Poco, nieuwe GHP impulsgecompenseerde sub van Crafty

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

bartsegers

Poco, nieuwe GHP impulsgecompenseerde sub van Crafty

Bericht door bartsegers »

http://www.crafty.nl/producten/luidsprekers/poco/

Leuk, en ik ben heel benieuwd naar het resultaat!
Driver ziet er keurig uit al. (CSS TRIO8)
Klein kastje ook nog!

Ben heel benieuwd wat dat gaat worden. regen de tijd dat het nobember is, zal ikzelf ook wel aan de slag gaan...
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Me 2, saturday we know....
sietse

Bericht door sietse »

wouter schreef:
Hum, zag dat er ook een TL komt..... :twisted: ....(arme Roland...?... :D )
wouter
Ook commercieel actief

Re: Poco, nieuwe GHP impulsgecompenseerde sub van Crafty

Bericht door wouter »

En wat zijn de meningen?

Ik vond het netjes en geloof in de potentie in een woonkamer.
Roland
Contacteer:

Re:

Bericht door Roland »

sietse schreef:
wouter schreef:
Ik heb deze driver ook in een TL geprobeerd. Die werd alleen veel en veel te lomp... 120 cm bij 28*2 cm. En ik miste wat punch. De TL leek traag en was lastiger aan te koppelen.

De truc van de Poco is dat ie heel klein is. Maar erg veel dynamiek ruimte heeft (2*214 cm2*14mm x-max). 110 dB is geen enkel probleem... Twee maal 20 cm is dichtbij het oppervlak van 1 x 30 cm. Degenen die afgelopen zaterdag aan de kast gevoeld hebben, kunnen beamen dat de Push Push opstelling de kast heel stil maakt. Belangrijkste aandachtspunten voor het ontwikkelen van de Poco: geen boem, kleine kast, veel dynamiek.

De bijhorende sattelieten volgt later. Eerst eens wat meer aan het filter voor deze sat sleutelen. Dat filter is nu wel erg duur...

Groet Roland
sietse

Re:

Bericht door sietse »

sietse schreef:
wouter schreef:
ja ja, hum, moet ik ook voor alle eerlijkheid dus ff vertellen wat ik er van vond.
Nou, het totaal systeem ( het idee erachter) werkt echt wel goed. Niks mis mee. Maar ja, en dat is voor mij misschien puur persoonlijke smaak, ik zou die papierconis speakertjes vervangen door wat anders. Zeker op het volume waar op werd gedemonstreerd, was dat voor mij direkt een herkenbare sound. En dat vond ik eigenlijk wel een beetje jammer.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

even vervuilen...
papierconis speakertjes vervangen door wat anders. Zeker op het volume waar op werd gedemonstreerd, was dat voor mij direkt een herkenbare sound
heb je dat bij de 2-weg variant ook zo ervaren?
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Het totaalsysteem was nog veel te schel. Daar werk ik nog aan. Het toegepaste LCR filtertje was een eerste probeersel. En ik ben er nu net pas achter dat er veel minder "wol" in de sub moet... Dan speelt ie zacht ook goed. Die zat dus verstopt afgelopen weekend.

Ik draaide inderdaad veel te hard. Klopt wel. Excuseer. Beetje te blij dat de max spl zo hoog uitviel van die sattelietjes. Er kan afhankelijk van de voor condensator zon 20 a 24 volt opgezet worden voor X-max bereikt wordt. Niet slecht voor een 3 inch breedbander.

