aluminium buigen

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ralph
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 23:10
Locatie: Gouda

Bericht door ralph »

Dank voor deze aanmoediging :?

Wat ik juist niet wil is de bovenkant over de bovenkant laten lopen.

Omdat hier op het forum buigen van alu als een probleem wordt gezien betekent het nog niet dat het niet in andere industrieen als geen probleem wordt beschouwd, en een beetje uitdaging maakt het toch alleen maar leuk als het uiteindelijk lukt (of niet en dan zijn we ervaring rijker en een paar euris armer maar wie heeft er niet mislukte projecten in de kast liggen ..)

Ralph
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Aluminium solderen? dat moet je toch MIG of TIG lassen?
Overigens zou ik verder niet zo snel een oplossing weten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Aluminium solderen? dat moet je toch MIG of TIG lassen?
Zeker nooit van Durafix gehoord? Is toch al heel oud en werk prima: http://www.durafix.co.nl/ Het is een soort zachtsoldeer.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Kun je ook net zo goed super sterke lijm nemen.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

aH, je wil koste wat kost alu gaan buigen.

Het zal zeker mogelijk zijn, maar vrij kostbaar. Of je moet toevallig in die business zitten, misschien dat het dan redelijk betaalbaar is. Bel eens een metaalbewerkingsbedrijf op. Die weten meer dan wij schat ik zo.

jan
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:
ray5150 schreef:
Aluminium solderen? dat moet je toch MIG of TIG lassen?
Zeker nooit van Durafix gehoord? Is toch al heel oud en werk prima: http://www.durafix.co.nl/ Het is een soort zachtsoldeer.
Nee, daar heb ik inderdaad nooit van gehoord, zou ik wel eens willen proberen. moet ik eerst een toepassing ervoor bedenken. :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Pjotr schreef:
ray5150 schreef:
Aluminium solderen? dat moet je toch MIG of TIG lassen?
Zeker nooit van Durafix gehoord? Is toch al heel oud en werk prima: http://www.durafix.co.nl/ Het is een soort zachtsoldeer.
Nee, daar heb ik inderdaad nooit van gehoord, zou ik wel eens willen proberen. moet ik eerst een toepassing ervoor bedenken. :lol:
Ik heb daar destijds versterker kasten mee gemaakt. Die bestonden uit een open frame van alu hoekprofiel wat daarmee gesoldeerd was. De beplating werd dan tegen dat frame geschroefd. Werkte heel goed bij gebrek aan een zetbank.
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Re: aluminium buigen

Bericht door indoubt »

Die 10 mm is niet zo'n probleem, ik buig thuis 4 mm met de hand 8) . (wel warm maken en inkerven)

Het probleem is om dat netjes te doen. Ook het apparaat in het filmpje doet dat namelijk niet.

Zit er niet een las/metaalbewerkingsbedrijf bij jou om de hoek op de Hanzeweg in gouda, staat mij zoiets bij namelijk

Ik kan me voorstellen dat je volalu wilt en geen hout met alu beplating. De kast moet enigzins als koelblok kunnen dienen voor het geval je die twee keer UCD400 ook eens wilt laten stomen :mrgreen:
Duck Twacy
Berichten: 530
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Re: aluminium buigen

Bericht door Duck Twacy »

Plaats reactie