of 'over the top', maar dat is puur een kwestie van proberen....even afwachten nog.

Maar zover ik het weet/goed begrepen heb:
Flink wat massa.
Zoveel mogelijk ruimte opvullen.
Plateau dempen (Bitumen/tapijt/tectyl?)
RCA pluggen in de achterkant (voor mij part bovenop, maar je begrijpt wat ik bedoel, en nee ik ben geen believer dus het worden geen WBT's of zo).

Nog iets wat voor weinig geld te doen is? Libelle inbouwen of zo? maar volgens mij heeft dat geen zin bij een dergelijke draaitafel.

Alvast bedankt.
ray5150

Re: Thorens TD 160 MKII ver****en/modificeren, enige tips?

Bericht door ray5150 »

Volgens moet iedere draaitafel wel waterpas staan voor een goede werking, anders krijg je rare dwarskrachten op de arm en het element?
Hier staat een leuk verhaal over Thorens modificaties:
http://www.audiofriends.nl/audiofriends/thorenstd160/
KILLorBE

Bericht door KILLorBE »

Klopt, echter is het bij de TD-160 zo dat het plateau en de arm in veren hangt, een libelle inbouwen heeft dan weinig nut...uhh tenminste dat denk ik, maar....de spanning en demping van de veren moet wel gelijk zijn, en daarmee zou het plateau dus ook gelijk (waterpas) moeten zijn aan de behuizing??

Misschien wel leuk om iets te doen met alle 'zooi' die ik in de loop der jaren verzameld heb, libelle in de behuizing met 2 lasers voor het plateau en bediening via 1 of 2 Q-touch chipjes....pfff

BTW: die site kende ik ook al, maar toch bedankt.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

http://www.theanalogdept.com ken je dan zeker ook al? Als ik me niet vergis is daar ook wel wat te vinden.
KILLorBE

Bericht door KILLorBE »

Yep die kende ik ook al, echter...had ik daar nog niet gekeken ](*,)
Maar bedankt voor het posten, ik heb nu wel genoeg info waar ik mee aan de slag kan.

Nu nog even denken over het ontwerp...
audioquest
Contacteer:

Bericht door audioquest »

hoi

het is misschien ook een idee om eens te kijken hoe je de arm zelf kan dempen,ik ben laatst met een test lp van jan kool aan de slag gegaan,daar staan enkele test tonen op,tot mijn verbazing eerlijk gezegd trilde de complete arm(sme 3009)
als een gek,het leek wel een stemvork,tot aan de armlift toe
dit is iniedergeval iets waar ik zelf mee aan de slag ga,dit moet toch te dempen zijn(gedeeltelijk)
als je toch compleet opnieuw wilt beginnen zou ik proberen om de motor te scheiden van de rest
net als bv een clear audio,dan het chassie kompleet verwijderen en de vering op bv ronde staal kolommen zetten(of hout)
less is more zeg maar,wat er niet is kan ook niet in de weg zitten:) :
dan een fatsoenlijk dempend materiaal op het draaiplateau leggen bv kurk
en enige aandacht schenken aan de verbinding tussen arm en plateau,dus ook deze dempen
de lagers van arm goed afstellen en smeren,bedrading vervangen van de arm,kan ook buiten de arm dan heb je waarschijnlijk ook een iets mindere mechanische weerstand(je ziet het wel eens bij duurdere spelers)
de arm zelf kun je dempen met bv bleu tack of gewoon intappen met bv tape die je gebruikt om de gasleiding te dichten
hiermee verander je natuurlijk wel de effectieve massa van de arm en de keuze van element!
en een blikvanger zal het ook niet worden :mrgreen:
ik hoop je wat ideen te hebben gegeven :D
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

audioquest schreef:
hoi

de arm zelf kun je dempen met bv bleu tack of gewoon intappen met bv tape die je gebruikt om de gasleiding te dichten
hiermee verander je natuurlijk wel de effectieve massa van de arm en de keuze van element!
en een blikvanger zal het ook niet worden :mrgreen:
Nou, dan zal het vast wel een blikvanger zijn, met zo'n ingetapete arm. Ik ken deze methode niet.
Hoe heb je die resonantie van de arm gemeten? Kun je daar iets meer over vertellen?
audioquest
Contacteer:

Bericht door audioquest »

hallo

de frequentie heb ik niet gemeten,dat was niet nodig :mrgreen: de arm vibreerde zo erg dat ik er even van schrok :D
de frequentie die afspeelde was 2,5 khz en 5 khz opklimmend met stappen van 3db met een maximale snelheid van 45cm/sec bij 2,5 khz,maar omdat hij zo vibreerde lijkt het mij verstandig om de arm te dempen wat mijn inziens altijd goed is omdat geen enkele vibratie in een arm goed is,de naald moet goed aftasten en niet de arm
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Hallo,

Waarschijnlijk zal je de boutjes die aan de zijkant zitten van het armlager moeten bijstellen als dit zo trilt.
Je moet dan wel eerst uitzoeken of het nu het verticale lager is of het horizontale lager.

Groetjes George
Teigetje

Bericht door Teigetje »

KILLorBE,

Je zou ook eens hier kunnen rondsnuffelen: http://www.vinylengine.com/ :D

Groet, Frank
KILLorBE

Bericht door KILLorBE »

@ audioquest: Zolang ik geen ongewenste geluiden hoor laat ik het zoals het is (Laatste keer dat ik 'm gebruikt heb was ie iig muisstil), m'n DP-51F laat wel wat horen maar dat zit waarschijnlijk in het lager van het plateau of de afstelling van de arm.
Er zit een Dynamic Servo Tracer arm op en misschien is een verkeerde afstelling daarvan wel de oorzaak (Het is de bedoeling dat die ongewenste resonanties opheft, misschien word het juist erger bij een verkeerde afstelling?).
Had er voorheen geen last van, maar er is sindsdien het nodige veranderd wat misschien ook een oorzaak kan zijn.

@ Frank: Bedankt! Helemaal niet aan gedacht om daar eens te kijken ](*,)

De draaitafel projecten (3) moeten even wachten, als het goed is heb ik binnenkort een andere TV en dan komt het bouwen van een meubel op de 1ste plaats, meer daarover in een ander draadje.
Plaats reactie