Ik denk dat het nog wat te vroeg is om te zeggen dat je "last" had van de papier klank. Ik ben echt nog maar net begonnen ze te filteren. Die schele klank in het hoog komt in ieder geval niet van vervorming. Dit 3 inch Vifa speakertje heeft erg lage THD cijfers. (Zie de HH)
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Dat geloof ik direct. Veel succes!
sietse

Bericht door sietse »

@ Wouter, als je een twwet toevoegd aan een breedbandertje, wordt het klankmatige verhaal anders. Minder hoog via het breedbandertje en dat heb ik dan persoonlijk liever.
@ Roland, ook Rome is niet in één dag gebouwd, als je begrijpt wat ik bedoel.... :D
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Zon zelfbouwdag is ook de enige plek denk ik, waar je terecht kunt met een systeem in wording. Als ze helemaal af zijn neem ik ze weer mee.
sietse

Bericht door sietse »

Roland schreef:
Zon zelfbouwdag is ook de enige plek denk ik, waar je terecht kunt met een systeem in wording. Als ze helemaal af zijn neem ik ze weer mee.
Ja, maar da's maar één keer per jaar. Maar er zijn ook hobbyisten die niet zover van je af wonen en die kun je natuurlijk ook ff tussen door vragen om es te komen luisteren. Proberen wij hier in Dokkum en omgeving ook wel es.
Werkt ook, als je wilt weten wat anderen van je "kunstwerk" vinden. :D
weidok

Bericht door weidok »

Roland schreef:
Het totaalsysteem was nog veel te schel. Daar werk ik nog aan. Het toegepaste LCR filtertje was een eerste probeersel. En ik ben er nu net pas achter dat er veel minder "wol" in de sub moet... Dan speelt ie zacht ook goed. Die zat dus verstopt afgelopen weekend.

Ik draaide inderdaad veel te hard. Klopt wel. Excuseer. Beetje te blij dat de max spl zo hoog uitviel van die sattelietjes. Er kan afhankelijk van de voor condensator zon 20 a 24 volt opgezet worden voor X-max bereikt wordt. Niet slecht voor een 3 inch breedbander.

Ik denk dat het nog wat te vroeg is om te zeggen dat je "last" had van de papier klank. Ik ben echt nog maar net begonnen ze te filteren. Die schele klank in het hoog komt in ieder geval niet van vervorming. Dit 3 inch Vifa speakertje heeft erg lage THD cijfers. (Zie de HH)
Had meer problemen met de basweergave... dus..
de vifa breedbander deed veel meer dan ik verwacht had
zit mi genoeg hoog in :)
mooi als puntbron blijven gebruiken zou ik zo zeggen
blijft de plaatsing (stereobeeld) rustiger
is mijn mening :)

Papieren conussen hebben een natuurllijker weergave dan de meeste
kunststof soortgenoten is mijn ervaring...
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Welke Vifa was het? Ben wel benieuwd.

Ik vind papier altijd erg prettig klinken, een soort van makkelijk en vriendelijk, maar heb betere ervaring met de aluminium Veravox 3. Ik vond die Markaudio drivers ook erg mooi klinken in Breda. Wat schoner en neutraler dan wat ik van papier gewend ben. (Fostex, Lowther, Monacor.)
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Ivo,

Het is deze Vifa:
http://www.tymphany.com/tc9fd-18-08
Die is een paar Hobby hifi's terug getest.

Ik ben ook een papier fan... Ook als de breakups snel weg zijn in het hoog van een metaal BB, het laat wat achter in mijn oren. Bijvoorbeeld bij de 4 inch titanium van TB en de W3 alu magnesium. Jordan hetzelfde. Ook met een goed lcr filter. Dan maar net niet het laatste woord op detail. Ik hecht ook waarde aan een nets iets hogere impedantie. De 4 ohm's 3 inchers vallen voor mij af. (buizen versterkers..)
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Ik begrijp het. Mijn hoorervaring met verschillende modellen en merken is denk ik ook beperkt vergeleken bij die van jou, denk ik. Door de bank genomen vond ik de meeste papieren units vriendelijk en duidelijk warm klinken. De andere dan "dus" minder gekleurd, maar dat is een voorkeurskwestie. Ik zit in de planningsfase van een FAST en een van de te maken afwegingen is "bij vlagen geniaal" of "altijd prettig om te horen." Ik associeer het eerste met allerlei extreme materialen en het tweede met beproefd en gerijpt papier.

