Nixie Display

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Nixie Display

Bericht door TubeHead »

Had nog een printplaat liggen met 7 Nixies erop.
En schoot me opeens een leuk idee te binnen voor de toekomstige (voor)versterker.

Één nixie voor de kanaal keuze. En nog twee nixies voor de volume weergave 0 tot 99 oid.
Kanaal keuze weergave is niet zo moeilijk te maken.
Alleen even kijken hoe we dat voor de volume dat gaan doen.

Heb even gegoogled maar kan niks vinden.

Weet iemand toevallig hier een idee op ?

Zat al te denken om een externe potmeter mechanisch te verbinden met de hoofdpotmeter. En die externe potmeter te gebruiken voor de nixies.
Bijlagen
P1000837.JPG
guido
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 08 jan 2007, 2:14
Locatie: zuiden
Contacteer:

Bericht door guido »

Heb ik vroeger ook gedaan: tweede potmeter en dan uitlezen met een dac. Later heb ik zoiets gebruikt: http://www.bourns.com/data/global/pdfs/ ... m_rev2.pdf

Nu gebruik ik relais ipv een potmeter, probleem opgelost :P
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

met die rotary decoder is opzich ook een goed idee ! Vergt wel veel onderzoek naar GreyCode en die dingen.

Maar wat bedoel je met een relais ?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Leuk die nixies 8)

Zoek nog steeds een betaalbare klok met 4 buizen.
Meesten hebben helaas 6.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Als je een volumeregeling maakt met een digitale aansturing, zou je een BCD-code kunnen genereren en die converteren naar decimaal.

Groeten,
Mischa
guido
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 08 jan 2007, 2:14
Locatie: zuiden
Contacteer:

Bericht door guido »

TubeHead schreef:
met die rotary decoder is opzich ook een goed idee ! Vergt wel veel onderzoek naar GreyCode en die dingen.

Maar wat bedoel je met een relais ?
Het model wat ik heb gebruikt had een 8bit output, je kon de stand dus aflezen, geen tellen nodig. Alleen de output was niet meteen de waarde, het was nodig om die eerst om te rekenen (of omzetten met een lookup tabel).

relais: gebruik nu relais en weerstanden om het volume in regelen ipv een potmeter.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Nixie Display

Bericht door TubeHead »

Kwam deze ebay advertentie tegen... leuke prijsje voor 6x : Nixies, 74141 IC's , Voeten

http://cgi.ebay.nl/IN-12-A-IN-12A-Nixie ... 518d4a979d
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nixie Display

Bericht door Barry2001 »

Nixie clock met 4 buisjes: http://www.franktechniek.nl/nixie-kits- ... 21_50.html

Heb deze met 6 buisjes, nu al een paar jaar in gebruik.

Afbeelding
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Nixie Display

Bericht door TubeHead »

Prachtig barry ! =P~
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Re: Nixie Display

Bericht door danielv »

:O

[wens mode] kan er ook 1 met 4 buisjes en dan gewoon veel goedkoper voor studenten en jongere mensen ;) [/wensmode]
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nixie Display

Bericht door ray5150 »

danielv schreef:
:O

[wens mode] kan er ook 1 met 4 buisjes en dan gewoon veel goedkoper voor studenten en jongere mensen ;) [/wensmode]
http://www.velleman.eu/ot/nl/product/view/?id=380384
Kost rond de 100 euro, heb geen idee of dat duur is....
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Nixie Display

Bericht door b_force »

Ik vind deze wat fraaier.
Moeten nog wel wat buizen bij, maar die zijn heel goedkoop te krijgen via Ebay

http://www.clausurbach.de/shop/product_ ... tubes.html
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nixie Display

Bericht door Barry2001 »

Ja, het kan zeker goedkoper dan die ik gebruik, zoals b_force zegt.

Saillant detail op de foto: ik heb iets tegen losse snoeren, wat hier in huis draadloos kan is draadloos en waar wel een snoer aan zit is zoveel mogelijk weggewerkt. De ruimte achter het schapje waar de klok op staat is de meterkast, heb een gaatje in het muurtje achter de klok geboord naar de meterkast voor de voeding, en de DCF unit. Geinig toch?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nixie Display

Bericht door ray5150 »

Grappig, ik bedenk me net dat een zaak als Radio Twenthe (die bijna alleen maar NOS verkoopt) zo'n 20,25 jaar geleden die nixie's aan de straatstenen niet kwijt kon.... hele dozen lagen er in de etalage..
Geen hond die die dingen hebben wilde, ze kosten iets van 7 gulden 50 de tien. Had ik er toen maar 100 gekocht.... :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re:

Bericht door Miniwatt »

b_force schreef:
Leuk die nixies 8)

Zoek nog steeds een betaalbare klok met 4 buizen.
Meesten hebben helaas 6.
Ik zag er gisteren eentje met 6 buizen op marktplaats staan, voor €75 dacht ik ;)
Nog wel zelf monteren.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Nixie Display

Bericht door b_force »

Jah dat zijn mini buisjes. Ik wil de grote hebben :D

Maar ik denk dat ik bij die Duitse webshop ga bestellen.
Die hebben namelijk een erg uitgebreide print waar je nagenoeg alle buizen op aan kunt sluiten.
Buizen zijn goedkoop via Ebay te krijgen.
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Re: Nixie Display

Bericht door danielv »

Ik zit er om te denken om hem ook te gaan te bestellen alleen kom ik er bij een paar dingen niet uit,
Het enigste wat ontbreekt bij het kitje = Behuizing, nixie buisjes en voeding. alleen wat voor voeding hebben deze nixies dan nodig?
Welke nixie buisjes kun je hiervoor gebruiken?

Groeten
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Nixie Display

Bericht door TubeHead »

In princiepe kan je elke nixie wel gebruiken volgens mij. Nixies zelf werken zoals de meesten buizen :P op hoogspanning.. meen rond de 180 volt ? Correct me if im wrong.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Nixie Display

Bericht door TubeHead »

Vandaag post uit Bulgarije !

6x K155ID1 russische SN74141 equivalent.
Afbeelding


Het is een BCD naar Decimaal convertert waarop de nixies rechtstreeks op het IC kunnen aangesloten worden.



Wil een keer gaan stoeien met microcontrollers.

Als ik twee buisjes wil gebruiken voor volume weergaven heb ik:

20 uitgangen nodig + transistors :shock:
of gaan multiplexen dan heb ik er 11 uitgangen nodig.

Met die K155ID1 per nixie hoef je enkel een BCD code aan te leveren.

Dan heb je maar 8 uitgangen nodig.
Of die ook multiplexen en dan heb je er maar 5 nodig ! scheelt toch wat uitgangen van een microcontroller.
+ Dat je geen apparte transistoren nodig heb.

Dit samen in een mooi kastje met volumeregeling van de groupbuy kan weer een hele leuke diy worden ! :D
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Re: Nixie Display

Bericht door HoMeR »

Wil een keer gaan stoeien met microcontrollers.
Leuk !
http://www.arduino.cc/
http://www.arduino.nu/
http://www.ladyada.net/learn/arduino/

Ben wel benieuwd naar de resultaten (heb zelf mijn nixies weer eens uit een oude doos gehaald; ITT GN-4P http://www.r-type.org/exhib/aar0013.htm)
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Nixie Display

Bericht door TubeHead »

Daar zat ik in princiepe ook aan te denken om met Atmel te gaan klooien.

Ga aan de gang met een SMD SiLabs Microcontroller. Is meer voor Industrie gebruik, maar een collega die er dagelijks mee klooit gaat me er mee helpen.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”