Ik kom (nog) niet uit de afweging en zal de eerste FAST uitproberen met mijn vertrouwde Monacors. Ik wil nu wat anders doen dan mijn hoornontwerpen en wat van mijn afgelopen ervaringen er in verwerken. Vooralsnog een kubusvormige monitor met strategisch geplaatste 3 inch breedbander, om bafflestep gunstig te verschuiven, en een Tangband W6-1139SG voor het laag. Het zal niet de ultieme neutraliteit of hoogbelastbaarheid worden, maar het zal voor mijn doen een ongekend klein en vooral makkelijk (ver)plaatsbaar speakertje worden.
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Ivo schreef:
Ik begrijp het. Mijn hoorervaring met verschillende modellen en merken is denk ik ook beperkt vergeleken bij die van jou, denk ik. Door de bank genomen vond ik de meeste papieren units vriendelijk en duidelijk warm klinken. De andere dan "dus" minder gekleurd, maar dat is een voorkeurskwestie. Ik zit in de planningsfase van een FAST en een van de te maken afwegingen is "bij vlagen geniaal" of "altijd prettig om te horen." Ik associeer het eerste met allerlei extreme materialen en het tweede met beproefd en gerijpt papier.
Ik heb ook lang niet alles gehoord hoor. Zo ken ik deze 3 inchers niet: Fountek alu, Markaudio 6, Aurasounds. Kastgrote, xmax, max spl en -3dB punt spelen allemaal mee in mijn keuze voor deze Vifa. Hij moet wel de sub redelijk kunnen bijhouden namelijk. Ik geef alleen net een andere draai aan je uitspraak
"bij vlagen geniaal" of "altijd prettig om te horen."
Een speaker mag nooit vervelend klinken. En dat doen sommige metaalbreedbanders wel in mijn oren, met bijvoorbeeld piano. Dan valt zon driver voor mij helemaal af. Ook als ie bij vlagen wel geniaal is.

Groet Roland
k.p.

Bericht door k.p. »

Roland, wil je misschien iets meer vertellen over de satellietjes. Zelf heb ik nog twee broertjes van de door jou gekozen driver liggen die ik in later een keer in een fast wil gebruiken, maar daar komt het eerst niet van.
http://www.tymphany.com/tg9fd-10-04

gr Kevin
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Hoi,

die laatstgenoemde had ik bij mij in de Needles zitten. Heb er een mooi filtertje voor gemaakt, en ben van plan er meer mee te gaan doen. Spelend gebruik ik hem ook in de FAST waarbij de sub actief is, dus eigenlijk een soort 2.2 systeem met de sub als zuil voor de vifa.

filter kan ik opzoeken, bleek volgens mij vrij neutraal op de ZBA dag, maar ben er nog niet helemaal tevreden over als FAST.
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Wouter kan je beter helpen denk ik. Ik heb geen ervaring met de glasvezel variant.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik heb die glasvezel versie ook in de Needle gehad, zie dit topic.
btw: als je wil luisteren, deze versie staat ook bij Speakerland in de luisterruimte
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

bericht van wouter verplaatst naar het hierboven gelinkte needle topic
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

bericht van wouter verplaatst naar het hierboven gelinkte needle topic
jij mag dat :wink:

We hebben het hier over de Poco en diens sats. Hopelijk snel weer leuk nieuws hierover...
richard

Bericht door richard »

wouter schreef:
maar ben er nog niet helemaal tevreden over als FAST.
Misschien een domme vraag (eigenlijk is alleen de vraag die niet gesteld wordt een domme vraag), waarvoor staan de letters FAST?
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

richard schreef:
wouter schreef:
maar ben er nog niet helemaal tevreden over als FAST.
Misschien een domme vraag (eigenlijk is alleen de vraag die niet gesteld wordt een domme vraag), waarvoor staan de letters FAST?
wees gerust, ik heb me dit tot twee weken geleden ook afgevraagd :P. Het betekent Fullrange And Subwoofer Technology.

Met google niet makkelijk te vinden als je de woorden die de afkorting betekent niet kent :P
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”